Goed, ik heb de oudste kapotte gesloopt, het is geen exercitie die je vaak moet doen, het is en blijft "speelgoed", waarvan het niet de bedoeling is dat je e.e.a. open maakt.
De aandrijving viel niet uit elkaar (ik heb hem zelf uit elkaar gehaald), maar het onderste dekseltje houdt wel e.e.a. op de juiste plaats en is na het uitbuigen van die lipjes niet echt goed meer te fixeren.
Het bovenste deel is het zuigertje die er voor zorgt dat de beweging langzaam gaat
Het middendeel is de stang die door de elektrische spoelen loopt met de "eindschakelaar", een stuk messing met drie lipjes
Het onderste deel zijn de elektrische spoelen met daaraan vast de banen waar de "eindschakelaar" over heen loopt.
Mijn vermoeden is dat de eindschakelaar door bijvoorbeeld oxidatie/vuil geen contact maakt.
Deze "oudste kapotte" is ook een oud model, de huidige hebben een iets andere indeling t.a.v. het zuigertje, maar de eindschakelaar is in principe niet veranderd.
Ik heb er ook één van het nieuwere model ontleed, heb een vaste verbinding gemaakt tussen de afvoerdraden van de spoelen en de afvoer naar de decoder, daarna schakelde de aandrijving zonder dralen.
Maar het is een te "frutsilig" werk werk voor mij, dus heb ik nu besloten om bij één van de zo nu en dan niet schakelende seinen eerst eens uit te meten of:
de decoder wel spanning levert d.m.v. een spanningsmeting
de eindschakelaar wel contact maakt d.m.v. een stroommeting.
Groet, Anne W