Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

ABCD baan van Fokko

Gestart door FokkoKPD woensdag 28 september 2016, 20:16:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
ABCD baan van Fokko
G'dag!

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=40951.msg745583#msg745583

In mijn kennismaking stukje kondigde ik al aan dat ik te zijner tijd een stukje zou maken over de baan in aanbouw. Dit is dat stukje.

Even vooraf

De naam ABCD staat voor Analoge Bovenleiding C-rail Digitaal. Het is wel handig op dit forum om de banen een beetje uit elkaar te houden. De M-baan uit 1996 is na de verhuizing in 2006 gewoon weer in dienst gekomen, maar ja, meer ruimte, en toch leuk om en zo. Bij een stoppende treinenwinkel kocht ik naast een paar wagens ook een paar armseinen, misschien een leuk begin voor een volgende baan. Mijn oog was ook gevallen op M* Systems dat toen op de markt kwam. Misschien werd het tijd om eindelijk eens op de digitale boot te stappen. Het werd dus startset 29151. Gewoon eerst een weekje mee op het zolderlaminaat gereden, de tweede mfx lok, een V-100, kwam de tweede week al. Wat extra wissels, wat doosjes rails erbij. Het plan voor een baan begon te groeien. Lekker eenvoudig, gewoon lekker rijden, beetje landschap, wissels met de hand, geen bovenleiding.

De baan

In de loop van de tijd heb ik diverse railfiguren op de grond geprobeerd, maar steeds kwam ik terug op de baan van de 29151, maar dan dubbelsporig en wat opstelsporen. En een brug, ik ben dol op bruggen!
De baan is gelegd op een open raam, gemaakt van twee planken van 2.40 met een plankje er haaks op om doorbuigen te voorkomen. Dwarslatten erop en 4 poten eronder. Sterk en toch flexibel genoeg. De paanplaten waarop de rails komen te liggen op 10cm hoge latjes en de brug op pilaren.

Bij de start had ik geen idee hoe het landschap eruit zou moeten komen te zien. Neuzend in voorbeeldenboeken uit eind jaren 70 zag ik wat mooie landschapjes, heel simpel geen weg over het spoor heen en dat zie je pas na goed kijken. De baan lag op de rijplaten, er werd regelmatig gereden en dat liep mooi maar toch, e-loks zonder draad erboven. Wat kaal. In tweede instantie toch maar boven de hoofdlijn een rijdraad. Dat zag er al beter uit. En weer, bloed kruipt waar het niet gaan kan, mijn analoge e-locs zouden het prachtig doen met hun latere digitale tijdperk genoten. Wat opgezocht, rondgevraagd en met een tweetal aansluitmasten had ik ineens een rijmogelijkheid voor de 'oude' e-locs erbij. Een cadeautje!

Hoe het landschap eruit komt te zien, nog steeds niet helemaal vastgelegd. Ik zat een beetje met een station en een goederenloods die bij elkaar wat te groot zijn. Bij een M* TV aflevering zag ik een keer een vader en zoon baan waarin pa iets op een plaatje gemaakt had dat hij omwisselde met een ander plaatje. Idee: ik maak twee landschapsplaten, een voor reizigers en een tweede voor goederen verkeer los in het midden van de baan gelegd.

En nu

De baan nadert zijn voltooiing, hoewel de mate van detaillering daarna nog omhoog zal gaan. De Preisers hebbem gezeten in de Plan-E naar Maastricht al mogen rondkijken op de baan. Over een tijdje zijn ze welkom.  Mijn idee is het landschap zo in te richten dat je ook van de ander kant, aan de brugkant een leuk landschapje ziet. Op Eurospoor heb ik een paar banen gezien met een plaat rechtop in het midden waar de treinen dan gewoon omheen/doorheen rijden en dan in een andere omgeving komen. Ik maak het niet zo uitgebreid maar het idee vind ik leuk.

Wat plaatjes:

1-Onderbouw
2-Brugdetail
3-Onder de brug, er komen daar ook watervogels
4-Opstelsporen
5-Analoge 1600, rijdend aan de draad.

Groeten,

Fokko
Re: ABCD baan van Fokko
-Fokko:
Das al een prachtige baan geworden, duidelijke omschrijving van je opzet,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: Veel plezier en suc6 bij de verdere bouw.
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: ABCD baan van Fokko
@Fokko
Je hebt al precieze ideeën van wat je wil en de rails ligt er (grotendeels) al.
Leuk om je vorderingen te volgen, sucsez.  :arrow:
Re: ABCD baan van Fokko
peterke33
gast

Re: ABCD baan van Fokko
Fokko

Dat zijn al mooie foto's van je baan  :) succes verder en kijken uit naar nog foto's  :P
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: ABCD baan van Fokko
dat ziet er uit als een mooie baan. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: ABCD baan van Fokko
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Ziet er goed uit. Laat de foto's maar komen.
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Fokko,

Mooi verhaal begeleid met een aantal prachtige foto's van je baan. :thumbup:
Net als mijn voorgangers zeg ik ook kom maar op met meer foto's. :)
Re: ABCD baan van Fokko
+1
Re: ABCD baan van Fokko
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Hoi Fokko,

Leuk om te zien dat oude techniek samen gaat met nieuwe techniek.
Ik ben het met je eens dat bruggen speciaals hebben en daarom thuis horen op je modelbaan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2011

offline
Re: ABCD baan van Fokko
wat een mooie oude lego dozen
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
G'dag!

Leuk al die reacties, dank jullie wel!

Het grappige is dat wat ik nu zo in één berichtje neerzet al meer dan 4 jaar bezig is. Dat het niet zo heel erg snel gaat vind ik niet zo erg. Het rijden met de treinen is altijd doorgegaan, het landschap krijgt gewoon steeds meer invulling. Soms duurt het wat langer omdat ik dan nog geen idee heb hoe het verder eruit moet zien, soms omdat de zolder vol staat met spullen uit de keuken en woonkamer (gevalletje waterschade zeg maar) en de laatste weken omdat het ineens elke dag 35 graden werd of zo.

Terug naar de baan

Die analoge bovenleiding wil ik toch een woordje meer aan wijden. Aanvankelijk om estetische redenen aangelegd. Omdat de moderne e-loc van M* een hogere pantograafdruk hebben en ook niet allemaal even breed zijn moest ik de rijdraden zorgvuldig boven de rails hangen en zorgen dat ze niet gegrepen en losgetrokken zouden worden door de pantografen. En toen dat idee van een spanning erop (18 milli kV, 50Hz). Af en toe had ik ter decoratie een tijdperk IV e-loc op de baan, stilstaand en spanningsloos door hem op bovenleidingsbedrijf te zetten. Zou het dan niet leuk zijn als die dan echt zo mee kon rijden? Dat kan dus, maar M* maakt er niet echt veel reclame mee, zie mijn andere bijdragen. Het zou naar mijn idee gewoon even een aardigheidje worden, niet structureels en zo. Hoe anders ging het... Het aanbrengen van een aansluitmast en een railbedding aansluiting was minutenwerk: de binnenrand van de baan was nog landschapsloos. En toen kwam het cadeautje: ik rekende erop dat ik de hele ovaal moest bijwerken en slecht contact e.d. moest gaan verhelpen. Maar wat gebeurt er, de 1139 die de testrit moest gaan uitvoeren besloot na vertrek bij de aansluitmast maar gewoon de hele baan rond te rijden, First Time Right zoals dat heet. Zelfs de aftakking naar het stationsspoor onder de wisselaansluiting door. Een week later had ik een tweede aansluitmast en trafo gekocht voor de buitenring en herhaalde de 1631 dit keer hetzelfde stuntje.
Het analoog rijden met de bovenleiding is dus nu een integraal onderdeel geworden van de baan en geen bijzonderheidje voor een testritje. Mooier nog, op de Houtense julibeurs dit jaar heb ik een analoge 1135 erbij gekocht. Hoe tijdperk iV wil je het hebben!

Op de plaatjes wat details op de baan, twee nog Preiserwatervogelloze plasjes en een nog lege landschapsplaat. Station en Loods staan er nu beiden los op, maar zo bij elkaar vind ik dat te massaal, vandaar dat er twee verwisselbare platen komen. De uitsparingen voor de bovenleidingmasten zaag ik met de figuurzaag uit, met het handje.

Het water is donkergroene plakkaatverf met een laag blanke lak eroverheen. Zoiets zag ik als water bij het Madurodamse kasteel Drakensteijn en in Miniworld Rotterdam zag ik een groot havencomplex met water van grijze lakverf, heel simpel! Ik had mij voorgenomen als mijn waterplasje er niet uit zou komen te zien ik het water zou voorzien van veelkleurige vlekjes en twee olievaten erin, alsmede met een brandweerPreiser in chemicalieen pak die poolshoogte moest gaan nemen wat daar nou weer gedumpt was.

En voor wat betreft die dozen Lego op de achtergrond (goed gezien!!), vanaf 1971 ben ik ook daar mee bezig. Die MyWorld wagons met een noppen bodem heb ik er ook twee van, het heeft niets met spoorwegmodelbouw te maken, maar ik vind het leuk.

Groeten,

Fokko
Re: ABCD baan van Fokko
-Fokko:
Je baan begint er al echt goed uit te zien,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mooie waterpartij, maar watervogels en gedumpte chemicalien vaten gaan niet samen denk ik,  >:-D Tenzij de vogels ondersteboven in het water liggen.
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
De afvaldump heeft gelukkig niet plaatsgevonden. Er zijn diverse redenen aan te wijzen. Als natuurliefhebber zie ik veel liever levende vogels, Preiser of niet, in hun natuurlijke omgeving. Bovendien had ProRail waarschijnlijk alle treinverkeer stilgelegd, zowel hier op zolder als op de spoorlijn hier voor de deur (ok, 60 meter verder), onacceptabel! Mocht het in noodgevallen nodig zijn, ik heb op de analoge M-baan nog twee Kibri Castor containers standby staan... Je kan nooit weten immers.
F.
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Vooruit dan maar, de Lego/M* combinatie:

De wagens zijn uit 2015, de Lego uit 1977
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: ABCD baan van Fokko

Hoi Fokko,

Ontdek ik 3 dagen te laat de feestelijke opening van je topic  8o

Alsnog hieperdepiep en dergelijke  @citaat

Heb gesmuld van de teksten en de plaatjes ! Je kunt nog lekker een hele poos vooruit en zo te zien is er ook nog genoeg ruimte om uit te breiden als je dat zou willen. Wat voor mij opviel bij de plaatjes, is de waarschijnlijk heerlijk zittende sixties-stoel op de eerste foto  :D

Ik ga je gezellig volgen hier !

Grtz Tony
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Dag Tony,

Dank voor je welkomstwoorden. Jouw ontstellende snelheid van bouwen en publiceren ga ik pertinent niet halen, maar af en toe een stukje publicatie is een uitstekend middel om te kijken waar je staat en hoe het verder kan gaan. En die stoel staat aan de tafel waarop ik de precisie dingen doe. Hiervoor woonde in dit huis iemand die kunstschilderde en zo, op zolder heb ik twee grote dakvensters op het noorden en een dubbele tl balk boven de tafel. Excellent licht voor mijn ietwat beschadigde oogjes.

Groeten,

Fokko
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2015

offline
Re: ABCD baan van Fokko
hoi Fokko,
zojuist je stukjes en reacties over je baan gelezen. Erg leuk, maar je foto's hebben mij de oplossing laten zien voor mijn baan. Ik zat nl met het probleem hoe ik de ruimte tussen mijn ( C- ) rails zou ballasten zonder daar kilo's ballast voor te gebruiken.( ik heb nogal een grote baan sinds ik verhuisd ben ). Bedankt hiervoor.

Groet Jos58
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Dag Jos,

Zulke probleempjes kom ik ook tegen en kijkend vanaf en naar het echte dan wel modelspoor zie je vaak een uitweg. Tijdens een daglange treinreis door Duitsland heb ik zo de DB bovenleiding bestudeerd en een werkelijk schandalige constructie uit de buurt van Magdeburg heb ik kunnen vermijden. Ook die bezemachtige rietbossen groeien kennelijk makkelijk bij mij op de baan. Ik had ze met een klein schaartje wat kunnen bewerken maar toen ik hier in de buurt begroeiing aantrof (zag het uit de tram) die er echt, geen grapje zo uitzag laat ik dat uiteraard zo.

Groeten,

Fokko
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Na een wat drukke twee maanden op het werk, alles leek ineens tegelijk te moeten in plaats van door het jaar heen, ben ik een paar weken geleden begonnen met de invulling van de landschapsplaat. De eerste, de stationsplaat. de spaanplaat is bekleed, van de basiskleuren voorzien en van een rondom gemetselde rand. Deze rand is de perronrand aan de bovenzijde en de afscheiding aan de onderkant. Wat er tussen de rand van de plaat en de rails zelf moet komen ben ik nog niet helemaal uit. Er is wat ruimte voor wat bouwseltjes voor onderhoud aan de spoorlijn en het materieel.

De gebouwen hebben verlichting, Brawa Led verlichting, de lantaarns en de perronklok zijn van Viessmann en aan de onderzijde van de plaat via een paar soldeerlijsten met een Viessmann 5215 Power Module gevoed. Als ik langs de lampjes keek, direct aangesloten op de 16V 50Hz L zag ik ze toch knipperen. De stekkerverbinding voor de volgende plaat van een trillingvrije LED spanning te voorzien hangt er al onder klaar. De 5215 zit aan een dedicated M* 60052 die alle licht voor zijn rekening neemt. Voor de plaat links van deze heb ik al een Auhagen Pension Stern klaarliggen, ik heb er zin in om dat te gaan bouwen. Verlichting voor het pension heb ik al klaar liggen evenals een stel straatlantaarns. Terraspreisers moeten er natuurlijk ook bij komen. Het hoeft niet overvol te worden maar ik zag dat er denk ik wat ruimte naast het pension over is voor nog een gebouw(tje). Eerst het pension maar op zijn plek zetten en dan kan ik het pas goed zien en bepalen.

Het wegpatroon heb ik afgekeken van de M* banen uit mijn voorbeelden boek uit 1979. Een beetje golvend verloop van niks naar nergens dat alle gebouwen verbindt. De spoorlijn wordt door de weg nergens gekruist, niet via overweg en niet door een tunnel of viaduct. Zo'n stukje, beetje old-school, landschap aanleg vind ik leuk zo. De begroeiing (gras, heg, boompjes en wat struiken) komt nu aan de beurt en de Preisers zullen daarna ook verschijnen. Momenteel zitten ze in de trein die op de brug stilstaat met spanning te kijken hoe hun station ingericht wordt.

Groeten,

Fokko
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: ABCD baan van Fokko

Weer een mooie stap vooruit, Fokko  :thumbup:

Met een heel mooi Kibri-seinhuis  :P
Die zie je niet zo vaak meer. ( heb hem ook  :D )

Grtz en een goed 2017 gewenst !

Tony
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Ha Tony,

Het in een model van Kibri, goed gezien. In mijn papieren katalogus van Kibri uit 1986 komt deze al voor en ik denk lang daarvoor ook al. Het grappige is dat ik daar niet aan gedacht had toen ik hem een jaar of wat geleden kocht. De goederenloods die ik in dezelfde tijd kocht staat ook in het M* banenboek uit "85.

De gebouwen heb ik aan de binnenzijde bekleed met zwart papier tegen het doorschijnen. Het seinhuis heeft licht binnen zodat de seinhuispreiser niet van de trap hoeft te vallen. De Auhagen modelspoorwinkel naast het station heeft een binnenbekleding met een winkelinterieur die ook lichtdicht genoeg bleek.

Hoewel de baan natuurlijk bepaald nog niet voltooid is, krijgen de plannen nu echt een concrete uitvoering, de middenplaat dus dat pension en misschien nog iets erbij en op de derde plaat naast de kraan komt een werkgebiedje voor die kraan.

Verdere detaillering is het proces van de jaren daarna. Opslag van railonderhoudspul tussen baan en gemetselde plaatrand. In een stukje bosgrond aan de buitenkant van de baan wil ik een hoogzitje neerzetten tussen de bomen. Bij de Preisers zum Selbstbemalen vond ik een jager/boswachter die de baan moet vrijhouden van stropers. En dat geeft weer ruimte voor wat hertenspul en een toompje wilde zwijntjes.

En ondertussen rijden en rangeren de treinen er vrolijk omheen want dat gaat natuurlijk ten allen tijde door op een modelbaan.

Fokko
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
En vanmiddag mocht ik de hort op. Voor het terras bij het komende pension heb ik nu een set Preisertjes aan de maaltijd. Voor het observeren van bosgedierte heb ik een hoogzitje met voederruif erbij en een drinkbak. Wild kennende komen ze echt wel een kijkje nemen. Ook heb ik nu een doosje bospreiserdieren, het genoemde hertenspul, een vos, een haasje en twee wilde zwijnen in wintertenue. Het bekleden van de eerste plaat met begroeiing is vanmorgen begonnen. Dat stond vanmiddag te drogen, vandaar.

Groeten,

Fokko
--
Winterse wilde zwijnen maak je geen grappen mee, met zomerse trouwens ook niet
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Vanmorgen met mijn 1203 naar Rotterdam gegaan. Reed niet goed, maakte sprongetjes in de snelheid en sloeg het afremmen maar over en stopte gelijk maar, dat soort kuurtjes. Daar ga ik niet mee rommelen maar daarvoor dus een bezoekje aan de treinendokter. Een reset van de lok had geen soelaas geboden en de 1200 was de enige met kuurtjes dus het MS1 was in orde.

Teruggekomen zonder die 1203 maar met een doosje perronmeubilair en wat verfjes. Nu ben ik weer bezig met het schilderen van een stel poppetjes voor op het perron. Ze krijgen een beetje kleurig jaren 70 pakje aan.

Op de baan rijdt mijn 260 met een stel rangeerdelen. Wegens afwezigheid van de grotere personentreinen en de langere goederentreinen heeft die daar nu alle ruimte voor.

Fokko
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
G'dag allen!

Een kleine update over de verdere gang van zaken voor de opbouw van het landschap. De laatste weken ben ik meet heel veel plezier bezig om allerlei elementen te verzamelen en gereed te maken voor plaatsing. Het viel mij op dat ik dat in vergelijking met de bouw van de M-baan destijds daar nu veel meer lol in heb. In die tijd liet mijn zicht mij in de steek en dat is nu al jaren stabiel gelukkig. Dat maakt wel een verschil.

- Pension Stern is gebouwd. Op het terras etende Preisertjes en in de feestruimte een gezelschapje dat daar kennelijk een feestje gaat hebben. Volgens het opschrift 'Eis' is er ook ijs te koop dus een tweetal Preiserkindertjes met in de hand een ijsco van naar verhouding een halve meter of zo zijn geschilderd. Ik moet nog even een kat uit de honden-  en kattendoos uitzoeken en die een plaatsje geven op het muurtje van de feestzaal.

- Het jachthoogzitje, een observatieplatformpje met erin een jongeman aan het vogels kijken. De jachtopziener beneden houdt de stropers uit de buurt, zijn hond is een beetje aan het snuffelen. Dat doen de meeste honden als ze in het bos banjeren, allerlei leuke luchten. Uit de kraan van de drinkbak laat ik een straaltje water komen. Een staafje 'doorzichtig' boven een waxinelichtje een beetje uitgerekt. Maakt de drinktrog veel leuker vind ik en ik vond het leuk om dat zelf eens te proberen te maken.

- En zo had ik naast het pension nog ruimte voor een woonhuis en een volkstuintje. Dat vind je vaak naast spoorlijnen, volkstuintjes. Bij het tuintje zat een ongebruikte pergola maar die gaat dus in de tuin van het huis een plaatsje krijgen. Bewonende Preiser zijn er ook al.

- Er waren nog wat boompjes nodig en daarvoor heb ik een doosje Auhagen Kiefern (pijnbomen?) gekocht. Helemaal bomen zelf maken zal er ooit van komen misschien maar ik vond die Kiefern een leuke start: een paar zijtakjes aanbrengen en dan naar eigen inzicht bekleden met vlokmateriaal.

- Voor bij de kraan heb ik een setje muurdelen, ook van Auhagen, gekocht. Daarmee zet een een stukje werkterrein af waar dan de kraan zijn speelruimte heeft. Een kraan vlak naast een bosgebied? jazeker, in 't Harde op de Veluwe weet ik een kraanhandelaar, tussen A28, bos en spoorlijn. Kranen, bos en spoorlijn gaan prima samen.

- Tot slot, bij de treinenwinkel vond ik een doosje van Busch met inheemse dieren. De tuintjes krijgen molshopen, vogelnestkastjes. Er komen bij de waterpartijen een paar ringslangen (veel gezien in het Naardermeer en op de landgoederen daarnaast) en eekhoorns en spechten voor in de bomen. Dat vind ik nou mooie details.

Verder heb ik de laatste weken meer Preisertjes geschilderd dan ooit.
En ja, de treinen hebben al die tijd gewoon lekker doorgereden.

Groeten,

Fokko
Re: ABCD baan van Fokko
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Hoi Foko,

Leuke details ben je weer aan het bouwen, molshopen en dergelijke maken de scenery realistisch.

Hoe is het met je 1203, rijd die alweer rond of is hij op reis naar Güppingen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: ABCD baan van Fokko

Mooie kleine diorama'tjes, Fokko  :thumbup:

Grtz Tony
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Ha Peter, Tony,

De blauwe 1200. da's waar ook. Op de 6e januari dus naar Rotterdam en op de vroege zaterdagochtend van de 4e februari heb ik hem weer opgehaald. Hij is in Twente geweest, bij Keuterman, en daar gerepareerd. Op de bon stond verder niets anders dan dat er reparatie had plaatsgehad. Geen idee wat er dan fout zat, maar de kuurtjes blijken weg te zijn. Alles is onder garantie gebeurd, mij hoor je er verder niet meer over. Het is overigens best apart om zaterdags voor negenen door een nog lege Koopgoot te lopen van de metro naar de winkel.

En dan die kleine dioramaatjes zoals Tony ze noemt. Dat is nu een fase die ik bij de bouw van de M-baan heb moeten missen maar waar ik nu middenin zit. De laatste maanden heb ik een paar keer meer dan een uur lang in de winkel in de hoek met bouwsets geneusd, gekeken en vergeleken en daar een paar mooie ideetjes opgedaan voor de invulling van het landschapdeel in het midden van de baan. Ja, natuurlijk, ik kan alles in een week of 2 voltooien maar op de manier zoals het nu gaat geeft onnoemelijk veel meer plezier. Vorig jaar had ik nog geen idee dat er nog een hoogzitje en wild bij zou passen bijvoorbeeld.

Even naar boven gehold voor een paar snelle foto's:
1 - De eerste 2 pijnbomen zelf van groen voorzien, toekomstige plaats voor spechten, eekhoorns en een uil
2 - Het tuintje met het tuinhuisje. Er staat een groen kruiwagentje met wat tuingereedschap en een groene tuinPreiser. Hij heet geen Carl dat weet ik al wel. Hier thuis heb ik een teckel die zijn naam ook niet bekend wil maken en dus Repelsteeltje genoemd wordt. Luisteren doet een echte teckel toch niet. Misschien dat mijn Preiser teckel hier komt maar ik wil eigenlijk een meer in het oog springende plaats ervoor, of een tweede teckel, dat kan ook.
3 - wat hekwerk om te zorgen dat de Preisers niet van het randje van de plaat vallen en de baan op lopen.
4 - dit randje dus.

Groeten,

Fokko
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Even kort,

Vandaag de huisjes die ik op de middenplaat had voorzien neergezet om een ideetje te krijgen hoe de weg er langs zal lopen. Naar mijn idee moet het volkstuintje nog iets verder weg, dus op de derde plaat komen. Er blijkt dus nog ruimte te zijn voor een woonhuis met een tuintje en een nestkastje. De derde, de plaat links gaat dus een bosrandje vormen met de kraanspeelruimte, de muurdelen daarvoor heb ik ook al wat mee gepast.

F.
Re: ABCD baan van Fokko
peterke33
gast

Re: ABCD baan van Fokko
Fokko

Even je topic rustig doorgelezen, en je bent lekker bezig hoor leuke details zitten in je baan.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Fokko,

@citaat Hier thuis heb ik een teckel die zijn naam ook niet bekend wil maken en dus Repelsteeltje genoemd wordt. Luisteren doet een echte teckel toch niet. @citaat

Ik heb hier thuis een langharige teckel rondlopen. Doet ook waar die zin in heeft.

De baan ziet er steeds mooier uit!
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
De aanwezigheid van een teckeltje in het doosje met Preiser katten en honden was voldoende voor aanschaf. Mijn vrouw vond het erg leuke collectie dus dat doosje kwam er. Inmiddels heeft de jachtopziener zijn hond bij zich en ook op het stenen muurtje van het terras van het pension zit al een zwarte kat te kijken. Detail, in het doosje zit een zwart korreltje, meer zie je er niet in, maar zet dat korreltje rechtop op dat muurtje en je ziet dat er echt een kat zit. De woonhuisjes op de baan, de tweede komt vrijdag verwacht ik, zullen allebei een hond in het tuintje krijgen, kunnen ze mooi de eekhoorns in de bosrand houden.

Echte, niet Preiser teckels zoals ik ze ken en gekend heb waren allemaal verstokte automobilisten.

Fokko
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Bezig met de middelste landschapsplaat. Een paar plaatjes:

0) De plaat op het bouwdok, bodemkleuren zijn aangebracht, plakkaatverf
1) Proefplaatsing van de gebouwen
2) idem, de rand van het bedrijfsterrein voor de kraan. Deze muur wordt voortgezet op de nog komende linkerplaat

Groeten,

Fokko
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Zonder plaatjes.

- Randje van de plaat afgewerkt met gemetselde rand.

Morgen:

- Gaatjes boren voor de draadjes van de lampjes in de huizen
- Twee lantaarnpalen plaatsen
- Bedrading aansluiten op een soldeerliijst en een stekker doorverbinding maken naar de rechter plaat. Daar zit de Power Module en de aansluiting van de middenplaat was in december 2016 al voorbereid, de stekkertjes hangen al klaar.

Fokko
Re: ABCD baan van Fokko
peterke33
gast

Re: ABCD baan van Fokko
Fokko

Je bent lekker bezig, het is altijd leuk om scenery te doen en te maken  :P
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Ha Peter,

Zoals ik al eerder in dit draadje liet merken, het maken van de scenery en het aanbrengen van de eerste detaillering gaat met veel meer lol dan de M-baan: nu wél met een stabiel zicht.

Het solderen van de draadjes en de diode/weerstand combinatie op de soldeerlijsten moet ik even doen bij goed daglicht, daarom morgen en met wat voorzichtigheid omdat ik geen diepte zie.

Verder heb ik al een beetje zitten kijken naar de inheemse dieren. De spechtjes die er bij zitten wil ik goed zichtbaar op de stam van een pijnboom zetten. Ik zal er geen grote bonte spechten van schilderen, de groene - (grijs onder, groene rug, rood petje) en een zwarte (zwart met een rood petje) specht zijn goed te doen. De ringslangen zijn wat uit schaal gelopen, in plaats van een meter of anderhalf zijn ze nu denk ik in 1:87 een meter of tien, denk aan een dikke python  8o. Ik denk dan maar dat het vergrootglaasje er dan al maar opgebouwd zit. Deze worden groenig met een gelig vlekje achter de kop, echte ringslangen zoals ik die wel meer gezien heb. De watervogels die ik bij dezelfde plasjes water een plaats zal geven zullen er niet van ondersteboven zijn.

En natuurlijk heeft er vandaag ook nog een trein of wat gereden. Van Märklin en nog een paar Lego mini locomotieven. ;)

Fokko
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: ABCD baan van Fokko

Ziet er spannend uit, Fokko  :thumbup:

Ben eigenlijk heel benieuwd, waar die delen gaan komen.
Kun je die eens op hun plek zetten en er foto's van plaatsen ?

Het totaalplaatje ontgaat me ook een beetje.

Ben benieuwd  :P

Grtz Tony
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Dag Tony, (en de anderen natuurlijk ook!)

Wat plaatjes voor het overzicht:

0) De railfiguur met het C-Gleisplanspiel uitgelegd. Daarbij zitten geen meegebogen wissels. Het is een baan die ook in de M* handleidingen van de railuitbreidingsets voorkomt. Ik heb alleen het lokopstelspoortje één spoor opgeschoven. Een baan met een wat hoog carreragehalte lees ik hier en daar wel eens. Dat zij dan maar zo.

1) Overzichtje van min of meer de gehele baan. Het module landschap met de drie platen gaat dus over die strook in het midden van de ovalen.

2) en 3) De plaats waar de plaat die ik op dit moment onder handen heb moet komen.

Ja, het perron is wat kort, dat weet ik. Het is echter niet de bedoeling dat de Preisers in die Plan E stam gaan uitstappen. Het is voor hen aankomen, even kijken en weer wegwezen. Mijn idee over die plaat met het station erop is dat ik nog een plaat maak, passend op die plaats, met een goederenloods en wat scenery eromheen in de goederensfeer.

Fokko
--
Nog andere vragen?
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
PS, in het gat naast de kraan komt nog een derde, de linker- of bosrandplaat. Die moet ik nog uitmeten, zagen en passend maken: hoekjes voor wisselsteller en bovenleidingsmast uitfiguurzagen.

Wordt vervolgd.

F.
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: ABCD baan van Fokko

Helemaal duidelijk zo, Fokko  :thumbup:

Achteraf gezien jammer, dat je die tafel niet breder hebt gemaakt, als ik zo naar je ruimte kijk.
Dan had je in het midden een tussenschot kunnen maken, meer plek voor scenery gehad en een baan die je van 2 kanten kunt bekijken.

Maar op deze manier heb je ook een mooi klassiek baantje, waar je veel plezier mee kunt beleven  ;)

Grtz Tony
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Ha Tony!

Er staat nog een M-baan naast, er is maar een smal gangetje voor mij ertussen.
Daarnaast is er ook nog iets als het bereik van je armen, met mijn bijna 2 meter kom ik er wel bij maar de afstand waarop mijn zicht scherp is is ongeveer 40 cm. Op andere afstanden zie ik ook wel, maar dan doen mijn oogjes wel eens gekke dingen met het beeld. Dat is één van de redenen van de opbouw, randen van 40cm die ik vast heb zitten en die losse platen die ik elders maak.

Daarbij komt nog eens, ik ben aan de ABCD baan begonnen met de ervaringen van de M-baan in gedachten. Ik zag mijzelf zeker niet als zo'n scenery artiest. Wat ik al eerder hier en daar liet merken is het bouwen van de scenery, details, Preisers en diertjes nu, met beperkt maar stabiel zicht, zo een positieve ervaring, daar had ik geen idee van! Een volgende baan, ik ben nog lang geen 100 jaar immers, zal er heel anders uitzien. Op een briefje geef ik je dat! 

F.
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: ABCD baan van Fokko

Ik snap het, Fokko !

Maar dat vraagt wel om foto's  :D
Reuze benieuwd  :P

Is mijn Pasen weer helemaal goed  O:-D

Grtz Tony
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Vooruit, omdat jij het bent: de M-baan. Op de nominatie voor restauratie.
F.
Re: ABCD baan van Fokko
 @citaat Gebruiksvriendelijker: De link ===> klik

Edit nobody: Het bericht waarnaar ik verwees, is verwijderd door Fokko.
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Citaat van: nobody op vrijdag 14 april 2017, 15:21:29
Edit nobody: Het bericht waarnaar ik verwees, is verwijderd door Fokko.

Ja, nog anders, toen ik naar een plaatje van een half jaar geleden zat te wijzen dacht ik ach, waarom ook niet. Even een plaatje van de M-baan gemaakt en geplaatst in plaats van de tekstuele verwijzing. Nobody was echter sneller langsgeweest met een link zoals het behoort, waarvoor dank. Het was mij duidelijk dat Tony een plaatje van de M wilde zien, van harte gegund.

Allen dank.

F.
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: ABCD baan van Fokko

Smul smul, Fokko  :P

Een fraaie oldskool M-baan  :thumbup:
Mag je gerust nog meer van laten zien, hoor  ;)
Liefhebbers zat hier op het forum.

Bedankt voor het mooie plaatje !

Grtz Tony
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2014

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Ja Fokko,

ik sluit me bij Tony aan! Graag wat meer plaatjes van de M-baan  :P

groeten,
Roel
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
OK, het is het Paasweekeinde, geniet er van. Nog en beetje M-Baan.

De in januari aangeschafte gloednieuwe analoge 140 van meer dan 30 jaar oud reed zijn eerste meters op de M-se benedenbaan, zacht zoevend zelfs. Tegenwoordig is deze machine veel te vinden hangend aan de rijdraad op de ABCD baan.

De lantaarnpalen op de middenplaat staan, evenals de binnenverlichting van de huizen. Het solderen is er vandaag niet van gekomen wegens allerlei tussenkomsels waaronder een spoedbezoek aan de tandarts. Het losgeraakte gebitselement in kwestie is meegegaan met de eigenares in een afsluitbaar Brawa zakje waaruit net een lampje was gekomen  :). Element succesvol herplaatst, maar de soldeerbout mot even tot morgen wachten. De bouw van een treinbaan is bij mij geen haastklus laat staan 'aongenomn werk'.

Fokko
--
En nu eten koken
Re: ABCD baan van Fokko
Word jouw loc dan zo heet dat je er eten op kan koken? :-)
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Gelukkig niet, bovendien smaken gebakken aardappels uit de zonnebloemolie beter dan uit de smeerolie. En ja, dat weet ik!

Zojuist de soldeer activiteiten afgerond en vier stekkertjes bevestigd. Op de middenplaat dus nu twee straatlantaarns en 3 binnenhuisverlichtingselementen, actief. (Ik durf nu niet meer te zeggen dat ze branden want anders zijn er weer oplettende lezertjes die de brandweer voor mij bellen.  :-))

Fokko
Re: ABCD baan van Fokko
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: ABCD baan van Fokko
Even een plaatje van de middenplaat in de begroeningsfase. Hekjes, heggetjes, struiken en pergola's en zo moeten nog geplaatst worden. misschien zelfs een bloemperkje en natuurlijk de bewonende en bezoekende Preisers. De tankautospuit is preventief aanwezig voor als de lampjes in de huizen gaan branden.
F.