Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

NS treinen

Gestart door Martyn83r zondag 09 oktober 2016, 09:02:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NS treinen
Martyn83r
gast

NS treinen
Ik zou het persoonlijk leuk vinden nog wat meer NS treinen te zien van Marklin.  Misschien zijn ze er wel, of sommige omgebouwd naar Wisselstroom in elk geval, maar een leuke Hondekop, Mat 46 of  Mat 64 bijvoorbeeld, Wat rangeer locomotieven, ik vind het altijd leuk als mensen mijn baan zien, en dan gelijk dingen herkennen.  "oh ja, die heb ik ook nog wel voorbij zien rijden"  Dat spreekt tot de verbeelding en trekt ook interesse van mensen die er anders nooit naar kijken :)

Maakt Marklin nu geen analoog spul meer?  Misschien hele domme vraag hoor....
Re: NS treinen
Spoorman
gast

Re: NS treinen
Er is een heleboel NS en NL materieel te koop, ook voor 3Rail. Er staat alleen vaak geen Marklin op maar een ander merk.

Gr, Ben.
Re: NS treinen
pukkie
gast

Re: NS treinen
Ik verzamel zelf ook veel ns en nl.
Ik koop veel via marktplaats en via duitsland.
En zoek je iets vraag eens op dit forum.
Zo kwam ik aan mijn class 66 van captrain en mij rode fyra loc.
Ik zoek vaak de artikel nummers op.
Goed zoeken heeft mij al veel opgelevert.
Re: NS treinen
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: NS treinen
zoek eens op roco mat 64, piko hondekop en lima of rivarossi mat 46 en je hebt al de 1e 3 stellen binnen. roco heeft ook nog verschillende sikken, hippels (bakkie's), 2200'en en 2400'en en nog veel ander ns materieel. artitec heeft verschillende mooie dieseltreinstellen.
ga naar google en vul bij zoek functie in marklin/roco/brawa/artitec/piko/rivarossi en daarachter de trein die je zoekt, grote kans dat je het vind. of kijk op www.hetgroterdamproject.nl waar vele besprekingen staan, boven aan elke bespreking staan vaak de uitvoeringen met hun nummers (dc analoog, digitaal en sound en ac digitaal en sound varianten)
Re: NS treinen
Martyn83r
gast

Re: NS treinen
Dat is wel zo Tim, maar dan is het niet van Marklin  :)  En daar ging het hier om dacht ik.
De Lima modellen vind ik niet altijd even mooi en kwalitatief soms matig, Marklin is eigenlijk altijd veel degelijker.
Re: NS treinen
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: NS treinen
Tja, er zit wel een aantal jaar tussen de modellen van marklin nu en van lima. Maar roco heeft een heleboel zeer mooie ns treinen als kant en klaar in de 3 rail uitvoering. Als je digitaal rijd zet je ze op de baan, in je ms/cs/ecos of wat dan ook zetten. Rijd je analoog is het het verstandigst om witte 6647 trafo's aan te schaffen anders gaat de boel kapot
Re: NS treinen
Lid sinds: 2010

offline
Re: NS treinen
Citaat van: Martyn83r op dinsdag 11 oktober 2016, 23:32:54
Dat is wel zo Tim, maar dan is het niet van Marklin  :)  En daar ging het hier om dacht ik.

Tja... Dit draadje staat wel in de categorie  "Modellen niet in de Märklin collectie?" dus daar heb je wel gelijk in.  ;) Door de andere merken is wel een groot deel van de taart van Nederlands materieel vergeven. Als je weet wat de kosten zijn om een nieuw model te ontwikkelen dan begrijp je ook dat er niet snel tig nieuwe nederlandse modellen komen.

Citaat van: Martyn83r op dinsdag 11 oktober 2016, 23:32:54
De Lima modellen vind ik niet altijd even mooi en kwalitatief soms matig, Marklin is eigenlijk altijd veel degelijker.

Dat mag je vinden :) Maar bedenk wel wanneer bepaalde modellen zijn ontworpen en gemaakt. Märklin is ook niet heilig op het gebied van kwaliteit daar schort het ook regelmatig aan.

Citaat van: Martyn83r op dinsdag 11 oktober 2016, 23:32:54
Maakt Marklin nu geen analoog spul meer?  Misschien hele domme vraag hoor....

Nee, dat doet Märklin niet meer, al een paar jaar niet meer. Märklin heeft besloten dat iedere nieuwe lok of treinstel dat niet op batterijen werkt voorzien moet zijn van een decoder. Dat is een keuze die gemaakt hebben voor iedereen die Märklin rijdt ook al wil hij / zij dat eigenlijk niet. Als je gehecht bent aan relais en andere analoge schakelingen in je treintjes dan ben je veroordeeld tot tweedehands spul of ombouwen.

groeten Ronald.
Re: NS treinen
Lid sinds: 2014

offline
Re: NS treinen
Je kunt wel trix modellen krijgen die nog analog zijn en het ontwerpen van een nieuw Nederlands model hoeft niet lang te duren.
Als ik zien in wat van een kort tijd bestek sommige mensen zelf een model maken en deze 3D uitprinten ik denk dat het meer iets is van dat de markt voor bepaalde modellen gewoon te klein is omdat ook ander merk deze uitbrengen.
Re: NS treinen
Lid sinds: 2010

offline
Re: NS treinen
Citaat van: hmmglaser op woensdag 12 oktober 2016, 10:48:10
Je kunt wel trix modellen krijgen die nog analog zijn

Dat is geen Märklin voor de puristen hier. Ze willen een treintje met het Märklin op de onderkant en op de doos. Omdat van oudsher bij 2rail geen probleem is om een decoder in te prikken levert Märklin / Trix nog steeds analoog bij 2rail. Een Trix is net als alle andere 2rail-modllen: Je mag nog aan de gang om er een ski, andere assen / wielen en schakelrelais in te bouwen.

Citaat van: hmmglaser op woensdag 12 oktober 2016, 10:48:10
en het ontwerpen van een nieuw Nederlands model hoeft niet lang te duren.  Als ik zien in wat van een kort tijd bestek sommige mensen zelf een model maken en deze 3D uitprinten

Dan heb je het alleen over het 3D-printen. Het nabewerken en bouwen komt dan nog ;) En je hebt het over één enkel model. Geen 500 of 1000 stuks.... Daarvoor moet wel iets meer gedaan worden.

Citaat van: hmmglaser op woensdag 12 oktober 2016, 10:48:10
ik denk dat het meer iets is van dat de markt voor bepaalde modellen gewoon te klein is omdat ook ander merk deze uitbrengen.

De markt is voor Märklin net zo groot als voor een andere fabrikant. Zeker omdat Märklin Trix als 2-rail merk heeft. Blijkbaar zien andere fabrikanten genoeg kansen. Het begint een beetje uit de tijd te raken dat je een model niet op de juiste lengteschaal van 1:87 uitbrengt. Bij 2-rail is het minder erg dat een model niet door een boogstraal van 360mm rijdt.

Op BNLS was een draadje over het investeren (door gebruikers) in de ontwikkeling van een hondekop 4. Daar stonden bedragen in die liepen in de tonnen. Dat geld moet met een rendement en met redelijke termijn wel terugverdiend kunnen worden. Dan kies je als fabrikant voor modellen waar je zeker van weet dat je er genoeg binnen een redelijke termijn verkoopt. Märklin ziet blijkbaar weinig modellen die aan alle voorwaarden voldoen.

Groeten Ronald.
Re: NS treinen
Lid sinds: 2014

offline
Re: NS treinen
Ik denk toch dat 3D de toekomst gaat worden voor kleine series.
Ik ben van de mening dat je met een industriële 3D printer en een cnc machine een kompleet model kun maken! Zonder tonnen uit te geven.
Re: NS treinen
Lid sinds: 2010

offline
Re: NS treinen
Citaat van: hmmglaser op woensdag 12 oktober 2016, 12:42:42
Ik denk toch dat 3D de toekomst gaat worden voor kleine series. Ik ben van de mening dat je met een industriële 3D printer en een cnc machine een kompleet model kun maken! Zonder tonnen uit te geven.

Wat is een kleine serie? 1 stuk, 10 stuks, 25 stuks, 50 stuks of 200 stuks?

Heb je ooit wel eens gezien wat voor een nabewerking gedaan moet worden om een 3D-geprinte kap strak te krijgen? Kijk eens naar deze draadjes: 3D/RM IG: NS 2900 in N en 2400 in schaal N. Dan heb je alleen een kap en mogelijk onderstel. De rest mag je dan nog ontwikkelen zoals motor, decoder, geluidsbestanden, enzovoort.

Groeten Ronald.
Re: NS treinen
Ronald69
gast

Re: NS treinen
Zoals naamgenoot al zei, kijk eens hier ==>> VIRM 9500 in schaal N
De kappen alleen al kosten ?152,- en dan komen de onderstellen, aandrijving, spuiten en beletteren er nog bij. Let wel, dit is N spoor.

Grt, Ronald.
Re: NS treinen
Lid sinds: 2010

offline
Re: NS treinen
 @citaat Dan heb je alleen de kappen betaald. Nog niet de uren tekenwerk van de 3D-ontwerper (à ?40 - 80 euro per uur excl omzetbelasting).

Groeten Ronald.
Re: NS treinen
Martyn83r
gast

Re: NS treinen
Ik heb inderdaad gezien dat Artitec mooi spul maakt, is niet goedkoop overigens, maar vooruit dat is Marklin ook niet :)
Ik weet inderdaad dat er van andere merken veel NS spul in omloop is, echter vind ik veel van die uitvoeringen heel erg fragiel.
Ik heb van Lima hier een koploper set van Aegon op Wisselstroom, maar dat is zo licht dat je het soms onbedoeld al bijna stuk maakt. Soms gaan de wielen zelfs spontaan uit hun onderstel, dat zal bij Marklin niet gauw gebeuren, dat is veel degelijker materiaal.

Het zou best leuk zijn als er nog eens wat mooi spul van Marklin uit kwam, het oude SGM sprintertje bijvoorbeeld, misschien zelfs de SLT, of de DDZ dubbeldekker, allemaal nog materiaal wat nu dagelijks ingezet wordt op sommige trajecten.
Re: NS treinen
Lid sinds: 2008

offline
Re: NS treinen
Lima en Marklin vergelijken is ongeveer het zelfde als appels met peren vergelijken.
Overigens vielen de wielen van de MaTrix Koploper en de TGV post ook zo uit de onderstellen  . Na een behandeling met  de föhn bleven hier de wielen wel zitten .

Mvg Jan 
Re: NS treinen
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: NS treinen
met koplopers heb ik geen ervaring, behalve de koplopers van mijn opa op zijn 2 rail baan die gewoon netjes hun rondjes rijden.
zelf heb ik een 2400 van roco en een 6400 (6504) van marklin. als je die modellen naast elkaar zet lijkt me dat een betere vergelijking, beide frame's zijn van metaal en bij bijde loc's kan het niet gebeuren dat zomaar de asjes eronder uit vallen. dat zit allemaal goed in elkaar. verschillen tussen de locs zijn dat de kap van de roco van plastic is en de van marklin van metaal. daarbij vind ik wel dat de roco veel mooier gedetailleerd is. het hek werk van roco is eveneens van plastic, en het is een beetje buigzaam. het hekwerk van de marklin is dan weer van metaal, als dat buigt en je buigt het terug kan het op een gegeven moment afbreken.
beide zijn schitterende modellen en beide rijden zeer goed over de baan hier. zowel analoog als digitaal.

in het begin hield ik ook altijd aan marklin vast, maar na de komst van de roco 2400 is dat compleet weg. en ik zie het ook niet gebeuren dat marklin een 2200 gaat leveren omdat roco al heel veel uitvoeringen heeft van die loc.
Re: NS treinen
Lid sinds: 2011

offline
Re: NS treinen
Hier even mijn (ongezouten) mening.
Het klopt inderdaad dat er niet veel variatie is bij Marklin op NS gebied.
Tuurlijk heb je de 16-17-1800 serie die inmiddels al 10tallen keren uitgebracht, dat geld ook voor de 1200 en 64-6500 serie.
Over de koploper maar te zwijgen, want zelfs het laatste model is nog op basis van de vorige versie die rond reed bij NS.

Ik heb al enige jaren de hobby en sinds een paar jaar ben ik alleen maar overgestapt op NS materieel, hierdoor heb ik veel in mijn handen gehad en gezien.

Het klopt inderdaad wat men zegt dat er Rivarossi, Artitec, Roco, Lima, Rocky Rail, Fleischmann etc verkrijgbaar is wat op 3 rail rails rijdt.

Mijn ervaring, het zijn mooie modellen maar heel fragiel en heel groot plastic gehalte of zoals Artitec veel te duur (prijs / kwaliteit).
Bij bepaalde merken heb ik gemerkt dat rijdt heel goed, tot de eerste de beste wissel (c rails) en dan blijft het vast staan of ontspoort. Omdat het simpelweg van oudsher 2 rail fabrikanten zijn.

Toch blijf ik bij Marklin, oké, dat is ook niet altijd geweldig en zal in maatvoering en detaillering niet altijd kloppen, maar rijdt prima, degelijk gebouwd en geen issues met rijden maar wel met de wetenschap dat ze bepaalde modellen nooit gaan uitbrengen.

Over je vraag of ze nieuw analoog dingen uitbrengen, nee maar vaak rijdt een digitale lok prima analoog (uiteraard wel met de witte trafo).
Re: NS treinen
Aliebengalie
gast

Re: NS treinen
Ach Remco , zo heeft iedereen toch zijn mening niet waar.
En als het ene model goed is , dan hoeft het bij het andere niet zo te zijn.
Heb allerlei merken op mijn baan , maar ik nijg toch meer en meer naar Roco.
Ook kwa levering voor onderdelen is het meestal snel te regelen (ook bij Piko gaat het prima en snel)
Heb inderdaad ook liever een kap van metaal , maar als de prijs me te veel scheeld .... dan maar plastic..... :D
Maar kan me best voorstellen dat men bij M blijft......maar ik ben die tijd reeds al lange tijd voorbij.
Want ook daar laat men in mijn beleving kwa kwaliteit en prijs , te veel steken vallen.
Maar nogmaals , dat mensen alleen M spullen kopen......prima , ieder zijn meug.
En het moet leuk blijven nietwaar , we hebben immers allemaal dezelfde tik......treintjes en nog is treintjes.

Mvg: Alex
Re: NS treinen
Lid sinds: 2014

offline
Re: NS treinen
Naar mijn mening loopt er niks beter op C-rails dan marklin het zelfde zal waarschijnlijk ook voor M en K-rails gelden ;)
Roco Fleischmann en co maken beter gedetailleerde loks en wagens maar om de prijs laag te houden vind je dat weer terug in het binnenwerk wat hoofdzakelijk uit plastic bestaat met veel klik verbindingen niks mis mee zo lang de lok niet uit elkaar hoeft.
Ik verwacht ook niet dat Marklin meer werk van de details gaat maken omdat ze zich dan uit de markt gaan prijzen wegens hoge ontwikkelingskosten(bijna alles zal dan opnieuw worden ontwikkelt)en om dat er dan ook afscheid moet worden genomen van de straal R1 waar veel echte 1/87 modellen niet doorheen kunnen :D
Re: NS treinen
Lid sinds: 2011

offline
Re: NS treinen
@Alex
Zo lang elkaars mening wordt gerespecteerd is er niets aan de hand.
Zeker "no hard feelings" ... naar de keuze die men zelf maakt.

We hebben zeker allemaal zeker dezelfde interesse en hobby, treintjes op denk ik op dit forum 99,9% op een 3-rail baan.

Weet inderdaad van je Alex dat je veel Piko heb, dat je veel Roco heb was mij minder bekend.
Kan je daarin geen ongelijk geven, een gemiddelde Piko lok kost ca 1/3 van de prijs van een nieuwe Marklin lok.
Zo lang het goed rond rijdt en je geen problemen heb zou ik zeker zeggen, koop vooral waar je goede ervaringen mee heb.

De ervaring die heb, zijn zeker niet wat andere mensen hoeven te hebben met bepaalde merken en modellen.
Ik koop eigenlijk alles 2e hands via de bekende kanalen of beurzen om het "betaalbaar" te houden.
Want ik vind persoonlijk ook 329 euro voor een nieuwe lok wel heel veel geld.

@hmmglaser
Dat is ook zeker wat je zeg, bij Marklin zullen ze altijd ervoor zorgen dat zowel wagons alsmede loks door R1 moet kunnen.

Dus lengte schaal 1:87 rijtuigen zullen daarom denk nooit uitgebracht worden en zullen ze het houden bij de lengteschaal 1:93,5 of 1:100.
Dat laatste stoort mij niet, zo lang alle rijtuigen in de sleep dezelfde lengteschaal hebben.

Offtopic off.
Over detaillering kan ik simpel zijn, zelfs de rails (c-rails) moet je niet willen vergelijken met de werkelijkheid.
Daar zijn fabrikanten van die veel mooiere rails maken, oké K rails komt nog het meest in de buurt, maar wat ik wel eens begrepen heb, het meest lastig om goed te bouwen.
Alleen denk ik daarvan ook ... Het is en blijft een modelspoorbaan, waar wel meer niet klopt met de werkelijkheid.
Ik ben geen Bernard Stein of Rolf Knipper die wel een bijna werkelijke realiteit baan konden realiseren.

Offtopic on.
Re: NS treinen
Martijn_vK
gast

Re: NS treinen
Even deze discussie omhoog halen. Ik ben nog vers hier op het forum, maar al zo'n 25 jaar bezig met Märklin. Het begon ooit met wat materieel uit de jeugd van mijn vader en na een korte avance met gelijkstroom heb ik destijds de beslissing genomen om door te gaan met 3-rail. Märklin dus. Heeeeel jammer vond ik het, dat al dat mooie NS-materieel (Sprinter, Plan V, Hondekop etc) niet door Märklin werd gemaakt. En ik heb ook altijd in de veronderstelling geleefd dat die modellen er gewoonweg niet waren in 3-rail, omdat Fleischmann, Lima etc. alleen aan gelijkstroom 2-rail deden.

Enkele dagen geleden is mijn hobby ineens enorm verrijkt omdat ik er achter kwam dat die merken al sinds begin jaren 90 of misschien wel eerder 3-railversies van hun modellen uitbrengen. Voor mij betekent dat nu juist een enorme boost van plezier in het met-de-treintjes-spelen en ook al is het geen Märklin, veel minder degelijk en vooral veel plastiekeriger, dat vind ik helemaal niet erg. Er zijn nu enorm veel modellen toegevoegd aan mijn verlanglijstje. Vrijwel allemaal NS.  :D
Re: NS treinen
Lid sinds: 2014

offline
Re: NS treinen
Vergeet niet dat er ook modellen zijn die niet in 3rail zijn geleverd maar wel soms met creativiteit naar 3rail zijn om te bouwen ;)
Re: NS treinen
Martyn83r
gast

Re: NS treinen
Hier ben ik dan weer, even een poosje niet actief geweest op het forum, maar ik heb niet stil gezeten.

Ja dat ombouwen, dat is natuurlijk wel erg leuk, maar aangezien ik daar zelf niet handig genoeg voor ben, moet ik het in dat geval beperken tot reeds omgebouwde modellen.
Zo heb ik dan wel een Plan V stoptrein op wisselstroom, en nog wat leuke aanvullingen.

Gisteren heb ik een Marklin motorpost opgehaald, in originele doos, als nieuw, voor weinig geld, nu alleen nog een paar leuke wagons erbij zien te scoren.
Verder heb ik de verzameling al behoorlijk uitgebreid, ook met wat meer gebouwen en huisjes, en natuurlijk autootjes.

Ondertussen heb ik nu ook:
NS 1631 loc
NS 1212 loc
NS 1100 loc (2x, grijs geel en blauw geel)
een groene "Sik" rangeer loc
en nog wat Lima spul voor het gelijkstroom baantje:
Lima Koploper Martinair
Hondekop mat '54  4-stel,  in de intercity kleuren

Op naar de grotere baan nu  :)
Re: NS treinen
Lid sinds: 2014

offline
Re: NS treinen
Voor postwagons moet je bij roco zijn deze worden gelukkig wel regelmatig aangeboden en op elke beurs kom je er meerdere tegen en met even zoeken vind je ze ook nog voor een leuke prijs ;)
En de laatste tijd worden er ook veel sprinters aangeboden ook 3rail varianten voor een redelijke prijs