Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Achtergronden van cd

Gestart door chagoimen woensdag 07 november 2007, 19:18:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Achtergronden van cd
chagoimen
gast

Achtergronden van cd
Hallo

Op eurospoor heb ik een stand gezien die achtergronden op cd of dvd verkochten, dit zag ik niet zo zitten omdat je met het papierformaat van je printer zit. Maar zag nu net op http://www.webprint.nl/kruidvat_new/behang.php?token=-1 dat je foto's kan laten afdrukken op behangpapier in het door jouw gewenste voormaat.
Mijn vraag is heeft iemand ervaring met deze achtergronden van cd/dvd en is de kwaliteit goed, en waar is die te koop.

mvg. Anton
Re: Achtergronden van cd
Lid sinds: 2006

offline
Re: Achtergronden van cd
Anton , heb je niets aan , maar ik ga dit volgen . Moeten ook nog achtergrond hebben .
Vrgr Riender en Max
Re: Achtergronden van cd
Jowi kan dat ook voor je doen, precies op maat voor m.i. weinig geld. Klik hier
Re: Achtergronden van cd
Lid sinds: 2006

offline
Re: Achtergronden van cd
Heb er ooit een gekocht van Busch HO 2867 kan hier kort over zijn.........WAARDELOOS, het maakt absoluut niet waar wat ze beloven
Ben maar weer terug gegaan naar een methode die wel resultaat te zien gaf...........schilderen
Re: Achtergronden van cd
Lid sinds: 2018

offline
Re: Achtergronden van cd
Citaat van: Janus op donderdag 08 november 2007, 02:00:50
Heb er ooit een gekocht van Busch HO 2867 kan hier kort over zijn.........WAARDELOOS, het maakt absoluut niet waar wat ze beloven
Ben maar weer terug gegaan naar een methode die wel resultaat te zien gaf...........schilderen

Ik heb ook zo´n CD, maar vind het juist heel goed. Wat op zich tegenvalt: er zit geen editor bij om de plaatjes aan elkaar te smurfen. Daar moet je zoiets als Photoshop voor gebruiken en dat is een ingewikkeld pakket. Maar de plaatjes op de CD zijn bijzonder bruikbaar en goed uitgewerkt. Waarom vind jij dit ding waardeloos? Misschien nog wat tips voorhanden..
Groet,
Leendert
Re: Achtergronden van cd
Lid sinds: 2006

offline
Re: Achtergronden van cd
@ Leendert

De plaatjes op zich heb ik geen enkele moeite mee zien er ook goed uit en APART ook goed te gebruiken, maar volgens Busch kun je hele achtergronden samenstellen nou mooi dus niet, zit je een hele avond aan een achtergrond te werken en samen te stellen, wil gaan opslaan en printen jammer dan alles weg en met photoshop wordt de hele achtergrond die je samengesteld hebt apart uitgeprint heb je nog alleen maar losse foto's....... sorry ik heb er echt geen goed woord voor over :evil:
Re: Achtergronden van cd
Lid sinds: 2018

offline
Re: Achtergronden van cd
Janus,

Bij mij is het wel gelukt. Niet de jpg files gebruiken, want de kleur wit is in dat geval niet ´overschrijfbaar´ en dat werkt dus niet lekker bij overlappende afbeeldingen.
Op een of andere manier lukt het mij wel om de files in PS te voegen. Het opslaan is ook geen probleem. Het printen was inderdaad wel wat gedoe, maar dat had vooral te maken met de hoge resolutie en het verdelen van de achtergrond over meerdere A4´tjes. Uiteindelijk heb ik een grote JPG file gemaakt die ik met de gratis software van mijn foto camera (of was het printer...) ´uitsmeer´ over de benodigde A4´jes. Ooit nog eens gedacht om het op een behangrol te laten printen, en daarvoor een PDF file aangemaakt. Dat werkt ook, maar is uiteindelijk niet gebruikt. Na wat experimenteren overigens uitgeprint (laserprinter) op HERMA A4 stickers, die bij de betere kantoorhandel te verkrijgen cq. bestellen zijn. Printen op gewoon of fotopapier leidt niet tot blijvend mooi resultaat. Wat ik ook bedacht had: uiteindelijk gaat het bobbelen.
Het werken met PS en deze grote bestanden vergt wel het nodige van de computer. Flinke schijfruimte en een portie geheugen is geen luxe. PS zelf is ook best wel lastig. Juist omdat het zoveel kan en je eigenlijk zo weinig van die functionaliteit nodig hebt, is het lastig.

Groet,
Leendert
Re: Achtergronden van cd
Zelf gebruik ik photoshop elements en niet het grote broertje ervan. Met photoshop elements ging het perfect en komt er een nette achtergrond uit waar de huisjes etc etc etc ook nog steeds los te verschuiven zijn. Met het grotere adobe broertje kwam ik om in de opties die in het pakket zitten (kennis tekort van mijn kant) waardoor het niet lukte.  Het software programma wat bij Bush zit heb je niets aan dan alleen een kijkfunctie, daarin is jowi duidelijker. Die leveren alleen (ook nog eens betere) plaatjes (volgens mij ook goedkoper) waarmee het direct duidelijk is dat je zelf een programma moet 'regelen'.  :)

Het maken van de achtergronden valt of staat daarmee wel met het in de vingers hebben van een foto bewerkingspakket. (en laat dat ook niet mijn sterkste punt zijn) Uiteindelijk kwam ik wel achter de opties in photoshop elements waardoor het goed kwam, maar dat heeft wel een paar avonden gekost voordat ik een mooie achtergrond had.

De fotos zijn prima, maar het bewerken en plaatsen is een sport. Nu alles klaar is ben ik er erg tevreden mee en ben de avonden proberen en zweten alweer ruim vergeten om te genieten van een geweldige achtergrond.
Re: Achtergronden van cd
eenv an de mannen van onze club heeft een super mooie baan met elke keer dezelfde achtergrondfotos/ Deze achtergrondfotos (landschap) zien er wel nooit hetzelfde uit aangezien erin geknipt is (vormen van bergen zijn namelijk uitgeknip-de posters zijn geplakt op een muur met blauwe achtergrond en wolken die erop geschilderd zijn)
dus een combinatie van schilderen en foto's lijkt me wel goed...
Wel is het zo dat ik voor mezelf het ga stellen met achtergrond die zelfgeverfd is, omdat ik zo echt 100 % kan kiezen wat ik wil en dingen kan wijzigen.. (op mijn achtergrond moeten ook enkele huisjes worden geverfd enz...)
Re: Achtergronden van cd
Lid sinds: 2018

offline
Re: Achtergronden van cd
Voor de gebruikers van de Bauch cd en PS.
- Start PS en maak een nieuwe file met de door jou gewenste afmeting
- Klik op een van de PSD bestanden met de gewenste achtergrond (lucht). PS opent nu dit bestand. Kies de optie ´selecteren´, dat is het vakje rechtsboven in de toolbox.
- sleep vervolgens met ingedrukte linkermuistoets de afbeelding naar jouw nieuw gemaakte file. Plaats het op de goede plek
- Kies nu weer een passende achtergrond (berg) en sleep het conform bovenstaande naar jouw gemaakte file
- Herhaal dit voor huizen en bomen etc.
- sla het bestand op.
- print het bestand bv. via Photostich (zat gratis bij mijn Canonprinter) zodat de afbeelding verdeeld wordt over meerdere A4´tjes.
- Klaar is kees.
Nog wat tips:
print op etiketten van HERMA. Prima spul, plakt goed, bobbelt niet. Je ziet nauwelijk naden.
Maak een proefje op A4 formaat zwart wit. Geeft een beeld hoe het nu echt wordt. Ziet er soms heel anders uit dan op het scherm qua verhouding en zo.
Print 2 setjes stickers. Er gaat wel eens wat mis met opplakken en dan heb je het gewoon bij de hand, incl. dezelfde kleuren.


Groet,
Leendert
Re: Achtergronden van cd
Lid sinds: 2007

offline
Re: Achtergronden van cd
Hallo allemaal,

ben me ook aan het beraden voor een mooie achtergrond. Het uitknippen van losse fotogedeeltes(bergen/heuvels/huisjes, enz) zie ik op zich wel zitten. Als "basic" achtergrond zoek ik eigelijk een foto of behang met alleen lucht en wolken die je kunt aanbrengen tot aan het plafond. Dit lijkt mij mooier dan een geschilderde achtergrond. Heeft iemand een tip?

Groetjes, John

Re: Achtergronden van cd
Hallo allemaal,

ik heb ooit bij Peard achtergronden gekocht.
Is goede kwaliteit in mijn ogen,

www.peard.nl


Groetjes,

Aad
Re: Achtergronden van cd
Lid sinds: 2007

offline
Re: Achtergronden van cd
Aad,

hier zitten mooie achtergronden tussen maar ook deze zijn vrij laag. Als ik het goed gezien heb dan zijn deze max 4ocm hoog.

Leuke tip trouwens.

Groetjes, John
Re:Achtergronden van cd
Hallo,

In het Marklin magazine van maart 2006 staat een Nederlandse handleiding van de busch cd roms.

Groeten Henk