Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

3-Weg wissel met decoder 74465 met Ecos-2

Gestart door GTIBert maandag 17 oktober 2016, 14:14:40

3-Weg wissel met decoder 74465 met Ecos-2
Heren,

Ik heb 2 stuks 3-weg wissels met een 74465 decoder.
Hoe moet ik deze aansluiten en programmeren op adres 21/22 en de ander op 23/24
Wat moet met de gele draad op de decoder wel of niet aan de B aansluiten?

Wie kan mij hier mee verder helpen?

Alvast bedankt.
Re: 3-Weg wissel met decoder 74465 met Ecos-2

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Beste Bert,

Kijk even in de gebruiksaanwijzing van de decoder.

Groet, Anne W
Heren,

Het probleem van het aansluiten is opgelost.
Nu doet zich het volgende voor.
Ik heb een 3-weg wissel aangemaakt in de Ecos-2 op adres 21/22 en een op adres 23/24
Met de Ecos kan ik beide wissels bedienen in drie standen, in koploper maar 2 richtingen.
In koploper kan ik kiezen voor rechtdoor en EENpoort afbuigend, dus niet beide afbuigend van een wissel  (2 richtingen)
Weet jij hier een oplossing voor?
Of moet ik nog iets instellen in koploper? in het baanplan heb ik al ingevuld adres 21/22 en ook 23/24

Mvg bert
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Citaat van: GTIBert op dinsdag 18 oktober 2016, 17:38:25
In koploper kan ik kiezen voor rechtdoor en EENpoort afbuigend, dus niet beide afbuigend van een wissel  (2 richtingen)
Of moet ik nog iets instellen in koploper? in het baanplan heb ik al ingevuld adres 21/22 en ook 23/24

In het baanplan een driewegwissel plaatsen en beide wissels (zijn er eigenlijk 2 in koploper) het juiste adres meegeven.
Beide tegelijk afbuigend gaat niet.

Zou het moeten werken!

Gr. Fred.
Heren,

Bedankt voor de reactie.
Een 3-wegwissel moet naar links/rechtdoor/
Rechts.
Bij mij gaat dit wel met de Ecos-2 maar niet met koploper.
In koploper gaat het maar naar 2 kanten.
Moet ik nog ergens iets instellen, of moet ik CV waardes aanpassen?
Citaat van: GTIBert op woensdag 19 oktober 2016, 07:33:30
Bij mij gaat dit wel met de Ecos-2 maar niet met koploper. In koploper gaat het maar naar 2 kanten. Moet ik nog ergens iets instellen, of moet ik CV waardes aanpassen?

Nee, je moet geen CV-waardes aanpassen. Waarom zou dat moeten? Je hebt een probleem bij het instellen in koploper omdat het ding wel werkt in de ECoS. Bij invullen van de wisseladressen voor de 3weg-wissel kan je daar wat spelen met de volgorde. Daar zit je probleem. Nu heb je bijvoorbeeld 21 / 22 ingevuld maar probeer eens 22 / 21.

Groeten Ronald.

Beste Bert,

Bij de symmetrische 3-weg wissel moet je, als je bijvoorbeeld rechtsaf wilt eerst de linkse wisseltongen recht zetten en vice versa, die volgorde moet dus in het computerprogramma geprogrammeerd worden, overigens kan ik me indenken dat er wel programma's zijn die bij een 3-weg wissel symbool zo'n volgorde ook schakelen.

Groet, Anne W

Koploper is zo'n programma Anne. De vraag van Bert is al meerdere keren gesteld op het Koploper forum, onder andere hier: KLIK.

Gr, Ben.
Even uit dat draadje de reactie van Paul Haagsma gekopieerd:

Citeer
Het wisseladres wat jij opgeeft bij wisselnummer moet het wisselnummer zijn die kiest tussen rechtdoor en rechtsaf. Als de driewegwissel in Koploper rechtdoor aangeeft dan moet ook de drieweg wissel rechtdoor staan. Het "wisselnr 2e aandrijving" is het nummer wat zorgt voor de afbuiging naar links.
Wat Koploper doet als de wissel bijvoorbeeld naar links staat en je wil deze naar rechts zetten, dan zal eerst het ""wisselnr 2e aandrijving" in de rechtdoor stand en hierna wordt het eerste wisselnummer in de afbuigende stand (rechtsaf) geplaatst.

Bert kan zijn probleem oplossen door goed in te stellen. Uit zijn berichten kan je opmaken dat het goed in de Ecos staat. Dus weet hij welke uitgang wat doet. Dus ook wat de eerste aandrijving is en wat de tweede aandrijving is. Dan is het een kwestie van Koploper goed instellen.

Ik heb mijn segmentdraaischijf als 3wegwissel in koploper staan. Adres 1 is voor positie 1 en 2, adres 8 doet alleen positie 3. Dat werkt perfect.

Groeten Ronald.

Beste Ben,

Dat vermoeden had ik al, maar ja, ik ken het programma niet, zoals je weet.....

Groet, Anne W
Heren,

Hoe meer ik zit te klooien hoe slechter het gaat.
Op dit moment ben ik zo ver dat de wissels beide in de Ecos-2 verkeerdom schakelen, dus linksom is rechts, en rechtsom is links, rechtdoor is goed.
De wissels staan nu op adres 80/81 en 82/83, daar ik er achter kwam dat ik op de adressen 21/22/23/24 iets anders had staan zoals straatverlichting
Weet nu ff niet wat er aan de hand kan zijn.
Een reset naar de fabrieksinstellingen met cv8 op 8 heeft ook geen invloed.
Hulp hulp.

Mvg Bert
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Hallo Bert,

Als de wisselstand niet overeenkomt met de baan en de centrale dan is de draden op de decoder verwisselen is de enige juiste optie, dat rechtuit goed zit, zou inhouden dat de draad die nu op het 1e adres op groen zit naar het 2e adres op groen moet en omgekeerd, hetzelfde voor beide rode draden die verwisseld moeten worden.

Adressen in Koploper verwisselen is niet de juiste optie, omdat de centrale hier leidinggevend is, het 1e adres in koploper moet altijd de laagste zijn, en het 2e adres is het 1e adres + 1.
Vinkjes bij verwisseld ten alle tijden voor de wissels uit laten in Koploper ten behoeve van de synchronisatie tussen je Ecos2 en Koploper.

met vriendelijke groet,

Walter
Hallo Walter,

Bedankt voor je reactie.
Dit ga ik morgen uitproberen, vandaag heb ik middagdienst tot 22:00
Ik laat je weten of het mij dan gelukt is.

Alvast weer bedankt.
@Walter:
Citaat van: wissels op donderdag 20 oktober 2016, 12:45:57
Adressen in Koploper verwisselen is niet de juiste optie, omdat de centrale hier leidinggevend is, het 1e adres in koploper moet altijd de laagste zijn, en het 2e adres is het 1e adres + 1.

Dat hoeft niet. Zie mijn opmerking over mijn segmentdraaischijf. Die werkt gewoon op die manier in koploper, met adres 1 en adres 8. Het is wel makkelijker om twee adressen naast elkaar te hebben.

@Bert: Zorg ervoor dat het goed staat en werkt in de Ecos, dus door eventueel wat draden om te wisselen. Dan kan je die instellingen zo overnemen voor koploper.

Succes

Groeten Ronald.

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

Citaat van: Spoorman op woensdag 19 oktober 2016, 13:00:15
Koploper is zo'n programma Anne. De vraag van Bert is al meerdere keren gesteld op het Koploper forum, onder andere hier: KLIK.

Gr, Ben.

En staat nu ook op het ESU forum. ;)
Hier wordt je als vraagsteller niet veel wijzer van.
Alles gaat nu aardig door elkaar lopen en zie je door de bomen het bos niet meer. :D

Rob
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Hallo Ronald,

dat vind ik een niet goede aanbeveling, als je wilt dat koploper synchroniseert in 2 richtingen met je Ecos wisselstanden, dan zal het overeen moeten komen, anders is de synchronisatie tussen beide niet bi-directioneel.

met vriendelijke groet,

Walter
@Walter: Ik geef ook aan dat Bert het eerst goed moet hebben in de Ecos. Dan pas met koploper aan de gang. Hij had het ook niet in de Ecos goed. Staat het in de Ecos goed dan is het ook goed in te stellen in Koploper.

Meestal zijn Bert zijn problemen terug te voeren op basis zaken zoals het goed aansluiten van de driewegwissel en instellen op de centrale. Dan werkt inderdaad het veelal niet goed in programma's of het nu koploper, rocrail of Itrain is.

Groeten Ronald.
Aan allen,

Het probleem met mijn 3-wegwissels is opgelost.
Tijdens het wisselen van de draden bleek dat bij het testen het nog niet goed schakelde.
Toen ben ik eerst eens de beide spoelen gaan testen.
Ik heb de spoelen ieder voor zich eens van spanning voorzien, toen bleek dat er van een spoel een richting NIET schakelde.
Deze spoel snel in de prullenbak gedaan.
Na het wisselen van een spoel en het goed aansluiten van de decoder, rechter uitgang decoder met rechter spoel, en linker decoder uitgang met linker spoel.
Toen de test.
Je raad het al, alles werkt naar behoren.
Gelukkig weer een zorg minder.
Wat een geklooi zeg.

Allen bedankt voor het meedenken en de tips.👍👍👍
Mooi dat het werkt.

De defecte wissel spoelen mag je ook wel naar mij sturen >:-D. De vuilnisbak is zo zonde.

Groeten Sander