Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Aansluiten CS2 op Rosoft melder

Gestart door Ploffer maandag 10 oktober 2016, 19:44:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiten CS2 op Rosoft melder
Ik ben bezig mijn baan om te bouwen naar automatisch rijden. Daar ga ik iTrain in samenwerking met een Marklin CS2 met Rosoft S88-N melder gebruiken.
Nu heb ik een convertor van Rosoft aangesloten op de S-88 poort van de CS2. Hiervoor heb ik de haakse aansluiting gebruikt (daar staan pijltjes in). Daar heb ik een utp kabel (meegeleverd met Rosoft) die gaat naar de Rosoft module output in. (zie http://rosoft.info/images/S88ndiodemanual.pdf ).

Daarna heb ik de gnd en br met de massa aangesloten.

Dan heb ik de CS2 opgestart om te kijken of deze melder ergens in de setup terug te vinden is. Nu is mijn vraag waar ik de melder in het scherm van de CS2 terug te vinden is. Zodat ik kan controleren dat het correct is aangesloten.

Tot nu toe heb ik op diverse plaatsen gekeken in de CS2 maar nergens is de melder te zien. Ik neem aan dat ik dit toch nu ergens zou moeten kunnen terugvinden. Ik heb bij mijn oude CS1 reloaded de melder in het verleden aangesloten en daar kon ik de melder op het scherm terugvinden, echter had ik ook al de aansluitingen naar iTrain gemaakt.

Nu heb ik iTrain nog niet aangesloten maar volgens mij zou ik toch in het scherm van de CS2 ergens de Rosoft melder moeten kunnen vinden.

Ik weet niet zeker of ik nu de juiste aansluitingen heb gemaakt met de convertor. Ik kan toch op de CS2 de convertor zetten en op de Rosoft melder de utp kabel gebruiken. Daar heb ik de andere convertor toch niet voor nodig dan? Deze heeft een platte aansluiting en is toch niet voor op de CS2? Daar zou ik de platte aansluiting op 2 manieren op de S88 aansluiting van de CS2 kunnen plaatsen.De haakse aansluiting past daar maar eigenlijk op 2 manier op.

Van de gebruiksaanwijzing van Rosoft wordt ik niet wijzer, daar staat niet goed omschreven wat nu waar hoort. Er staat wel let op de pijltjes maar is het nu dat het pijltje naar buiten wijst voor de S88 van de CS2 is, is dit nu een ingang of een uitgang? Voor mij in elk geval erg verwarrend.

Wie kan me verder op weg helpen?
Re: Aansluiten CS2 op Rosoft melder

Out gaat naar je CS .
Staat letterlijk als eerste regel in de gebruiksaanwijzing. Ezelsbruggetje is dat je input op een ingang van je centrale aanbied.(en aan de andere kant van de kabel dus een uitgang moet zitten)

En dan alleen bij je Cs zo een verloopje gebruiken.  Degene met de pijl richting je centrale.  (Is het handiger om de rechthoekige plug op zijn kop in je cs te duwen dan moet je de andere gebruiken)

Waar je s88 in je cs kunt vinden geen idee. Dat staat vast ergens verstopt in de gebruiksaanwijzing.


Als je op het forum even via de zoekfunctie zoekt op S88 Cs2 vind je wel een voorbeeld draadje.

Mvg Robin
Re: Aansluiten CS2 op Rosoft melder
Bedankt voor je info Hero, dan zit ik wat betreft de aansluitingen op de goede weg.
Ik had wel gelezen dat het in de eerste regel stond, echter was dat gedeelte met in en uitgang niet goed duidelijk dat het pijltje richting centrale dient te wijzen. Ik ben maar amateur en beginner.
Ik heb ook in de gebruiksaanwijzing gezocht van CS2 of ik de melder ergens moet zien in het scherm of nog moet aanmelden maar daar heb ik geen duidelijk antwoord gevonden.
Via het forum S88 en CS2 een draadje vinden, daar staat zoveel tekst die ik door geworsteld heb dat ik nog steeds niet gevonden heb of ik ergens in de cs2 de melder moet zien staan.Het is natuurlijk ook een specifieke vraag en in alle draadjes staat net even wat anders dan ik nodig heb om verder te kunnen gaan

Wie heeft er nu ervaring mee of - als ik de aansluitingen maak zoals eerder omschreven na het opstarten van cs2 - ergens de s88 melder in het scherm moet zien te vinden. Ik zal toch niet de enige zijn die een cs2 gebruikt in combinatie met rosoft?

Graag hulp zodat ik verder kan met de opbouw van de baan, dit is nu gestopt omdat ik niet weet of ik op de goede weg bezig ben.
Re: Aansluiten CS2 op Rosoft melders
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Aansluiten CS2 op Rosoft melders
Ik kan mij herinneren dat je alleen bezetmelders te zien krijgt als je in de cs2 rijwegen aanmaakt en de melders in de rijwegen verwerkt.

Lang geleden heb ik dit eens uitgezocht, het werkt niet zo als bij bv een ECoS waarin je een overzicht krijgt te zien.

In die hoek moet je het volgens mij zoeken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Aansluiten CS2 op Rosoft melder
Wil je de S88-meldpunten zien, dan teken je die in je baanplan op je layout scherm.
Op je layout zie je dan een wit bolletje.
Is het geel van kleur dan is de melder actief, wit is niet actief.

Je kunt een rijweg activeren door deze te koppelen aan een S88-meldpunt.

Groeten,
Ton.
Re: Aansluiten CS2 op Rosoft melder
Citaat van: Ploffer op donderdag 13 oktober 2016, 00:19:04

Graag hulp zodat ik verder kan met de opbouw van de baan, dit is nu gestopt omdat ik niet weet of ik op de goede weg bezig ben.


Maak iTrain actief. Daar zit een programma waarin je je melders kunt testen: de terugmeldmonitor. Het CS2 is alleen maar een doorgeefluikje.

Gr, Ben.
Re: Aansluiten CS2 op Rosoft melder
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Aansluiten CS2 op Rosoft melder
Ik heb zelf toentertijd en nu nog steeds trouwens, een layout met daarop alle s88 meldpunten met nummer.

Dat is 1x wat werk om in te voeren, maar daarna kan je snel testen.
Re: Aansluiten CS2 op Rosoft melder
Bedankt iedereen voor de info, ik ga iTrain actief zetten en als test de melders invoeren in een rijweg in cs2. Zal wel even duren maar dat heb ik voor over.Het is tenslotte hobby.
Ben wel blij dat ik niet verder hoef te zoeken in cs2 waar de s88 staat, is er nu dus gewoon (nog) niet.
Re: Aansluiten CS2 op Rosoft melder
Inmiddels ben ik er achter dat de s88 poort op de cs2 defect is. Op mijn oude cs1 die ik uit het stof heb gehaald werkt de melder en een stuk testrails direct. Daar heb ik verder niets aan de aansluitingen gewijzigd, gewoon over pluggen en klaar....

Dus cs2 gaat naar de reparatie dienst.

Bedankt voor alle hulp.