Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ray's zolder plan (785x410)

Gestart door Ray maandag 26 september 2016, 16:18:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Hallo Raymond,

Ik zou me toch eens goed achter de oren krabben, als ik jou was. En veel kijken naar wat je nu hebt liggen.

Op railplannen en vooral 3D/plaatjes lijkt het vaak, alsof je een zee aan ruimte hebt om vol te bouwen.
Het complete landschap dat in je hoofd verschijnt, blijkt vaak bij het leggen van rails ineen te schrompelen tot een achtertuintje....

Neem de tijd om met huisjes/dozen het beoogde doel eens wat vorm te geven en besluit dan, hoe je het echt gaat maken.

Grtz Tony

Als je kijkt naar Spoorman Ben's baan/zolder, kun je zien dat je toch veel weidsheid op een beperkte ruimte kunt creëren  ;)
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Hallo Raymond,

Hier wordt goed gedacht over een juist baanplan, neem zeker de tijd voor je iets definitief gaat maken.

Ga je de bouw ook nog in en topic bij houden?

Gr.
Piwie.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Overdenken en de tijd nemen doen we sowieso, al is het wel fijn om een bepaald basis plan (plaatsing tafels) gereed te hebben. Dan kan er begonnen worden met het aanleggen van een schaduwstation  ;)

Met verschillende tafel indelingen kom ik regelmatig op het volgende probleem uit, de parade baan achter het (grote) station langs en de uitrit van het station krijg ik niet samen gevoegd. Deze zouden idealiter naar het (veel) lager gelegen schaduw station moeten afdalen. Het gaat dan om het gedeelte aan de linker kant van het bijgevoegde baanplan.

Het BW ligt op niveau 0 (let even nog niet op de indeling daarvan), het grote station op niveau 1 en de parade baan erachter op niveau 2.
Is er een optie om de sporen aan de linker kant te laten dalen naar het schaduwstation zonder elkaar te raken? Samenvoegen naar 1 spiraal wil mij nog niet lukken.

Oh, en inderdaad, het tafelplan is in deze opzet weer wat anders  :D
Het gedeelte is ongeveer 160x180cm groot. (vanaf uitrit station)
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Hoy Ray,

Denk dat je iets moet doen door een paar rechte  in je spiraal te steken. dan kan je op het niveau waar ze samenvoegen twee wissels er tussen steken.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Als je wil samen voegen in een spiraal kun je even in m'n bouwdraadje kijken.
Daar staat mijn oplossing in. Dan heb je een begin idee.

Is het niets de paradebaan vooraan te leggen en daar dan een aftakking naar het locdepot te maken?
En de stationsuitrit in een ruime boog  over de parade heen  aan de rechterkant.

Met jouw tafelopbouw is een kopstation op dat uitbouwtje met wat doorgaande sporen met perron er net achter ook wel iets.
Het depot verschuift dan naar rechts boven.
Dan is de verzorgingsplaats in de buurt van waar hij nodig is.

Mvg Robin
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Hi Ray,

Het is eigenlijk niet gebruikelijk om in een paradestrecke (hoofdbaan) een aftakking naar een BW te maken.

groet
Harald
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bart, even aan het puzzelen geweest om in de spiraal zowel de uitrit van het station als de paradebaan op te nemen, je ontkomt niet aan een recht stuk inderdaad.
In de spiraal een wat aparte boog toegepast na de kruising, net als de binnenbocht een R2, dit zodat de uitrit van het station wat meer ruimte heeft (anders raken ze elkaar of moet je er weer heel erg voor uitwijken).

Harald en Robin, het achterste spoor langs de lange wand heeft een hoogte van 20cm ten opzichte van het laagste deel, hier wil ik proberen een brug in te plaatsen.
Links of rechts van het station (10cm) zou ik dan met een aftakking naar beneden gaan richting BW. Op die manier hoop ik het BW en station (met eventueel een klein stukje goederen/loods) bij elkaar te houden.

Links bovenin (20cm) zou ik nog een aftakking kunnen maken de linker berg op, voor een doodlopend spoortje. Rechts en rechtsonder is nog genoeg plek voor een enkele aftakking.

Ik denk wel dat ik best rechts onder ook een spiraal richting het schaduwstation kan maken, anders is er maar 1 "kant" van het schaduwstation in te rijden. Anders rijden de treinen ook altijd in een lus weer terug richting het station (dan wel station dan wel hogere paradebaan).

Re: Ray's zolder plan (785x410)
Je kunt je spiraal nog compacter krijgen door de afbuiging van je wissels in de draai omhoog te maken.
Er zwerft ergens een draadje met veel voorbeelden.
Ik denk dat als je zoekt op spiraal en bij bijdrage van "Hero"invult je hem makkelijk kunt vinden.

Nu met die brug zo vlak langs de spiraal wordt het wat opgepropt. Wat niet mooi is.



Mvg Robin
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Robin, ik snap wat je bedoelt, ik ga eens verder puzzelen in Scarm.

Voor wat betreft de brug langs het spiraal, mee eens.
Het kan wellicht ook nog zo gedaan worden dat de brug iets naar links opschuift (of de berg/spiraal naar rechts) zodat dit geen brug maar een onderdeel van de berg word.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Met de wissels als deel van de bocht in het spiraal krijg je dus een beetje dit idee.

Dat maakt het geheel weer wat compacter, dank!
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Als je dag geheel nog 30' draait tegen de klok in komt je spiraal zelf weer langs de linkerplaat kant te liggen en schuift dus maximaal op.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Waar je soms al niet op kan komen, je zit er zo lang naar te turen maar die ruimte besparing zag ik dan weer niet  :thumbup:

Naar links schuiven zit er dan denk ik niet in, want ik had even geen rekening gehouden met het hoogste spoor (niv. 2) welke dan nogal in de weg van het schuine dak zit... (of het schuine dak zit in de weg  :D)
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Dan is dit denk ik handiger omdat je aftakking nu verder naar achteren ligt.  ;)
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Citaat van: Simon BR39 op woensdag 28 september 2016, 21:37:45
Wbt de draaischijf: deze ligt naar mijn idee erg dicht tegen het station aan. Als je nagaat wat er tussen het inrijden en de loods nog moet gebeuren, zou ik de loods lekker naar het einde schuiven. Dan kan je in het midden en zijkant de kolen/water/zand e.d. kwijt... Nu moet je voorbij de schijf om deze handelingen te verrichten, dat lijkt me niet logisch.
Het kan wel. Kijk maar naar het station van Siegen.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Nog eens nagemeten hoe ver de spiraal links boven van het uiteinde van de tafel moet liggen om op niveau 2 niet het dak van de zolder te raken.
Onderstaande tekening is het maximaal haalbare qua plaatsing van de spiraal.

Afhankelijk van de scenery achter het station zal de (nu recht lopende) paradebaan daar nog een wat minder recht karakter krijgen.

De spiraal links geeft de mogelijkheid om van schaduw naar niveau 1 of 2 te gaan en van niveau 1 en 2 naar schaduw.

Mijn vraag is, adviseren jullie om rechts onder ook een spiraal te plaatsen zodat er op die plek ook naar het schaduwstation te rijden is?
Dit om te voorkomen dat een trein altijd daar een "rondje" rijdt, deze weg naar het schaduwstation is dan alleen maar mogelijk van/naar 1 richting lijkt mij.

Of ik moet, uitgaande van rechts rijden, van beide kanten 1 spoor de spiraal in sturen...
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Hoy Ray,

Dat hangt er vanaf wat je in je schaduwstation wil gaan doen en je budget.  Ofwel heb je van de twee naar beneden gaande sporen 1 ingaand en de andere terugkerend.

Of wel maak je van je sporen een gesplitst schaduw station dat terugkeert aan de rechtse kant van de kamer via daar een spiraal.

Of je maakt het beste van twee werelden met 2 spiralen + wissels zoals nu links, maar dan met twee keerlussen in het schaduwstation. Kan je in principe op alle sporen zowel dalen als terug naar boven keren.

Bart 
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Persoonlijk zou ik willen vermijden dat ik de treinen rechts vertrekkend uit t station, achterlangs weer terug zie komen. Een 'losse' paradebaan aan bijv de voorzijde en dan verlaagd lijkt me dan mooier.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Hoi Raymond,

Met het oog op het gebruiksgemak heb ik net als Simon even met rood in paint zitten knoeien  :P

Grtz Tony
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Dank voor de reacties!

Tony, zeker een goed punt, hier moet ik met de tafel afwerking zeker rekening mee houden. Op dit moment is er een ruimte van een meter tussen de tafels aan de rechterkant, scenery of spoor kan hier nog wat van afsnoepen. Aan de linkerkant (links van het BW) is mijn "werkplek", hier zit ik sowieso een groot deel van de tijd (ook als ik niet aan het treinen ben).
Ook 1 van de redenen om het BW (weer) naar de linker kant te halen in plaats van rechts boven in de hoek. Meeste tijd zit ik er dan te ver vanaf voor mijn idee. Een mooi uitgevoerd BW is wat mij betreft een grote eyecatcher.

Simon, het rechts vertrekken uit het station en vervolgens na 10 meter (870 meter int echt) weer voorbij komen is inderdaad niet heel natuur getrouw. Maar aan de andere kant vind ik het ook wel mooi om een sleep een wat langere tijd te kunnen zien. Met het plaatsen van een spiraal naar het schaduwstation aan de rechter kant vanaf het grote station kan je in ieder geval kiezen of je door rijdt of naar het schaduwstation gaat. Vanaf het hoger gelegen paradespoor moet je dan wel naar het grote station toe, of je moet zoals Bart aangeeft nog een derde spiraal toevoegen.
Op zich wil ik wel het hoogste spoor achter houden en het station ervoor, gezien de setting (duits/zwitsers, bergachtig) leek een hoger gelegen deel achteraan wel te passen.

Met het lagere gedeelte op de voorgrond (BW) zie ik ook niet direct een paradetraject voor het station langs passen.

Bart, ik ben aan de slag met het schaduwstation in SCARM, dat is nog best een gepuzzel, ik wil het niet te diep hebben (6 sporen bijv) maar qua lengte moet ik denk ik wel het "hoekje" om rechts boven.
Hoop zo een eerste poging te tonen.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Met de draairichting van het spiraal links is het nog niet zo makkelijk om een fatsoenlijk schaduwstation te positioneren.
Het liefst heb ik een beperkt aantal sporen achter elkaar, zodat ik er nog makkelijk bij kan (arm lengte), maar ook genoeg ruimte om treinen op te kunnen stellen.
In het voorbeeld hier onder heb ik sporen van gemiddeld 4,5 meter.

Met wat goede wil kan ik vermoedelijk 2 lagen kwijt waardoor ik in totaal 54 meter schaduwstation heb.

Wellicht dat ik nog wat kan winnen door nog 2 sporen erbij te leggen dan zit ik op 60cm diepte.

[edit]
2e/3e optie erbij gezet, niet direct mijn voorkeur maar geeft wel een ruime 5 of 5,5 meter per spoor.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
En versie 4, tafel ook een beetje aangepast zodat je er ook "makkelijk" bij kan.
Diepte is nu iets minder dan 60cm. Lengte per laag bijna 50 meter. Met wat hoogte om je arm kwijt te kunnen maximaal 2 lagen dus 100 meter schaduwstation.

Vind het absoluut nog geen mooi ontwerp, maar wellicht in dit geval functie (lengte/bereikbaarheid) voor vorm.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)

Hoi Raymond,

Je kunt je natuurlijk afvragen, of je werkelijk zoveel opstelruimte in je schaduwstation nodig hebt of wilt.
Ik heb bijvoorbeeld helemaal geen schaduwstation(s), kost me teveel ruimte/geld/moeite en uiteindelijk blijf je toch telkens dezelfde treinen zien.

Ik denk maar hardop mee  O:-D

Grtz Tony
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Hoi Tony,

Mijn huidige hoeveelheid materieel is nog lang niet zoveel dat het 100 meter spoor kan "bezetten"  ;)
Maar wat niet is kan nog komen zeg ik dan maar  O:-D

Ik merk wel dat er nog ergens een keerlus in moet, anders komt een trein die het grote station van rechts af in rijd richting de spiraal links nooit meer op het hoge paradetraject.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Hyo Ray,


Ik snap eigenlijk niet waarom je uit de spiraal links naar onder vertrekt ? De spiraal draait rechtsom naar beneden, dan kan je toch best op het schaduw niveau langs de muur uitkomen en je schaduw wissels naar beneden te laten wijzen ?

Tevens heb je dan ook nog een tweede spiraal nodig om naar boven terug te keren.   
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Hoi Bart,

Het naar onder vertrekken doe ik om met het schaduwstation langs de rand van de tafel te komen, dit om er makkelijk(er) bij te kunnen.

De spiraal om weer naar boven te vertrekken is rechts onder geplaatst. Deze cirkelt weer de hoofdbaan op richting station.

Schaduwstation is dus van 2 kanten in te rijden. De paradebaan kan ik 1x gebruiken om een trein te keren, daarna kan dat niet meer.
Als ik de linker spiraal in rij (om te dalen naar het schaduwstation) moet ik uiteindelijk nog ergens kunnen keren naar mijn idee. Anders kom ik niet meer op het hoger gelegen paradetraject.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Hoy Ray,


ALs je keerlussen moet hebben zal je toch het schaduwstation moeten splitsen denk ik , en kan je niet alleen het vooraan leggen.
Ik heb een sketch gemaakt snel in paint, om je het proberen te laten zien.

Bart
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bij voorkeur zou ik toch beginnen met de bovenbaan, schaduwstation komt dan vanzelf wel. Nu leg je je zelf boven best wel beperkingen op, terwijl dat het belangrijkste is.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Hi Simon,

Helaas ben ik daar compleet niet mee akkoord :-) ,  Je tekent voor beide dat de juiste hoogtes en waar je daalt en stijgt kloppen.
Zo maar boven beginnen en er dan ergens een schaduw station onder proberen te friemelen lukt volgens mij niet.

De afstand tussen het schaduwstation en de bovenlaag bepaalt ondermeer hoeveel spiraal ringen je nodig hebt om die afstand te overbruggen, en dus ook waar je sporen in welke orientatie bovenkomen.

Je moet het hele plan op voorhand maken met de juiste hoogtes op het plan ingegeven. je moet mechanisch trouwens je spiralen maken , voor je enige grondplaat gaat leggen 
Wat ray wel moet doen is het volledige plan tekenen en niet enkel stukken eruit. :-)
Denk dat scarm daar trouwens wat te kort gaat komen.

Bart
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
@Bart, je moet er zeker rekening mee houden, maar ik zou toch eerst nadenken wat ik wil. Je tekent nu 2 spiralen, terwijl je helemaal niet weet of je ze daar wel wilt.... Maar ieder zn ding.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
tuurlijk  , maar dat kan je dus evengoed op de tekentafel ipv in het echt sporen te gaan leggen.  Of zelf in combinatie met elkaar.

Ik heb mijn plan ook een paar keer aangepast, zit nu aan versie 6. Maar als je met hoogteverschillen zit die op voorhand vastliggen zoals de afstand tussen het schaduw niveau en het grond niveau, of zoals bij mij met gaten die door een muur zijn gemaakt, kan je toch best alles eerst perfect op een plan visualiseren. een kwart draai in een spiraal meer bv: geeft een verschil van 2.5 cm.

Anders kant het wel zijn dat je helling ineens 5 graden is ipv 3 of minder.

Bart
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Ik ga eens puzzelen met inrij mogelijkheden bij de spiraal rechts onder en/of ene keerlus in het schaduwstation.
Hopelijk vanavond een plaatje.  ;)
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Nog niet gelukt te puzzelen, in mijn hoofd moet het met de spiraal zelf ook wel kunnen...
Of alleen in het onderste schaduwstation een lus bijvoorbeeld.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Na veel gepuzzel eigenlijk een hele simpele oplossing, beide spiralen hun eigen schaduwstation geven met lus.

Vanuit de schaduwstations heb je dan:
- vanuit de linker spiraal de optie om ofwel naar het grote station te gaan ofwel de hoger gelegen paradebaan.
- vanuit de spiraal rechts de mogelijkheid om richting het grote station te gaan.

Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Waardoor weer een ander probleem zich voor doet, het spiraal en/of keerlus is dan te laag waardoor ik niet meer erin kan kruipen om overal bij te kunnen...  :thumbdown:

Terug naar de tekentafel  ;)

Zit er sterk aan te denken de spiraal rechts onder geheel weg te laten. Volgens mij lost dat een hoop op, minder meters schaduwstation maar in ieder geval wel overal bij kunnen.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
waarom altijd een cirkel als spiraal ? Ik heb mijn spiraal als een ovaal uitgevoerd en kan overal makkelijk bij.Ik schuif eronderdoor (hoogte van 45 cm) en kan dan gewoon rechtkomen.Zie eens hoe ik dat heb gedaan en haal er je inspiratie uit.Boven de spiraal bous ik een berg met afneembaar ovengedeelte.Aan de andere kant laat ik de baan gewoon met enkelspoor naar beneden gaan en weer voldoende ruimte om hetzelfde te doen.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Cirkel of spiraal maakt in dit geval niet zoveel uit.
Het probleem zit hem erin dat wanneer ik 2 lagen schaduw station wil creëren, er simpelweg geen hoogte is om onder het laagste niveau van de spiraal door te kruipen/schuiven.

Ik zal zo even een simpele paint toevoegen ter illustratie.

[edit]
Plaatje bijgevoegd, dit is even ter illustratie. De sporen zouden in het 'echt' recht boven elkaar liggen.
Er is niet genoeg ruimte tussen de grond en onderste schaduw station om in de spiralen te komen. 1 niveau schaduw station is dus de max.

Wat ik nog kan bekijken is of ik op de plek waar ik eerst het spiraal rechts onder verzonnen had met enkelspoor kan aftakken en "ergens" naar toe kan brengen. Dit zodat niet altijd de treinen vanaf het grote station naar hoger gelegen parade traject verplicht zijn te gaan.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
met zo een oppervlakte zou ik gewoon voor 1 laag schaduwstation gaan op 45 a 50 cm hoogte.Je kan daar gewoon opbouwen zoals ik het heb gedaan en je zit wel met een beperking dat er steeds 2 of 3 treinen na elkaar staan op 1 spoor.Voor de rest moet je de baan opbouwen als een groot hondebeen.Dan rijden de treinen je station in en uit in verschillende richtingen.Kijk eens goed naar mijn plan in wintrack en bekijk de delen met verschillende kleurtjes dan begrijp je wat ik bedoel.Mijn plan heeft 2 jaar gekost alvoren alles goed was.Als je wintrack niet hebt kan je dat gewoon downloaden als proefversie.
Als je 6 sporen naast elkaar hebt en 3 terug dan kan je daar makkelijk meer dan 20 treinen kwijt.Wil je ook met hele lange treinen rijden dan voorzie je 1 spoor maar van 2 lange blokken voor deze.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Dankje Johnny,

Het schaduwstation met 1 laag ben ik nu aan het tekenen, wellicht dat ik nog van het schuine dak gebruik kan maken en het dieper opstellen zoals jij gedaan hebt.
Hoe kom jij daarbij? Gewoon onder de 80/90/100cm hoge tafel gaan zitten en dan doorschuiven naar het schaduwstation, zoiets dacht ik te doen.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
yep, op een omgekeerde mat.Dat schuift makkelijk.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Schaduwstation op 1 laag, spiraal links.

Totaal 68 meter aan ruimte voor gestalde treinen, al gaat daar nog "iets" vanaf voor een doorrij spoor.
In de bochten (R4 en R5) gebruik ik de 24077 om de afstand netjes te houden, met 8 sporen en 180 graden boog kost dat wel 48 stuks van de 24077.
Wellicht is daar nog iets anders voor te verzinnen.

Nu weer verder aan de bovenkant.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Hoy ray,

Ziet er goed uit. Ik heb men schaduwstation op zon 40cm boven de grond ook en het hoge niveau op 85 cm.  je kan eronderen ik kan ook binnen de spiraal. Is wel niet voor 5 keer per uur te doen maar zeker genoeg als er iets ontspoort. Zien anders in men draadje "zentracks"

De kleine stukjes kan je oplossen met andere combinaties met bv de 24229 of de 24360. In wintrack kan je dit bv zien door middel van de automatische verbinding optie te gebruiken.

Bart
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Twee maal 077 en een 188 kun je vervangen door twee 172 railstukken.
Ik kan alleen niet zien in je plaatje of je die hebt gebruikt.

Mvg Robin
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Robin, hierbij een detail plaatje van 1 van de 90 graden hoeken.

In het schaduw gedeelte zit nu grotendeels 24188. Bij de wisselstraat (met de 24611/12) zitten er wel een aantal 24172's.

Bart, dank de demo versie van wintrack zal ik daar eens voor gaan gebruiken.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Zoals je ziet kun je het grootste deel dus vervangen door 24172 ers.
Scheelt weer.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Inderdaad! Ondertussen 24 van de 48 24077's vervangen  :thumbup:
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Waarom gebruik je eigenlijk zulke grote boogstralen in je schaduwstation? En gebruik je ook slanke wissels? Het artikelnummer is lastig te zien namelijk.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
In het schaduwstation gebruik ik geen slanke wissels, in de zichtbare gedeeltes straks wel.
De afstand tussen de 2x 4 sporen is dus 77,5mm. Tussen de 2 bundels zit op zijn minst 64,3mm.

De grote boogstralen zijn eigenlijk niet met een specifieke reden gebruikt, ik zal eens bekijken of een 230 of 330 net zoveel "meters" geeft in de bocht delen, uiteraard dan het extra te gebruiken rechte deel meegerekend.

Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Nu had ik de gedachte dat in spiralen R2 de minimale boog zou zijn, maar ik lees nu op verschillende plekken dat eigenlijk R3 de minimale boog zou moeten zijn...
Dat word weer passen en meten  :D
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Ik stelde de vraag omdat het in je tekening lijkt of je sporen heel ver uit elkaar liggen, maar dat is dus niet zo. In een spiraal zou ik ook geen R2 gebruiken. Er komt namelijk een hoop kracht op de draaistellen en koppelingen te staan.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
In het spiraal zou de R3 boog gebruikt worden om te stijgen, de R2 om te dalen.
Hebben de nieuwere 1:87 / 1:93 treinstellen daar ook last van?