Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Msd decoder

Gestart door Jasperkc donderdag 29 september 2016, 22:35:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Msd decoder
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Msd decoder
Hallo Allemaal,

Ik zou niet weten waar ik deze wens moet posten! Daarom maar hier. Ik zou het fijn vinden als Märklin met een losse Msd komt en een losse Mld. Ik wil nu nog wel eens een bestaande digitale lok uitrusten met een Msd en dan kan ik alleen kiezen voor de setjes 60975 t/m 60979 en bij de Mld 60972. In die setjes zitten ook extra onderdelen waar ik niets aan heb maar waar ik wel weer voor betaal. Als je nou bijvoorbeeld voor een losse Msd ?75,- zou moeten betalen, dan zou ik dat heel erg redelijk vinden.

Groet, Jasper
Re: Msd decoder
Lid sinds: 2008

offline
Re: Msd decoder
Onderdelen die je niet nodig hebt, kun je toch verkopen?
Er is altijd wel iemand te vinden die het wel kan gebruiken.
Of bewaren voor in de rommelbak ;)

Groeten,
Ton.
Re: Msd decoder
Lid sinds: 2014

offline
Re: Msd decoder
Ik denk dat die niet goedkoper word als alleen de decoder zou worden geleverd ;)
En denk ook dat je vaker de onderdelen wel nodig hebt dan niet :D
Re: Msd decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Msd decoder
Jasper, je bedoelt zeker de 60985, 60986 en de 60987.
Die worden zonder adapter geleverd, maar voor dezelfde prijs.
Goedkoper wordt het er niet op hoor. ;)
Re: Msd decoder
Lid sinds: 2014

offline
Re: Msd decoder
Die extra onderdelen kosten nog geen euro om er bij te leveren dus ben eerder blij dat het erbij zit dan dat je het er weer bij moet kopen zoals bij ESU.
Re: Msd decoder
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Msd decoder
Hallo Ad,

Deze decoders zijn alleen met een NEM 652 uitgevoerd. Is het misschien ook zo dat als je de krimpfolie eraf haalt je dan toch een 21 polige aansluiting aantreft? Ook de 60982 is een losse decoder. Ik heb deze decoders niet gezien, maar nu je mij hier op wijst zie ik ze ook en zie ik de 60982. Of daar dan ook een 21 polige aansluiting opzit daar ben ik erg benieuwd naar. Ik weet bijvoorbeeld dat ESU geen onderscheid meer maakt in decoders met een 8 polige aansluiting of met een 21 polige aansluiting. Een decoder met een 8 polige aansluiting heeft er dus ook al een 21 polige aansluiting er standaard opzitten en dan zit er een krimpkous overheen.

Jasper
Re: Msd decoder
Lid sinds: 2014

offline
Re: Msd decoder
Ik verwacht dat als je het folie eraf haald dat de draden op de soldeer pads van de mtc21 connector zitten esu doet dit ook met zijn decoders basis is de mtc21 print.
Re: Msd decoder
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Msd decoder
Bij ESU zit er wel een 21 polige connector op, maar of dat ook het geval is bij de Märklin decoder is even een vraag?

Jasper
Re: Msd decoder
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Msd decoder
Hallo Allemaal,

Ik heb vanmorgen in Houten een Msd3 gekocht 60986. Zojuist even de doos opgemaakt en gezien in de verpakking dat er een decoder inzit waar een hoop draad uitkomt. Ik heb de krimpfolie van de decoder gehaald en gezien dat er een 21mtc pin opzit. In de gaatjes van de 21mtc connector zitten de draadjes. Nu is het zo dat de draadjes zo zijn aangesloten dat de gaatjes dicht gesoldeerd zijn. Ik denk dat ze weer te openen zijn met een tinzuiger of iets in die richting. Hoop dat het gaat lukken!

Jasper
Re: Msd decoder
Lid sinds: 2014

offline
Re: Msd decoder
Maar waarom dan deze versie,als de versie met adaptor voor dezelfde prijs word geleverd?
Hij word al in meerdere shops voor 79,95 aangeboden.
Re: Msd decoder
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Msd decoder
Hallo Mark,

Goede vraag! Ik wilde met eigen ogen zien hoe Märklin de Msd3 met 8 polige uitvoering zou uitbrengen. Daar heb ik nu een antwoord op gekregen. Overigens ben ik niet zo gelukkig met de manier waarop ze deze decoder hebben gemaakt. Ze hebben zoals ik al schreef de draden als een kabelboom aan de 21 polige connector gesoldeerd en daarbij de gaatjes dichtgesoldeerd. Je moet zelf de bijgeleverde 8 polige connector aan de daarvoor bestemde draden op de kabelboom solderen. Dit vereist soldeerkennis! Ik heb om dit alles te ontdekken de krimpfolie verwijderd en ook gezien dat de Msd3 allemaal rond de ?99- kosten en op de beurs rond de ?75,- tot ?99,- worden aangeboden. Het klopt dus inderdaad dat je niet meer of minder betaald voor deze geluidsdecoders ook al zitten er in het ene doosje meer onderdelen dan in het andere doosje. Het kan handig zijn als er meer onderdelen inzitten dan dat je nodig hebt, maar als je zoals ik een bestaande stoomlocomotief uitrust met zo'n nieuwe Msd3 dan heb je de meeste onderdelen niet nodig omdat in de stoomlocomotief al een printplaat zit met een 21 polige connector aansluiting. Ik zou het dan ook fijn vinden dat Märklin alleen een decoder Msd3 op de markt brengt voor bijvoorbeeld ?75,- adviesprijs en de setjes met extra onderdelen voor ?99,- Dit zou bijvoorbeeld ook handig zijn als ik een Br 101 wil ombouwen van een oude digitaldecoder naar een 101 met geluid. In deze Lok zit een printplaat met daarin geïntegreerd een decoder. Ik zou eerst de printplaat moeten bestellen met 21 polige connector aansluiting en dan daarna een losse Msd3.

Met vriendelijke groet,
Jasper.
Re: Msd decoder
Lid sinds: 2014

offline
Re: Msd decoder
Ik denk dat het een bewuste keuze van marklin is om bij de mtc21 een decoder drager te leveren want dan weten ze zeker dat het gaat werken(er van uit gaan dat het correct word aangesloten)zonder problemen ;)
Ik snap ook niet waarom ESU maar vast blijft houden aan de onversterkte aux 3 en 4 :?
Re: Msd decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Msd decoder
Jasper,

Een reden dat Marklin de decoders niet los verkoopt, kan zijn dat ze niet aan de NEM 21mtc norm voldoen, omdat AUX 3 en 4 versterkt zijn uitgevoerd.
Bij de eerste msd generatie, verkocht Märklin wel een losse decoder, de 60940, welke onversterkte (logische niveaus''s) AUX3 en 4 had en was bedoelt als vervanging van de ESU decoders die Marklin tussen 2005 en 2009 toepaste.
Ik had enkele maanden geleden de vraag bij Marklin neergelegd, of er voor de mSd3 ook weer een losse decoder komt zoals de 60940, maar hier kreeg ik geen antwoord op. Ze geven geen info over eventuele toekomstige producten.
Re: Msd decoder
Lid sinds: 2014

offline
Re: Msd decoder
Maar waarom passen ze de standaard niet aan dat je kunt schakelen tussen versterkt en onversterkte uitgangen zimo heeft volgens mij deze keuze wel.
Maar hebben mld3 en msd3 nu nu 7 versterkte uitgangen inclusief aux0 vond een schema op het web volgens mij waren dan motor uitgang 3 en een databus ook beide omschakel baar naar een uitgang?
Re: Msd decoder
Bahn-AG
gast

Re: Msd decoder
Citaat van: Kappa op zondag 11 december 2016, 10:20:35

Een reden dat Marklin de decoders niet los verkoopt, kan zijn dat ze niet aan de NEM 21mtc norm voldoen, omdat AUX 3 en 4 versterkt zijn uitgevoerd.


Hoi

Er is ook nog zoiets als een NMRA 21MTC en daar zijn aux3 en 4 wel versterkt. :D

Bij elke MLD/MSD 3 kun je zelf kiezen of je uitgangen logisch of versterkt moeten zijn. Kwestie van het goede CV-tje zetten.
Ook de motoruitgangen kunnen als functieuitgang geschakeld worden. Je hebt dan gewoon een (weliswaar dure) functiedekoder.

Bart
Re: Msd decoder
Lid sinds: 2014

offline
Re: Msd decoder
Deze tabel kom ik tegen
Re: Msd decoder
Lid sinds: 2007

offline
Re: Msd decoder
Citaat van: Bahn-AG op maandag 12 december 2016, 12:12:22
Citaat van: Kappa op zondag 11 december 2016, 10:20:35

Een reden dat Marklin de decoders niet los verkoopt, kan zijn dat ze niet aan de NEM 21mtc norm voldoen, omdat AUX 3 en 4 versterkt zijn uitgevoerd.


Hoi

Er is ook nog zoiets als een NMRA 21MTC en daar zijn aux3 en 4 wel versterkt. :D


De mtc21 norm van NMRA en MOROP is gelijk. Out5 en out6 worden omschreven als logische uitgangen, waarbij versterken op de decoder optioneel is. Versterken hoeft niet, maar mag dus wel. Zowel de MLD/MSD decoders van Märklin als de ESU LP4 met mtc21 voldoen dus aan de norm.
Bij het ontwerpen van een lok met mtc21 plug moet de lokfabrikant er rekening mee houden dat out5 en out6 van de decoder mogelijk niet zijn versterkt. Worden die uitgangen benut, dan moet eventuele versterking op de print worden geregeld. Gebeurt dat niet, dan voldoet de lok niet aan de norm.

Dat gezegd hebbende is de mtc21 norm misschien wel toe aan een herziening. Het is eigenaardig dat de decoderfabrikanten zelf mogen weten of een uitgang is versterkt. En enkele pinnen zijn bezet door mogelijkheden die niemand meer gebruikt.
Of gewoon allemaal over op Plux.  :)
Re: Msd decoder
Lid sinds: 2014

offline
Re: Msd decoder
Als ik met vergis krijg je met plux weer een probleem met C-Sinus motoren.
Naar mijn idee bied MTC21 standaard meer mogelijkheden dan plux22 en is het meer een versimpeling van MTC21 misschien vanwege licenties.
Re: Msd decoder
Lid sinds: 2007

offline
Re: Msd decoder
Verschijnen er dan nog nieuw ontwikkelde modellen met c-sinus?

Het enige verschil met Plux (los van de mechanische verschillen) zijn die aansluitingen voor c-sinus die in modellen zonder c-sinus alleen maar pins in beslag nemen.