Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties

Gestart door Tjoekedoris maandag 10 oktober 2016, 23:09:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Beste mensen, op mijn baan beschik ik over 2 stijgsporen naar het station niveau. De ene is ca. 10 meter en de ander is ca. 7,50 meter lang. Ze zijn allebei enkelsporig en worden dus van 2 kanten bereden. Ik wil deze sporen in blokken van ca. 2,50 mtr. verdelen, om zodoende in dezelfde rijrichting meerdere treinen te kunnen laten rijden. Als deze blokken in 2 richtingen worden bereden,
is de stopsectie voor de andere richting de inrijsectie. Maar in Itrain moet je de lengte van de secties, dus ook de tussenliggende secties, opgeven. Als dit dus verschillende blokken worden,
waar leg ik dan de grens, met andere woorden.....hoe definieer ik dan een blok.....welke secties moet ik dan bij een blok trekken? Of moet ik in mijn geval het blok gewoon definieren tussen de wissels,
maw. 1 blok van 10 mtr en 1 blok van 7,5 mtr.? Ik ben even het spoor bijster.
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
-Martin:
WISSELS BEHOREN NOOIT TOT EEN BLOK
Het spoor van 10 m maak je bijvoorbeeld 4 blokken van 2.5 m met daarin 3 melders per blok. ( bv binnenkomst melder 1m, rem melder 0.5m en stop melder 1m) = 2.5 m. Deze afstanden zijn niet verplicht, je kan die eventueel aanpassen in functie van de lengte van je gebruikte rails.
Best is om 3 melders per blok te gebruiken vermits je het spoor langs beide zijden gaat berijden.
Voor het spoor van 7.5 m kan je eventueel dezelfde indeling gebruiken.
Alle vragen over iTrain kan je hier stellen
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=44863.msg1106669#msg1106669
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Martin,

De benadering van meneer Jorg is naar mijn mening een beetje ondoordacht. Het komt voort uit "aapje leert kunstje" zonder inzicht hoe het kunstje tot stand komt.

Enkelspoor en in twee richtingen te berijden: stel jezelf eerst de vraag wat je wilt in die lange sporen en of het zin heeft daar meerdere blokken in te maken.

Dat hangt natuurlijk af van het aantal treinen wat je vanuit de schaduwstations naar boven wilt hebben. Maak je 4 blokken dan bied je een theoretische kans dan ze alle 4 bezet raken door 4 stijgende treinen. Er kan dan pas weer een trein dalen via hetzelfde spoor als alle 4 de blokken weer vrij zijn anders staan ze met de koppen tegen elkaar.

Er zit dus een gedachte achter en ik kom dan al snel tot de conclusie, kijken naar je baanontwerp, dat je van zo'n spoor één blok moet maken of hooguit twee, kijkend naar de rij mogelijkheden in het zichtbare deel.

Gr, Ben.
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Meneer Ben
Het is maar een voorbeeld en de vraagsteller geeft zelf aan van blokken van 2.5 m te gaan toepassen.
Dus waarom weer al die negatieve kritiek op mijn antwoord, kun jij voor één keer eens normaal doen.

"Dat hangt natuurlijk af van het aantal treinen wat je vanuit de schaduwstations naar boven wilt hebben. Maak je 4 blokken dan bied je een theoretische kans dan ze alle 4 bezet raken door 4 stijgende treinen. Er kan dan pas weer een trein dalen via hetzelfde spoor als alle 4 de blokken weer vrij zijn anders staan ze met de koppen tegen elkaar."

De vraagsteller spreekt zelfs niet over 4 trein, dat zuig jij uit je duim, en bij een pc gestuurde baan gaat het programma zeker niet de treinen met hun koppen tegen elkaar laten staan, zowel in iTrain als in koploper.
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Kritiek is niet op voorhand negatief. Kritiek komt in dit geval voort uit verschil van mening of inzicht. Helaas wordt verschil van mening of inzicht te vaak gezien als ruzie maken wat helemaal niet de bedoeling is.

Het gaat mij om de vraagsteller.

Gr, Ben.
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Een stuk van 10 meter wat in 2 richtingen bereden wordt in meerdere blokken opdelen is een weinig zinvolle bezigheid, in de praktijk gaat dat betekenen dat het stuk maar in één richting bereden wordt omdat het stuk altijd in één richting bezet is en er dus vanuit de andere richting geen trein in kan.

Mijn bescheiden mening....

Groet, Anne W
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Citaat van: Anne W op dinsdag 11 oktober 2016, 10:05:21
weinig zinvolle bezigheid
Als analoog rijder zie ik dat, in alle bescheidenheid, anders. Maar vragensteller rijdt niet analoog.
Ik zou zo'n blokkenserie ook weer als een geheel kunnen zien, met virtuele tussenblokken, dat wel.

Voordeel wel doen: er kunnen 3 treinen achter elkaar in dezelfde richting opschuiven, en voordat er een trein vanuit de andere kan in kan, moet de hele serie leeg zijn. Analoog zou je in mijn visie een superblokrelais nodig hebben dat de hele blokkenserie bewaakt. Moet vast ook kunnen in koploper en itrain.
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Mijn vraagstelling was misschien niet geheel helder, daarom heb ik hier een klein schema bijgevoegd, zodat het wat duidelijker is.
Als het spoor in 1 richting wordt bereden is het geen enkel probleem. Ik wil echter (omdat het traject zo lang is) ook de mogelijkheid bieden om meerdere treinen vanuit het schaduwstation
naar het zichtbare station te sturen, omdat dit ook in de praktijk gebeurt. Bij het binnenkomen van het traject, moeten de treinen in de andere richting, die in het station staan, natuurlijk wachten tot de laatste trein binnen is gekomen. Zodra is 1e vak is ingereden, zou het gehele traject bezet moeten zijn en bij het passeren van de achterste wagon over de laatste melder weer moeten worden vrijgegeven.
In ITrain moet het mogelijk zijn...middels kritische trajecten o.i.d.  Alleen....waar moet ik melders zetten als het spoor in 2 richtingen kan worden bereden met dezelfde mogelijkheden?
Hoe deel ik de blokken op? Moet ik dezelfde 5 blokken, allemaal voorzien van 3 melders of kan het ook anders?
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Dat klinkt al beter, al begrijp ik je tekening niet.

Het kan dus wel, maar het hoe is de vraag: blokken en of melders?

Analoog gesproken (sorry daarvoor) zou ieder "blok" in de serie (bij2+3 rail gebruik) minimaal 2 melders moeten hebben (bij eenrichting verkeer). Ik noem dat natuurlijk geen melders, maar de triggers hebben een vergelijkbare functie). Bij 2-richting verkeer komen er twee melders bij (aan het begin van de blokkenserie, dus aan beide uiteinden). Die melden de rijrichting in de blokserie, en met die toestand bepaalt de eerstvolgende trigger of de zaak in dat deel bezet is. Vanaf dat moment is het superblok bezet, in 1 rijrichting.

Analoog moet je de rijrichting weten, digitaal doet de pc dat voor je.
Lichtsluizen beperken het aantal melders: bij 3 blokken 2 sluizen, bij 5 blokken 3 sluizen, bij 7 blokken 5 sluizen. Je zet de sluizen op de blokgrenzen, dan werken ze 2 kanten op. Welke kant op is afhankelijk van de rijrichting in het superblok.

Dus op jouw manier zou dat vergelijkbaar kunnen zijn.
En of je het nou subblokken of secties noemt, dat is iets voor itrain gebruikers.
Daartussen bestaat natuurlijk verschil, maar ik zou niet weten op welk abstractieniveau die splitsing berust.

Overigens grappig dat je in je tekeningen het woord schaduwstation hebt staan. Als je meerdere blokken achter elkaar op een opstelspoor zet, heb je een logisch vergelijkbare situatie.
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Citaat van: Tjoekedoris op maandag 10 oktober 2016, 23:09:42
Beste mensen, op mijn baan beschik ik over 2 stijgsporen naar het station niveau.

Martin,

Is het niet mogelijk om 1 spoor te gebruiken voor stijgen en het andere voor dalen?
Dan lijkt mij jouw probleem verholpen.

Rob
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Nee Rob, het is een doorgangstation op het bovenste niveau, die vanuit 2 schaduwstations...(vandaar 2 stijg -of daalsporen, net hoe je het bekijkt)...kan worden bereikt middels het hondenbot principe. Alleen is alles enkelsporig.
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Beste Martin,

O.K., het gaat niet echt meevallen om daar een afwisselend bedrijf in 2 richtingen op te krijgen, verder: bepaal aan de hand van de langste trein wat de minimale lengte van een blok moet zijn, dan weet je het aantal blokken.

Elk blok heeft 3 melders, binnenkomst, remmen en stoppen, dat geldt voor beide rijrichtingen (in de ene rijrichting is er een binnenkomst melder, die in de andere rijrichting een stopmelder is).

Hoe er voor te zorgen dat het "systeem" e.e.a. veilig regelt is voor mij niet te zeggen, bij mij zijn het rijweg-blokkruisingen die er voor zorgen dat er geen "kop tegen kop" situaties ontstaan, maar bij mij zou er ook maar één blok zijn en indien mogelijk een kruisspoor.

Natuurlijk zal er wel een reactie komen dat het ook met één melder per blok kan, dat is ook zo bij iTrain, maar het programma vindt extra melders prima.

Groet, Anne W
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Ik sluit me aan bij Anne. Met dien verstande dat ik 2 blokken per spoor handiger vindt i.v.m. leegrijden vanuit het station naar beneden. Omhoog zou ik altijd het treinverkeer onderdrukken, het wordt te druk "boven" maar dat is mijn manier van modelspoor bedrijven op onze kleine baantjes. Meer blokken is zinloos als eerder verwoord deze ochtend tenzij je een rijdend schuifregister leuk vindt. ;)

Gr, Ben.
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Citaat van: Spoorman op dinsdag 11 oktober 2016, 20:45:15
...tenzij je een rijdend schuifregister leuk vindt. ;)
Leuk verwoord Ben :D

Overigens wordt het parade traject op mijn baan ruim 20 meter lang en daar komen niet meer dan 2 hooguit drie blokken in.
Teveel treinen op hetzelfde traject is mijn inziens geen gezicht.
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
De trajecten van de schaduwstations naar het zichtbare stations zijn nagenoeg onzichtbaar. In praktijk zal ik niet meer dan 2 treinen dezelfde richting in willen sturen, omdat ik domweg niet meer
aankan op het zichtbare station, zowel bij het wegsturen als bij binnenkomst. Ik begrijp eigenlijk uit jullie verhaal, dat ik van 2 of max. 3 blokken uit moet gaan die ik elk 3 secties/melders moet geven. Ik vraag me echter af of ITrain dan ook met minder melders toe kan.
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
-Martin:
Je kan in iTrain het aantal blokken dat een trein reserveerd instellen, dus als je op die 10m, 4 blokken maakt en je reserveerd er 3 voor een trein dan zullen er niet teveel treinen in dat traject zitten. En zeker geen 4.
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Citaat van: Tjoekedoris op dinsdag 11 oktober 2016, 22:08:20
Ik vraag me echter af of ITrain dan ook met minder melders toe kan.

Ja, dat kan gewoon.... Dat heeft Anne W ook al een keer gezegd....

Citaat van: Anne W op dinsdag 11 oktober 2016, 20:35:53
Natuurlijk zal er wel een reactie komen dat het ook met één melder per blok kan, dat is ook zo bij iTrain, maar het programma vindt extra melders prima.

Begin gewoon met bouwen. Probeer het uit. Bevalt het niet, breek je de boel af, ga bij je partner uithuilen en begin opnieuw. Maak dan niet weer dezelfde fout.... Bevalt het wel: Dan heb je geluk!  :thumbup:

Groeten Ronald.
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Hallo Ronald, aan het bouwen ben ik al, alleen ga ik niet experimenteren met secties en blokken in mijn baan, daar heb ik domweg de ruimte niet voor.
Het is een en al spaghetti (kijk maar eens op mijn topic)  8o
Als mijn rails ligt, dan ligt het er en dan ben ik HEEL ERG blij, en nog veel meer als het ook nog blijkt te werken.
Mijn baanplan leent zich er niet voor om dit maar even af te breken als het niet goed is. Daarom wil ik, voordat ik elke meter rails neerleg, alles goed overwegen en beredeneren.
Enig twijfel over de vele mogelijkheden of combinaties doet mij dan ook op het forum belanden, zodat ik een goed beeld kan vormen, alvorens ik aan de slag ga.
En dat lijkt me niet verkeerd toch?

Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Ik zou zeggen ga op zeker en doe wat meneer Jorg voorstelt. Maak 4 blokken en je laat er 3 tegelijk reserveren door iTrain. Het kost je een extra S88 en 12 draadjes ;)

Gr, Ben.
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Hoi,

Citaat van: Tjoekedoris op dinsdag 11 oktober 2016, 22:56:02
Enig twijfel over de vele mogelijkheden of combinaties doet mij dan ook op het forum belanden, zodat ik een goed beeld kan vormen, alvorens ik aan de slag ga. En dat lijkt me niet verkeerd toch?

In je voorbereiding heb je gekeken naar hoeveel blokken je moet maken in je baan. Hoeveel blokken je gaat maken is afhankelijk hoe je het verkeer wil laten verlopen. Want je moet een bepaald aantal melders gebruiken om de boel aan het werk te krijgen in ITrain of een ander softwarepakket. Dat moet aan bepaalde eisen voldoen, dus 1, 2 of 3 secties (meldpunten) per blok. Dus dan is de vraag: Hoe doe je het bij andere blokken? Hoeveel melders per blok gebruik je daar? En waarom? Dan weet je hoeveel secties, melders e.d. die je nodig hebt voor je baan.

Dan is de keuze: één blok of meerdere blokken? Wil je voor zekerheid gaan maak je extra blokken op voorhand. Je kan toch gewoon wat extra snedes in de rails maken. Dan draadjes er aan. Eventueel deze nu aan elkaar knopen, dan heb je één melder voor het geheel. Wil je in de toekomst meerdere blokken / secties dan haal je de knoop los en zet je er een extra bezetmelder tussen. En je hebt meerdere secties en blokken. Wel even de boel aanpassen in de treinbesturingssoftware en de boel rijdt verder :) Of wat Ben al aangeeft: Neem een extra s88 en wat draadjes dan kan je het nog altijd softwarematig opsplitsen.

Ooit met een bekende modelbouwer bij zijn baan gestaan en gekeken naar het verloop van het verkeer op zijn baan. Na een uurtje of 16 het verkeer in de gaten houden kwamen we tot de conclusie dat er een paar blokken bij moesten om het beter en soepeler te laten verlopen. Een geluk was dat het niet meer in hield dan in de software een paar blokken extra aanmaken en de meldpunten opnieuw verdelen. Hij had bewust al wat extra secties en meldpunten ingebouwd. Dat kon nog wel eens handig zijn was zijn gedachte. En dat is toen uitgekomen.

Citaat van: Tjoekedoris op dinsdag 11 oktober 2016, 22:56:02
Mijn baanplan leent zich er niet voor om dit maar even af te breken als het niet goed is. Daarom wil ik, voordat ik elke meter rails neerleg, alles goed overwegen en beredeneren.

Ieder baanplan leent zich daar voor. Afbreken is meestal niet het moeilijkste. Het opbouwen daarna is meestal meer werk  :D

Succes met je keuze.

Groeten Ronald.
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Jörg, Ben, Ronald en Anne e.a. ,dank voor jullie inbreng en feedback. Ik ben nu zeker van mijn zaak en dat schept rust. Ik zal de sporen opdelen in meerdere blokken voorzien van 3 secties per blok.
De praktijk zal inderdaad uitwijzen of dit overkill is of niet. Ik ben dan in ieder geval voorbereid. Inderdaad bestaat dan nog de mogelijkheid om alles aan elkaar te breien en 1 blok te maken.
Andersom gaat niet.  :thumbup: :thumbup:
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Graag gedaan,  :thumbup:
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Interessante observaties. Succes.  :thumbup:
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Citaat van: Tjoekedoris op woensdag 12 oktober 2016, 10:24:01

Andersom gaat niet.  :thumbup: :thumbup:


Andersom gaat wel. :thumbup: :thumbup:

Vier blokken met samen 12 secties maken. Daarvan sluit je 3 secties aan alsof het één blok is en de andere secties 9 leg je aan massa. Spaart je een S88 en je bent toch op het ergste onheil voorbereid. :D

Gr, Ben.
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Dat moet ik me nog even goed tot me door laten dringen Ben. Kijken of ik het snap  8o
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Inderdaad Ben, dat is wat ik ook al aangaf :) Beide oplossingen zijn goed te gebruiken en je bent voorbereid om eventuele toekomstige aanpassingen :)

Een tip: Teken beide oplossingen even uit. Dan zie je snel genoeg wat er bedoeld wordt.

Groeten Ronald.
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Citaat van: Spoorman op woensdag 12 oktober 2016, 13:38:50
Andersom gaat wel. :thumbup: :thumbup:

Ben...ik bedoelde hiermee dat je nooit van 1 blok met 3 secties, 4 blokken met 3 secties kan maken.
Uiteraard kun je wel van 4 blokken met 3 secties, 1 blok met 3 secties maken, tot zelfs 1 blok met 1 sectie.
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Enkelsporig trajecten opdelen in blokken cq. secties
Om iedereen het wat gemakkelijker te maken om zijn of haar blokken in de baan aan te brengen, is het wiki-artikel "Massadetectie,_secties_en_blokken" geactualiseerd met wat voorbeelden.

John (wiki-redactie)