Hallo Arnout,
een paar mogelijkheden zijn al genoemd,
Het vrij kunnen bewegen van de kortkoppelings mechanieken is iets waar ik ook wel eens tegenaan gelopen ben, even op zoek naar bramen, en een vijltje erlangs, samen met wat siliconenspray lost dit probleem binnen een paar tellen op.
Verkeerde te lange koppelingen, waarbij het naar beneden stekende deel te ver naar beneden hangt is een euvel bij bv. de standaard Roco koppelingen, de koppeling kan achter een puko van bv. een wissel blijven hangen, ik knip daar standaard al 2 mm. af, de marklin kortkoppelingen voldoen naar mijn mening prima net zoals de Roco kortkoppelingen.
Verkeerde gelijkstroomassen, vervangen door wisselstroomassen, of scheef niet goed zittende assen met te veel speling van verkeerde fabrikant, of assen die te zwaar lopen. Bv. Roco wisselstroomassen onder Fleischmann wagons is een verkeerde optie.
Verkeerd gelegde rails waarbij de railverbinders wijken, even met een wagonnetje en/of vingers langs alle verbinders gaan, en de foute plekken zijn gauw genoeg gevonden. Ook kan het zijn dat de rails niet vlak ligt, waardoor een wagon(stel) op 3 ipv 4 wielen staat.
Buffers die tegen elkaar kunnen komen, waarbij de afstand in bogen te klein is en de wagons uit de rails gedrukt worden. Bij sommige lange wagons zijn de buffers verstelbaar.
Ben benieuwd wat bij jou de oplossing geeft,
met vriendelijke groet,
Walter