Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

ABCD baan van Fokko

Gestart door FokkoKPD woensdag 28 september 2016, 20:16:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: ABCD baan van Fokko

Dat ziet er al knus uit, Fokko  :thumbup:

Ik zou wel de boomvoetjes wat bestrooien en eventueel later met wat bruine verf wat onder de boom deppen/tamponneren.
Kun je met de stammen ook doen, om de plasticglans eraf te halen.
Kleine moeite, groot resultaat.

Grtz Tony
Re: ABCD baan van Fokko
Dag Fokko,

Heb even je draadje doorgelezen en ik moet zeggen dat je een mooie baan aan het bouwen bent. De oude M rail baan mag er ook zeker wezen!
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Leuk reacties, dank!

@Tony: leuke hints, met regelmaat pak ik de oude oldskool handboeken erbij, voor mij de banenboeken uit 1978 en 1986. In die laatste zag ik goed hoe ze daar met langstambomen omgaan. Het wortelpakket volledig bedekt. Ik heb dat nu bij mijn pijnbomen gedaan omdat de voet toch al erg glad was. Zag er goed uit dus de ander langstammen op de twee platen en op het vaste deel van de baan even onder handen genomen. Zo zit de stam van de eik in mijn tuin ook in de grond. Het bijkleuren van de grond met wat bruinig, onder een boom groeit immers wat minder gras laat ik even achterwege. Echt? Ja echt... Het gaat er anders wat te echt uitzien en dan mis ik naar mijn zeer persoonlijke mening het oldskool karakter van 86. Ook het matteren van de boomstammen doe ik even niet. De daken van de huizen moeten dan ook, maar het beetje glans geeft mij de indruk van een omgeving net na een mooie volle bui regen. Alles mooi schoon en glimmend, fris groen gras, dat geldt vind ik dan ook voor de dan nog natte en glimmende stammen van de bomen. De scenery implementatie fase, volle overtuiging, is een heel leuke fase van de bouw!

Groeten,

Fokko
--
Wenst de Preiser bemanning van het blusvoertuig wederom een rustige wacht
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Even nog een toevoeging, de rij van boompjes aan de spoorse kant van de middenplaat doet met opzet wat erg aangelegd aan, zo keurig op een rijtje. Dat is nu net mijn bedoeling. Het opstelterrein even buiten Lelystad, gezien vanaf de weg erlangs gaf en geeft mij namelijk dezelfde indruk, treinen in een parkomgeving. Het bosrandje op de komende linker plaat wil ik wel een wat meer  Noordveluws karakter geven.
F.
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Ik zag die foto:


Wat is dit? Pola of Faller?
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Dag Jan,

Op het plaatje:

-Kibri 9375 Bahnhof "Tubbergen"
-Kibri 9208 Lagerhaus

Op de achtergrond een Auhagen transformatorhuis en een Auhagen modelspoorwinkel.

De loods is een oudgediende in het sortiment, komt in mijn banenboek uit 86 al voor en ook op M* catalogusplaatjes van eerdere jaren.
Het station is duidelijk van later datum: glas met zwarte roedes tweekleurig aan één aanspuitrekje.
Uit mijn hoofd zeg ik dat ik ze in 2011 heb aangeschaft en gebouwd.

Het stationsgebouw komt vrij groot over en tamelijk basic zeg ik dan maar. Dat biedt echter dan weer wel ruimte voor aanvullingen in de vorm van perronmeubilair, bagagekarretjes, Preisers en Auhagenezen aan het werk dan wel op reis. De laatste weken heb ik daarvan ook een doosje vol van gemaakt en geschilderd. Binnenkort de feestelijke plaatsing.
Groeten,

Fokko
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Een update van de scenery, een micro-detail. Vandaag heb ik de spechtjes geschilderd die op een paar boompjes hun plek zullen krijgen. De linker is een zwarte specht geworden, zwart met een rood 'petje', de rechter heb ik een groene specht van geschilderd, grijze buik, groene rug en ook een rood 'petje'. De spechtjes zijn slechts 2,5 mm groot. Het is leuk om te doen maar veel kleiner moet het niet worden.

Op de baan gereden met de twee 1100s, analoog, dat dan weer wel

Groeten,

Fokko
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2016

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Toffe baan en leuke details. Ben benieuwd wat je nog meer uit je hoed gaat toveren . Mss wat witte konijntjes die met de spechten wedijveren. Alle gekheid op een stokje . Tof echt

MVG Michel
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Vanmorgen heb ik de derde en laatste plaat, de bosrandplaat gezaagd. Er moesten nog wat uitsparingen in vanwege de wisselsteller en twee masten voor de bovenleiding. De plaat sluit mooi aan en laat ook nog ruimte om mijn vingertjes ertussen te wurmen om dat plaat zonodig te lichten. Tot mijn grote plezier merkte ik dat deze plaat lekker wat ruimte heeft voor het hoogzitje en de volkstuin.
Groeten,
Fokko
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: ABCD baan van Fokko

Weer een mooi plekkie om je helemaal uit te leven, Fokko  :thumbup:

Geniet ervan  :P

Grtz Tony
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Ha Tony,

Om te beginnen, 'uitleven' is een begrip dat zelden met mij in verband gebracht wordt,  Hihi. :D

Terug naar de baan, het oppervlak is dus iets ruimer dan gedacht. Heel misschien nog een wisselwachtershuisje erbij. Voor de wisselsteller kan ik toch geen boom plaatsen omdat het wissel handbediend is én blijft. De plaat heb ik gisteren na het maken van de foto weer gelicht voor verdere stappen. Er ligt nu een laagje krantenpapiermaché overheen dat ik in de mij zo vertrouwde donker okergele kleur geverfd heb als basis. Het speelterrein van de kraan houdt deze kleur, binnen de komende ommuring komt daar een laagje minigrind over. De weg ernaartoe wordt grijs, aan mij de taak om hetzelfde kleurmengsel aan te maken als op de platen ernaast. Tikje donkerder want drogen maakt de plakkaatverf een tikje lichter. Bij het zagen heb ik van wat afzaagstukjes een paar steuntjes geplakt voor de platen als oplegstukjes. Dan plet het soldeerwerk van de verlichting niet zo als de platen op de werktafel liggen.

De kraan staat los op een podiumpje, deze blijft ook los. Omdat de platen eromheen ook niet vast zitten moet ik, denk ik, iets van een los kartonnen kraagje maken als overgang tussen platen en kraan podium.

De baan nadert nu ineens, zelfs voor mij een beetje onverwacht, een zeker niveau van voltooing. Haast is er niet bij, de komende dagen zal ik dus weer in catalogi neuzen naar ideetjes voor eventuele toevoegingen. Vrijdag is er gelegenheid voor een bezoek aan de leverancier.

Groeten,

Fokko
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Vandaag met één tram en vier metro's naar de leverancier getogen. Er komt op de bosrandplaat geen  verdere bebouwing anders dan het volkstuintje en het hoogzitje. Wel echte houten bankjes waarop zittende Preisers zum Selbstbemalen een plekje zullen krijgen. Voor het beschilderen een stel penseeltjes erbij aangeschaft. Kan ik weer jaren vooruit. Niet voor de ABCD baan maar voor denk ik iets van een minidio (ha Tony) een spuithuis met een slangendroogtoren erbij. Een leuk speelterrein voor de ook zelf geschilderde troep Preiser brandweerlieden.

De bosrandplaat wordt momenteel van de ondergrondkleuren voor weg en strooimateriaal voorzien. Er zijn vijf pijnbomen en twee straatlantaarns voorzien.

Groeten

Fokko
Re: ABCD baan van Fokko
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Dag Fokko,

Net met veel bewondering naar je laatste uitbreidingen gekeken, ik vind het een leuke baan met mooie scenery.
Het stukje water met zeilboot  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
@Peter: dank je!

Een plaatje van de aanwinsten van gisteren.

Mijn plan was, is en blijft om de detaillering stapsgewijs door te voeren. Concreet houdt dat voor mij in dat ik de bosrandplaat nu in landschap voltooi: groen en grind erop, lantaarnpalen plaatsen en aansluitingen maken. De bankjes, wegwijzers, eekhoorns, zwijnen en Preisers komen er stukje bij beetje bij. Elke plaat kan ik voor mij op tafel zetten en in goed zichtbereik de scenery detaillering vergroten. Dit zag ik bij Railz in R'dam ook zo, kom je na een jaar of twee weer langs zie je allerlei scenes weer mooier ingevuld.

Het beschilderen van al die Preisertjes is erg leuk om te doen maar het moet wel leuk blijven, niet te veel achter elkaar en niet elk weekend. "The journey itself is the goal" gaat zeker op bij mij.

Bij de leverancier nog even staan kijken naar de M* set NS 1100s, die twee digitaaltjes die je dan in een houten kistje meekrijgt. Mijn twee analoogjes uit de 80s, de blauwe 1135 en de geel/grijze 1139 zien er in vergelijking met deze twee juweeltjes ook mooi uit. Die set zou erg welkom zijn, maar om nou 4 1100s op de baan te hebben, het zou wat veel zijn, maar leuk vind ik ze wel.

Op een soortgelijke manier heb ik ook eens gekeken naar de A*tec Dubbeldekker 1 set met Neushoorn op de stuurstand. Prachtige set, past goed bij mijn 1631, heb zelf vaak in deze trein gezeten onderweg als student in de jaren 80. Maar ja, de wagens zijn op schaallengte en lopen dan niet echt goed door mijn M* C-24130 bochtjes met bovenleiding masten ernaast. Het zou een vitrine set zijn, en ik heb geen vitrine... Erg jammer, maar er komt dus geen dubbeldekker. M* heeft wel de 'groene bankjes' dubbeldekker uitgebracht, die loopt vast wel goed door de 130 bocht, maar ja, daar hoort een 1700 bij. Bovendien vind ik die stroomafnemer op de stuurstand van de DD1 zo leuk. Ik zie nog die bordjes hangen aan de koppelhaken van een locloze dubbeldekker stam op Rotterdam: "Materiaal wordt electrisch voorverwarmd" want daarvoor diende die stroomafnemer. Zo pietje precies ben ik dan weer wel ineens. ;)

Groeten,

Fokko
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: ABCD baan van Fokko

Knus karweitje, preisers pinselen  :thumbup:

Lekker muziekje erbij en telkens een kleurtje  :P

Grtz Tony
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Ha Tony,

De radio heb ik er vrijwel altijd bij aan, vaak op een nieuwszender of kleinkunst. Mijn muziekvoorkeur voor zwaar metaal is iets minder geschikt voor een achtergrondgeluidje.

Het is bij de beschildering van de Preisers altijd zaak om een evenwicht te vinden tussen efficiency van veel dezelfde kleuren en afwisseling van gevarieerde kleuren. Modelbaansceneryproductie is eigenlijk best wel een ingewikkeld proces.  B)

Fokko
--
Yeah right denk ik dan en zet nog een extra Preisertje in de verf
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Hallo Fokko,

Leuke aanwinsten, en een leuk werkje de Preiser's schilderen.

Ben benieuwd naar de resultaten. Zelf zoek ik op google altijd naar kleur ideeën. Want net als je zegt welke kleur gebruik je en je wilt niet veel van hetzelfde gebruiken.

M.vr.gr. Erwin
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Vanmorgen even bij de leverancier langs gemetrood. Een LED lampje voor in één van de huisjes stopte na een minuut of 10 aan brandtijd. Garantie heb je niet op zo'n lampje, en hij heeft het bij mij ook gedaan, dus de fabrieksafnametest is -ie wel doorgekomen. Het ging me natuurljk niet om dat ene lampje maar de leverancier moet er wel van weten mochten er meer klachten komen. Is het in orde, vertel het anderen, is het mis, vertel het je winkelier, daar ging het mij om.

Drie verfjes voor het brandspuithuisje aangeschaft. Gekeken naar de Wiking en Herpa autootjes voor een klassieke autospuit. Daarvoor wil ik bij Eurospoor en Houtense beurs wat verder gaan kijken, misschien dat er zo'n klassiekert te vinden is, dan wel te voorzien van wat brandende blauwe lampjes. Er zijn daar altijd leveranciers met zo een hele vitrine vol met lichtjes, altijd leuk.

De bosrandplaat is begroend en ligt nu op zijn plek in de nu volledig gesloten baan. Voor de kraan moet ik een afsluitende kraag voor verbinding van zijn sokkeltje met de plaat. En dan nog bankjes maken en Preisers kleuren. Dat wordt pas na volgende week wegens het werk.

Fokko
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Fokko,

het hijsen zal toch enige moeite gaan kosten als ik de foto bekijk >:-D, oeps de foto staat ondersteboven

grts Freddy
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Even een plaatje, komende week rust hier. Het begrinde terreintje waarop de kraan de hijswaar kan vinden en kan neerzetten ziet er wel erg aangeharkt uit.
F.
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Een korte update. Het werk heeft mij de afgelopen maanden flink in de greep gehad. Het is nu een beetje rustiger, tijdelijk...
In die maanden ben ik gewoon met kleine stapjes verder gegaan, bankjes van hout samengesteld, Preisertjes en Auhagenezen kleur gegeven.
Een klein tussenprojectje, de rongenwagen 4694. Op de ban rijden een paar rongenwagens rond waarbij van M* wege een houten rekje in ligt om de lading (Unimogs, Lanzen Bulldog) op hun plaats te houden. van het voorjaar kocht ik er een rongenwagen bij en kort daarop een sprietje linden 2x2mm. Met een scherp hobbymes en een klein veegje houtlijm kan je dan leuke dingen maken.

Ik heb nog een stel zittende Preisertjes die ik in de geverfde kleren moet steken, wordt vervolgd.

Groeten,

Fokko
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
en de rest:
Re: ABCD baan van Fokko
-Fokko:
Mooie upgrade van je wagons,  :thumbup:
Bankjes ziet er ook gezellig uit.
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
juist woord, "upgrade"

Meer dan 20 jaar geleden had ik een collega, ook actief in de modelspoorbouw en hij had vroeger van zijn vader nooit wagens mogen kopen waar je "niks mee kon doen". Voor de kleine Paul dus geen ketelwagens en intercity rijtuigen.

Nu is het best zo dat ik wat ketelwagentreinen en passagiertreinen heb rijden, maar het viel mij wel op dat ik toch veel wagens had waar wat mee te doen was. Ze voldoen aan de wet van B. en B. was de achternaam van collega Paul.

Dus de nodige stort- en zandwagens, zijlossers, open wagens 2- en 4-assig, wagens voor zware lasten met lading, noem maar op.

Op de bankjes komen zittende Preisers, een paar picknicktafels laat ik er leeg, daar krijgen de eekhoorns vrij spel
F.
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Fokko,

De picknicktafels zijn erg mooi gemaakt.  :)
Ook de lading van de wagons ziet er goed verzorgd uit. :thumbup:
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: ABCD baan van Fokko

Mooi priegelwerk, Fokko  :thumbup:

Het echte priegelwerk begint natuurlijk pas, zodra je de eekhoorn gaat beschilderen  :D

Grtz Tony
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Ha Tony,

Als het daarom gaat, met mijn speciaal aangemeten kijkhulp zie ik bij wijze van spreken eekhoorns van een meter groot die ik dan met een 10cm kwast mag beschilderen, eitje...

F.
--
Heeft geen beefhsndjes gelukkig
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Da's mooi, Fokko  :thumbup:

Maar let wel op, één keer met je ogen knipperen en je eekhoorn heeft 2 neuzen  :P

Grtz Tony
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Met de eekhoorns is het wel goedgekomen. Trillingarme handjes en een rustige blik op het geschilder helpt daarbij. In aanvulling daar op, op het plaatje een beetje op de achtergrond nog 8 visjes geschilderd, zilver met rode vinnen, kikkers en een egel. Ongemerkt zit in ineens in een fase van microdetaillering. Mijn waterplasjes zijn donkergroen geschilderde vlakken met een laagje blanke lak erop, de visjes zullen dus wat aan de bovenkant zitten, gaat mij niet storen. De kikkers komen in het riet en de egel in een voortuin van een huisje op de middenplaat. Verder heb ik vorige week M*44746 aangeschaft, de zelfbouwwagens. Daarvan heb ik eerder gezegd dat het niets met modelbouw te maken heeft, maar dat ik dat gewoon leuk vind als een link tussen mijn hobby's.
Fokko
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: ABCD baan van Fokko

Lastig te zien, maar ik zeg  :thumbup:

Grtz Tony
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Zo zal het beter gaan. Toch wonderlijk, denk je met miniatuurspoorwegen bezig te zijn, moet je visjes en kikkertjes beschilderen.
F.
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: ABCD baan van Fokko

Das wel een hele grote lineaal ! :D
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Een kleinere kon ik niet vinden.

Straks met een trein stortwagens de baan op, en met een extra rongenwagen, kwam vandaag binnen.
F.
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
G'dag allen,

Na meer dan twee en half jaar maar weer eens een update van de stand van zaken hier boven op zolder.

Iedereen hier op dit forum weet dat een baan nooit af is, dat geldt hier natuurlijk ook. De laatste jaren heeft mijn werk me nogal van de straat gehouden maar langs de baan is er toch wel het nodige gebeurd. De ABCD baan wordt bestuurd met een MS1, handverlegde wissels en  seinen met een ooggekoppelde sein-snelheidsregelaar.

Toch ben ik niet blind voor de ontwikkelingen op het gebied van de digitale besturing en dan met name voor mij persoonlijk het voordeel dat de bedrading nodig erg lokaal is en ook zonder al te veel solderen aangelegd wordt. Diepte zie ik niet meer en dat heeft als bijwerking dat je een draadje aan je duim vastsoldeert voor je het weet.

Even concreet en weer baan gericht.

- De collectie rollend materiaal breidt zich gestaag uit. Bij bezoekjes naar een Eurospoor, Modelspoordagen of een Houtense beurs voor inspiratie, bewondering van het werk van anderen gaat er vrijwel altijd één of meerder wagens mee naar huis, vorig jaar zelfs nog een volledig analoge 3039, een blauwe 110. Inmiddels kan ik vele soorten treincombinaties op de baan brengen, gesloten combinaties van onderlossers, zijlossers, stortwagens maar ook treinen van een drie of viertal rangeerdelen van bijvoorbeeld vier schuifwandwagens, drie dubbele langhoutwagens. dat werk. Het is nu al 45 jaar dat ik met de modelspoorliefhebberij bezig ben en dat is aan de collectie af te lezen. Af en toe laat ik wat zien in het topic Show aanwinsten 202*.

- Lezen van handleidingen doe ik met plezier en daarom heb ik de boeken van M* gekocht voor de Wiedereinstiger, voor het overzicht van de digitale mogelijkheden en het CS3 besturingsboek voor de diepere uitwerking. In aanvulling daarop heb ik de treinloze startset 29000 aangeschaft, een set met een MS3 met mogelijkheden voor wissels en seinen. De D2 uitbreidingset met twee digitale wissels volgde snel en dat werkte mooi. Daarna met een paar seinen uit de 4-serie, ik heb nu een paar railsegmenten liggen met een sein eraan met railisolatie, netjes met de adressen ingesteld dat voor-en hoofdseinen elkaar zien. Ik vind het er prachtig uitzien zoals je de lichtbeelden nu kan laten overvloeien. Zelf heb ik nog twee wissels van aandrijving en decoder voorzien: het lostreken van het draadboompje van de wisselaandrijving vond ik wat eng maar het aanbrengen van de aansluiting op de decoder was geen punt. Even spieken bij de wissels uit de D2 set helpt wel.

- Er was nog een stukje spaanplaat over, een paar boompjes, een Auhagen overweg, een Busch bloksein uit de vroege jaren 80 (had van 83-89 op mijn baan gestaan) en een maand of wat ben ik bezig om daar een mini dioramaatje van te maken. Om daar wat meer bekend mee te geraken met de mooie mogelijkheden van wat electronica, de V* site doorgeneusd en handleidingen gelezen. Een relais doos voor het lichtsein, powermodule voor de straat en huisverlichting van het  te plaatsen kerkje en wachterswoning. Er zit een geluidsmodule aan met een luidend klokje met een Zeitrelais aangestuurd. Van deze laatste heb ik de hele handleiding grondig doorgenomen om de voorbeeldtoepassing goed te begrijpen. (ja, het soldeerwerk deed ik vroeger beter)

- Een jaar geleden zag ik bij een winkelbezoek een set lading van Preiser: grote kisten en kabelhaspels. Voor deze lading heb ik een aantal lage bakwagens 4423 aangeschaft en een sprietje linden om de opvulbalken in de wagenbak van te maken. Weer een rangeerdeeltje erbij moet je maar denken.

- Tot slot had ik altijd al best wel aardigheid in het kleuren van ongeschilderde Preisertjes. Daar ben ik de laatste jaren ijverig mee doorgegaan. Bij het dioramaatje zullen er de nodige komen en ik heb voldoende zittende reizigers voor het bevolken van een drietal d-trein rijtuigen.

- Hoofdregel 1 van de modelspoorwegwet is natuurlijk automatisch aan voldaan: het moet altijd kunnen rijden en dat is vanzelfsprekend iets wat altijd doorgaat hier op zolder.

Groeten,

Fokko
.
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Plaatjes 1/2
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Plaatjes 2/2
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Deze had ik nog vergeten. Het sein is heel simpel 6 ledjes met weerstandjes. Je kan ze naar eigen inzicht laten lichten. Op mijn eerste baan zat het sein aan een M* 7246 relais, daarmee schakelde ik rijstroom , overwegwaarschuwingslichten en het sein van rood/geel/geel op groen/groen/groen. Inmiddels weet ik dat het vaste voorsein gedoofd is bij een rood hoogsein op dezelfde mast. Dat heb ik met het V* relais kastje in elkaar gefröbeld. Het railstukje met een lichtend sein is allen voor decoratie en een eventueel foto opstellinkje. Op deze plaat komt ook een dorpskerkje met een ooievaar op de toren. Zulke vogels vliegen hier ook over het huis. Ook een klassieke Faller brandweerkazerne komt erop. Er komen twee Magirus voertuigen te staan. Een autospuit  en een vierdelige autoladder uit de jaren 50/60.
F.

Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Fijn, om weer eens van je te lezen en zien, Fokko  ;)

Met en op je diorama kun je je heerlijk uitleven !
Hopelijk laat je daar "spoedig" wat van zien.
Het aankleden van de preisers gaat je prima af  :thumbup:

Grtz Tony
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Dag Tony ( en alle anderen natuulijk ook)

Het eerste stapje op het dioramaatje is inmiddels gezet, het sein is geplaatst op de plaat en bungelt niet meer aan de draaiboom. Het sleufje dat ik gefiguurzaagd had om de bundel minidraadjes er door te geleiden heb ik weer afgedekt met een laagje papier en gekleurd. Ik hou de plaat in zicht om te bedenken hoe het pleintje en de eendenvijver komen te liggen. Een Noch Entenhaus mit Ente samengesteld. Lasercut van een ijselijk dun plaatje hout dat je met een dun veegje witte lijm vastmaakt.

Ik had bedacht dat op een diorama van dichtbij dit soort kleine minidingetjes beter tot hun recht komen dan in de verte op een grote baan.

De ABCD baan zelf heeft de laatste dagen vol gestaan met een stel NS goederentreinen en een jaren 60 DB D-zug met een blauwe 110 en groene en blauwe Blechwagen. Loc analoog uit 1980, sinds twee jaar hier, wagens uit 1982, bijeengespaard.

Groeten,

Fokko

Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
En omdat jullie ook niet iedereen zijn, en ik nog even geduld moest hebben tot de vaatwasser klaar was, een plaatje van die 110. Die had zich hier op het forum nog niet vertoond. De digitale zusjes hebben zich met gestreken stroomafnemer teruggetrokken op de rangeersporen om de analoogjes even vrij baan t geven.

Op de demobanen in de M* catalogi van 1969 en 1970 stond er ook altijd wel een 110 ergens. Zo'n 110 blijft voor mij een beetje een speciaaltje. In 1988 heb ik ze in hun nadagen op Aachen Hbf voor een gemengde goederentrein zien staan. Ook die zie ik nauwelijks meer.

Ik denk een beetje na over aanschaf van een analoge blauwe 141. Die wil ik eerst een keer op een beurs in het echt zien van dichtbij  want de ramen met cellon ruiten zijn net even een stapje older skool dan de ingezette-plastic-raampjes van de 110.

Fokko
Re: ABCD baan van Fokko
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Ik had je draadje nog niet eerder gezien, hoe onbegrijpelijk dat ook mag klinken. Leuke baan! :) :thumbup:

Interessant hoe je analoge locs laat meerijden op de digitale baan. Ik heb er ook nog een stel liggen die eigenlijk alleen maar rijden op bekende "de kerstbaan" (einde jaar in de woonkamer). Ik denk dat het wat teveel uitdaging voor me is op dit moment, maar zeker een gedachte om in het achterhoofd te houden als de bovenleiding ooit geplaatst wordt.
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
G'dag,

Zoals je waarschijnlijk gezien hebt, de komst van de bovenleiding was een besluit achteraf en de in bedrijf stelling met 18m kV erop was ook niet voorzien. Het is een stuk planning voor aanschaf van de benodigde onderdelen en een priegelig en geduldeisend werk om masten te plaatsen en de rijdraden erin te hangen binnen het werkgebied van de stroomafnemers.

Een tweetal verbindingen van de binnen en buitenovaal met meegebogen wissels heb ik leeg gelaten. Volgens de tekening kan een 24671 en -2 onder de draad komen maar als ze elkaars tegenboog zijn vond ik dat te gekunsteld worden. Het leverde mij echter wel een bovenleiding op van twee gescheiden systemen. De buitenovaal en de binnenovaal met een zijspoor naar het station. Ze raken elkaar nergens en ik hoef dus ook geen trafo's in fase te zetten. Elke analoge lok die van binnen naar buitenovaal wil rijdt onder zijn draad uit en stopt dan.

M* verkondigt bepaald niet met enthousiasme dat hun bovenleiding functioneel kan zijn. Snap ik best wel. Als dat ongelukje uit dat kleine hoekje ineens opduikt en een verbinding tot stand komt tussen bovenleiding op spanning en een middenleider met een digitaal signaal erop levert dat dure schade en een droeve situatie op. Alle locomotieven die voor analoog bedrijf via de rijdraad in aanmerking komen heb ik van binnen bekeken of de schakelaar boven/beneden in orde was en met de multimeter heb ik gecontroleerd of er echt absoluut geen verbinding kan ontstaan.

Ja maar je kan de sleper er toch afhalen? Ja, dat kan maar dat levert soms ook een los hangend contact plaatje op en ze rijden soms ook nog op benedenleiding op een analoge baan. De slepers zitten er gewoon aan. Bovendien is de baan geen racebaan en een bescheiden snelheid voorkomt veel problemen.

Het is de moeite en inspanning meer dan waard gebleken als een prachtige aanvulling op de baan. Dus als je een bovenleiding overweegt zeg ik voluit Doen!

Fokko
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ABCD baan van Fokko
je bent weer lekker bezig geweest fokko.
de 110 is een mooie aanwinst. veel plezier ermee
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Na meer dan 30 jaar is het er vanmorgen dan eindelijk van gekomen. Mijn stammetje Plan E uit 1988 heeft binnenverlichting gekregen. De inzittenden die er al die jaren al in zitten kunnen nu pas zien wat ze zeggen tegen elkaar.

Mijn analoge 1135 met 2x4049 en een 4117 ertussen. Er in 7320 lichtsetjes, afgelopen zaterdag in alle relatieve vroegte in Rotterdam opgehaald.

De doos met zittende Preisertjes, alle 72, jawel, zijn geschilderd en een aantal daarvan zullen mee gaan reizen met de DB D-trein rijtuigen. Deze stam, uit 1982, heeft al sinds 1983 licht erin, maar geen reizigers. Ook dat wordt nu rechtgezet. Wat puntjes op de i.

F.
Re: ABCD baan van Fokko
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Deze prachtige wagons komen nu nog beter tot zijn recht Fokko, heb je per wagon een sleper geplaatst of iets met stroomvoerende koppelingen gedaan?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Ha Peter en de anderen ook natuurlijk,

Deze wagens zijn van nature helemaal leeg. Daarom heb ik er na aanschaf setjes interieur en reizigers van M* in aangebracht. Dit dus een eeuwigheid geleden al. Onlangs zat ik in oude catalogi te neuzen en zag ik terloops dat in de 4049 en de 4117 een 7320 paste ter verlichting. Twee lampjes en en geleider. Van mijn 4064 en 4054 die deze ook erin hebben wist ik al van de mooi gelijkmatige lichtspreiding. Iets mooier dan de 4077s die in de 4051 en -52 zitten. Dus bij mijn Rotterdamse leverancier in mondkapjesgebied 3 lichtsetjes opgehaald en maandag toen het niet meer zo gloeiend weer was aangebracht in de wagens. Op de ouderwetse manier, 1 sleper per wagen. Elke wagen  is dus geheel,onafhankelijk. In pak'm beet 1970 zouden deze wagens op precies dezelfde manier met deze spulletjes bevolkt en verlicht zijn geworden. Het leuke van digitale baan waar deze combinatie op rijdt is natuurlijk de constante verlichting terwijl de 1135 analoog op bovenleiding rijdt.
Groeten,
Fokko

2*4049 en 1*4117
Interieur 0225
Inzittenden 0226
Lichtste, compleet 7320
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Mooie en flinke klus geklaard, Fokko  :thumbup:
Zeker het aankleden van de preisers  ;)

Grtz Tony
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Die Preisertjes in het pak steken is bij mij onderhand confectie geworden. De afgelopen anderhalve week mijn resterende Bahnpersonal u. Reisende aangekleurd. Weer 34 stuks af. Hoog tijd dat deze menigte een plaatsje krijgt. Een liefhebberij met modelspoorbaan heeft voor mijn kennelijk een bijeffect in de vorm van microschilderwerk. Heb ik wel lol in dus wat zou het.

Mijn dioramaatje is in coronatijd wel flink opgeschoten. Daarnaast wat puntjes op de i aan het zetten en het afschilderen van doosjes Preisers (had ik al jaaaaaaaren in huis) hoort daar bij.

F.
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Zo, eten achter de knopen, afwasser draait, kop^H^H^H emmertje citroenthee bij de hand, TV uit en tijd voor een beetje update.

Het heet hierboven 'Modelbaanbouw' dus een beetje technische achtergrond kan best wel even.

Het aanbrengen van een paar verlichtingsets in de vorm van M* 7320 en met name dan de 2020 versie valt reuze mee. Om te beginnen, de 4049 en 4117, prachtig mooie jaren 60 blikken modelwagens, zijn makkelijk te openen: dak eraf wippen en je kan erbij. De 7320 versie van nu heeft een los aan te schroeven stekkertje om aan de sleper te verbinden. De jaren 80 versie had een aangeklemd stekkertje en dat noest je dan door het gaatje in het draaistel zien te wurmen. Nu hoefde ik alleen een vertind draadje naar het draaistel te geleiden, eenvoudig. Wielstel eruit, stekkertje erop en aansluiten op de sleper, wielstel er in, dak erop en klaar. Omdat deze verlichting twee lampjes heeft die boven de banken zitten had ik geen probleem met de aanwezige reizigers die er dus al 30 jaar inzitten. De verslichting 7077 zoals ik die in mijn DB rijtuigen heb zitten steekt wat dichter bij de bankjes. Omdat ik daar nu pas, na 37 jaar, reizigers in toelaat, kunnen die een plekje krijgen waar ze geen last hebben van het lampje van de 7077. Dat is een volgend klusje op mijn lijstje.

Het Preisertjes kleuren, ja dat is een beetje een hobby ernaast geworden lijkt het wel. Van het weekend heb ik mijn collectie penseeltjes nagekeken en een fors aantal wegens verregaande slijtage afgevoerd. Ook dat ruimt weer op. Echt versleten met die tientallen Preisers.... Bij een  volgend bezoek aan een Haagse of Rotterdamse modelbouwwinkel neem ik nog een paar penseeltjes maat 0 en ééntje maat 00 mee. De 0-etjes blijken mijn werkpaardjes te zijn voor de Preisers. Stropdassen, uniformtressen en zilveren jasknoopjes zet ik erop met een vaste hand en een penseeltje 00. Er ligt nu nog een aangebroken doos Verschiedene Berufe en daar zitten wegwerkers met gele hesjes, bouwvakkers en politieagenten bij. Alle mogelijke details kan je met een kleurtje uit deze poppetjes te voorschijn halen.

Het dioramaatje tenslotte. De laatste maanden zoals zo heel veel anderen, veel meer thuis geweest en onder meer lekker met de modelbouw bezig geweest. Zo ook het dioramaatje. De electronica eronder werkt naar behoren. Het kerkklokje luidt met enige regelmaat een tijdje onder invloed van een Zeitrelais, het lichtsein kan ik een passend beeld laten tonen: Hp0, Hp1+Vr0, Hp1+Vr1 en de lampjes in straatlantaarns, de kerk en overwegwachterswoning branden flikkervrij door een PowerModule. Het oranje raam in het kerkgebouw laat wel wat veel licht door. Het is een beetje het ontwerp van Faller. Mochten er luitjes hier zijn die er een begin van brand in zien, de brandweer kazerne staat er naast. De ladderwagen en de tankautospuit, al eerder getoond, doen nu een wacht op de ABCD baan. Het dioramaatje moet nu bevolkt en bedierd worden. De vijver heb ik een stel eenden en zwanen voor, op de stelling aan de kazernezijkant wat bouwvakkers, picknickers achter kerk en kazerne, wilde zwijnen om ze te verjagen de dan de picknickmand leeg te eten, brandweer lieden aan de gang met de voertuigen, wat baanwerkers langs het stukje spoor, stoppend en splittend. Ideeën zat, gaat allemaal komen. Neem ik de tijd voor. Voorlopig ben even bezig met die Preisertjes: in deze tijd van het jaar heb ik daarvoor goed licht van buiten op de werktafel. Zomers zitten de screens voor de dakramen wegens instralende zon en dan is het schilderlicht wat minder.

Onlangs zat ik laat in de avond nog snel even snel een YouTube-je te kijken over baanaanleg met producten van de zuidduitse firma N*, mooi aangelegde tunnels en bergen en dat ontlokte mijn vrouw de opmerking dat ik me kennelijk écht nooit zal vervelen...

Fokko
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Na de hiervoor beschreven inhaalslag met het kleuren van de Preisers kwam het er nu eindelijk van om ze een plaatsje te gaan geven in de rijtuigen. Deze groene en blauwe rijtuigen heb ik al in 1982 gekocht en in het voorjaar van 1983 verlicht. Het werd wel tijd dus.