Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

wat zou je anders doen (als je opnieuw kom beginnen)

Gestart door RuudH0 zondag 09 oktober 2016, 20:50:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wat zou je anders doen (als je opnieuw kom beginnen)
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
wat zou je anders doen (als je opnieuw kom beginnen)
hoi luitjes,

iedereen kent het begrip "bedrijfsblindheid" wel en dat heb ik ff nu met m'n baan.Zie momenteel meer de nadelen als de voordelen, terwijl ik in de ontwerpfase zowat lyrisch was.
Zal wel van voorbijgaande aard zijn (hoop ik)  B)
Ik weet het wel zeker dat dit gevoel bij vele "spoorders" voorkomt .....
Wat ik wel anders zou doen en dat is weer geinspireerd op de "baan Rolf" die een gigantisch groot schaduwstation heeft en dat is.....
wat als je een groot en uitgebreid schaduwstation in een andere ruimte/kamer kan bouwen (een soort walkincloset) die in verbinding staat met de "echte"  baan.
Zie je het voor je ...tig aantal opstelsporen van zo'n 4 meter lang  :P 

 
Re: wat zou je anders doen (als je opnieuw kom beginnen)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: wat zou je anders doen (als je opnieuw kom beginnen)
Hi Ruud,

Prachtig idee om een schaduw station met tig sporen van vier meter lang te hebben in een andere kamer.

groet
Harald
Re: wat zou je anders doen (als je opnieuw kom beginnen)
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: wat zou je anders doen (als je opnieuw kom beginnen)
hoi Harald,

inderdaad  :thumbup:...echter dan moet je wel eerst een groot huis kopen, want de vrouw des huizes wil dan ook haar eigen hobbykamer  :)
Re: wat zou je anders doen (als je opnieuw kom beginnen)
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: wat zou je anders doen (als je opnieuw kom beginnen)
dan heb ik een probleem , ............
moet ik de muur naar de buren open breken en op hun zolder verdergaan


gr Ed
Re: wat zou je anders doen (als je opnieuw kom beginnen)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: wat zou je anders doen (als je opnieuw kom beginnen)
Hi Ruud,

Het was dus een .....  droom.   8o
Ken dat, heb ook een droom maar dan met vaste kaders.   >:-D

groet
Harald
Re: wat zou je anders doen (als je opnieuw kom beginnen)
N of z-spoor. Ben je meteen van het ruimte gezeik af.
Re: wat zou je anders doen (als je opnieuw kom beginnen)
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: wat zou je anders doen (als je opnieuw kom beginnen)
vandaar traumwelt  :P
Re: wat zou je anders doen (als je opnieuw kom beginnen)
Je zou ook een paternoster kunnen bouwen.......




maar misschien bedoel je toch de ernaast-liggende ruimte:
Re: wat zou je anders doen (als je opnieuw kom beginnen)
Citaat van: IJsengel op zondag 09 oktober 2016, 21:23:20
N of z-spoor. Ben je meteen van het ruimte gezeik af.
Met spoor T heb je nog minder gezeik  :D
Re: wat zou je anders doen (als je opnieuw kom beginnen)
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: wat zou je anders doen (als je opnieuw kom beginnen)
CiteerJe zou ook een paternoster kunnen bouwen.......
Dat is een mooie en doeltreffende oplossing om in een kleine ruimte te gebruiken.
Maar waar ik eigenlijk naar toe wil is om een heel groot schaduwstation te hebben in een andere ruimte , die zo mooi is qua opstelsporen dat het er naar kijken al een hele beleving is.
 
Re: wat zou je anders doen (als je opnieuw kom beginnen)
Ieder zijn ding Ruud. Waardering voor de bouw van schaduwstations als van Rolf. Maar ik ben er snel op uitgekeken.

Waar ik wel lol in heb is lange goederentreinen, de langste is nu ruim 3 meter maar wat langer zou aardig zijn. Wat ik dus anders zou doen is het ontwerp daar beter op in richten.

Gr, Ben.
Re: wat zou je anders doen (als je opnieuw kon beginnen)
Twee rail buurtspoor. Dus, lekker kneuterig, kleinschalig, spoorbedrijf met tenderlocomotiefjes.
Re: wat zou je anders doen (als je opnieuw kom beginnen)
Wat elke keer weer de fout is, is dat het ontwerp te groot en te complex is. Een modelspoorder heeft nooit genoeg ruimte! En moet daarna elke keer compromissen maken. En ieder compromis voel je als een beperking.

Ik zou graag een Rhein-Mosel bahn willen bouwen waarbij je veel bergen hebt en in die berg een groot schaduwstation. Verder twee zich langs de moezel slingerende sporen, kleine stations met af en toe een inhaalspoor, water met een pontje.. Met zo'n baan heb ik dan lange goederen treinen en veel afwisseling. Maar misschien als ik dat eenmaal heb ik toch weer graag een baan wil hebben met een BW en alles er op en er aan.
Re: wat zou je anders doen (als je opnieuw kom beginnen)
Zelf heb ik het iets anders. Ik begin nu opnieuw (nieuw huis) en zie juist daardoor de bomen van het bos niet goed meer. Juist omdat ik al had bedacht wat ik anders zou doen. Daardoor wordt het ook snel te moeilijk maar weet je ook dat als je het wel doet het veel plezier in de toekomst zal geven. Het gaat bij mij dan vooral om de tuinbaan met LGB. De H0 baan op zolder ben ik nog niet aan begonnen. Daar kom ik al helemaal niet uit omdat de zolder veel kleiner is dan wat ik eerst had. Of tenminste, het dak is veel schuiner, de oppervlakte is wel ok. Ik ben iemand die van ruime bochten en slanke wissels houdt. Ik vind het krappe gebeuren gewoon niet mooi en zou mij er teveel aan ergeren. In de tuin is het omgekeerd, daar heb ik ruim twee keer zoveel ruimte.

Dus ja, ik wist heel goed hoe ik dingen anders wilde doen  :D Maar het maakt het op dit moment juist complexer.  8)
Re: wat zou je anders doen (als je opnieuw kon beginnen)
Citaat van: nobody op maandag 10 oktober 2016, 15:00:21

Twee rail buurtspoor. Dus, lekker kneuterig, kleinschalig, spoorbedrijf met tenderlocomotiefjes.


:thumbup:

Spoor 0 dan natuurlijk i.v.m. de ouder wordende ogen? :D

Gr, Ben.
Re: wat zou je anders doen (als je opnieuw kom beginnen)
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: wat zou je anders doen (als je opnieuw kom beginnen)
Het uiterste halen uit een "altijd beperkte ruimte" is al een uitdaging op zich. Hierbij doel ik op het ontwerp, het kostenplaatje, de vaardigheden, de tijd, etc. De kunst is om een ontwerp te maken die nagenoeg al je wensen vervult....en dat hoeft niet altijd een grote baan te zijn. Vaak verzand een "te" grote baan in een vroegtijdig einde, omdat het te lang gaat duren eer er voldoende resultaat is,
om tevreden te zijn. Zelf heb ik een ontwerp op een kleine ruimte waarmee ik voor mezelf werkelijk alles uit de kast moet halen...op elk gebied.
Steeds  op het moment dat ik het niet meer zie zitten, kijk ik om en zie dat ik toch gestaag vooruit kom. Daarbij is een duidelijk eindpunt voor ogen hebben erg belangrijk om door crisis dagen heen te komen. Bij grote ruimtes zijn er zo ontzettend veel mogelijkheden om een baan te maken, dat de interesse gedurende de bouw vaak omslaat in iets anders, omdat het niet snel genoeg gaat of omdat er zaken tegen zitten....met andere woorden ...het eind resultaat is moeilijk voor te stellen. En dat frustreert. Maar goed.....is onze hobby niet gewoon het bezig zijn en bouwen op zich?
Wat doen we als de baan klaar is?  :-) :-)
Re: wat zou je anders doen (als je opnieuw kom beginnen)
Citaat van: Tjoekedoris op maandag 10 oktober 2016, 20:50:50
Maar goed.....is onze hobby niet gewoon het bezig zijn en bouwen op zich?
Wat doen we als de baan klaar is?  :-) :-)

Denk ik helemaal waar. Het is hobby en zoals ik altijd zeg, bij een hobby maakt het niet uit hoe lang het duurt want er zit geen druk achter. Ik wordt wel eens moe van mensen die dan zeggen dat het niet opschiet. Nee dat hoeft ook niet. Toch trek ik mij dat op de een of andere manier wel aan.
Re: wat zou je anders doen (als je opnieuw kom beginnen)
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: wat zou je anders doen (als je opnieuw kom beginnen)
wat ik anders zou doen als ik opnieuw zou beginnen is sowiso het station, daar passen nu amper 3 wagons naast (1:100 wagons, de 1:93,5 wagons steken alweer een end uit), andere sein opstelling, er staat bijvoorbeeld een mat 64 op mn wensenlijstje maar die kan de bogen niet maken en rijd de seinen omver en omdat ik merk dat mijn voorkeur uitgaat naar het oude materieel en dan vooral de stomers ook iets van een stoomdepot of museum depot. dat ik ermee begon had ik niet zoveel eisen, gewoon wat rangeersporen en lekker crossen over het baantje.
Re: wat zou je anders doen (als je opnieuw kom beginnen)
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: wat zou je anders doen (als je opnieuw kom beginnen)
wat Martin zegt is voor mij wel heel herkenbaar, qua ruimte en resultaat
Aan de andere kant denk ik wel eens...tel je zegeningen  :P je kan het en de huisarts vertelt geen doodvonnis...( ja hard maar kan zo zo zijn  :()

Op zich ook leuk om voortschrijdend inzicht te zien, toch je begint ergens aan,....er is een plan en hier sta ik en daar wil ik naartoe...nu nog  >:-D

oja de ouder worden ogen.....de hele tijd met een loepbril te lopen geeft op de duur nekklachten  :P 
Re: wat zou je anders doen (als je opnieuw kom beginnen)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: wat zou je anders doen (als je opnieuw kom beginnen)
Mijn baanplan (en baan) zijn ondertussen toch al zo'n 7 jaar oud. bijna een half jaar aan getekend.
Uiteindelijk nergens spijt van, overal goed berijdbaar/bereikbaar, veel mogelijkheden enz ...
Op één puntje na dan: ik had onder de baan een schaduwstation met 14 opstelsporen, nooit problemen mee gehad,
maar wel constant de schrik dat ik niet aan de middelste opstelsporen zou kunnen als er ooit een ontsporing zou zijn.
Uiteindelijk toch maar beslist om de middelste sporen daar weg te halen, uiteindelijk zijn er links en rechts 3 sporen overgebleven, 6 opstelsporen dus.
(samen met het andere (goed bereikbare) schaduwstation, goed voor zo'n 11 opstelsporen)
Sommigen zullen 11 opstelsporen van ongeveer 3 meter (sommige iets langer), al een hele luxe vinden, maar voor mij is dit een serieuze stap terug, als je meer dan honderd locs hebt en meer dan 450 rijtuigen ...
Uiteindelijk heb ik waar mogelijk toch nog opstelsporen bij gecreëerd.

De grootste luxe is nog op komst, wij hebben in onze living een bureau van 4m60 lang (ik en m'n vrouw elk hun zitplaats, maar wel één groot lang geheel dus).
Deze bureau is aan vervanging toe, dus dat wordt een bureau met ingebouwd schaduwstation compleet met glazen bovenblad. Goed voor nog eens 11 opstelsporen van elk ruim meer dan 4m, en ook nog eens mooi op te zien als je aan je bureau zit te "computeren" :-)
ik kan met de lengte van de sporen wat "vals spelen", want vlak naast die bureau is nog een holle ruimte van 1m05 x 1m05. (vandaar dat ik toch aan opstelsporen van 4m kom, bij een bureau-lengte van 4m60, en minstens R2 om de draaibocht te maken op't einde van't
schaduwstation. Uiteindelijk komt er aan de andere zijde van die holle ruimte (soort klein onbenut berghok) 2 sporen uit, die ik dan gewoon door de bovenbouw van ons bed, in rechte lijn kan leggen richting modelspoorbaan in de kamer ernaast, en zodoende op m'n railspiraal kan aansluiten... (allemaal toeval en geluk dat het zo netjes kan uitkomen) Ik sla ook 2 vliegen in één klap, het spaar me ook de bouw van nog een extra vitrine uit (voorlopig althans, binnen 10 jaar ofzo zal er nog wel een vitrine moeten bijkomen.

Als backup heb ik nog mijn "ophaalbrug", een brug van meer dan 3,5 meter om de ene kant van de modelkamer met de andere te verbinden. (brug kan zakken tot op rijniveau indien baan in gebruik, en kan electronisch tot tegen het plafond gezet worden, als ik aan m'n
draaibank en freesmachine wil werken. Dit is een 2-sporige brug, hier kan ik een viersporige brug van maken, en aangezien die is aangedreven met eigen software/hardware (stappenmotoren), is het gewoon een kwestie van software aan te passen, om die bevoorbeeld 10 cm hoger of lager te laten stoppen, en nog eens 4 extra sporen bovenaan en onderaan toe te voegen aan deze brug, zodat ik 3x 4 sporen extra heb (weeral 12 opstelsporen extra)

Ik probeer waar ik kan, extra opstelsporen te voorzien ... (zoveel mogelijk in't zicht, maar toch onttrokken aan het zicht van de modelbaan zelf ...)
Als ik zo eens rond kijk in ons huis, zie ik hier en daar nog mogelijkheden voor extra opstelsporen, en de mogelijkheden om er zo goed als "ongemerkt" (lees, niet storend in het interieur) van m'n baan sporen naartoe te leggen.
(Al eens gedacht om een 1- of 2-lagen schaduwstation onderaan in je kleerkast te maken ? die is ook al gauw snel 5 meter) kan zowel onderaan als boven het ijzer waar de kapstokken aanhangen, beetje plexi eromheen, en je zit wat stofvrij en ook gevrijwaard door vallen van kledij ofzo) Kan volgens mij ook gewoon in een dressoirkast enz ... Gewoon beetje out-of-the-box denken en met enige inventiviteit kom je wel ergens :-)


groeten,
Kris
Re: wat zou je anders doen (als je opnieuw kom beginnen)
Hoy kris, 

Alles kits, je blijft me toch verbazen :-). Fantastisch wat je allemaal maakt. Moet er bij je thuis geweldig uitzien.

Ik probeer je maar te volgen, maar treinen door het bed gaat me hier toch niet lukken.  8o
Heb wel ondertussen een nieuwe 3d printer uitgerold en heb er nu dus ook twee en ben momenteel bezig aan een portaalfrees. Denk dat ik bij je in de les moet komen voor cad ontwikkeling, de basis lukt wel maar denk dat je dattwee keer zo goed kent dan mij.

Leuk om nog eens iets te lezen
Groetjes
Bart