Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

marklin MS1 storing

Gestart door berternstjan zaterdag 08 oktober 2016, 11:18:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
marklin MS1 storing
berternstjan
gast

marklin MS1 storing
Goedendag medehobbyisten,

De meeste mensen hebben mij nog niet vaak op dit forum iets zien plaatsen van daar zal ik mij even voorstellen.
Ik ben Ernst Jan een jonge van 18 uit Groningen sinds mijn 15 de met deze enorm leuke hobby bezig.
Dus 3 jaar al actief met de modelbouw het jammer is dat er erg veel tegen slagen op me pad zijn gekomen.
Ik ben zelf een Marklin ho M rijder (3 rail) de rede daar van was dat mijn eerste setje als meteen uit dit spoor bestond, en ben daar mee verder gegaan. Afgelopen jaar besloot ik van analoog over te gegaan naar digitaal. Gewoon omdat ik dacht dat het wat mooier reed en op mijn kleine baan oppervlakte van 3 vierkante meter wat meer treinen kwijt zou kunnen. Dus met dat in gedachte kocht ik mijn eerste ms 1 (Marklin mobile station 60652) tweede hands via het forum. Deze deed het voor zo'n halfjaartje mooi maar toen kwam het probleem.

De ms1 bleef maar kortsluiting zien. Ik dacht o dat ligt aan de baan maar zelfs toen ik het aansluitspoor er tussen uithaalde bleef de kortsluiting. Op nieuw aan en uitzetten en meteen krijgt die kortsluiting en zelfs na resetten krijg ik kortsluiting. Toen heb ik het aan sluit spoor los gesoldeerd van de print aan sluiting ( gewoon de draadjes los dus) maar dit hielp ook niets.
Toen de conclusie getrokken dat hij stuk was. Toen heb ik afgelopen week een mede forum lid gevraagd of hij er nog een had.
En ja die had er een! Dus die geprobeerd en hij werkte! Maar na een halve dag was deze ook met de zelfde storing. Wat heb ik er mee gedaan en welke decoders heb ik. Ik heb een uhlenbrock 75000 en een 76200. De 76200 heb ik nog niet geprogrammeerd maar reed wel. zelf snap ik totaal niet hoe ik moet programeren met deze decoders maar eerst hoop ik dat de bijde ms 1 tjes het weer gaan doen. Toen mijn nieuwe ms1 het nog deed heb ik mijn oude nog als slave aangesloten en toen werkte ze allebei tot op een bepaald moment dus. Foto's van welke fout ze aan geven komen nog online. Ik heb zowat de moet in middels op gegeven met dit project maar ik hoop heel erg dat jullie kunnen helpen!!!!

Misschien valt jullie mijn spelling op ik heb dislectie en heb heel erg me best gedaan om dit zo goed mogelijk te type. :D   

MVG Ernst Jan
 
Re: marklin MS1 storing
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: marklin MS1 storing

Hoi Ernst Jan !

Je verhaal is prima te lezen hoor  :P

Heb je ook een andere aansluitbox geprobeerd ? Daar zou het probleem misschien ook kunnen zitten.
Ik heb 3 banen met een MS 1 en heb nog nooit problemen gehad en vind het vreemd wat er gebeurt.
Ben zelf hardstikke digibeet, trouwens  :D

Hopelijk krijg je het probleem gauw opgelost !

Grtz Tony
Re: marklin MS1 storing
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: marklin MS1 storing
 :) Hallo Ernst Jan, welkom in ons midden.
Misschien een draadbreuk in de kabel van de MS1 naar de trafo.
Dat is lastig om te controleren, maar ik denk aan zoiets.
Met de nieuwe MS1 had je het toch in eerste instantie niet? Toch pas met de oude MS1 erbij als Slave?
Als eerste weer een keer proberen met de nieuwe MS1, zonder de andere daar bij aan te sluiten.
Er kunnen 10 loks in, dus voorlopig even genoeg lijkt me.
Suc6

Dirk-Jan

Re: marklin MS1 storing
Dag Ernst Jan,
Veel plezier hier én met de treintjeshobby :exclaim:
Re: marklin MS1 storing
berternstjan
gast

Re: marklin MS1 storing
Heey Tony

Ja ik heb verschillende geprobeerd maar daar lag het naar mijn idee niet aan:/
Want ze deden het bij beide aansluitboxen.

Ernst Jan
Re: marklin MS1 storing
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: marklin MS1 storing
Dan hoop ik dat anderen hier je kunnen helpen, Ernst Jan !

Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar je baan, mag je gerust eens foto's van posten  ;)

Succes !

Grtz Tony
Re: marklin MS1 storing
berternstjan
gast

Re: marklin MS1 storing
Dank jullie voor het welkom heten op dit gezellige forum!

Dirk Jan
Ja idd in de eerste instantie had ik nergens last van toen ik die andere er aan koppelde reed alles ook gewoon nog.
Maar naar een tijdje was het in een keer over.
Kan ik die draad breuk misschien meten met de multimeter?
Re: marklin MS1 storing
berternstjan
gast

Re: marklin MS1 storing
Hierbij een paar foto's van de situatie.
Hoe ik het aan gesloten heb en wat de storing is als ik of hem van STOP probeer te halen of heb op nieuw op de stroom te zetten.



[![IMG_4447[1].jpg](https://s15.postimg.org/dx7s80guz/IMG_4447_1.jpg)](https://postimg.org/image/lpyfzzmtz/)

[![IMG_4448[1].jpg](https://s12.postimg.org/j25jic6e5/IMG_4448_1.jpg)](https://postimg.org/image/v40xchfmh/)

[![IMG_4459[1].jpg](https://s18.postimg.org/vfun9wzg9/IMG_4459_1.jpg)](https://postimg.org/image/7c3vlmgz9/)

[![IMG_4446[1].jpg](https://s11.postimg.org/b6ucy5mgj/IMG_4446_1.jpg)](https://postimg.org/image/mj6yfxv5b/)

[![IMG_4462[1].jpg](https://s13.postimg.org/ywygd7juf/IMG_4462_1.jpg)](https://postimg.org/image/epl0kwmcz/)

Re: marklin MS1 storing
berternstjan
gast

Re: marklin MS1 storing
Tony,

Er komt nog een topic over! Ik ben dit compleet overnieuw begonnen dus de baanplannen zijn net klaar!
Ik wil voornamelijk in het 'stoom tijdperk blijven met 2 dieseltjes' zoiets. 1930/1960 ongeveer.

Re: marklin MS1 storing
Allereerst welkom op het forum
Ik heb ook wel eens een soort gelijke storing gehad
met mijn ms1.
Heb jij jou baan al eens gecontroleerd op kleine losse metalen deeltjes?
of de wielen van de wagons/locomotieven goed op de rails staan?
Daar zou ik ook even op controleren en anders eens jou locomotieven nakijken of daar niet ergens kortsluiting in zit?

Hopende jou een beetje op weg te hebben geholpen

Groetjes Frank
Re: marklin MS1 storing
berternstjan
gast

Re: marklin MS1 storing
ja Frank daar ben ik ook mee bezig geweest alle lokjes schoon gemaakt en gecontroleerd.
Zoals je op de foto's kan zien is er ook kortsluiting waar neer er niets op het spoor staat en alleen het aan sluitspoor is aan gesloten.
Re: marklin MS1 storing
Je hebt gelijk en heb je ook gekeken of de bruine draad geen contact maakt met de bedding van jou m rail?
Daar zou je ook nog naar kunnen kijken want de opening onder de spoor staaf is maar klein misschien eens groter maken en dan de draad weer vast solderen zodat je zeker weet dat ie op de spoor staaf zit.

Dat is het enige wat ik verder nog kan bedenken buiten de eerdere reacties.
Hopende dat dit jou geholpen heeft

Groetjes Frank
Re: marklin MS1 storing
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: marklin MS1 storing
Hallo Frank,

ik denk dat je de rode draad bedoeld, want de bruine moet juist aan de bedding zitten,

Schakelt de Mobile station ook uit met kortsluiting zonder dat de rail is aangesloten?

met vriendelijke groet,

Walter
Re: marklin MS1 storing
berternstjan
gast

Re: marklin MS1 storing
Goeie zaterdag avond Frank, Walter en de andere model liefhebbers.

Ik dacht dit eerst ook dat het wel is kortsluiting van het spoor kon zijn.
Dus wat heb ik gedaan de contacten losgehaald wat Walter al wil zeggen en dan weer proberen.
Maar spijtig genoeg blijft zelfs dan (dus zonder rails) het probleem voor doen.
Ik stel jullie hulp allemaal heel erg opprijs en denk ook wel dat we der met zen allen wel uitkomen!

Met vriendelijke groet Ernst Jan   
Re: marklin MS1 storing
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: marklin MS1 storing
Hallo Ernst Jan,

de treinbaan als zo dusdanig valt dus af, dat deze kortsluiting veroorzaakt, dan blijven over

De aansluitbox die buiten zijn beschermde omhulsel ligt, maar hierdoor kan je hem ook fysiek controleren op schroeisporen en/of losse verdwenen onderdelen.
Kortsluiting in de bekabeling.
De Mobile stations als zo dusdanig, deze zijn helaas niet geheel hufterproef.

Om herhaling te voorkomen:

Zijn verder alle condensatoren uit de rails verwijderd, geen ontstoorspoelen in de rails, geen 2e aansluitpunt op de rails
Klopt de transformator die bij de mobile station geleverd is
Geen indirecte aansluitingen op dezelfde transformator naar bv. spoorwegovergang. De transformator mag in principe alleen met de railsaansluitbox verbonden zijn.

met vriendelijke groet,

Walter


Re: marklin MS1 storing
Lid sinds: 2014

offline
Re: marklin MS1 storing
Ik heb dit zelfde probleem waarschijnlijk is de uitgangentrap doorgebrand forumlid looney tunes kan dit mogelijk voor je repareerd mocht je dat willen.
Re: marklin MS1 storing
berternstjan
gast

Re: marklin MS1 storing
hoe kan ik controleren of dat zo is?
Re: marklin MS1 storing
Lid sinds: 2014

offline
Re: marklin MS1 storing
Door er voor te zorgen dat dat er alleen nog voeding op de ms1 komt,kortsluiting in de aansluitkabel is zeer onwaarschijnlijk tenzij de kabel beschadigd is.
Re: marklin MS1 storing
berternstjan
gast

Re: marklin MS1 storing
Citaat van: hmmglaser op zondag 09 oktober 2016, 01:11:10
Door er voor te zorgen dat dat er alleen nog voeding op de ms1 komt,kortsluiting in de aansluitkabel is zeer onwaarschijnlijk tenzij de kabel beschadigd is.

Hoe kan ik dit doen? En hoe moet ik dat solderen of aan sluiten?

MVG Ernst Jan
Re: marklin MS1 storing
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: marklin MS1 storing
Hallo Ernst Jan

Even een paar vragen om te bekijken wat er nu precies aan de hand is, waarbij ik je wil vragen om om te beginnen het MS tijdelijk even niet aan te zetten/ergens aan te solderen. Mocht het namelijk waar zijn wat Mark zegt dan kan je het probleem alleen maar verergeren.

1) Je rijdt met M rails en hebt de draden van de aansluitbox van de c rail los gehaald en die aan de M rail gesoldeerd, klopt dat?
2) Er zat maar 1 aansluitrail aan je baan aangesloten en geen analoge trafo, en er zitten geen onstoringscondensatoren oid onder de (M-rail) aansluitrail.
3) De puko's van de aansluitrail raken niet ergens de railbedding in je aansluitrail/baan.

4) Je reed met je eerste MS, je zegt dat die na een half jaar oid kapot ging. Heb je iets veranderd aan je baan vlak voor het moment dat die kapot ging?
5) Je kocht je tweede MS, heb je die alleen aangesloten op je baan, of ben je die gelijk als slave gaan gebruiken/de eerste als slave gebruikt? Ik vermoed (als ik het zo lees) eerst alleen de nieuwe, en toen de oude er als slave aankwam, dat de problemen begonnen.
6) Heb je toen de storing op beide MS er was, ook een keer weer alleen je nieuwe MS aangesloten, en zo ja, bleef die toen ook op STOP schieten?

Mvg, John
Re: marklin MS1 storing
berternstjan
gast

Re: marklin MS1 storing
Beste John,

1, Ja klopt ik rij met M rails en heb inderdaad de draden over gesoldeerd
2, Idd er zat maar een aansluitrail aangesloten en geen analoge trafo. ik heb geen ontstoringcondensatoren er onder alleen maar de aan sluitrail.
3, deze vraag begrijp ik niet kompleet. Maar de puntjes dus de midden rail heeft geen contact met de bedding.
4, nou ik toen heb ik een nieuwe lok voor zien van een decoder en geprobeerd te digitaliseren.
5, Twee de ms aangesloten op de baan (dus zonder slave of als slave gebruiken). Ja dat kan je concluderen ja maar alles deed het wel toen ik de oude als slave ging gebruiken. ik kon gewoon rijden zonder problemen. alleen de lok waar ik mee reed was nog niet compleet ingesteld. ik wist niet hoe ik het adres moest wijzigen of wat dan ook dus reed ik op adres 1 en de rest van me treinen reden alleen maar op het zelfde adres. ik snap zelf nog niet hoe ik alles namelijk moet in stellen met de decoders.
6, ja dat heb ik gedaan maar de storing bleef zich voor doen.

MVG Ernst Jan
Re: marklin MS1 storing
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: marklin MS1 storing
Oke, dan begint het duidelijk te worden.
Als ik dit zo hoor denk ik wel dat de eindtrappen bij beide kapot zijn. Mede omdat het 'kenmerk', direct via kortsluiting op stop schieten, aanwezig is.
Enigste manier om te zien of het echt zo is, is ze openen met een torx 5 schroevendraaier. En kijken of je een verbrande plek op de print ziet.
9 van de 10x dat ze kapot gaan kan je dat namelijk wel duidelijk zien.

Echter waar ik nogwel mee zit; als je MS weer gerepareerd is, of als je een nieuwe koopt. Gaat het dan niet binnen afzienbare tijd weer kapot.
Wat ik daarmee bedoel te zeggen: als jij een tweetal digitale locjes hebt omgebouwd, en die werken opzich wel. Maar er zit toch iets misschien niet helemaal goed, dan kan het best zijn dat dat ervoor gezorgd heeft dat beide MS kapot zijn gegaan.
En als je dan deze 2 MS repareert, of een nieuwe koopt, gaat dat dan niet weer ervoor zorgen dat je aansturing weer kapot gaat.
Re: marklin MS1 storing
berternstjan
gast

Re: marklin MS1 storing
Heey John,

ik heb ze beide uitelkaar gehaald en kan geen sporen ontdekken van door branding. alles is schoon en netjes en kan nergens wat aan treffen. Hier nog een paar fotos   
[![IMG_4480[1].jpg](https://s10.postimg.org/kakyz9sft/IMG_4480_1.jpg)](https://postimg.org/image/z6ji6v3ud/)

[![IMG_4477[1].jpg](https://s18.postimg.org/86c6pbl15/IMG_4477_1.jpg)](https://postimg.org/image/6ej7uf1o5/)

[![IMG_4473[1].jpg](https://s9.postimg.org/42o1bmt1b/IMG_4473_1.jpg)](https://postimg.org/image/qelu50s57/)
Re: marklin MS1 storing
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: marklin MS1 storing
Kan je de originele foto's (dus niet verkleind) naar me mailen? E-mailadres staat onder dit bericht/in profiel.
Deze foto's zijn te klein voor mij om dat te kunnen zien.
Re: marklin MS1 storing
berternstjan
gast

Re: marklin MS1 storing
Ik heb misschien wat gevonden. Als je die rechter condensator hebt(dat torentje) zit daar onder een soort chipje daar op zitten 2 vrij zwarte puntjes en dat is bij beide MS 1tjes  zo. Misschien zijn dat die ''eindtrappen'' waar jullie het over hebben?

Re: marklin MS1 storing
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: marklin MS1 storing
Jup, dat is het ICtje waarin de 'eindtrap' zit ;)
Re: marklin MS1 storing
berternstjan
gast

Re: marklin MS1 storing
o nee he eu..... wat is het beste om te doen :-(
En wat kan de oorzaak zijn. kost het me veel om repareren en hoe en wat? :(

Re: marklin MS1 storing
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: marklin MS1 storing
Dank voor de foto's. Op de grote foto's is te zien dat ze beide kapot gegaan zijn.
Ik heb de foto's even bij elkaar gezet en hieronder neergezet voor de meelezers, mocht je er een probleem mee hebben haal ik hem weg.

Enigste oplossing om de MS weer werkend te krijgen, is dit ICtje eraf halen, en vervangen door een nieuwe.
Maar het probleem is nogwel, zoals ik al zei, de oorzaak eerst te vinden. Anders is het na het vervangen binnen no-time weer raak.
Dus misschien is het nu handig om eerst daarnaar verder te zoeken, en dan te kijken of je deze wil repareren of er andere plannen mee hebt.

Re: marklin MS1 storing
berternstjan
gast

Re: marklin MS1 storing
is er een mogelijkheid om decoders door te meten of ziets? want ik denk dat het aan een van mijn treinen ligt.
Waar kan ik de nieuwe onderdelen voor de bijde ms1 tjes krijgen en is dat te solderen?
Re: marklin MS1 storing
Lid sinds: 2010

online
Re: marklin MS1 storing
Citaat van: berternstjan op zondag 09 oktober 2016, 12:16:33

5, Twee de ms aangesloten op de baan (dus zonder slave of als slave gebruiken).


Als je er twee wil aansluiten heb je dus wel twee aansluitboxen aan je baan aangesloten?
Of begrijp ik je zin verkeerd.

De MS1 gaat kapot zodra er een andere trafo of centrale samen met een MS! aan je baan is aangesloten.
Dus twee MS1 centrales aan een stuk spoor is dit resultaat.
Om een slave aan te sluiten heb je een speciaal verloopkabeltje nodig.

Als je dat een keer hebt gedaan dan hebben we de oorzaak gevonden.

Mvg, Robin
Re: marklin MS1 storing
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: marklin MS1 storing
Decoders doormeten kan niet zomaar, dus dat is lastig. Het zou kunnen zijn wat Robin zegt, maar gezien ik zie dat je een verloopkabeltje hebt denk ik het niet.
Post anders eens een foto van de decoder waaraan je denkt dat het ligt.
Op het forum kan je foto's plaatsen tot 800x600 pixels, dus ze mogen groter zijn dat die vorige hoor ;)

Het betreffende ICtje kan ik je wel aan helpen, en of het soldeerbaar is, tja, dat kan je alleen zelf beoordelen.
Ik ken je soldeerervaring niet, maar voor mij is het een fluitje van een cent (maja, ik heb wel vaker -SMD- gesoldeerd B))
Re: marklin MS1 storing
berternstjan
gast

Re: marklin MS1 storing
Na ja ik ben geen held in solderen dus ja het gaat voor mij niet vanzelf.
Ik soldeer alleen maar aan 'grote' pa installaties dus dit is wel wat anders :D
de fotos komen der rond 7 uur aan ik ben ff niet bij de probleem lok. kan het ook aan een rookgenerator liggen?
want als ik die aan probeerde te zetten stopte elke keer de trein en na de ms1 de stekker der uit te trekken deed de trein het pas weer.
is het mogelijk dat dit een probleem is? 
Re: marklin MS1 storing
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: marklin MS1 storing
Ja, dit is dan wel wat anders :D
Zou goed kunnen dat het (mede) aan de rookgenerator ligt dan.
Foto's hebben geen haast, dit forum loopt niet weg :P
Re: marklin MS1 storing
berternstjan
gast

Re: marklin MS1 storing
Hier hebben we misschien het probleem hier zie je de spoel waar de soldering is doorgelekt op het vreem.
Kan dit de oorzaak zijn van het er uitblazen van de twee uitgangen van de ms1 tjes? 

online photo storage

image upload no compression
Re: marklin MS1 storing
Lid sinds: 2014

offline
Re: marklin MS1 storing
Ik heb ook nog een defecte liggen maar waar aan kun je zien wel type IC je nodig hebt(heb gehoord dat er niet alle ms1 het zelfde zijn)
Re: marklin MS1 storing
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: marklin MS1 storing
Ernst Jan,

Mogelijk dat dat het probleem is ja, even nameten met een multimeter of er kortsluiting is, en je weet het snel zat.

Mark, code op het IC kan je het aan zien :P (IRF7103)
Re: marklin MS1 storing
berternstjan
gast

Re: marklin MS1 storing
Beste John,

Ik meet idd gewoon alle contacten weer na op kortsluiting en kijk ook even naar mijn andere loks.
Maar kortsluiting kan het enigste probleem wezen die het veroorzaakt heeft?
En eum John weet jij misschien welke onderdelen ik nodig heb om de ms 1 te repareren?
Echt heel erg bedankt tot zover het is nog wel heel erg balen maar ik ben al een heel stuk wijzer!
Alleen ik ben nu wel een beetje bang geworden voor het ombouwen van analoge treinen....
Maar ja nu dus 10 checken op kortsluiting na het solderen

MVG Ernst Jan

Re: marklin MS1 storing
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: marklin MS1 storing
Ernst Jan,

Dit is wel iets wat het kan veroorzaken, er zijn nogwel meer mogelijkheden, daarom ook eerst even dit nakijken. Mocht hier sluiting zitten dan zal het het wel geweest zijn, mocht het niet zo zijn, kijk dan even verder. En zoals je al zei, controleer de andere locs voor de zekerheid ook.

Je hebt 2x een IRF7103 nodig en soldeergereedschap, that's it. Let wel op de oriëntatie waarop het IC erin gesoldeerd moet worden. Mocht je ze zelf niet kunnen vinden, ik heb ze -uit mn hoofd gezegd- hier nog liggen. Mocht je het liever zelf niet solderen moet je het maar laten weten.

Het ombouwen is wel een kunstje wat je even moet hebben. En helaas leer je dat door vallen en opstaan. Dus gewoon alles goed nakijken en dubbel checken.

Mvg, John

Re: marklin MS1 storing
Lid sinds: 2008

offline
Re: marklin MS1 storing
opmerking:
Mijn MS1 zit een N-kanaal EN een P-kanaal dubbele mosfet in.
De types waar ik van weet, zijn:

IRF 7103
IRF 9953

het betreft een oud exemplaar MS1, een lichte versie uit een startset.

Ik heb die dingen ook ooit in een CS1R vervangen, die wilde geen decoders meer programmeren  :)
Re: marklin MS1 storing
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: marklin MS1 storing
Klopt Huub, op deze plek van de MS print hoort de 7103 te zitten.
Het verhaal mbt de CS ken ik ook, soort gelijk gevalletje gehad hier.
Re: marklin MS1 storing
Lid sinds: 2008

offline
Re: marklin MS1 storing
Heb nog een tip: als het nog niet werkt, de betreffende ic´s worden aangestuurd door een BC547, maar wel eentje dit zit in zo´n dubbele uitvoering
met opdruk 1Ft (6 pens smd).