Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Digitale loc reageert niet op commando´s

Gestart door rputman zondag 09 oktober 2016, 21:02:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitale loc reageert niet op commando´s
Hoi mensen,

Ik heb al een tijd een MS2 hier liggen, en vanmiddag toch maar besloten om hem aan te sluiten,
Ik heb een loc van de Marklin olie transport, de DHG 650

Deze dus: http://tinyurl.com/h66pv5y

Maar hij wilt simpelweg niet reageren op de commandos die ik geef via MS2, hij kan alleen achteruit rijden in een sloom tempo, hij staat ook niet in de loc lijst, ik weet niet wanneer deze voor het laatst is geupdatet

En als ik wat verder kijk is het blijkbaar een loc met een digitale decoder en na een beetje Googleen moet je hier een ``programmeerspoor`` voor hebben...

Nu mijn vragen...

- Als ik de MS2 unit update, kan ik hem dan wel gebruiken zoals het hoort?
- Is het de moeite waard om de MS2 unit met loc mee te nemen naar de hobbywinkel?
- En wat heb ik nodig om een programmeerspoor te maken? Dan schrijf ik het op en neem ik het lijstje mee naar Eurospoor.

Sorry als ik nogal onervaren over kom, maar ik begin nu echt gefrustreerd te raken omdat het gewoon weg niet wilt doen wat ik wil....

Met vriendelijk groet,

Roy
Re: Digitale loc reageert niet op commando´s
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Digitale loc reageert niet op commando´s
Je loc heeft een fx-decoder en meldt zichzelf niet aan.
Omdat de loc vrij recent is  komt deze ook niet in de database voor.
Je kan in de database een loc 29712 opzoeken en die kiezen.
Verander dan adres bij "wijzig lok" en zet lok op rails als deze geprogrammeerd gaat worden.
Adres wordt op 02 gezet. (Ice2)

Gr. Marcel
Re: Digitale loc reageert niet op commando´s
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Digitale loc reageert niet op commando´s
Hoe lang heb je deze set al Roy?

Lijkt me nogal een vrij nieuwe en deze lok in de set heeft een FX decoder, en dat is er eentje die zich niet automatisch aanmeld.
Programmeren kan ook met de MS 2, zei het wel dat je andere loks dan even eraf haalt. anders programmeer je die ook tegelijkertijd, en dat is niet handig.

Als je de lok wilt, omkeren druk je op de rode knop waarmee je de loksnelheid regelt.
Wanneer ie dan ook sloom de andere kant op rijdt, kijk dan ook of je de rangeersnelheid hebt aanstaan.

Als de lok niet in de lijst staat, heb je waarschijnlijk niet de laatste update erop staan, en die kan je uitvoeren met een andere MS2 maar ook met een CS 2
Beide is mogelijk, en het liefste moet de CS2 dan ook up to date zijn.

Mocht ie alsnog niet in de lijst staan, pak dan een vervangend lokje eentje die bijna hetzelfde heeft, en die zal er vast wel tussen staan.
Dit kan je proberen zonder iets open te maken, dus als je dan nog problemen houd dan ermee terug naar de winkel.

Vaak is het niet de onervarenheid van iemand maar eerder de onwetendheid die hem/haar parten speelt, en niet gefrustreerd raken dat is nergens voor nodig.
Kijk ook of je erachter kan komen welke versie van de MS 2 jij hebt, dan weet je ook iets meer, en ook dat doe je door in het menu van de MS 2 te zoeken.

Kijk ook of je kunt achterhalen op welk data formaat de MS 2 staat, vanaf een bepaalde versie kan je namelijk ook een zoekfunctie gebruiken voor MFX lok's, en ook kan die zoeken naar een lok met een decoder zonder dipswitches zoals jouw lokje heeft.

Mocht je er niet uitkomen, kan het zijn dat er wel iemand in de buurt woont die je kan helpen, anders is teruggaan nog een optie.
Je mag me ook een PB sturen, zei het wel dat ik nog in de lappenmand zit en niet mag rijden helaas.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Digitale loc reageert niet op commando´s
Deze loc heeft af fabriek adres 72.
Dat moet je eventueel weer herstellen als dat anders is.
Dan moet je in de MS2 een nieuwe loc toevoegen met adres 72.
Dan zou het nu gewoon moeten werken.

Je zou ook het locadres op een andere waarde kunnen zetten (tussen 1 en 80) indien 72 al bezet is.
Dus je moet (meestal) én de loc programmeren én de MS2 programmeren !

E.e.a. is terug te vinden in de handleiding van de set.

grv Huub