Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Württembergische schonen

Gestart door Laenderbahn027 vrijdag 21 oktober 2016, 22:39:34

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Württembergische schonen
Hallo,

Dit draadje "missen" we nog geloof ik, en ik begin meteen met wat ik sinds vanavond mis: een Württembergische T4 (latere BR92)! M heeft wel de KPEV-variant uitgebracht, alsmede latere varianten, maar niet deze... Zonde...

Groeten,
William
Re: Württembergische snoepies
William

Waarom sinds vanavond ?
Verwacht niet dat M of concullega merk dat ooit op de markt brengt: er hebben in werkelijkheid maar 8 machines van dat type rondgereden.
Persoonlijk vind ik het ook niet zo'n bijzonder model wanneer ik de foto zie in het Taschenbuch van Horst Obermayer.
De bijzonderheid zat meer in de techniek (grote aandrijfwielen, tegendrukrem).

Cees
Re: Württembergische snoepies
Hoi Cees!

Sinds gisteravond, aangezien ik 'm vond in een EJ van 1987. Ik dacht, T4? Wat ik niet zo goed begrijp, is waarom een fabrikant niet gewoon alle varianten uitbrengt...

Bijzonder? Mwah. Nice to have? Altijd :-).
Re: Württembergische snoepies
Ik heb de Model Loco T4 hier nog op de plank liggen. Wil hem ooit nog eens als KWSTE uitvoering gaan bouwen.
Re: Württembergische snoepies
Citaat van: BR98-10 op vrijdag 21 oktober 2016, 23:40:46
Over W-snoepjes gesproken: deze vind ik wel aardig:
Württ Tn  BR 94.1
Heb ik ook:

Re: Württembergische snoepies
Brawa 40183 (voor 3-rail) = T5 K.W.St.E 1209


Edit nobody: Link gerepareerd.
Re: Württembergische snoepies
Dit topic heet dan wel "ander fabrikaat", doch Märklin heeft ook een T5 uitgebracht.
Märklin 33121 = K.W.St.E. T5 1231

Re: Württembergische snoepies
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Württembergische snoepies
hier de marklin 3412 : fabriekskleurstelling grijs .


(C) Frits Osterthun
Re: Württembergische snoepies
 >:-D :thumbup:
Re: Württembergische snoepies
 @citaat  :thumbup:
Ik heb deze (ex Würtembergerin)


De "K" heb ik ook:


Edit nobody: Eerste link gerepareerd.
Re: Württembergische snoepies
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Württembergische snoepies
die T18 was ik ook nog vergeten dat die hier stond .Ook in fabrieksstelling.Marklin 83307



Re: Württembergische snoepies
In deanaloge sfeer heeft Märklin de T5 in 2 uitvoeringen uitgebracht. De normale versie (3312) en een geweatherde versie, die alleen als set met 5 goederenwagons is uitgebracht.
Ook de T18 is in analoge versie uitgebracht (3307).

Groeten,
Roel
Re: Württembergische snoepies
Heren, goed bezig! Bedankt voor het plaatsen.
Re: Württembergische snoepies
Citaat van: BR98-10 op zaterdag 22 oktober 2016, 11:23:12
Als laatste uit mijn verzameling de T18
Cees

Maar Cees, de foto is toch van Frits?
Re: Württembergische schonen
William,

Helemaal juist.
Daar waar mogelijk maak ik graag gebruik van het foto-bestand van Frits Osterthun.
Met eigen werk bedoel ik dat de door mij getoonde modellen onderdeel vormen van mijn verzameling.
De T18 van Belletje mis ik nog.

Cees
Re: Württembergische schonen
 @citaat Dus: Verzamelen is werken?
En bronvermelding is wel zo netjes.
Re: Württembergische schonen
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Württembergische schonen
Hola,

Deze dikke dame mag toch niet ontbreken in dit kapittel over Württembergsche deernes op wielen.
Rivarossi G12 is een prachtige nabootsing van de bijna 100 ton wegende locomotief uit de 1E klasse. Een goederenlocomotief met een duizelingwekkende topsnelheid van liefst 65 km/u. De eerste loc van dit type zag in 1917 het daglicht. Er werden bijna 1200 stuks van gebouwd en naast de K.W.St.E werd ze ook bij de Saksische, Badische en Elsass-Lothringse staatsbanen in gebruik gesteld. Toen de landenbanen overgingen in de DRG werd ze omgedoopt tot BR 58. Ze heeft tot 1976 in reguliere goederendienst gereden.



Hasta la Pasta
Fred

Edit: dit is mijn eigen exemplaar, op mijn eigen baantje, dus bronvermelding lijkt me bij deze overbodig...
Re: Württembergische schonen
 @citaat Prachtige locomotief. :thumbup:
Re: Württembergische schonen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Württembergische schonen
Bijzonder mooie dames passeren hier de revue. Hier wordt een mens blij van O:-D   
Re: Württembergische schonen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Württembergische schonen
BR98-10  Cees : heb je mijn mailtje gehad ivm de loc ?
Re: Württembergische schonen
Johnny,

Jazeker, waarvoor mijn dank.
Enig speurwerk leert dat zich op dit moment mogelijk nog enkele andere interessante aanbiedingen voordoen.
Ik kom er op terug

Groeten
Cees
Re: Württembergische schonen
Heeft Cees het forum verlaten? Zonde...  :-(
Re: Württembergische schonen
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Württembergische schonen
Hmmm jammer. Zou toch niet te maken hebben met dat gezever over copyrights?

Afijn, nog een bijdrage dan: Fleischmann T9.3
Beeldig locje dat fraai gedetailleerd is en bovendien prima rijeigenschappen heeft.

H la P
Fred


Edit Frenkievee: afbeeldingen verwijderd ivm copyrights in overleg met Fred
Re: Württembergische schonen
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Württembergische schonen
Goegel
Re: Württembergische schonen
Mooi lokje Fred , je hebt hem ook nog in een set gehad van Fleischmann  de 4895 .
Je kon er toen nog een aantal wagons bij kopen wat was vermeldt op de achterkant van de doos .
Heb die wagons nog liggen , al heb ik het set niet meer .

Mvg Jan 
Re: Württembergische schonen
Hallo

Men mag het wel gezever vinden met het plaatsen van de foto's, maar zelfs het forumbeheer moet nu oppassen dat ze geen proces aan de broek krijgen.

Wat hier gebeurt is simpelweg niet toegestaan. Jammer voor het draadje, maar helaas niet anders.

Bart
Re: Württembergische schonen
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Württembergische schonen
Die heb ik ook, Jan.
Samen met Bergmanns Glück (190501) en set 1902. Alle 3 de zusjes hebben dezelfde brijante rijeigenschappen.

Ps waarom is je T9.3 vertrokken?

Fred
Re: Württembergische schonen
Rij eigelijk meer tp 2 en 3 .
Het tp 1 spul staat hier meer stil dan dat het de baan ziet , daarom dun ik het een beetje uit .
Heb nog het set de 4897 , 4898 , 4899 en het laatst uitgekomen set de 481209 liggen , die hou ik nog ff .

Mvg Jan


Re: Württembergische schonen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Württembergische schonen
Zoals een aantal van jullie inderdaad gezien hebben, zijn een aantal bijdragen gearchiveerd en/of foto's verwijderd. Dit heeft inderdaad te maken met copyrights en auteursrecht van de betreffende foto's.

Op het forum gelden daarom de volgende regels:
d6: "Het is niet toegestaan om copyrighted materiaal te plaatsen zonder schriftelijke toestemming van de rechthebbende van dit materiaal! (NB: Marklin geeft bij sommige files aan dat deze vrij te gebruiken zijn voor eigen gebruik, echter is het publiceren van deze files TOCH niet toegestaan. Het plaatsen van files op een openbaar forum valt helaas onder publiceren. Het is dus NIET toegestaan, welke files/stukken dan ook van Marklin op dit forum te plaatsen)".
Deze regel wordt ook verder toegelicht in dit draadje, waarin aangegeven wordt minimaal een bronvermelding bij afbeeldingen te plaatsen die niet 'eigen werk' zijn.

Verder wat Bart dus zegt:
Citaat van: Bahn-AG op vrijdag 28 oktober 2016, 21:37:22
Men mag het wel gezever vinden met het plaatsen van de foto's, maar zelfs het forumbeheer moet nu oppassen dat ze geen proces aan de broek krijgen.
Wat hier gebeurt is simpelweg niet toegestaan. Jammer voor het draadje, maar helaas niet anders.
Re: Württembergische schonen
Tuurlijk hebben jullie gelijk , het mag dus niet .
Maar als het pronken is met iemand anders zijn veren is geloof ik geen bal van , Fred geeft al aan dat hij hem al heeft .
En ja even snel een foto van Google plukken is zo gedaan dan zelf even een foto maken .
Zo'n  mooie stomer van een 2rail merk doet bij sommigen ook wel zeer , dat snap ik ook wel  :D

Mvg Jan 
Re: Württembergische schonen
Citaat van: robbie103 op zaterdag 29 oktober 2016, 00:12:47
Waarbij ik dan even wil opmerken dat  het plaatsen van een linkje (en zelfs embedden) geen enkel probleem is. Dat valt nl niet onder het begrip openbaarmaken waar de auteurswet over gaat. Het downloaden van bestanden is ook geen probleem, dat doe je al als je een plaatje op het web bekijkt, echter, het openbaar maken (en dat is bv het hier in het forum plaatsen) is zelfs strafbaar als misdrijf...
Overigens, ook het gezond verstand geeft al aan dat je niet pronkt met andermans veren ;-)

Ofwel: wanneer ik in Google een afbeelding vind, en deze in een apart venster bekijk, en vervolgens die link in een draadje plak, is er geen bronvermelding/ verwijzing nodig?

Overigens voel ik me wel schuldig aan het feit dat Cees vertrokken is... Ik maakte de opmerking over de foto's welke van Frits afkwamen. Het was zeker niet mijn bedoeling om hem weg te jagen, helemaal niet! Het was meer dat als je de bron vermeldt, mensen ook daarop verder kunnen zoeken. Ook van Cees weet ik, dat hij al deze modellen ook echt heeft... Ik zal me de volgende keer even extra bedenken voor ik de semi-moderator/ agent uit ga hangen... :-( :?
Re: Württembergische schonen
Hoi

Ik plaats ook even een plaatje.
Württ. C in Glanzblech.


(eigen werk :D)

Bart
Re: Württembergische schonen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Württembergische schonen
ff mijn eigen foto van 3412 ook toegevoegd
Re: Württembergische schonen
Fraai Bart, die Glanzblechbekleding! Kun je aangeven hoe je dit voor elkaar gekregen hebt?
Re: Württembergische schonen
Hallo

Lok strippen en de ketel in thinner "afbijten".
Daarna polijsten en met blauw/zwarte transparente lak lakken.
Als afsluiting een laag hoogglans blanke lak eroverheen.

Hier ooit beschreven.
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=36317&start=25#p823872

Bart
Re: Württembergische schonen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Württembergische schonen
Hoi Bart,
een prachtig resultaat !  :thumbup:

Ben je al aan de ludmilla begonnen ?  :D
Re: Württembergische schonen
Hoi

Moest ff o de captrain van Brigitte wachten :D

Bart
Re: Württembergische schonen
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Württembergische schonen
Hola koekenbakkers!

Dit wonderschoon Wuerttembergsch wiefke mag mijns inziens niet in dit draadje ontbreken.
De AD van Brawa, met haar kekke asindeling 2B, was een sneltreinlocomotief van de K.W.St.E., de latere Br 13. Gracieus en bevallig glijdt ze, zoals we dat van Brawa gewoon zijn, over de glimmende ijzers. Met recht een Wuerttembergsche schone.



Hasta la Pasta
Fred
Re: Württembergische schonen
De "C" van Märklin met geluid en DCC decoder.
Re: Württembergische schonen
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Württembergische schonen
Prachtmasjien, Wim!
Wel jammer dat Märklin besloten heeft deze uitvoering niet te voorzien van het derde frontsein zoals de vroegere grijs/blauwe versies.
H la P
Fred
Re: Württembergische schonen
Lid sinds: 2015

offline
Re: Württembergische schonen
Mooie loks Wim, ik heb een week of wat geleden de 37114 van iemand overgenomen voor niet te duur.
Ik heb ook de 26556 set met zo een lok van Königlich Württembergische Staatseisenbahnen (K.W.St.E.) van rond 1919.
Ze rijden super mooi.
Re: Württembergische schonen
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Württembergische schonen
Hola



Een vrijwel vergeten schoonheid deze Hh der K.W.St.E. Waarschijnlijk omdat er geen enkele machine van bewaard is gebleven. Gebouwd tussen 1905 en 1920 en al in 1935 uit dienst genomen en helaas gesloopt.
De Hh deed voornamelijk dienst in het goederenverkeer. Met haar duizelingwekkende topsnelheid van liefst 45 km per uur was ze dan wel niet van de rappe maar sterk was ze wel.  Brawa heeft haar prachtig tot 1 op 87 geproportioneerd. Veel details en een zijdezacht rijgedrag maken haar als model helemaal af.
Voor de liefhebbers: u zoekt artikelnummer 40155 of 40157 (sound & smoke)

Hasta la Pasta
Fred
Re: Württembergische schonen
Lid sinds: 2020

offline
Re: Württembergische schonen
Pfffffff..... Even stof wegblazen! 😁😁
Zeg william, jij begon dit topic omdat je een T4 van de k.w.st.e. wilde. Nu lijkt me dat idd niet zo waarschijnlijk op korte termijn, maar wat ik persoonlijk mis in het gamma der modelspoorboeren is......
Roffel......
Rappapaa.....
Roffel...

De T14!

Uiteraard van de k.w.st.e.
Fantastische machine en uitgebracht als pruis en drg machine door Roco, lilput, weinert, enz... De mallen zijn dus beschikbaar...
http://www.modellbau-wiki.de/wiki/BR_93
Re: Württembergische schonen
Hatsjoe! (Vanwege stof, niet vanwege één of ander virus.)

Hoi Doef (is het trouwens echt Doef als naam?),

Bedankt voor je bijdrage!

Volgens de Duitstalige Wikipedia:

Nach dem Ersten Weltkrieg beendete die Reichsverfassung von 1919 die Eigenständigkeit des württembergischen Eisenbahnwesens. Durch einen Staatsvertrag zwischen dem Deutschen Reich und den Ländern gingen am 1. April 1920 unter anderem die Württembergischen Staatseisenbahnen (der Zusatz Königlich war mit der Abdankung König Wilhelms II. am 30. November 1918 hinfällig geworden) in das Eigentum des Reiches über und bildete zusammen mit den ehemaligen Staatsbahnen Bayerns, Preußens, Sachsens, Badens, Mecklenburgs und Oldenburgs den Grundstock der zum 1. April 1920 gegründeten Reichsbahn.

Volgens een andere Duitstalige Wiki-pagina:

Für die Preußischen Staatseisenbahnen bzw. die preußischen Direktionen der Deutschen Reichsbahn waren zwischen 1918 und 1924 insgesamt 729 Fahrzeuge beschafft worden; für die Württembergischen Staats-Eisenbahnen bzw. die Direktion Stuttgart sind 1921 und 1922 zusammen 39 Lokomotiven beschafft worden.

Ofwel, men kreeg ze pas in Württemberg toen met al overgegaan was naar de Reichsbahn. Een goede vraag is derhalve of deze locs nog in Württembergische kleuren zijn uitgeleverd. In Tijdperk IIa (overgang van Länderbahnen naar DRG) reed men nog wel vaak in de "oude" kleuren, maar ik vermoed dat nieuwe locs toch al in de nieuwe huisstijl afgeleverd werden (zwart). Wellicht dat dit al een antwoord is op je vraag waarom het model nooit in Württembergse kleuren is uitgeleverd, of met Württembergse schilden?

Groeten,
William


Re: Württembergische schonen
Lid sinds: 2020

offline
Re: Württembergische schonen
Goed punt William. Geldt ook een beetje voor de G12. Die werd ook pas in de overgang naar DRG uitgeleverd. Maargoed, de T14: in 1921 zijn er 20 geleverd met Württembergische nummering. Zelfs in 1922 zijn er nog 15 geleverd met Württembergische schilden en nummers. Daar.zijn foto's van. Wat de kleur betreft: mistige kwestie. Sommige länderbahnen reden voor de overgang naar DRG al deels in zwart. En die kleuren: tja, wie het weet mag het zeggen. Het is 100 jaar geleden, er waren geen kleurenfotos en we waren er niet bij. De foto die ik hiervoor me heb (T14 nr 1447) ziet er niet zwart uit. En ook niet die afgrijselijke fotografeergrijstinten die Märklin ons wil verkopen. Maar of het olijfgroen is, haha, dat weet niemand 😁😁
Re: Württembergische schonen
Hatsjoe! (Stof, geen COVID):





Beiden van Merker + Fischer, jaren '70.

Groeten,
William
Re: Württembergische schonen
Württemberg G 12 (Märklin 37586), met aangepaste kleurstelling





Frits Osterthun © 2020
Re: Württembergische schonen
Hoi Frits,

Bedankt voor het plaatsen! Wat is de achterliggende gedachte van het aanpassen van de kleurstelling?

Met vriendelijke groet,
William
Re: Württembergische schonen
William,
De wijziging van kleurstelling is allereerst getriggerd door een op het eerste gezicht teveel aan groen (lantaarns, omloop, dak) en daardoor de wat kinderlijke look van deze G 12.
Bij vergelijking met andere Württembergse loks (o.a. G12 van Liliput, Lemaco en Lemke) alsook research naar het origineel (Eisenbahn Fahrzeug Archiv e.a.) blijkt dat Märklin er zich dit keer wat al te gemakkelijk van heeft afgemaakt wat betreft de zeer 'uniforme' kleurstelling. Vandaar mijn aanpassing.

Groet,
Frits
Re: Württembergische schonen
Dag Frits,

Bedankt voor de uitgebreide toelichting! Mooi dat er nog zoveel te vinden is over het originele kleurenschema. Vergeet in het lijstje overigens ook Rivarossi's G12 niet. Zojuist even bekeken, maar ook deze heeft beduidend meer zwarte elementen, waarbij ik me afvraag of het zwarte leidingwerk conform het origineel is. Ook leuk is het "zoek de verschillen" tussen het model van Rivarossi en Lemaco.

Klopt het dat dit het enige filmpje is waar ze haar opwachting maakt op jouw baan?



Met vriendelijke groet,
William