Dat klinkt al beter, al begrijp ik je tekening niet.
Het kan dus wel, maar het hoe is de vraag: blokken en of melders?
Analoog gesproken (sorry daarvoor) zou ieder "blok" in de serie (bij2+3 rail gebruik) minimaal 2 melders moeten hebben (bij eenrichting verkeer). Ik noem dat natuurlijk geen melders, maar de triggers hebben een vergelijkbare functie). Bij 2-richting verkeer komen er twee melders bij (aan het begin van de blokkenserie, dus aan beide uiteinden). Die melden de rijrichting in de blokserie, en met die toestand bepaalt de eerstvolgende trigger of de zaak in dat deel bezet is. Vanaf dat moment is het superblok bezet, in 1 rijrichting.
Analoog moet je de rijrichting weten, digitaal doet de pc dat voor je.
Lichtsluizen beperken het aantal melders: bij 3 blokken 2 sluizen, bij 5 blokken 3 sluizen, bij 7 blokken 5 sluizen. Je zet de sluizen op de blokgrenzen, dan werken ze 2 kanten op. Welke kant op is afhankelijk van de rijrichting in het superblok.
Dus op jouw manier zou dat vergelijkbaar kunnen zijn.
En of je het nou subblokken of secties noemt, dat is iets voor itrain gebruikers.
Daartussen bestaat natuurlijk verschil, maar ik zou niet weten op welk abstractieniveau die splitsing berust.
Overigens grappig dat je in je tekeningen het woord schaduwstation hebt staan. Als je meerdere blokken achter elkaar op een opstelspoor zet, heb je een logisch vergelijkbare situatie.