Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

SSN Stoomtrein bij Furieade Maassluis - 1 oktober 2016

Gestart door frenkievee zaterdag 01 oktober 2016, 17:08:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
SSN Stoomtrein bij Furieade Maassluis - 1 oktober 2016
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
SSN Stoomtrein bij Furieade Maassluis - 1 oktober 2016
Vandaag samen met mijn vrouw naar Hoek van Holland gereden, omdat vanwege de Furieade in Maassluis de BR-01 van de SSN en de 2225 van de SMMR een aantal slagen van Maassluis-Hoek van Holland-Maassluis-Rotterdam CS zouden maken. Uiteraard met de nodige rijtuigen tussen beide loks.
Maar waarom dan niet naar Maassluis? Simpel: het station daar is niet al te groot en heeft niet de mogelijkheid om de lok BR01 van de niet-perronzijde te fotograferen. En omdat in Hoek van Holland er een uur gestaan zou worden om water in te nemen. En ik eerlijk gezegd de verwachting had dat het in Hoek van Holland niet zo druk zou zijn. En dat bleek ook redelijk waar. Tot uiteraard de trein kwam en er een hoop mensen uitstapten :D

Het was even "spannend" wie er eerst zou zijn. Achter ons stond namelijk een Sprinter te wachten en voor ons zagen en hoorden we de BR01 al aan komen rijden. Vrij snel werd duidelijk dat de stoomtrein eerst mocht.


Het sein verderop ging op groen en toen we omkeken brandde het vertreklampje ook al. Maar ja, hopelijk trok de machinist van de Sprinter niet zo snel op om ons in de gelegenheid te stellen toch mooie foto's van het binnenrollen van de BR01 te maken. En tot onze vreugde deed hij dat dus: hij had absoluut geen haast om weg te komen van het perron :)






Maar ja, er komt een moment dat het geel/wit/blauw van de Sprinter toch voorbij komt rijden.






Statieportret.


Van het perron van spoor 2 naar het perron van spoor 3 gelopen. Daarbij even de voet op het stootjuk gezet en zo deze foto kunnen maken.


Oud en minder oud (kan niet zeggen 'nieuw' want dit type treinstel is nu het oudste in dienst zijnde materieel bij de NS) :D






Lettertjes en cijfertjes op de tender

Re: SSN Stoomtrein bij Furieade Maassluis - 1 oktober 2016
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: SSN Stoomtrein bij Furieade Maassluis - 1 oktober 2016
Even een van de rijtuigen ingestapt en de zijgang in beeld genomen.


Een open deur :D




De 2225 die aan de andere kant van de trein was aangekoppeld. Deze stond heerlijk te dieselen...


Het nummer op de neus.


En datzelfde nummer vanuit het aangekoppelde rijtuig.




Statieportret.


De koppeling tussen de lok en het eerste rijtuig.


Uiteraard was het Mitropa rijtuig van de SSN ook van de partij.




De BR01 moest water innemen en aangezien er op Hoek van Holland geen waterkolom (kraan) is, werd dat zo opgelost.

Re: SSN Stoomtrein bij Furieade Maassluis - 1 oktober 2016
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: SSN Stoomtrein bij Furieade Maassluis - 1 oktober 2016
Het was mogelijk om even in de lok te klimmen en de plek van de meester te bekijken. Hij deed ook even de vuurkist open met de tekst: "dit is slechts een klein vlammetje, iets van 700-800 graden. Normaal kan dit oplopen tot 1400 graden." Op mijn opmerking dat dit dus een 'waakvlam' is, antwoordde hij dat je dat wel zo kon zien.




Blik naar voren door het kleine raampjes


De werkplek en een van de belangrijkste attributen van de stoker.




Door het zijraam naar buiten hangen en dan dit zien.




De machtige aandrijfwielen van de lok.




Inmiddels waren de frontseinen uit en vervangen door sluitseinen. Het zou echter nog geruime tijd duren voordat de trein weer richting Maassluis en door naar Rotterdam zou gaan.





Re: SSN Stoomtrein bij Furieade Maassluis - 1 oktober 2016
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: SSN Stoomtrein bij Furieade Maassluis - 1 oktober 2016
Na het vertrek van de trein (en het nuttigen van een portie kibbeling en kroket ;) ) vanuit Hoek van Holland naar een klein overweggetje gereden. Deze is gelegen tussen Maassluis en Vlaardingen-West en ik had het plan opgevat om daar te wachten op de stoomtrein. Van iemand die er ook net aankwam leerde ik dat de trein inmiddels al richting Rotterdam voorbij was en dus moest wachten op de rit richting Maassluis. Ondanks het kleine overweggetje (want fietspad) verbaasde het mij nog dat we met zijn drietjes stonden te wachten.
Eerst kwamen er twee Sprinters voorbij....


.... vrij snel gevolgd door het naderen van de stoomtrein.








Beetje jammer van de bovenleidingsmasten.....
Voor geval iemand zich het afvraagt: die houten hekken staan er vanwege het archeologisch onderzoek wat nu plaats vindt in dit gebied. Dit ter voorbereiding op de aanleg van de Blankenburgtunnel (tussen Rozenburg en de A20).




En dan opeens istie voorbij.






Gauw maar weer richting de overweg gelopen en de zoomfunctie gebruikt om de 2225 ook in beeld te krijgen.




Dit was mijn bijdrage van wat zo goed als zeker de laatste keer was geweest dat er een stoomlocomotief op station Hoek van Holland-Haven te zien was geweest.
Ik sprak een man waarvan de vader machinist was geweest op de Hoekse Lijn en hij was als klein mannetje vaak genoeg met zijn vader mee geweest op de bok. En voor hem was het het einde van een tijdperk.
Re: SSN Stoomtrein bij Furieade Maassluis - 1 oktober 2016
Ook dit is weer een zeer geslaagde fotoreportage :important: Bedankt Frank :important:
Re: SSN Stoomtrein bij Furieade Maassluis - 1 oktober 2016
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: SSN Stoomtrein bij Furieade Maassluis - 1 oktober 2016
Frank,

Bedankt voor het kijkplezier. :thumbup: :thumbup:
Re: SSN Stoomtrein bij Furieade Maassluis - 1 oktober 2016
Leuke reportage! Dank voor het delen van de plaatjes.
Re: SSN Stoomtrein bij Furieade Maassluis - 1 oktober 2016
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: SSN Stoomtrein bij Furieade Maassluis - 1 oktober 2016
Een leuk serie foto's  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Bedankt voor het delen!
Re: SSN Stoomtrein bij Furieade Maassluis - 1 oktober 2016
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: SSN Stoomtrein bij Furieade Maassluis - 1 oktober 2016
Dank jullie wel!
Ik vond het leuk en was een gezellige middag zo saampjes.
Re: SSN Stoomtrein bij Furieade Maassluis - 1 oktober 2016
-Frank:
Dank voor het delen van deze mooie platen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: SSN Stoomtrein bij Furieade Maassluis - 1 oktober 2016
Mooie foto's frank :thumbup: :thumbup:
Re: SSN Stoomtrein bij Furieade Maassluis - 1 oktober 2016
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: SSN Stoomtrein bij Furieade Maassluis - 1 oktober 2016
Hoi Frank,

Bedankt voor dit leuke verslag  :thumbup: :thumbup:

Wel een vraagje, de 2225 is bruin, nu wil het geval dat ik deze loc ook heb met hetzelfde nummer maar dan in de gele kleur stelling  8o
Heb ik nu iets speciaals of heeft deze loc meerdere jasjes gehad?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: SSN Stoomtrein bij Furieade Maassluis - 1 oktober 2016
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: SSN Stoomtrein bij Furieade Maassluis - 1 oktober 2016
Hoi Peter,

Graag gedaan!
Zo te zien is de 2225 ook geel/grijs is geweest, getuige de foto's hier en hier. Wat ik wel gelezen heb is dat de Stichting MMR de lok weer in de bruine staat heeft teruggebracht.
Re: SSN Stoomtrein bij Furieade Maassluis - 1 oktober 2016
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: SSN Stoomtrein bij Furieade Maassluis - 1 oktober 2016
Hoi Frank,

Dank voor de info, gelukkig heb ik geen kat in de zak gekocht  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: SSN Stoomtrein bij Furieade Maassluis - 1 oktober 2016
Fraaie foto's!
Re: SSN Stoomtrein bij Furieade Maassluis - 1 oktober 2016
Mooie foto's !

Bedankt :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Frans