Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Brawa v100

Gestart door oosterom woensdag 06 april 2016, 17:40:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Brawa v100
Lid sinds: 2010

offline
Brawa v100
Sinds kort ben ik in het bezit van de V100 van Brawa 42831. Nu is het zo dat de automatische koppelingen niet  goed functioneren. Heeft iemand hier ervaring mee.
Volgens de beschrijving moet het via F4 en F15.

groet Martin
Re: Brawa v100
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Brawa v100
Hi Martin,

Als je hem net hebt en hij is niet goed zou ik teruggaan, je hebt twee jaar garantie.

groet
Harald

Re: Brawa v100
Spoorman
gast

Re: Brawa v100
Hé Lokkendokter, wat is dat nou voor antwoord. :D

Zoals ik het begrijp uit de handleiding......

http://www.brawa.de/fileadmin/Produkte/Bedienungsanleitungen_H0/dieselloks/42828_42829_42830_42831_Diesellok_V_100_Sersa.pdf

.... zijn er 2 nivo's van de functie toetsen. De koppelingen zijn te bedienen met F5 (voor) en F6 (achter) als de rangeergang actief is. Dus eerst F4 drukken en dan kun je ontkoppelen.

Als je F4 niet hebt bediend is de functie F5/F6 anders: het schakelt dan het frontlicht voor resp. achter aan of uit. Zie ook de tekst.

Gr, Ben.

Re: Brawa v100
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Brawa v100
Volgens mij is er op het antwoord van de lokkendokter helemaal niets af te dingen, hij heeft zich niet verdiept in de handleiding van Brawa en gaat er van uit dat wat de vraagsteller schrijft, correct is.

Groet, Anne W
Re: Brawa v100
Spoorman
gast

Re: Brawa v100
Zo is het Anne.

Gr, Ben.
Re: Brawa v100
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Brawa v100
Hi Anne en Ben,

Tja, ik zie zo veel "geklungel" voorbij komen dat je iemand hiervoor probeert te behoeden.
Maar ik weet ook ik, uit ervaring, dat handleidingen slecht of soms helemaal niet worden gelezen. 

groet
Harald
Re: Brawa v100
Spoorman
gast

Re: Brawa v100
Pas maar op met je uitspraken Harald....... ;)
Re: Brawa v100
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Brawa v100
Hi Ben,

Dat deed ik al maar van jou als "ervaringsdeskundige" moet ik dat wel aannemen en zal dat blijven doen.

groet
Harald
Re: Brawa v100
Lid sinds: 2007

offline
Re: Brawa v100
Citaat van: Spoorman op woensdag 06 april 2016, 17:58:21
Zoals ik het begrijp uit de handleiding......

http://www.brawa.de/fileadmin/Produkte/Bedienungsanleitungen_H0/dieselloks/42828_42829_42830_42831_Diesellok_V_100_Sersa.pdf

.... zijn er 2 nivo's van de functie toetsen. De koppelingen zijn te bedienen met F5 (voor) en F6 (achter) als de rangeergang actief is. Dus eerst F4 drukken en dan kun je ontkoppelen.

Als je F4 niet hebt bediend is de functie F5/F6 anders: het schakelt dan het frontlicht voor resp. achter aan of uit. Zie ook de tekst.

Gr, Ben.


M.i. is bovenstaande voor DCC.

Voor Märklin MM1/MM2/mfx is het F4 en F5.


WIlly
Re: Brawa v100
Lid sinds: 2010

offline
Re: Brawa v100
@Martin / Oosterom: Heb je de handleiding doorgenomen? En al een keer geprobeerd zoals Ben het omschrijft? Zo ja: Dan eens met de lok een kijkje gaan nemen in de winkel. :)

@Wily: Waar staat in de handleiding? Even een citaat uit de handleiding:

Citeer
Automatische Kupplung
Die Kupplung ist erst dann ansteuerbar, wenn der Rangiergang gewählt wurde (Taste F4). Die Taste F5 bedient die vordere Kupplung (langer Vorbau), F6 die hintere Kupplung (kurzer Vorbau). Es kann immer nur eine Kupplung bedient werden. Ist F5 noch aktiv (d.h. abgesenkt), muß erst diese Kupplung zurückgestellt werden, bevor
mit F6 die hintere Kupplung bedient werden kann. Die Kupplung ist eingestellt auf einfaches Heben und Senken vom Kupplungshaken. Es ist ebenfalls möglich, einen automatischen Ablauf beim Kuppeln einzustellen: CV143=128 (automatischer Ablauf)    CV143=192 (Voreinstellung)

Automatic coupling
The coupling is only controlled when the shunting mode is selected (F4). The F5 key serves the front coupling (long front end), F6 the rear coupling (short front end). It can always be only one coupling operated. F5 is still active (i.e. lowered), this coupling must be reset before with F6 the rear coupling can be operated. The coupling
is set to simple lifting and lowering the coupling hook. It is also possible to set an automatic sequence when coupling: CV143=128 (automatic sequence)    CV143=192 (presetting)

Dus wat Ben / Spoorman, al aangeeft: "F4" rangeren aanzetten en dan met F5 en F6 gebruiken voor het ontkoppelen. F4 niet aan dan is het koppelen niet geactiveerd.

Groeten Ronald.
Re: Brawa v100
Lid sinds: 2010

offline
Re: Brawa v100
Ik had de beschrijving al doorgenoemn maar waarschijnlijk niet goed gelezen. Ik ga het vanavond nog een keer proberen. De voorste koppeling aan de voorzijde blijft omlaag staan, dus ik zal wel iets fout gedaan hebben. Ik laat het weten of het wel of niet lukt.

groeten Martin
Re: Brawa v100
FredMa
gast

Re: Brawa v100
Citaat van: nmbssncb op donderdag 07 april 2016, 11:32:09
Voor Märklin MM1/MM2/mfx is het F4 en F5.

Citaat van: ronaldk op donderdag 07 april 2016, 12:07:32
@Wily: Waar staat in de handleiding?
Misschien bedoelt Willy dat, uit dezelfde link die Ben op gaf:
Re: Brawa v100
Lid sinds: 2007

offline
Re: Brawa v100
Citaat van: FredMa op donderdag 07 april 2016, 16:53:21
Citaat van: nmbssncb op donderdag 07 april 2016, 11:32:09
Voor Märklin MM1/MM2/mfx is het F4 en F5.

Citaat van: ronaldk op donderdag 07 april 2016, 12:07:32
@Wily: Waar staat in de handleiding?
Misschien bedoelt Willy dat, uit dezelfde link die Ben op gaf:

Correct opgemerkt en alert voor iemand die 713 jaar oud is...

Willy
Re: Brawa v100
Lid sinds: 2010

offline
Re: Brawa v100
Hum... Dan staan er twee verschillende zaken in: Want boven de uitleg die op het eerste blad staat:

Citeer
Sounddecoder SD22-4 (DCC/SX1/SX2/Motorola/DC/AC) / DCC sound decoder SD22-4 (DCC/SX1/SX2/Motorola/DC/AC)
BRAWA-Nr.: 0014765.11; Achtung: Gültig bereits ab der 1. Serie/Ausführung EXTRA mit Prozessor und Energiespeicher

Dat geeft aan dat het ook voor motorola en AC is. Bij de lijst van Franky staat alleen:

Citeer
Funktionstastenbelegung für Digitalmodelle/ Function keys for digital models
Digitalversion EXTRA / Digital version EXTRA

Geen echt protocol. Ze noemen ook märklin niet bij naam. In de lijst die door Franky (fredma) aangegeven wordt is F6 de "Fan", die zit bij de eerste lijst op "F11" zo te zien. Er zitten dus wat verschillen in. Enige wat echt mist in de lijst van Franky is de rangeermodus.

@Martin: Met welk protocol stuur je de locomotief aan?  Heb je de mogelijkheid om het ding met DCC aan te sturen?

Groeten Ronald.
Re: Brawa v100
Spoorman
gast

Re: Brawa v100
Motorola aansturen is onzinnig. De D&H decoder kan dan maar 12 functies aan. MFX is nog onzinniger want D&H is wijs en doet niet aan MFX. ;)

Martin heeft een CS2 dus zal DCC rijden.
Re: Brawa v100
Freak
gast

Re: Brawa v100
De koppelingen werken zoals Willy aangeeft met F4 en F5.


Mvg,
Peter
Re: Brawa v100
Lid sinds: 2012

offline
Re: Brawa v100
Goedemiddag allen

Ik ben een jaar in het bezit van een V100 west zonder geluid. Deze lok had ik al 2 jaar in bestelling staan maar Brawa leverde hem maar niet uit. Uiteindelijk wel en wat een prachtige lok was het. Ik was wel teleurgesteld in de rijeigenschappen van de lok en samen met een vriend en met behulp van een ESU programmer hebben we geprobeerd de motor aansturing middels de bekende CVs aan te passen. De rijeigenschappen waren wel verbeterd maar niet tevreden. Samen met de leverancier besloten de lok naar Brawa terug te sturen. Resultaat wel verbeterd maar toch teleurstellend voor zo'n dure lok. Dit weekeind de lok ingeruild bij dezelfde leverancier tegen eentje met geluid. Bij deze lok inclusief ik geloof met 15 functies waren de rijeigenschappen wel zeer goed. Kortom ik ben nu tevreden maar snap nog steeds niet dat Brawa met de basic lok, een lok verkocht met zulke nare rijeigenschappen tegen een hoge prijs.
Dit moest ik kwijt.

groet Erick