Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Viessmann 4500 armseinen

Gestart door Anne W woensdag 19 oktober 2016, 23:06:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Viessmann 4500 armseinen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Viessmann 4500 armseinen
Omdat ik het idee heb dat de eindschakelaars in deze seinen ook wel eens problemen geven en omdat mijn centrale toch de lengte van de stuurpuls bepaalt, speel ik met het idee om deze eindschakelaars ook te gaan overbruggen.

Dus de vraag luidt:  heeft iemand ervaring met het openmaken van de aandrijving van deze seinen?

Groet, Anne W
Re: Viessmann 4500 armseinen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Viessmann 4500 armseinen
Hi Anne,

Ja dat heb ik, heb diverse gerepareerd (mechanisch en led's)
Openklikken (de vergrendeling opwippen) maar kijk uit, valt dan uit elkaar.

groet
Harald
Re: Viessmann 4500 armseinen
Ook ik heb problemen met deze seinen.
Ik heb er lang geleden ook eentje opengemaakt.
Openmaken was makkelijk maar ik heb het probleem toen niet kunnen oplossen, waarschijnlijk door een gebrek aan kennis.

Mocht je de eindschakelaars vinden, wil je dan een fotootje posten?

Bedankt!  :)

Dennis
Re: Viessmann 4500 armseinen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viessmann 4500 armseinen
Beste Harald,

Ik heb nog een oude kapotte liggen, kan ik het op uitproberen, de vergrendeling zijn dat die twee klein lipjes aan de onderkant?

Groet, Anne W
Re: Viessmann 4500 armseinen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Viessmann 4500 armseinen
Hi Anne,

Klopt en volgens mij blijft dan de bovenkant vastzitten (onderkant v/d mast) en moet je die uit elkaar trekken.

groet
Harald
Re: Viessmann 4500 armseinen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viessmann 4500 armseinen
Goed, ik heb de oudste kapotte gesloopt, het is geen exercitie die je vaak moet doen, het is en blijft "speelgoed", waarvan het niet de bedoeling is dat je e.e.a. open maakt.

De aandrijving viel niet uit elkaar (ik heb hem zelf uit elkaar gehaald), maar het onderste dekseltje houdt wel e.e.a. op de juiste plaats en is na het uitbuigen van die lipjes niet echt goed meer te fixeren.



Het bovenste deel is het zuigertje die er voor zorgt dat de beweging langzaam gaat

Het middendeel is de stang die door de elektrische spoelen loopt met de "eindschakelaar", een stuk messing met drie lipjes

Het onderste deel zijn de elektrische spoelen met daaraan vast de banen waar de "eindschakelaar" over heen loopt.

Mijn vermoeden is dat de eindschakelaar door bijvoorbeeld oxidatie/vuil geen contact maakt.

Deze "oudste kapotte" is ook een oud model, de huidige hebben een iets andere indeling t.a.v. het zuigertje, maar de eindschakelaar is in principe niet veranderd.

Ik heb er ook één van het nieuwere model ontleed, heb een vaste verbinding gemaakt tussen de afvoerdraden van de spoelen en de afvoer naar de decoder, daarna schakelde de aandrijving zonder dralen.

Maar het is een te "frutsilig" werk werk voor mij, dus heb ik nu besloten om bij één van de zo nu en dan niet schakelende seinen eerst eens uit te meten of:

de decoder wel spanning levert d.m.v. een spanningsmeting

de eindschakelaar wel contact maakt d.m.v. een stroommeting.

Groet, Anne W
Re: Viessmann 4500 armseinen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viessmann 4500 armseinen
Inmiddels heb ik de juiste methode gevonden om een niet werkend sein weer aan de praat te krijgen:

aan de onderkant zit een dop, deze er af halen.

dan worden er twee gaten in de bodem zichtbaar, één met een stang, dit is de stang die helemaal naar de seinarmen loopt, deze bewegen lost het probleem niet op, aan deze stang zit ook de zuiger die de langzame beweging maakt.

aan de andere kant zit nog een gat, boven dit gat zitten de eindschakelaars en de magneetaandrijving, via een armpje wordt de b.g. zuiger bewogen.

ik heb een heel klein beetje contact spray in dat tweede gat gespoten en ziedaar, het sein begon weer te werken, of het nu komt omdat de eindschakelaars weer "schoon" worden of omdat het geheel niet meer aan het huis "plakt", weet ik niet, maar ik heb het nu bij twee seinen gedaan, ze gingen allebei weer werken en werken nog steeds.

Dit kun je bij gemonteerde seinen doen met een spuitbus contactspray en een rietje, let wel op dat je hoofd (vooral je ogen) er niet recht onder zit, want onvermijdelijk valt er wel een drupje naar beneden....

Groet, Anne W

Re: Viessmann 4500 armseinen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Viessmann 4500 armseinen
Hi Anne,

Een mooie oplossing bij mij was helaas het draadje (intern) ook los dus dat was solderen.
   :thumbup:

groet
Harald
Re: Viessmann 4500 armseinen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viessmann 4500 armseinen
Twee foto's van de onderkant van die seinpaal, het "open gat" is het gat waar je wat in moet spuiten.





Groet, Anne W
Re: Viessmann 4500 armseinen
Heb ook met Viesmann gestoeid, bij mij was het een universele aandrijving, waarvan de stang bij het op maat buigen losliet van de "hydraulische" rem.
Iets ander, nieuwer? model dan op jullie foto's.
Waar ik achter kwam: Op de stang zitten twee ringetjes, waar de veer tegenaandrukt. Als er eentje verplaatst is, klopt de totale bewegingslengte niet en gaat dus ook de eindschakelaar gek doen.
Precies klusje, hele dunne spoeldraadjes. Niet voor de lol openmaken!
Re: Viessmann 4500 armseinen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viessmann 4500 armseinen
Beste Kees,

Ik heb  inmiddels het besluit genomen om, als ik ze niet aan de praat kan krijgen/houden met wat "inspuiten", ik maar eens ga werken met servo's.

Groet, Anne W
Re: Viessmann 4500 armseinen
Vanuit elektrotechnisch oogpunt is een eindschakelaar op een spoel altijd een bron van vonken, en dus corrosie, vies worden enzo.
Zeker wanneer aangestuurd met DC.
Aangezien de schakelaar binnenin zit, zit het probleem ook binnen...
Als het lukt en past: De juiste oplossing is 2 vrijloopdiodes. Zal er rond de kerst (misschien) even induiken. Eerst een ander project afwerken.
Viesmann kan die af fabriek er natuurlijk niet in stoppen, want weten zij veel of je AC, plus, of min-gestuurd bent?

Succes!
Re: Viessmann 4500 armseinen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Viessmann 4500 armseinen
Blusdiodes horen over de spoel, niet de schakelaar. Anders blus je niet zoveel.  ;)

Alleen voor DC uiteraard.
Re: Viessmann 4500 armseinen
Groot gelijk heb je, Olav! 'k Had zeker een blackout.
Re: Viessmann 4500 armseinen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Viessmann 4500 armseinen
Olav, goed opgelet  :thumbup:

groet
Harald
Re: Viessmann 4500 armseinen
Zoals beloofd vandaag geknutseld met blusdiodes. Had geen voldoend kleine T4's (=1N4148 SMD), dus maar eens met een LED 0805. Kan je meteen zien wat er gebeurt.
En ja hoor, al kan ik geen vonken zien, de LED licht wel degelijk op bij onderbreken van de spoel!
De kleur van de led is gewoon geel. Als deze overbelast zou worden, brandt hij veel roder. Dus dat zal wel goed gaan. Helaas zo'n kort moment, dat ik het niet op video/foto kon vastleggen.
Kant-en-klaar op locatie met Koploper/OC32 (RS485) gestuurd: https://youtu.be/JLe91VRAZ9w

  • Plaatje 1: Vóór het werk, aansluitingen gekleurd en diodes schematisch ingetekend.
    De common (geel) wordt onderbroken rood/bruin en groen zitten direct verbonden.
  • Plaatje 2: Nà het werk, testen van de led's in tegenovergestelde aansluitings polariteit