Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

ESU Lokprogrammer

Gestart door Hans Biere zaterdag 15 oktober 2016, 12:00:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU Lokprogrammer
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
ESU Lokprogrammer
Beste Allen,

iemand hier veel ervaring mee? Ik kom niet verder dan het (succesvol) programmeren van Lokpilot en Loksound. Bij het werken met een ESU Switchpilot gaat het niet goed. Als ik zo'n decoder aansluit krijg ik na ongeveer 5 minuten de melding "Decoder niet herkend" of "decoder wordt niet ondersteund". Kan het überhaupt wel wat ik wil? In diverse handleidingen wordt hier slechts één zin aan gewijd. "De Switchpilot laat zich ook comfortabel programmeren met de ESU Lokprogrammer". Bij mij (nog) niet dus. Alles draait om de lokpilot en loksound. Geen behoorlijke uitleg over het gebruik van de Switchpilot in combinatie met de Lokprogrammer.

Wellicht mis ik iets of zie iets over het hoofd. Herkend iemand dit? Hulp en tips zijn welkom. Alvast bedankt daarvoor. Overigens heb ik dit ook op het ESU-forum naar voren gebracht maar tot nu toe geen reactie.
Re: ESU Lokprogrammer
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: ESU Lokprogrammer
Re: ESU Lokprogrammer
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: ESU Lokprogrammer
Zeer bedankt. Dat ziet er heel goed uit. Ik ga ermee aan de slag.
Re: ESU Lokprogrammer
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: ESU Lokprogrammer
Beste Allen,

nou, aan de hand van de beschrijving kwam dan een verbinding tot stand tussen de Lokprogrammer en de Switchpilot Servo. Dus een (ESU, jawel  :) ) Servomotor op de Switchpilot aangesloten. Doel: experimenteren met snelheden en eindposities. Ik kan instellen wat ik wil, de snelheid en eindposities blijven ongewijzigd. Het maakt dus, ongeacht de instellingen, altijd de zelfde beweging.

Tips zijn weer welkom. Ook nog maar weer is bovenstaand artikel herlezen........... ;)
Re: ESU Lokprogrammer
nobody
gast

Re: ESU Lokprogrammer
Heb je de gewijzigde instellingen wel eerst opgeslagen in de decoder?
Re: ESU Lokprogrammer
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: ESU Lokprogrammer
Wim, Rob,

Bedankt voor jullie reactie! In beide gevallen krijg ik de melding: "der erkannte decoder wird nicht unterstützt".  :(
Re: ESU Lokprogrammer
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: ESU Lokprogrammer
hier geen enkel probleem.Heb je bruin en rood niet omgewissels ? Dat wil ook wel eens problemen geven.Telkens je wat veranderd moet je het ook via de rode button versturen en dan met bedieningspaneel kan je testen
Re: ESU Lokprogrammer
Spoorman
gast

Re: ESU Lokprogrammer
Heb je ook iets aangesloten aan je Switchpilot? Iets wat tenminste 60mA stroom trekt. Zie gebruiksaanwijzing blz. 16.

Gr, Ben.
Re: ESU Lokprogrammer
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: ESU Lokprogrammer
zelfs zonder servo's aan te sluiten moet het werken.Heb hier een switchpilot servo MA aangesloten volgens beschrijving en kan die volledig instellen zoals ik wil.Wel na elke verandering alles updaten.Daarna doe ik een uitlezing op de PC en een save.Heb ik later indien vervanging nodig is niet meer zoeken. De snelheid van beweging kan je in de diverse onderdelen zelf kiezen.En niet vergeten aansturen met turnout control en niet drivers cab
Re: ESU Lokprogrammer
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: ESU Lokprogrammer
Hoi Johnny,

Ik heb nu ook de draadjes omgewisseld. De foutmelding die nu komt is "Decoderdaten konten nicht geschrieben werden".

Alle tips verwerkt, ook die via PB naar mij toe zijn gekomen. Helaas zonder resultaat. Ik ben bang dat er een component defect is.
Re: ESU Lokprogrammer
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: ESU Lokprogrammer
Besten,

Alle tips, ook die ik via PB binnen kreeg, leiden niet tot resultaat. Zeer bedankt allemaal voor de hulp. De foutmeldingen blijven komen dus ik ga ervan uit dat de apparatuur, hetzij de programmer, hetzij de decoder, defect is. Wat wijsheid is om op te sturen naar ESU weet ik even niet maar denk aan beide. Nog niet eerder meegemaakt. ESU was hier altijd tip top in orde maar laat het nu erg afweten.

Dank allen voor de hulp, helaas geen resultaat.
Re: ESU Lokprogrammer
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: ESU Lokprogrammer
hans ,
ff testen : spoortje aan de programmer met loc en esu decoder eraan : uitleesbaar : programmer ok.
Zelfde en switchpilot niet benaderbaar : switchpilot defect.

Opsturen door jezelf of via verkoper naar esu.
Re: ESU Lokprogrammer
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: ESU Lokprogrammer
Hoi Johnny,

Ik ga ervan uit dat mijn programmer oké is. Ik heb daarmee al met veel succes enkele Loksounds geprogrammeerd. Ik heb nog een andere Switchpilot in voorraad en ga die morgen testen. Als het daar dan ook fout gaat kan het bijna niet anders of ik maak een consequente gebruikersfout of er is toch iets met de programmer. Twee tot nu toe ongebruikte Switchpilots defect lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.....
Re: ESU Lokprogrammer
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: ESU Lokprogrammer
heb indertijd ook ff moeten zoeken maar je moet wel de laatste soft geinstalleerd hebben van locprogrammer.Met vorige heb je problemen.Of een aansluitprobleem.Volgens handleiding werkt hie ralles perfekt met zlfs spotgoedkope servo's
Re: ESU Lokprogrammer
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: ESU Lokprogrammer
Tja, ik heb alles gecontroleerd wat er te controleren valt. Zo ook de actuele programmer software aan boord. Er is volgens mij nog wel een uitweg maar dat is dan niet de door mij gewenste anders had ik die lokprogrammer nooit aangeschaft:

Programmeren van de Switchpilot met de knopjes op de achterkant  :(
Re: ESU Lokprogrammer
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: ESU Lokprogrammer
Dag Hans,

Ik had een soortgelijk probleem maar dan met een ecos2 en het programmeren van een switchpilot 1.0.

KLIK: Switchpilot V1.0 programmeren met Ecos2

Wellicht heb je er nog iets aan en kun je het morgen proberen.
De winkels zijn dan toch dicht.

Succes.

Henk
Re: ESU Lokprogrammer
Aliebengalie
gast

Re: ESU Lokprogrammer
Hans.
Mocht je twijfelen of je programmer defect is , kan/mag je ev de mijne uit proberen.
En op je gemakkie expirimenteren.
Het licht hier toch nog enkele weekjes stil ivm spoorwegstaking thuis..... :D
Als het niet te ver weg is wil ik hem zelfs komen brengen.
Verder kan ik je niet helpen , heb geen verstand , laat staan van die switch dingen...... :D

Mvg: Alex
Re: ESU Lokprogrammer
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: ESU Lokprogrammer
Ha Alex,

Zeer bedankt voor je genereuze aanbod. Ik hou het in gedachte. Maar ik geloof eigenlijk niet in een defecte programmer juist omdat het laatst met het programmeren van een Loksounddecoder zo perfect ging. Ik kijk het dus nog even aan met een andere Switchpilot. Mocht ook dat niet lukken dan meld ik me bij jou.

Nogmaals bedankt!
Re: ESU Lokprogrammer
Aliebengalie
gast

Re: ESU Lokprogrammer
Hans , misschien heeft iemand bij je in de buurt zo'n pilot , en kan je ev vergelijken of deze defect is.
Hier kreeg ik ook altijd prima hulp als er iets niet lukte.
En je bent dan gelijk van je onzekerheid defect ja/nee af.

Veel suc6 Hans.

Mvg: Alex
Re: ESU Lokprogrammer
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: ESU Lokprogrammer
Citaat van: Aliebengalie op zondag 16 oktober 2016, 10:20:18
Hans , misschien heeft iemand bij je in de buurt zo'n pilot , en kan je ev vergelijken of deze defect is.
Hans,

Ik woon aan de ene kant van Schiphol, jij toch aan de andere kant?
Je mag altijd even langskomen om te proberen of mijn switchpilots met jouw programmer uit te lezen zijn.

Henk
Re: ESU Lokprogrammer
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: ESU Lokprogrammer
Hallo,

Ik heb een BR 216 uitgerust met een ESU geluidsdecoder. Er zit ook een hele leuke functie op, nl. motor stationair draaien. Met F8 verhoog ik het motor toerental en met F9 verminder ik dat weer. Zie het een beetje als je auto in zijn vrij zetten en gas geven. Tijdens deze functies is het niet wenselijk (lees: niet mogelijk) dat de lok in beweging wordt gezet. Bij F8 zit het er niet in en bij F9 wel. Zodra ik F9 weer uitschakel dan kan ik weer rijden met de lok. Hoe programmeer ik het zodat in beide gevallen de lok niet gaat of kan rijden? Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet, Jasper
Re: ESU Lokprogrammer
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: ESU Lokprogrammer
Hallo Jasper,

drivelock staat ingesteld in instellingen Sound, onderste optie op de linker balk, dan het betreffende soundslot openen die aan F9 gekoppeld zit, In deze soundslot is waarschijnlijk een vinkje te vinden met drivelock. Je zal wel het geluid opnieuw naar de decoder weg moeten schrijven, kan je evt. het bestandje mailen?

met vriendelijke groet,

Walter