Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing

Gestart door zeeland dinsdag 11 oktober 2016, 20:48:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Sinds vandaag heb ik de Tanzwagen in bezit. Probleem is alleen dat hij niets doet. Het adres is standaard af fabriek nog steeds 20. De printplaat krijgt stroom, maar er gebeurt niets. Op het oog zie ik dat alle printbanen in orde zijn en dat er geen componenten uitgefikt zijn. Iemand idee wat te controleren?

Groeten,

Frank
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Hoi Frank,

De decoder in de wagen luistert alleen naar het oude Motorola MM1 protocol.
Waar stuur je mee aan?
Kun je je controller op MM1 zetten?
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Volgens mij als ik het goed gelezen heb, is de MS 2 al in het spel.

Het kan dus zomaar zijn dat die niet op het MM1 format staat, en die kan er wel naar toe gezet worden.

Dus een kwestie van in het menu kijken en dan lokdataformat wijzigen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Ik maak gebruik van een CS2 (60215) en kan het decodertype niet aanpassen. Ik heb de wagon handmatig toegevoegd en dan zijn de opties MM2 of DCC. Ik zie geen MM1. Klopt dat of zie ik iets over het hoofd?

Groet,

Frank
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Hoi Frank,

Het klopt je, CS 2 kent geen MM1 meer oftewel het oude Motorola formaat.
Nog wel het nieuwe MM 2 formaat dat kent ie wel, en als jouw decoder dat niet kan heb je vermoedelijk niks aan je rijtuig, tenminste als dat het oude rijtuig is met die dansende paartjes erin.
Heb je toevallig het nummer ook ergens bij de hand?

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Volgens mij staat dat in de het onderwerp: de Mä 4998  ;)
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Hoi Naamgenoot,

Stom van mij , ja dat klopt Hans ik had er even over heen gelezen :)
Dus toch het oude rijtuig, maar ook daar kan een andere decoder in toch, of zit die weer vast gebakken op een print van de wagon waar ook voor de rest alles op zit?

Heb dat rijtuig eigenlijk nooit open gezien of gehad, maar ik ga wel googlen op dat nummer kom ik vanzelf wel iets tegen.
En ja hoor een vaste decoder gevonden, dus lastig om te bouwen voor een leek.

Probeer anders eens of je een adres van de wagon aan kunt maken, door een afbeelding van de lok (of de drie vraagtekens) aan te klikken.
Dan komen in beeld jouw lok's te staan, en dan druk je op de plus, en dan zie je een aantal mogelijkheden, waaronder nieuwe lok-handmatig.
Dat selecteer je en dan vink je het aan, en dan verschijnt er een venster waar je dus een adres in kan voeren.

Als je dan kiest voor MM2 codeerschakelaar (bij decodertype), ja ik weet dat je vermoedelijk MM1 nodig hebt, dus het zal hoogst waarschijnlijk niet werken.
Maar als je niks probeert dan weet je het ook niet.
Daarna druk je op het adres, en dan kun je een getal invoeren met een tableau dat dan verschijnt.

Het ligt eraan welke chip jouw rijtuig heeft, en mocht ie per ongeluk toch al op MM2 zijn uitgelegd, dan zal jouw rijtuig vermoedelijk wel werken.
Je kan dat nooit helemaal goed zien, tenzij je het nummer van de chip kunt lezen, en die is dusdanig gemonteerd dat je het los zou moeten halen, maar probeer eerst de dingen zonder dat loshalen.

Baat het niet dan schaad het niet, en ow ja bijna vergeten zet je CS 2 ook op dat formaat van MM2 of een mengbedrijf ervan  (bijv. MFX + MM2)

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 12 oktober 2016, 21:41:00Stom van mij , ja dat klopt Hans ik had er even over heen gelezen :)

Hoi Hans,

Geeft toch niks, overkomt mij ook wel eens....... ;)

Overigens heb ik deze, bijzonder lawaaige, danswagen ook in bezit. Ik moet zeggen dat ik deze nooit heb opengemaakt. Als ik het wel heb is de code ook vast en niet te veranderen. Ik zal de wagen komende dagen is opzoeken en kijken of ik nog wat info kan toevoegen.
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Hoi Hans,

Dat zou fijn zijn, maar doe het wel met beleid hoor, al ben ik wel nieuwsgierig of een chip uitwisselen de oplossing kan zijn.
Of een decoder toevoegen, om de aansturing over te nemen van de oude decoder.

Maar zover heb ik er niet ingedoken, want ik heb deze wagons weleens beetgehad maar nooit open hoeven te maken.
Als dat eens zou kunnen kan je de wagen gewoon inzetten bij je CS 2, maar ik zag dacht ik ook ergens op plaatjes een codeerschakelaar zitten maar dat was niet helemaal goed te zien.

Je zou eventueel als je een CS 2 hebt, en het adres weet van je rijtuig, die ook eens handmatig kunnen invoeren.
Baat het niet dan schaad het ook niet, zeker als je decoder niet met de formaten meepraat.
Mocht dat wel het geval zijn, dan hoef je verder geen actie te ondernemen voor een verdere inzet,

Heb zelf ook even de proef op de som genomen, en een 6080 decoder geprobeerd aan de praat te krijgen, maar ook die is helaas alleen analoog aan te spreken, maar niet digitaal meer.
Zelfs op een ander adres gaf geen resultaat, maar wel op de analoge trafo, dus het is een protocol verhaal vrees ik.

Ja zag op de filmpjes ook een lawaaige danswagon, en een reiniging en opnieuw smeren kan hier wat verhelpen, het geluid te reduceren.
Maar daarvoor zal ie open moeten, en nogmaals doe dat met beleid.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Robbie, het houdt een keer op mm1 is al 30 jaar oud.  ;)
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Beste Frank,

Wellicht moet je eens kijken of er iemand bij je in de buurt is met een Märklin 6021 centrale, dit om uit te sluiten dat de decoder kapot is, ik heb ook het idee dat met Motorola 1 datasignaal nog steeds uit de centrales komt.

Groet, Anne W
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Märklin wil inderdaad alles backwards compatibel houden. Het CS2 praat volgens mij ook gewoon Motorola1.
In de gebruiksaanwijzingen kan je het nergens vinden. Daar wordt slechts gesproken over Motorola.


Hier wel


Uit die site blijkt dat ook het CS3 gewoon Motorola 1 gaat spreken.


Zou ook raar zijn, omdat iedereen dan zijn oude decoders moet gaan vervangen. Zou geen goed verkoopargument zijn voor centrales.
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Hoi Alphons en Anne,

Mijn CS 2 gaat in elk geval niet verder dan het MM2 protocol, en als jullie weten hoe ik hem op MM 1 krijg mogen jullie het zeggen.

@ Alphons,

Het staat dan wel op de site, maar is dat ook getest door degene die het in die lijst heeft gezet?
Je gaat er haast blindelings vanuit van wel, maar ik denk niet dat hij het uit heeft gezocht.
En hoezo een slecht verkoop argument?
Een decoderprotocol ondersteunen, wat al dertig jaar oud is en niet meer mee kan in deze tijd?

Backwards compatibel houd geen enkele firma zolang vol, op uitzonderingen daar gelaten.
Zal de CS 2 nogmaals opstarten en kijken of die wagon niet per ongeluk in de loklijst staat, en als ie daar niet staat zal de wagon toch echt een andere decoder nodig hebben.

Dus Keep the fingers crossed.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Een goede mededeling:

Sorry voor het misverstand, want ik was ook verbaasd dat het niet zou kunnen, dus de CS 2 maar opgestart en met dit als gevolg:

De Tanzwagen zit in de loklijst, en op adres 20 staat het nummer vast geparkeerd.
Had ik er nu maar eentje dan kon ik hem laten dansen, en de wagon behoeft dus waarschijnlijk geen ombouw tegemoet te zien.
En ja het panoramarijtuig 4999 zit er ook nog bij, dus ook die kan bedient worden op adres 10.

Maar het protocol valt dan even niet te kiezen, en blijft op MM2 codeerschakelaar staan.

Hier enkele afbeeldingen:





En hier nog een afbeelding die je doet vermoeden dat MM 1 er niet meer bij hoort:



M.v.g.

Hans V200.0


Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Hoi Rob,

Dat is wel zo, want toen was het nog redelijk actueel dus MM1 en MM 2 kon je tegelijk gebruiken, maar ook in MM 2 zit dus een koppeling waardoor je dat rijtuig toch kan bedienen.
Waarom mijn 1200 dan niet reageerde, zal ik nog eens naar kijken, want analoog reed ie nog wel maar dan zou ie ook op MM 2 moeten kunnen rijden.
Maar ook die decoder had ik er niet nieuw ingezet, en de decoder had al een leven met de 6021 achter zich want ik heb weldegelijk wat banen gehad.

Dus het kan best zijn dat analoog de decoder wel vol houd, en het is al een oude hoor dus ik denk dat ik hem niet meer ombouw.
Misschien bouw ik wel het relais over van een andere 1200 die ik een tijdje geleden aanschafte, en die is wel nog om te bouwen.
Dan gun ik hem nog wel een leven op een analoog vloerbaantje :)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Heel fijn dat jullie zo snel reageren met tips. Hierbij een paar foto's van de binnenkant. Wie weet levert dat nog een oplossingsrichting op. Ik heb het nog geprobeerd met een MS1 en MS2. De MS1 kende de wagen niet en de MS2 wel. Beide geen resultaat.

Groet,

Frank
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Als je het zeker wilt weten moet je iemand zoeken met een oude centrale, een 6021 ofzo.
Of misschien wat knutselen met een MrDirect pc?

Koen
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Volgens mij was er iets specifieks met deze wagon, kwa bediening.
Mij staat bij dat je met Moterola II aanstuurt, maar op de 6021 eerst de functiekeuze-knop activeert en dan F1-F4.
Hoe dat met nieuwere centrales werkt... geen idee.
Mocht je in de buurt van Velsen zijn dan ben je altijd welkom om hem te testen met een 6021.

Mvg. Marcel
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Hoi Frank,

Staan de dipswitches wel naar de ON-kant toe?

Want nu kan je niet goed zien welke kant dat is, en als het zo is dat het andersom zit, dan heb je dus een ander adres ingevoerd of zat het adres al zo?
In de loclijst van de MS2 zal ie ongetwijfeld dan ook wel zitten, en aanvinken die hap dan, anders pakt ie je adres nog niet.

Adres 20 zou het moeten zijn dan in dat geval als 3 en 7 op ON staan en de rest staat dan uit.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Ik heb even ingezoomd op de foto, de dipswitched staan goed. Rechts is 1

Koen
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Frank,

Het adres is ingesteld op 20.
Je zegt dat de print stroom krijgt, dus op een of andere manier herkent de CS2 de wagon wel.

De functies zijn :

f1=Verlichting
f2=Dansers gaan bewegen
f3=Muziek aan
f4=Muziek kiezen

Het kan zijn dat je hem eerst met F0 moet aanzetten, net zoals bij een loc licht aan/uit.
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Hoi Frank en Alphons,

Op de CS 2 kreeg ik die instellingen wel voor elkaar, en waarom jij niet Frank?
Maar wat ik wel het vreemde vind is dat F0 niet is toegekend, maar soms zit er wel iets onder, dus gewoon proberen zou ik zeggen.

Zowel moet je bij de MS 2 en de CS 2 alles bevestigen, met de groene vink (in het geval van de CS), maar ook de MS 2 kent dat vinkje.
Als je dat vergeet of niet bevestigd pakt ie ook dat adres niet, en ik denk dat de print toch iets van de digitale spanning krijgt, omdat je al in de openingspost dit al vermeldde.

Dus ik vermoed dat je iets verkeerd doet Frank, en wees gerust je bent echt niet alleen daarin hoor, lees het forum er maar op na :)
Mijn MS 2 heeft hem in de databank staan, want die heb ik nu los van de CS 2 liggen, en door hem aan te vinken staat ie nu in het display.
Zie hier het bewijs:


Bovendien is de printplaat waar je decoder op zit ook dubbelzijdig, en ook daar kan iets uit gefikt zijn als dat het geval mocht wezen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Is dit niet een wat oudere decoder die gevoelig is voor verwisselen van de rode en bruine draad aan de rails?
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Dag Frank,
Als je een 1e versie danswagen hebt staat die helemaal niet in de database van een CS of MS.
Dat is een wagen uitgerust met een motorola IC MC 145029.
Deze waren bedacht voor het MM1 en zaten ook in de lokdecoders.
Later is Märklin met andere leveranciers in zee gegaan die IC-s leverde die ook de motorola taal spraken.
MM2 is een uitgebreide versie van MM1 format.
Het protocol is wat herschikt waardoor o.a. er een richting-bit mee gezonden kan worden en de vier functies mogelijk werden.
Je danswagen moet gewoon op MM2 werken.
Heb dat in het verleden zelf , op beurzen, gezien.
Wat wel van belang is dat, is de polariteit van de rail! Dus rood aan de middenrail en bruin aan de bedding (railstaven)
De eerste series locdecoders werkten anders ook niet.
succes digibert
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Zie dat iemand me net voor geweest is met mn raad
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
YES!!! Mysterie opgelost. Rode draad zat inderdaad niet op de middenrail. Even wisselen en klaar. Wel een beetje luidruchtig en de poppetjes draaien nog niet lekker door, maar dat is op te lossen.

Bedankt iedereen voor de tips.

Groet,

Frank
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
-Frank:
Mooi dat het probleem verholpen is,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Hoi Frank,

Graag gedaan hoor, en ja zo zie je maar weer waar het forum goed voor is :thumbup:

Aan die poppetjes kun je inderdaad iets doen, wellicht een kleine schoonmaakbeurt of smering kan best wat dingen verhelpen.

Veel plezier van de wagon!

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Märklin 4998 Tanzwagen probleem/storing
Hoi Frank,
Mooi zo.
Wat Hans al zei, schoonmaken en verder zal er niet veel aan te doen zijn.
De loks liepen in die tijd ook niet als een zonnetje. We zijn nu verwend!!
groet digibert