G'dag!
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=40951.msg745583#msg745583In mijn kennismaking stukje kondigde ik al aan dat ik te zijner tijd een stukje zou maken over de baan in aanbouw. Dit is dat stukje.
Even vooraf
De naam ABCD staat voor Analoge Bovenleiding C-rail Digitaal. Het is wel handig op dit forum om de banen een beetje uit elkaar te houden. De M-baan uit 1996 is na de verhuizing in 2006 gewoon weer in dienst gekomen, maar ja, meer ruimte, en toch leuk om en zo. Bij een stoppende treinenwinkel kocht ik naast een paar wagens ook een paar armseinen, misschien een leuk begin voor een volgende baan. Mijn oog was ook gevallen op M* Systems dat toen op de markt kwam. Misschien werd het tijd om eindelijk eens op de digitale boot te stappen. Het werd dus startset 29151. Gewoon eerst een weekje mee op het zolderlaminaat gereden, de tweede mfx lok, een V-100, kwam de tweede week al. Wat extra wissels, wat doosjes rails erbij. Het plan voor een baan begon te groeien. Lekker eenvoudig, gewoon lekker rijden, beetje landschap, wissels met de hand, geen bovenleiding.
De baan
In de loop van de tijd heb ik diverse railfiguren op de grond geprobeerd, maar steeds kwam ik terug op de baan van de 29151, maar dan dubbelsporig en wat opstelsporen. En een brug, ik ben dol op bruggen!
De baan is gelegd op een open raam, gemaakt van twee planken van 2.40 met een plankje er haaks op om doorbuigen te voorkomen. Dwarslatten erop en 4 poten eronder. Sterk en toch flexibel genoeg. De paanplaten waarop de rails komen te liggen op 10cm hoge latjes en de brug op pilaren.
Bij de start had ik geen idee hoe het landschap eruit zou moeten komen te zien. Neuzend in voorbeeldenboeken uit eind jaren 70 zag ik wat mooie landschapjes, heel simpel geen weg over het spoor heen en dat zie je pas na goed kijken. De baan lag op de rijplaten, er werd regelmatig gereden en dat liep mooi maar toch, e-loks zonder draad erboven. Wat kaal. In tweede instantie toch maar boven de hoofdlijn een rijdraad. Dat zag er al beter uit. En weer, bloed kruipt waar het niet gaan kan, mijn analoge e-locs zouden het prachtig doen met hun latere digitale tijdperk genoten. Wat opgezocht, rondgevraagd en met een tweetal aansluitmasten had ik ineens een rijmogelijkheid voor de 'oude' e-locs erbij. Een cadeautje!
Hoe het landschap eruit komt te zien, nog steeds niet helemaal vastgelegd. Ik zat een beetje met een station en een goederenloods die bij elkaar wat te groot zijn. Bij een M* TV aflevering zag ik een keer een vader en zoon baan waarin pa iets op een plaatje gemaakt had dat hij omwisselde met een ander plaatje. Idee: ik maak twee landschapsplaten, een voor reizigers en een tweede voor goederen verkeer los in het midden van de baan gelegd.
En nuDe baan nadert zijn voltooiing, hoewel de mate van detaillering daarna nog omhoog zal gaan. De Preisers hebbem gezeten in de Plan-E naar Maastricht al mogen rondkijken op de baan. Over een tijdje zijn ze welkom. Mijn idee is het landschap zo in te richten dat je ook van de ander kant, aan de brugkant een leuk landschapje ziet. Op Eurospoor heb ik een paar banen gezien met een plaat rechtop in het midden waar de treinen dan gewoon omheen/doorheen rijden en dan in een andere omgeving komen. Ik maak het niet zo uitgebreid maar het idee vind ik leuk.
Wat plaatjes:
1-Onderbouw
2-Brugdetail
3-Onder de brug, er komen daar ook watervogels
4-Opstelsporen
5-Analoge 1600, rijdend aan de draad.
Groeten,
Fokko