Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Uitleg schaduwstations en ideeën baanplan?

Gestart door Newyorker woensdag 07 november 2007, 23:36:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Uitleg schaduwstations en ideeën baanplan?
Ik ben begonnen met het maken van mijn eerste baanplaan, maar het wil nog niet echt vlotten. De baan die ik ga maken is in een USA thema. Aangezien het mijn eerste echte eigen baan word heb ik nog niet zoveel ervaring op gebied van het bouwen van en baanplan.

Op het forum lees ik veel over schaduwstations. Wie kan mij goed uitleggen waarvoor deze dienen en wat ik het beste kan doen? De bedoeling is om met lange treinen te gaan rijden zoals ze in Amerika rondrijden, dit vereist een grote baan. Ik moet helaas aan de ruimte op zolder denken en denk dat mijn baan maximaal 3,20m breed kan worden en 1,7m diep. Er zullen dus wat wagons gaan afvallen van mijn treinen. Inmiddels heb ik al een goederen trein van rond de 16 wagons, dit is al een aardige lengte van ongeveer 2 meter.

Ik wil een baan van 3 niveaus maken, is dit te doen? Een gedeelte is een New York en een ander gedeelte de Rocky Mountains.

Heeft iemand ideeën?
Re: Uitleg schaduwstations en ideeën baanplan?
Het zal zeker te doen zijn.
Maar (daar is ie ) je MOET steile hellingen vermijden als je met lange treinen gaat rijden.Hier zal voor jou een (grote) uitdaging liggen.
Gooi er eens een schetsje tegenaan , helpen je dan graag mee.

schaduwstation gebruiken we om extra treinen te stallen en zo een mogelijke  afwisselling te krijgen in rijdend materiaal.
Niet echt noodzakelijk wel erg handig.
Re: Uitleg schaduwstations en ideeën baanplan?
Citaat van: obicham op donderdag 08 november 2007, 00:05:25

schaduwstation gebruiken we om extra treinen te stallen en zo een mogelijke  afwisselling te krijgen in rijdend materiaal.
Niet echt noodzakelijk wel erg handig.

Meestal worden deze ook verborgen zodat de verrassing van wat er tevoorschijn komt de indruk wekt dat de treinen lang weg blijven
Re: Uitleg schaduwstations en ideeën baanplan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Uitleg schaduwstations en ideeën baanplan?
Hallo Stephan,

Ik ben bezig met de bouw van een baan op minimaal twee niveau's, op een oppervlakte die redelijk overeenkomt met wat jij beschikbaar hebt (zo'n 2 x 3 meter), inclusief schaduwstation. (Zie hier)

Ik kan je vertellen dat het een enorme puzzel is die je heel goed moet overdenken voordat je begint, omdat er veel dingen zijn waar je rekening mee moet houden.

Na veel puzzelen heb ik er een maximale treinlengte van ongeveer 1 meter 80 uit weten te persen en worden de hellingen als het goed is niet steiler dan 4%.

Met de beperkte ruimte die je beschikbaar hebt wordt het denk ik een enorme opgave om zowel NY als de Rockies te realiseren. Misschien moet je één van de twee als thema kiezen en de andere bewaren voor een latere baan, als je meer ruimte hebt.

En verder, als je vragen hebt over schaduwstations hoor ik het wel, de mijne is op dit moment zo ongeveer gereed :-)

Martijn
Re: Uitleg schaduwstations en ideeën baanplan?
Ik ga er van uit dat je om je tafel van 3 x 1,7 meter heen kunt lopen omdat je anders wel erg lange armen moet hebben als je in moet grijpen op het uiterste rand.

Mijn idee zou zijn om de tafel te scheiden in twee delen (van ieder ongeveer 80 cm breed). Het ene deel New York en het andere Rocky Mountains.
De scheiding met een plaat waarop je het silhouet van New York resp. Rocky Mountains aanbrengt.

schets:


In het New York het station en opstelsporen in meerdere horizontale niveaus.
In het rocky deel alle hellingen.

Als railplan kun je 2 vormen kiezen:
1. rondlopende baan (nadeel iedere helling 2 maal nodig: 1x omhoog en 1x omlaag)
2. keerlussen of keereinden (een op laagste en een op hoogste niveau)
Bij een enkelespoorsbaan beperkt de keerlus de maximale lengte van je trein. Dit geldt niet voor dubbelspoor (locomotief kan naast de staart van zijn eigen trein rijden).

groetjes en succes
Henk
Re: Uitleg schaduwstations en ideeën baanplan?
Bedankt voor de uitleg, ik zal van het weekend aan de slag gaan met een ontwerp en post ik dan.
Voorlopig ga ik met 2 treinen rijden, een goederen trein van de New York Central Line en een passagierstrein van de Sante Fe line. In de toekomst zien we dan weer verder waar ik mijn treinenpark mee vergroot. Hoop dat Märklin weer met nieuwe modellen komt.
Re: Uitleg schaduwstations en ideeën baanplan?
kan je je central station niet omtoveren tot een soort schaduwstatiom
n?