Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ray's zolder plan (785x410)

Gestart door Ray maandag 26 september 2016, 16:18:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Ray's zolder plan (785x410)
Beste forum leden,

Sinds december 2014 al geregistreerd maar tot nu geen enkel bericht geplaatst.  8o

Eerst maar eens mijzelf kort voorstellen, mijn naam is Raymond, getrouwd, ben woonachtig in Zwijndrecht en 32 jaar oud.
De kost win ik door als systeembeheerder werkzaam te zijn in een ziekenhuis.

Als vanaf jongs af aan ben ik gefascineerd door treinen, ook zo snel als mijn ouders vonden dat het kon met Lego treinen aan de slag gegaan. Uiteraard volgde niet lang daarna ook de modeltreinen (Märklin M-rail).
Vanaf 2002 heb ik een korte opleving gehad met het bouwen van een Märklin C-rail baan, vanaf 2005 week mijn interesse dusdanig af van modeltreinen dat ik er tot een paar jaar terug niet meer aan dacht.
Ondertussen ben ik gesetteld en is het verbouwen van het huis afgerond, met uiteraard een plekje voor mijn 'oude' hobby.

In 2014 dus al geregistreerd, er waren toen plannen om te beginnen met de bouw van een nieuwe baan. Maar 2 weken nadat ik mij geregistreerd had zijn we de volgende verbouwing in gegaan, toevallig van de zolder waar ook de ruimte gereserveert is voor de baan. Dat is nu allemaal afgerond en kan er eindelijk nagedacht gaan worden hoe de baan er uit moet komen te zien.

Om toch alvast iets te kunnen posten heb ik een tekening van de te gebruiken ruimte bijgevoegd.

De ruimte is een zolderkamer met aan 2 zijde schuin lopend plafond (links en rechts). Er zijn knieschotten geplaatst, de afmetingen zijn op basis van minimaal 80cm hoogte. Ook is er opgegeven hoeveel diepte er in het gedeelte lager dan 80cm nog over is.
De ruimte heeft naast modeltreinen nog andere doelen, er staat een bureau in de dakkapel en er is op dit moment een zithoek gecreëerd met o.a. een bank van 250x90cm. Het bureau blijft wat mij betreft op de huidige plek staan, de zithoek hoeft niet te blijven bestaan maar als de bank nog een plek kan krijgen zou mijn wederhelft dat erg op prijs stellen. Dan kan zij ook nog eens erbij komen zitten  ;)

Naar mijn idee zou de bank kunnen verhuizen naar de plek rechtsboven aan de 290cm lange wand. Dan zou ik in ieder geval de volledige lengte van de lange muur (onderaan) kunnen benutten van 785cm.
Verder dacht ik vanuit deze lange muur 2 poten naar boven te maken, 1 helemaal links en de andere tegenover de deur opening. De meest linker kan dat volle lengte van 3 meter worden, degene tegenover de deur zeg een 240cm. De 2e poot kan dan ook makkelijk breder zijn, want deze is dan toch van 2 kanten de benaderen.

Mijn wensen voor deze baan zijn nog niet volledig uitgewerkt, de ervaring leert mij dat het neerleggen van rails vaak een beter idee geeft dan vooraf alles tot in detail uitwerken.
Uiteraard zal er wel een basis baanplan gemaakt moeten worden, maar eigenlijk wil ik eerst uitzoeken hoe ik de ruimte het meest praktische in kan delen.

Om toch enkele wensen uit te spreken:
- Minimaal 1 groot en 1 klein station
- Schaduwstation(s)
- Lokdepot met draaischijf en eventueel rolbrug
- Een in het oog springende brug
- Duits/Zwitsers
- Era, tja... stoom maar ook zeker diesel/elektrisch 3/4?

Als hersenspinsel ook een 2e plattegrond toegevoegd, hierbij maak ik van meer muren gebruik. Met als kanttekening dat de verbinding onder de dakkapel door, niveau schaduwstation moet zijn (ivm schuin lopend plafond). Er zal dus op dat relatief kleine oppervlak ook weer gestegen moeten worden.

De komende tijd zal ik uiteraard zelf ook de nodige voorbeelden schetsen en wat foto's plaatsen van de ruimte zoals deze nu is (lees, zoals die is als ik een beetje opgeruimd heb  ;) ).

Alvast heel erg bedankt voor de input!
Re: Ray's zolder plan (785x410)
-Raymond:
Hartelijk welkom op het boeiende en leerrijke forum.
Hier is genoeg kennis aanwezig om de meeste van je vragen te kunnen beantwoorden.
Veel plezier met de treintjes hobby.
Ik vind ontwerp 2 wel beter omdat je meer meters spoor kan leggen.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Hartelijk Welkom Raymond.

Ruimte heb je genoeg. Veel te lezen hier om je plannen te vormen. Zal nog een tijdje duren  :D

Veel succes!
Bart
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bedankt!  :)

Ik heb nog een derde optie toegevoegd, ondertussen staat de bank ook op die positie en is goedgekeurd door de vrouw des huizes... mits ze een scherm aan de rechterkant van de bank krijgt waar ze in uiterst luie houding films/series kan kijken... nou vooruit dan maar  :P

Uiteraard zijn de afmetingen aan te passen zodat er een sporen plan net wat beter past plus dat er ook goed naar de bereikbaarheid moet worden gekeken. Schaduwstation(s) kunnen hieronder en daarbij is bereikbaarheid nog belangrijker.

Nu naar de tekentafel om te bekijken of al mijn wensen hier in te passen zijn.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Hoi,

Even een korte opmerking:
Houd op de uiteinden rekening met eventuele keerlussen, die aan een bepaalde radius moeten voldoen.
Een beetje keerlus van formaat heeft dan al snel een doorsnee van meer dan 90 centimeter...
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Dat is een goede opmerking!
De plattegrond is uiteraard aan te passen aan de vorm die het spoor (moet) afleggen, op sommige plekken zal deze dan breder moeten zijn om inderdaad een keerlus of spiraal te kunnen huisvesten.
Op een andere plek moet de baan dan wellicht iets smaller worden om nog een fatsoenlijke doorgang en bereikbaarheid te hebben  :)

Maar laat ik het zo zeggen, dit zijn de muren die ik kan gebruiken  ;)
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)

Hoi en welkom, Raymond  :P

Mooie droomzolder heb je  :thumbup:
Ik heb in je plattegrond een paar groene cirkels getekend; daar kun je problemen met de bereikbaarheid verwachten.
Een afstand van een centimeter of 80 is nog prettig werken voor de meesten, daarboven wordt het rap minder.
Met bouwen lastig en bij ontsporingen of rails schoonmaken/repareren een ramp.
Links op de tekening zou je de baan wat smaller kunnen maken en in het midden zou een werkgat uitkomst kunnen bieden.
Of zorgen dat er geen spoor buiten je bereik ligt.

Het is in ieder geval iets, om rekening mee te houden.

Succes met de verdere planning en bouw !

Grtz Tony
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Ik denk w.b.t. de indeling dat ik net als Jorg het tweede plan beter vind. Voor een brug (ik denk daar het woord 'paradebaan' bij) heb je best wat lente nodig, net als voor het grote station. Het smalste baanstuk zou ik dan voor paradebaan houden, vervolgens het station met op het grote vierkant het BW met draaischijf/rolbrug, omdat dat ruimtevreters zijn. Vervolgens kan je het laatste stukje nog zelf invullen.... Misschien is het de moeite waard om te overwegen om het kleine station te laten vervallen, om de rest nog beter tot zijn recht te laten komen?
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Welkom hier. :)

Om maar met de deur in huis te vallen: 80 cm hoog is m.i. te laag. Ten eerste "kijkt" het niet mooi en als er schaduwstations onder komen wordt het allemaal een beetje krapjes.
Zou dit gegeven nog eens heroverwegen en zien wat je op 100cm hoogte voor ruimte hebt.

Weet ook dat 80 cm diepte best veel is i.v.m. reikwijdte, ook dat zou ik terug brengen naar 60cm. Voorts je ambitie bijstellen en voorkomen dat je alles vol gaat plempen met rails. Uiteindelijk gaat het (vind ik) om een trein welke in een fraai landschap rijdt.

En ik zou je echtgenote incl. bank naar beneden jagen, die heeft niets te zoeken op zolder. ;)

Gr, Ben.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Dank voor jullie reacties!  :)

Het goed bereikbaar kunnen zijn van de baan is inderdaad een belangrijk punt. De diepte van 80/90cm is zeker geen heilig iets, sterker nog, gezien mijn zwakke rug liever niet zelfs!
Deze afmetingen zijn puur om te tonen waar de baan kan staan. Op het einde van een poot zal deze wat breder moeten zijn vanwege een keerlus/spiraal, daarvoor uiteraard minder dan 90cm.

De schets van Simon is een goed idee van wat ik in eerste instantie wil ontdekken (waar komt/kan wat). Nu moet ik erbij melden dat zeker achter het bureau, waar in die schets een brug getekend is, het hoogste punt 80cm is (onderkant dakkapel) en daarna alleen maar lager word. Een, uit het zicht, verbinding is daar het maximaal haalbare waarbij je de 2 kanten van de kamer kan verbinden.
Persoonlijk voel ik meer voor mijn plattegrond 3, waarbij de treinbaan de lange muur en de ruimte links kan benutten. De bank (sorry  ;) ) en bureau blijven daardoor ook beter bereikbaar.

Stiekem vind ik de bank zelf ook wel prettig, even lekker hangend kijken naar de modelbaan heeft ook wel iets  :D

Met een hoogte van 100cm gaan er aan de linker en rechter kant ongeveer 30cm af.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Het verschil van 2 en 3 is niet heel veel denk ik. Een lange paradebaan wordt wat lastiger, maar de brug kan je handhaven aan de linkerzijde, links bovenin is er dan wel weer ruimte voor een eindstationnetje... Ik zou zeggen, ga maar aan de tekentafel  ;)
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Hierbij nog een paar foto's van de kamer. Let niet op de rommel  ;)

Het idee van draaitafel en eventueel rolbrug op de brede poot spreekt mij ook wel aan, dan kan je van alle kanten er ook goed bij.
Daar achter langs de wand zou dan wellicht een brug kunnen lopen waarbij in het lagere gedeelte dan dus het lokdepot zich bevind.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Citaat van: Ray op woensdag 28 september 2016, 11:46:16

Met een hoogte van 100cm gaan er aan de linker en rechter kant ongeveer 30cm af.


Dan hou je als ik me niet vergis nog altijd een nette lengte van 5,90 mtr over. En daar kun je best veel mee, dit is maar 4,80 mtr.







Gr, Ben.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Ray's zolder plan (785x410)
onder dat schuine deel kan je een lekker groot schaduwstation kwijt.Heb ik ook gedaan.Zie maar eens in mijn topicjes hoe ik het heb opgelost.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Ben, dat ziet er erg mooi uit zeg! Zo'n lang gestrekt stuk dubbelspoor  :)
Ik denk ook zeker niet dat ik te weinig ruimte heb, maar in het begin wil je van alles en uiteindelijk zullen er wellicht wat wensen geschrapt moeten worden om het nog overzichtelijk te houden.

Schaduwstation komt er zeker, waar precies laat ik ook nog afhangen van hoe het zichtbare deel eruit komt te zien.

Voor de wens lokdepot en groot station (treinen van 2,5m) heb ik wat in SCARM gezet. Het is denk ik alweer 10 jaar geleden dat ik voor het laatst iets getekend heb, ha!
Let even niet op de wisselcombinatie, de sporen zullen ook verder uit elkaar moeten voor een mooi perron. De bocht ben ik geen fan van, al geeft dat langs de lange muur nog wel kans op een redelijke brug.

Wat ook een optie is om geen treinen van 2,5meter te willen huisvesten (deze verdwijnen dan na een rit weer gewoon op het schaduwstation) dan hoeft het grote station ook niet zo lang te zijn.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Citaat van: Ray op woensdag 28 september 2016, 17:35:17
Wat ook een optie is om geen treinen van 2,5meter te willen huisvesten

2,4 m lijkt me anders toch best wel een optie om na te willen blijven streven
(het maximum wat in mijn nog te bouwen kopstation past, mits bij loc-wissel in plaats van loc-omloop).

Als je voor rond lopende baan gaat, in plaats van een kopstation, ligt dat anders.
Je moet je dan afvragen of zo'n stationslengte past in het landschap.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Een rondlopende baan heeft wel mijn voorkeur, maar dat hoeft nog niet direct een probleem te zijn.

Uit het railplan boek van Marklin heb ik onderstaand kopstation met locdepot overgenomen en iets aangepast.
Verre van af maar het idee van een kopstation in combinatie met een doorgaand spoor ervoor of erachter wil ik wel uitproberen.

Er zou dan naar links toe nog een dubbelspoor door moeten gaan richting het schaduwstation. Aan de rechter onderkant is een bergachtig landschap met brug(gen).
De draaischijf ligt mij alleen nog niet lekker, ik kan er niet voldoende in kijken naar mijn idee. Wellicht kan deze nog verder de poot af naar beneden geplaatst worden.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Wbt de draaischijf: deze ligt naar mijn idee erg dicht tegen het station aan. Als je nagaat wat er tussen het inrijden en de loods nog moet gebeuren, zou ik de loods lekker naar het einde schuiven. Dan kan je in het midden en zijkant de kolen/water/zand e.d. kwijt... Nu moet je voorbij de schijf om deze handelingen te verrichten, dat lijkt me niet logisch.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Naar mijn idee inderdaad ook, dat geeft ook de ruimte om daar wellicht nog een kleine goederen overslag toe te voegen. Al ga ik dan weer toegeven aan mijn meer meer meer rails  ;)

In de illustratie leek het echter wel "mooi", daar gebeuren de handelingen voor de stoomlocs naast het inrijspoor naar het kopstation.

Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Hierbij een poging het locdepot verder naar beneden te verplaatsen daardoor wat meer ruimte voor alle handelingen.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Als ik die tekening zo zie, lijkt het alsof deze redelijk vertekend is  :?
Voor zoiets moet je denk ik een stuk aan je baan plakken van 2 meter lang, wat op het einde ruim een 1.20 breed is ofzo, en begint bij 50cm, wbt de bevoorradingssporen. Als je zo'n ruimte hebt, lijkt het mij gaaf om het redelijk realistisch te bouwen maar dan moet je ook ergens (een deel van) de kolenvoorraad plaatsen die in het echt voor 6 - 8 weken genoeg was, dus dat bunkertje op de tekening...  :P

Wil je enkel slanke wissels, of mag er op het bw ook met kruisingen gewerkt worden?
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Welk deel is vertekend? De bovenste sporen liggen net niet recht, wellicht dat het daardoor komt? Of bedoel je de illustraties uit het boek?

Enkel slanke wissels hoeven wat mij betreft niet, enige waar ik rekening mee wil houden is dat ik op de hoofdbaan zo ruim mogelijke radiussen heb zodat ook mijn BigBoy af een toe een rondje kan rijden.
Deze hoeft niet naar het bw te gaan, hoort er toch ook eigenlijk niet thuis (maar blijft een mooi ding).

Heb je zoveel ruimte, zit je nog te tobben om de boel een plek te geven  ;)

Is het een gezicht als ik een vrij lang doorrij station een niveau hoger plaats langs de lange muur, daarvoor wat rangeersporen/overslag en daaronder op de poot het bw? Pff, dan is alles ook weer met spoor bedekt.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Had het inderdaad over de illustraties ja  :)
Ah zo, dat snap ik. Sowieso moet je met zo'n ruimte wel slank nemen als het even kan, maar als het geen must is, lost dat soms het eea op.

Tja, goede vraag, ligt er aan wat voor overslag het is. Zelf houd ik nooit zo van tig sporen naast elkaar zonder dat r wat bij te beleven is.
2 of 3 sporen met een loods erbij is al een heel ander verhaal... Alleen een niveauverschil met het BW impliceert dat je locs best even moeten omrijden en dat maakt het wat onlogisch.

Goederensporen zou je aan het station kunnen leggen, aan de binnenzijde van de baan, of langs de inrijsporen. Heb je al wat ontwerpen van BW's gezien?
Dat scheelt wat qua ontwerpen, uit de losse pols lukt dat mij dat ook nooit zo goed, aangezien je met best veel rekening moet houden.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Kan je die bocht rechtsonderin niet uit flexrail bouwen, die zo in het zicht ligt. En  het eronderdoor kronkelende deel dan ook. Kan je een vloeiender verloop van de sporen toepassen.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Zou het "beter" zijn voor mijn wensenlijstje om bijvoorbeeld de beschikbare ruimte anders te gebruiken?
Zoals bijv onderstaande plattegrond, uiteraard zijn de rechte lijnen aan te passen op de dan noodzakelijk breedte (voor een keerlus/spiraal/betere bereikbaarheid).

Simon, eigenlijk is er sowieso een station(etje) nodig bij een bw begrijp ik, hoe groter het station hoe imposanter het bw (zou moeten zijn).

Hmm, een groot (2,5m trein) en klein station, lokdepot en een in het oog springende brug... verzin het maar  :D
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Misschien is het handig om de ruimte in te delen aan de hand van wat je wilt. Dus ga eerst eens tekenen hoe je station er idealiter uitziet, net als het BW en kijk dan hoe je het gaat inplannen.
Eventueel kan ik je privé wel wat ontwerpen van BW's sturen. Ook is het misschien wel grappig om het BW achter het station (in het verlengde van) te plaatsen, evt met 2 stationssporen op de schijf aangesloten.

Het is inderdaad wel zo mooi om een BW te hebben wat in verhouding staat tot het station. Echter, het gebeurd vaak zat dat het BW fictief is, of andersom (bij BNLS bouwt iemand een BW met het station fictief).
Je zou zelfs zo ver kunnen gaan om te zeggen dat het BW niet gelinkt is aan het station, maar aan een groter fictief station, maar dan moet je wel enige afstand tussen het werkelijke station en het BW houden.
Ligt aan jouw fantasie :D
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Hoy Ray

Ik vind de laatste layout van je tafels eigenlijk de beste.  De schuine zijden zou ik zoveel mogelijk voor de trein tafel gebruiken , omdat je er simpelweg toch niet kan staan.
Dan heb je de sta ruimte over voor je werk bureau en de bank :-)

Ben een plannetje aan het tekenen op die layout, om je een voorbeeldje te geven.
Dus even geduld :-)

Bart
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Elders zag ik dit: http://www.modell-bahn.ch/forum/index.php?thread/5083-filisur-st-moritz-2-0/&pageNo=1

Van een heel andere orde maar het geeft een beeld van wat je kunt doen als je in meerdere lagen gaat bouwen. De onderste laag hoeft namelijk niet altijd onzichtbaar te zijn. En in modulen: de ruwbouw, het gezaag en geschuur doe je lekker in de tuin in het zonnetje.

Slechts als inspiratie. ;)

Gr, Ben.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Simon, ontwerpen zijn altijd welkom ter inspiratie! Uit het railplanboek van Marklin (voor grotere banen) heb ik al een aantal bw's ter inspiratie gebruikt. 1 van die bw's is inderdaad in het verlengde van het (doorrij) station. Zoiets zou ik langs de lange muur kunnen doen. Dan is de verbinding tussen de 2 lange poten (uitgaande van tafel ontwerp 4b) te gebruiken voor wat berglandschap/brug. Waarna dit uitloopt in de 2e poot met een bijv. houtzagerij/kleine overslag en 2e kleine station.

Bart, de schuine zijden zijn op de plattegrond links en rechts, waarbij rechts het bureau in een dakkapel is geplaatst. Die plek is voor nu de meest handige plek (nog handiger is helemaal geen bureau  ;) ). De raampartij in de dakkapel moet toch bereikbaar blijven.
De raampartij aan de linkerkant zit op meer dan 2 meter hoogte, daar kom ik altijd met een trappetje wel bij (dat moet nu ook).

Ben, wow, dat ziet er zeker ook mooi uit zeg! Zeker voor de verschillende elementen een inspiratie.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Hi Raymond,

Dit gaat een interessant draadje worden want er komen ideeën naar voren die ook bij mij spelen,
BW, draaischijf en (in het oog springende) bruggen, stoom en ook op een beetje vergelijkbare zolder.
Lees eens mijn "droom" Karbrücken draadje (klik hieronder)

groet
Harald
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Harold, jou draadje had ik inderdaad al gevonden, vooral de details voor straks op het BW zijn  8o

Hieronder nog een mislukte poging om het BW in de hoek/verlengde van het station te plaatsen.
Let niet op de wisselstraten (of het gebrek daar aan) gaat meer om het idee hoe ik het station in verhouding tot het BW kan plaatsen.
Lange armen is wel een vereiste op deze manier...

BW aan de linker kant is geen optie, dan blokkeert mijn bureau het zicht er op en dat is zonde naar mijn idee.

Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Ray's zolder plan (785x410)
mss eens kijken hoe ik dat heb opgelost.Feel free to use parts off my plan :)
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Maar dit laatste plan is doorgaand? Met het BW in het verlengde van, had ik nog een kopstation in gedachten. Misschien handig om daar een keuze in te maken ook  :P
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Haha, sorry keuzes zijn lastig  ;)

Mijn voorkeur heeft een doorgaand station, waar in ieder geval treinen van 2,5meter kunnen stoppen.
Een kopstation waar dat kan word al snel weer iets langer doordat je de loc van de voorkant moet kunnen afhalen? In ieder geval, bij een kopstation zou ik er dan in ieder geval omheen willen kunnen met een dubbelspoor doorgaande lijn.

Re: Ray's zolder plan (785x410)
Hierbij de inspiratie van Zen design Incorporated ;-)


Beetje geinspireerd op men eigen schaduwstation en bovenbouw. Je kan er natuurlijk alle kanten mee uit bovenaan.
Dit is bedoeld om de deur bovenaan te hebben en de bureau rechts zoals Rays laatste vloerplan.

Het Schaduw station op 60 cm van de vloer zonder spiraal dus gemakkelijk naar boven te brengen, verschil is nu 15cm met 3 graden stijging.



En dan het station , BW en een Lange brug en paradespoor op de lange kant. op 75cm boven de vloer.



Veel inspiratie , Ray :-)

Bart
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Ray's zolder plan (785x410)
met dit schaduwstation heb je wel een probleem met lange treinen.Topicopener wil treinen van 2.5 m
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Dankje Bart!  :)

De boel omgegooid, dat is ook nog een optie, daar is in ieder geval breedte genoeg om het BW kwijt te kunnen.
Eens kijken of ik daar iets mee kan maken zodat het station 2,5m perrons kan herbergen.

Het zakken zonder spiraal zag ik ook wel zitten (bij rscosworth gezien), alleen dacht ik niet mogelijk te achten door de lengte die je nodig hebt. Maar zo kan het natuurlijk wel  :)

Re: Ray's zolder plan (785x410)
3cm per meter is 3% helling ,  dus voor het schaduwstation minstens 15 cm ruimte te maken heb je 5 meter spoor nodig.
Je kan gerust nog meer gaan door in de linker bovenhoek een klimspiraal te gebruiken.

Zal het schaduw station nog eens hertekenen naar 2.5 meter of meer opstelsporen met een spiraal erbij dus rond de 30cm lager. enkel kan je er dan niet onder om de draadjes te solderen :-)

Hier alvast de wintrack file van nu bijgevoegd
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Als ik in het door mij getekende station, van de buitenste sporen ook de 24912 mee reken kunnen er 2x 24360's af en 1x 24188 bij.
Dan is het spoor inclusief de 24912's  246cm. Mooi maatje denk ik, dan past dat met slanke wissel misschien ook op de kortere poot.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Ray's zolder plan (785x410)
de hoogte van mijn schaduwstation is 45 cm en daar kan je makkelijk onder om te solderen.Ik moest er trouwens niet onder om te solderen want heb alle verbindingen op de rails gemaakt.Enkel om draadjes onder de tafel te leiden moest ik ff platliggen of voelen met de handen.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Waarbij je dit.......



... zou moeten proberen te vermijden want tegen treinen aankijken die door buitenbogen rijden is erg lelijk vind ik.

Gr, Ben.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Citaat van: bellejt op vrijdag 30 september 2016, 16:39:07
de hoogte van mijn schaduwstation is 45 cm en daar kan je makkelijk onder om te solderen.Ik moest er trouwens niet onder om te solderen want heb alle verbindingen op de rails gemaakt.Enkel om draadjes onder de tafel te leiden moest ik ff platliggen of voelen met de handen.

Ik heb de dikte van mijn buik meegerekend he Bellejt  ;-)
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Voila,

Schaduw station herwerkt naar opstelsporen van gemiddeld 4.5 a 5 meter.
Dit door middel van spiraal 1 winding of meer kan je kiezen. Maakt natuurlijk wel dat je een afdalend gat hebt op je bovenplaat in die hoek waar je wat rekening meer moet houden.
Ook is de spiraal niet super goed bereikbaar ;-)  De verbindingen naar de wissels aan de rechtse kant kunnen nog wel beter, maar dat is puzzelen in wintrack tot het beste resultaat.



Ben,

Hoe stel je dan voor dit op te lossen want je moet toch altijd met je trein ergens terugkomen ? De onderste bochten kan je wegwerken in een berg want die liggen tegen de muur en dakkapel.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
De korte poot krijg ik niet lekker ingetekend met een groot station, voor nu dan ook even getracht een bergachtig landschap te creëren op die poot. De lange poot met groot station heb ik nog even ongeroerd gelaten.
De berg word gerond door het doorgaande "parade" spoor en een enkelsporig lijntje, die onderaan de berg uitmond in een klein station met houtzagerij(?)  ;)

Nogmaals bedankt Simon voor de foto's van de BW's, ik ga daar later vanavond of morgen eens wat tijd aan besteden om dat op de lange poot netjes te krijgen.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Van dat laatste platje gaan Ben z'n nekharen vast recht overeind staan.  >:-D
Ik vind het een beetje op een bruidstaart lijken.De bocht te lang zichtbaar.

Ik zou dat stationnetje in het dal in het hoekje tegenover je Bw plaatsen (aan de andere kant van het gangpad )
Dan creëer je ruimte om die 180' bochten wat ruimer te leggen en op 1/3 vd bocht in een tunnel te laten verdwijnen.Of deels afdekken in een lawine galerij.
ook kun je ook nog het zichtbare deel tov het verstopte deel ruimer nemen en zo smokkelen met boogstralen.

Robin
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Fraai is het zo op het plaatje zeker (nog) niet, het hoofdspoor heeft hier de R4 en R5 bochten, dat lijkt op dat 3D plaatje er niet zo goed uit te komen. Grotere radius kan natuurlijk, maar dan moet je flex of R9 gaan toepassen? De poot is daar nu 150cm breed, echt breder gaat lastig worden.

Het is een poging om ook aan die kant van de kamer (daar waar je de deur door komt) ook zicht te hebben op een lange trein die langs rijdt.
Dat bovenste enkelsporige lijntje kan natuurlijk veel korter zichtbaar zijn.

Een lawine dek zoals hier in de verte te zien is: http://www.albulabahn.nl/StM2/IMG_2871.JPG staat mij zeker aan!

Re: Ray's zolder plan (785x410)
Zicht hebben op hoeft nog niet te betekenen dat je hem ziet omkeren.
Het geeft rust in het plan als je de hoofdlijn daar deels verstopt en daar zou je dan je berglijntje kunnen laten eindigen. ( deels achter een bergtop zodat ie alleen vanaf die hoek zichtbaar is. )

Ik zou dat bovenste spoortje over de hoofdbaan trekken.
Dat is echt een krappe boogstraal.
En dat enkele lijntje in het dal voorlangs.
Dan moet de hoofdbaan die hoger door het dal slingert wel iets naar achteren. Zo wordt het een natuurlijkere helling voor mijn gevoel.
Maar het blijft wat lastig zo zonder het dak in mijn hoofd om mee te denken.

Robin
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Ik denk dat ik snap wat je bedoelt, maar zo zonder plaatje gaat dat wat lastig  ;)
Van de 8 hoofdbaan R5(4) bocht delen kan ik bijvoorbeeld de laatste 3 of 4 in een lawine dek plaatsen.

Het bovenste lijntje (dat is idd een erg krappe R1) hoeft daar niet eens echt zichtbaar te zijn, die komt waarschijnlijk ergens richting de rechter kant van de baan een keer tevoorschijn.

Morgen maar eens verder brainstormen  :)
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Om iets meer gevoel bij het beoogde parade gedeelte te krijgen besloten om een ruwbouw te maken.
Deze ruwbouw is minimalistisch en modulair (op de lange muur na) zodat er nog geschoven kan worden in het tafelplan.
Als de positie definitief is word er uiteraard het e.a. nog verstevigd en volgt ook het schaduwstation niveau.

Helaas brak zojuist de nacht aan hier (onweer/regen), dus het zaagwerk moet op een ander moment verder  ;)

Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Ondertussen wat meer kunnen zagen en een idee kunnen krijgen van de verschillende onderdelen van de baan.
De R4/R5 "lus" lijkt in ieder geval een kanshebber om erin te blijven, uiteindelijk zal dan met de scenery moeten blijken hoeveel van deze lus zichtbaar blijft.

Langs de lange muur is voorlopig nog het station gepland, daar achter probeer ik een idee te krijgen van een parade deel van de baan op een wat hoger niveau welke een dalletje overbrugt.
Dit zou betekenen in mijn voorlopige idee dat het BW op niveau 0 komt (rechts voor het station), het station op niveau 1 en de parade baan erachter op niveau 2(,5).

Lastige is nu alleen om het station en de paradebaan links bij elkaar te brengen richting het schaduwstation. Heb daar wel een idee over en zal dat straks in een scarm tekening proberen af te beelden.