Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Station met 2 laag en autotunnel, enkele vragen

Gestart door flevoland2012 maandag 10 oktober 2016, 00:41:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Station met 2 laag en autotunnel, enkele vragen
Sinds begin dit jaar werk ik in en om Assen en nu assen een nieuw station gaat bouwen, ben ik gefascineerd geraakt van het station samen met de stations gebied en deze ga ik na bouwen, maar stuit wel op enkele problemen of nieuwe dingen, tot nu toe heb ik alleen een baan gebouwd op een plaat dus geen 2 verdieping, maar het nieuwe station krijgt naast een autotunnel een ondergrondse fietsen stalling. Mijn vraag is hoe bouw je zo iets? een autotunnel onder de stationsplein door en fietsenstalling onder het station en is een fiets en voetgangers tunnel die onder het stationgebouw en perron door loopt.

zijn er mensen die ervaring hebben met deze punten.

Er is een fimpje van het nieuwe station : https://www.youtube.com/watch?v=khlIcsq5u4Y
Re: Station met 2 laag en autotunnel, enkele vragen
Wat wil je precies vragen?

Citaat van: flevoland2012 op maandag 10 oktober 2016, 00:41:01
tot nu toe heb ik alleen een baan gebouwd op een plaat dus geen 2 verdieping, maar het nieuwe station krijgt naast een autotunnel een ondergrondse fietsen stalling. Mijn vraag is hoe bouw je zo iets? een autotunnel onder de stationsplein door en fietsenstalling onder het station en is een fiets en voetgangers tunnel die onder het stationgebouw en perron door loopt.

Zo te lezen is het station nog steeds geschikt voor een baan op 1 niveau. Geen twee verdiepingen nodig om zoiets te maken.

Citaat van: flevoland2012 op maandag 10 oktober 2016, 00:41:01
zijn er mensen die ervaring hebben met deze punten.

Denk bijna wel iedereen die een bruggetje of tunnel op een modelbaan heeft gemaakt. Het is een kwestie van goed plannen en voorbereiden. Dus waar wil je wat in je landschap maken. Niet zomaar iets gaan doen. Dat kan ook wel maar dan heb je meestal grotere uitdagingen. Eens goed inlezen en kijken in  boeken, tijdschriften, zoals de railhobby, railmagazine, de miba en lezen op dit forum en andere webzijdes, zoals Miniworld Rotterdam, Miniatur wunderland. Daar staan wel complete bouwbeschrijvingen van hoe zij een landschap opbouwen. Daar kan je van leren en afkijken. Dan zal je ook zien dat het "plaat" bouwen zoals hier vaak gedaan wordt je niet hier kan toepassen. :)

Groeten Ronald.
Re: Station met 2 laag en autotunnel, enkele vragen
ok bedankt voor het antwoord, zal zeker even kijken op hun website. De autoweg die onder het stationsplein gaat moet worden gemaakt met faller carsystem of een beweegbare systeem.
Re: Station met 2 laag en autotunnel, enkele vragen
Kijk eens naar dit bouwdraadje: Sweet Home Chicago. Daar vind je een verhoogd spoor met daaronder beweegbare auto's. Als inspiratie hoe je het een en ander kan doen.

Groeten Ronald.
Re: Station met 2 laag en autotunnel, enkele vragen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Station met 2 laag en autotunnel, enkele vragen

Hoi,

Dat zal een hele - maar ook erg mooie - uitdaging zijn, om dat station na te bouwen !

Grtz Tony
Re: Station met 2 laag en autotunnel, enkele vragen
 @citaat
Dat word het zeker, ik heb middel contact gehad met verschillende opdrachtgevers en over enkele maanden krijg ik de bouwtekeningen en hoop dat deze zo compleet is dat het station zo uitgeprint kan worden in 3D. Ik heb een hele grote ruimte, maar niet super groot een U van 7.30 lang en de zijkanten van 4.30 en 5.65 en kan ik ook nog eens een spoorlijn achter de trap langs, dus word het soort O. De rit gaat richting Groningen Europark en hoop onderweg nog een deel van Onnen te maken, deze zal waarschijnlijk als rangeer terrein dienen en als er nog ruimt is ook de Nedtrain loods. Onderweg is er veel natuur en weiland met boerderijen dit komt goed van pas en heel misschien komt Eelde vliegveld er nog, die is zo klein, weinig ruimte, maar ligt totaal niet aan het spoor, dus is nog een denk momentje.

Ik heb eindelijk het project gevonden en hoop met behulp van de instanties het voor me kaar te krijgen, elke dag kom ik dus voor me werk langs assen, dus mooie kans om foto's te maken van het bouwproces. 2017/18 moet het station 1:1 klaar zijn, ik hoop eerder klaar te zijn  ;) ;) ;)


Edit Frenkievee: citaat van gehele voorgaande bericht verwijderd. Lees hier  waarom.
Re: Station met 2 laag en autotunnel, enkele vragen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Station met 2 laag en autotunnel, enkele vragen

Als ik dat lees, droom ik al helemaal weg  O:-D
Re: Station met 2 laag en autotunnel, enkele vragen
Citaat van: flevoland2012 op maandag 10 oktober 2016, 14:47:07
Dat word het zeker, ik heb middel contact gehad met verschillende opdrachtgevers en over enkele maanden krijg ik de bouwtekeningen en hoop dat deze zo compleet is dat het station zo uitgeprint kan worden in 3D.

Dat kan je vergeten ;) Ik hoop dat je een beetje overweg met een 3D-tekenpakket overweg kan. Ik hoop dat je de bouwtekeningen in een formaat krijgt waar je iets mee kan. Een bouwtekening is iets heel anders dan een ontwerp voor een 3D-printer. Op een bouwtekening staan teveel details. Ook de grootte van het gebouw dat zal niet in één keer uit een 3D-printer komen. In ieder geval niet een thuisprinter :) Daarnaast lijkt mij een 3D-print van dit ontwerp mij veel te kostbaar worden. Met een combinatie van technieken zoals lasersnijden, 3D-print en ouderwets styreen / hout / karton snijden kom je denk ik verder.

Citaat van: flevoland2012 op maandag 10 oktober 2016, 14:47:07
Ik heb een hele grote ruimte, maar niet super groot een U van 7.30 lang en de zijkanten van 4.30 en 5.65 en kan ik ook nog eens een spoorlijn achter de trap langs, dus word het soort O.

Maak een goed baanplan... Ga tekenen en plannen dan weet je wat je kan realiseren.

Groeten Ronald.
Re: Station met 2 laag en autotunnel, enkele vragen
Mooi projectje :) volg ik zeker verder op :)
Re: Station met 2 laag en autotunnel, enkele vragen
ik heb een vraagje over de perron overkapping die op de eindperron staat met die witte dak, is er een toevallig een bestaande voorbeeld van Faller of ander merk of moet deze ook zelf gemaakt worden?

voorbeeld staat op de foto die als bijlage erbij zit.
Re: Station met 2 laag en autotunnel, enkele vragen
niemand die een voorbeeld wet, kan zijn dat die er niet is, dan word het zelfbouw
Re: Station met 2 laag en autotunnel, enkele vragen
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Station met 2 laag en autotunnel, enkele vragen
Moet het exact hetzelfde zijn? Of mag het er ook op lijken?

Anders even googlen naar "honingraat mat". Dan vind je talloze voorbeelden van materialen die je mooi toe kan passen in 1:87.

Het is niet exact wat je wil, maar je kunt er wel iets moois mee maken.

Gr Richard
Re: Station met 2 laag en autotunnel, enkele vragen
Citaat van: flevoland2012 op dinsdag 11 oktober 2016, 23:19:57
ik heb een vraagje over de perron overkapping die op de eindperron staat met die witte dak, is er een toevallig een bestaande voorbeeld van Faller of ander merk of moet deze ook zelf gemaakt worden?

Dat ding lijkt wel op een standaard duits model. Er zal vast van Faller, kibri of auhagen zoiets te krijgen zijn. Maar als je gewoon aan het zelfbouwen bent zou ik dat dan ook meteen meenemen...  O:-D Dat is met een lasersnijder niet zo moeilijk als ik het plaatje zo zie... Een pilaar, tweedelig dak, een goot in het midden waarschijnlijk. Zo te snijden uit karton of hout...

Groeten Ronald.
Re: Station met 2 laag en autotunnel, enkele vragen
Weet iemand waar je Nederlandse perron kan krijgen met de witte blokjes lijn?

ik heb enkele voorbeelden gevonden voor de perron overkapping, zoals deze op het plaatje, moet dan wel even de verfspuit in de hand nemen, maar lijkt erop.