Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Digitale loks op analoge baan

Gestart door MarcoS67 maandag 03 oktober 2016, 13:42:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitale loks op analoge baan
Zoals zo velen van mijn leeftijd (40+) begint de hobby na jaren op zolder te hebben gestaan weer te kriebelen. Na het opzetten van een analoge baan met Mrails kreeg ik van een familielid nog twee locs die hij niet meer gebruikte. Het bleken digitale locs te zijn met decoder. Na alles te hebben aangesloten (oude blauwe metalen trafo) reden de digitale locs prima hun rondje......totdat er na enkele rondjes een rookwolk uit de lok kwam en hij er abrupt mee stopte. Mijn eerste gedachte was, ik had toch op internet gelezen dat dit mogelijk zou moeten zijn?? wat heb ik verkeerd gedaan en hoe ga ik de lok repareren?
Re: Digitale loks op analoge baan
-Marco:
Vooreerst hartelijk welkom op het forum.
Maar ik vrees dat je decoder overleden is door de piekspanning bij het omschakelen van rijrichting, zo een blauwe trafo levert teveel spanning als je van rijrichting omschakelt.
En een decoder van een digitale loc kan daar niet tegen.
Re: Digitale loks op analoge baan
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Digitale loks op analoge baan
Welkom als eerste.

Ook dat was mijn probleem met één van mijn digitale locs. Ik heb gelijk alle blauwe trafo's vervangen door de witte van 32VA van M*. Daarna geen problemen meer gehad. Het gebeurde bij mij tijdens een schakelpuls. Daar zijn de decoder erg gevoelig voor. Blijkbaar is de puls uit een ouwe blauwe trafo te hoog ivm de max. 220V terwijl er op het net 230V staat. Maar dat kan een electro techneut beter uitleggen dan ik. Zoek anders maar eens op dit fantastisch forum. Er is best wel info over te vinden.
Re: Digitale loks op analoge baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Digitale loks op analoge baan
Van blauwe trafo's is bekend dat je er niet de rijrichting mee moet willen veranderen bij digitale locs.
Een alternatief is omschakelen met een externe voeding (b.v. een stekkertrafo). Je moet dan wel voorkomen dat iemand per ongeluk toch met een blauwe trafo terug schakelt. Een simpel schroefje voorkomt vaak die ellende.

Problematischer ligt het met locs met een elektronische omschakelaar. Daarvan is niet gedocumenteerd dat het ook fout kan gaan, en helaas, het gaat daarmee soms ook fout, als je met een blauwe trafo de rijrichting omschakelt.
Re: Digitale loks op analoge baan
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Digitale loks op analoge baan
Klopt, je kan er mee rijden op oude blauwe trafo's maar als je ook analoog van rijrichting wilt veranderen moet je de nieuwe witte trafo's aanschaffen (marklin 6647) worden op marktplaats vaak aangeboden tussen de 17,50 en 25 euro.
Heb het zelf ook heel lang lopen overwegen maar digitale locs rijden prima en schakelen zonder kapot te gaan op de 6647.
Re: Digitale loks op analoge baan
Wow, zo zie je maar weer dat een forum altijd werkt!! Bedankt voor de reacties, ik ga er mee aan de slag :D :D
Re: Digitale loks op analoge baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Digitale loks op analoge baan
Och, voor alle duidelijkheid: hier staan nog een stuk of 6 blauwe trafo's (AC marklin, Temsi, Titan), samen met 2 rode (Kleinbahn DC puls) en een Faller Universal Trafo (die 6, 12, en 16 volt DC of AC naar keus kan leveren).
En wat stekkervoedingen voor ESU-decoders, rijrichting-omschakeling, e.d. en dan nog wat PC-voedingen van een vorig beroep. Ik heb geen witte trafo's.

Hoe ouder de treinen, hoe makkelijker in de omgang. Zet gewoon DC op de 3-rail, en karren maar.
Alleen voor terugschakelen is gestabiliseerd 22-24 volt (naar keus DC of AC), toch wel erg handig om de spullen heel te laten
Re: Digitale loks op analoge baan
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Digitale loks op analoge baan
 @citaat @citaat succes ermee :thumbup: :thumbup:
Re: Digitale loks op analoge baan
Ik zal het nogmaals uitleggen:

Een 220 Volt~ trafo, die 24 Volt af geeft, zal bij het verhogen van de ingangsspanning van 220 naar 230 Volt~ op de uitgang een verhoging van slechts 1,09 Volt~ geven. Hier is echt geen sprake van een te hoge spanning.

De witte trafo geeft bij 230,5 Volt~ ingangsspanning hier ca. 26 Volt~ uitgangsspanning onbelast. Dat is voorbeeldig  :)

De blauwe trafo´s zijn uit de tijd van de omschakelrelais en bedoeld om de relaisspoel aan te kunnen sturen.
Ze zijn helemaal anders gedimensioneerd omdat een relaisspoel veel stroom vraagt om te kunnen werken.
Dit in tegenstelling tot de decoders, die slechts de hoogte van de spanning detecteren om de richting te veranderen.

Één van die blauwe trafo´s heb ik zelf nog liggen (uit nostalgie :)), en die geeft onbelast ca. 34,9 Volt ~ af (gemeten bij een ingangsspanning van 230,5 Volt).
De topwaarde van 34,9 Volt ~ is ruim 49 Volt = en dat is echt veel te veel.

Dus niet gebruiken !

De bewuste trafo (type 6017) is er eentje van 16 VA, kan dus maar 1 Ampere leveren en is dus erg licht.
Een lichtere trafo zal doorgaans sterker in voltage zakken bij dezelfde belasting dan een zwaarder exemplaar, dus het enige wat je kan doen is de spanning extra verhogen.

Je kan het beste deze spanningen zelf meten, dan weet je hoe de toestand bij jou is.
Alle metingen zijn verricht aan onbelaste trafo´s.

grv Huub