Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ray's zolder plan (785x410)

Gestart door Ray maandag 26 september 2016, 16:18:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
ik heb voor mijn spiraal de grootste boogstralen gebruikt.Is er minder wrijving en gaan de treinen makkelijker omhoog.Hoe groter de boog hoe kleiner het stijgingspercentage.In mijn spiraal heb ik zelfs 2 blokken en treinen hebben geen probleem te vertrekken want stijging is max 3% .
De winst door kleiner stralen te gebruiken in schaduwstation is miniem.Met grotere kom je geen problemen tegen met wagens op schaal en in de kleinste kan je dan altijd treinen met goederenwagens of kleine personenwagens doorsturen.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Ik begrijp dat een grotere straal beter is, maar ruimte is ook belangrijk  ;)
Als ik naar R4/5 zou gaan past het station eigenlijk niet meer fatsoenlijk, vandaar de vraag wat het minimale is voor het stijgen en dalen.
"Vroeger" dacht ik altijd dat alleen R1 niet gebruikt moest worden, maar als 2,5meter(+) lange slepen ook niet normaal door een R2 kunnen dalen, dan ga ik voor R3 in het dalende traject.
Stijgen had ik sowieso al op R3 staan, die zou dan (als dalen niet met R2 gaat) naar R4 gaan.

En wat denkt men dan over de wisselstraten in een schaduwstation? Ook geen R2 (24611/12) wissels als je de 30cm lange rijtuigen bezit?
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
op mijn K rail heb ik geen enkel probleem ermee.Heb enkel slank gebruikt waar de snelheid wat hoger ligt of op het spoor waar de lange treinen zullen rijden (langer dan 3 m).
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Na het groter maken van de spiraal naar R3/R4 moest ook het station wat verplaatst worden, van de gelegenheid gebruik gemaakt om de positie van de perrons te bepalen en de lengte van de sporen. Spontaan zijn er ook 2 sporen bij gekomen  O:-D

Het langste perron is nu ongeveer 2,90 meter. Als stations gebouw heb ik het Baden-Baden station (Vollmer 3560).

Spoortje wat onder langs loopt richting BW is een dalend spoor (BW en station liggen niet helemaal op zelfde niveau).

Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
mooi.Kan je geen kruiswissels gebruiken aan inrit rechts (en links ) ? Krijg je heel wat meer stationsmogelijkheden kwa rijwegen.Ik zou ook het inritspoor BW wat verder van het perronspoor laten lopen.Kan je daartussen wandelwegen ofzo aanbrengen.Bv een klein seinhuisje
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Kruiswissels gaat wat lastig zonder lengte van het station in te moeten leveren, wel kan ik rechts een bochtwissel gebruiken (de slanke 24771/24772).
Daarnaast zou ik links op de plek (in de spiraal) waar nu een kruising ligt een Engelse wissel kunnen gebruiken... maar dat is volgens mij vragen om problemen op een "moeilijk" bereikbare plaats.

Het spoor naar het BW ben ik ook nog aan het verleggen, deze moet een niveau dalen. Misschien dat ik vanuit het spiraal ook nog wel een 2e spoor daar heen kan leggen.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Eerste opzetje rond het BW, vermoedelijk kan ik alle ingrediënten nog niet allemaal kwijt maar dat zal niet veel schelen.

De loodsen liggen deels in een uitgehakt deel van de berg, ik dénk dat ik dat best leuk kan aankleden later. Maar dat moet tegen die tijd blijken  ;)
Re: Ray's zolder plan (785x410)
-Ray:
Je BW ziet er al behoorlijk uit, ben je al aan het bouwen of niet?
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
leuk.Ik zou de wissels aan elkaar kleven.Dan heb je een langer inritspoor naar de draaischijf.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Ray,

Dat ontwerp voor het bedrijfswerk gaat in de praktijk niet passen.
Voor elke aansluiting op de draaischijf is eerst een rail K-7287 nodig. Daarop kun je gewone railstukken aansluiten.
Het raster van de draaischijf is gebaseerd op 7,5 graden.
Van diverse rails uit het C-assortiment (o.a. de normale en slanke wissels, 24224, 24912) is de boog/hoek geen veelvoud van 7,5 graden.
Je zult daarvoor iets anders moeten bedenken.
Verder zie ik dat je overgangsrails K-C gebruikt
Dat is nergens voor nodig
Zie de oplossing in post 9 van dit topic:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62557.msg1107711#msg1107711

Cees
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Welke wissels bedoel je, daar waar de 24172 tussen zit?

Aan het bouwen ben ik nog niet, hoog uit wat proef stukjes maken om te zien hoe het er rail technisch uit ziet.
Van de tot nu toe 825 benodigde rail stukken heb ik er 580, daarnaast heb ik nog 250 railstukken die ik niet gebruik in mijn plan...

Dus ook maar wat tijd schenken om te bekijken of van die 250 stuks ik er nog een aantal kan gebruiken, zodat het totaal te kopen rails wat naar beneden kan.
De 70x 24130 geloof ik niet te kunnen gebruiken, maar de in totaal 100x 24172, 24229, 24236 en 24330's hoop ik toch wel een plek te kunnen geven in plaats van andere rails die ik nu in het plan heb gebruikt  :D

Cees, dank! In het plaatje is ook wel duidelijk te zien dat e.a. zeker niet aansluit (los van dat er geen K-7287 is gebruikt) maar "ongeveer" deze opzet zou wel enigszins moeten lukken hoop ik.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
ja.De linkse aan de rechtse plakken.
Voor vervangen van rails heb je best wintrak.Die doet het automatisch als je een reeks rails weghaalt en vervangt tot zover mogelijk door de andere en dan automatisch verbinden.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Aan de andere kant een klein stationnetje ingetekend met een stukje laad/los en eventueel plek om een lok te stallen.

Het idee met de 2 bruggen over een dal/rivier heen zijn wat lastig uit te beelden. De rechter brug is de hoger gelegen van de 2, deze heeft een kleinere overspanning.
Het spoor vanaf het kleine station gaat vervolgens langs de oever onder de 1e brug door en verdwijnt ter hoogte van de 2e brug de berg in. Dit spoor gaat uiteindelijk naar het grote station.

In het 2e plaatje staat ook het onzichtbare gedeelte, ik zit nog te verzinnen of ik iets met het spoor vanaf het hoger gelegen gedeelte kan doen hier.
Zodat niet altijd de trein van het hoger gelegen gedeelte naar het grote station moet. Andersom is dit nu wel afgevangen (enkelspoor richting schaduwstation).

Ben nog aan het stoeien in mijn hoofd hoe ik het klein station kan verbinden met het hoger gelegen dorp zonder iedereen over de paradebaan te laten oversteken  :P

Voor nu zijn alle (uit het zicht) delen nog te bereiken op een 70cm diepte.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Begint er goed uit te zien Ray  :-)

Veel plezier met de vorderingen.

Bart
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Dankje!

Op dit moment de rails aan het bestellen, zodra ik met bouwen begin zal ik ook een bouw draadje starten.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Hoi Ray,

als je in het kleine stationnetje van rechtsboven komt, dan kom je uiteindelijk op het verkeerde spoor uit. Of heb je nog een paar overloopwissels ergens gepland zodat je weer op het rechter spoor uitkomt?

veel succes

Hans
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Kun je een definitief baanplan plaatsen?
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Bijgevoegd het "ongeveer" baanplan voor wat betreft het zichtbare deel.
Het gele hierin is overigens niet zichtbaar, ook van het zichtbare deel is het voor sommige stukken nog de vraag of het zichtbaar blijft.
Bijvoorbeeld rechts boven, de 2 bogen bij elkaar, daar "moet" ik ook nog iets mee. Maar dat komt op het moment dat scenery aan de beurt is vanzelf wel.

Hans, goede observatie!
In mijn huidige idee heb ik daar ook geen rekening mee gehouden.
Ik ging er van uit dat de lokale treinen van en naar het klein station via de perrons die blauw gemarkeerd zijn op het grote station gaan.
Wat inhoud dat ze ofwel via de hoofdlijn richting het kleine station gaan (via de aftakking rechts onderin) of terug gaan richting het grote station via het stukje enkelspoor wat groen gemarkeerd is.
De zwarte pijlen geven dan de te volgen route aan, eventueel kan ik nog de lus volledig proberen te maken zodat er logischerwijs ook vanaf de andere kant het kleine station ingereden kan worden (groene pijlen en stippellijn).

Maar ik geef toe, de bereikbaarheid van het kleine station moet ik nog wat verder uitwerken.

De rails die ik voor dit plan mis zijn nu besteld, ik hoop in de spaarzame komende avonden een begin te maken met het bouwen van een spiraal welke een totale hoogte van 60cm moet overbruggen.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Heb je rekening gehouden met perrons tussen de sporen? De standaard ruimtes tussen de sporen volstaan meestal niet.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Ik heb op dit moment 5cm gerekend. Nu je het zegt lijkt mij dit ook wat weinig voor de (3) eiland perrons... hmm  :confused:
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Ga je nu overal wel bijkomen? De slinger bovenin in het midden lijkt me wat ver.

Je zegt dat je de twee bochten bovenin niet fraai vindt. Ik zelf ook niet. Daarnaast wordt de kruising links van je station een bottleneck omdat treinen elkaar moeten kruisen. Zou het een idee zijn om in de basis de treinen een rondje te laten rijden zonder keerlus? Dan kunnen twee treinen (even zonder opvolging in gedachte) in tegengestelde richting eindeloos rondjes rijden. Dus trein A rijdt op niveau 0 van links naar rechts, trein B op niveau 0 van rechts naar links. In het schaduwstation is dat dan precies omgekeerd. Van die ene boog rechts ben je meteen af want die 'verdwijnt' naar het schaduwstation.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Ray, dat maakt veel duidelijk.

ik zou de lus kortsluiten via de stippellijn. Dan kun je het stationnetje van beide kanten bereiken. Met twee schakelrails kun je de treinen dan om en om linksom of rechtsom laten rijden. De schakelrails plaats je direct achter de wissel. Rijdt een trein rechtsom, dan is de schakelrails de laatste rails voor de wissel. Je schakelt de wissel dan zo dat een volgende trein linksom rijdt. En de andere schakelrails gebruik je voor de andere richting. Simpel toch?

Heb je uitgerekend hoe steil de helling wordt van het hoofdspoor naar het kleine stationnetje, dus vanaf de gele wissel onderin? Als je de wissel opschuift naar links, eventueel in de bocht met een meegebogen wissel, dan verleng je de helling.


Hans
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Dirk(?), bedoel je dan dat je het dubbelspoor bovenin het plan geheel zou laten verdwijnen?

Dit spoor is inderdaad wat lastig te bereiken, wat ik bij een vorige baan gedaan had was het kunnen plaatsen van een soort trap met 1 kant op de vloer en 1 kant "op" de tafel. Breed genoeg om op te kunnen zitten zelfs, werkte behoorlijk goed.
Mijn vader kon daar toen der tijd ook goed mee overweg, dus ook voor over een jaar of 20 hoop ik daar ook nog gebruik van te kunnen maken  ;)
Een mangat boven het grote station gaat helaas niet doordat het schaduwstation daar onderdoor loopt.
Uiteraard kan een trein overal tot stilstand komen, maar ik hoop door het gebrek aan wissels dat er in het bovenste traject minimale problemen voor gaan komen.

Hans, dat idee met schakelrails klinkt inderdaad goed! Ik wil ook nog bekijken of ik vanaf de andere kant (dus onderin gezien een aftakking in het van rechts naar links lopende dubbelspoor), maar het moet niet teveel spaghetti worden want ik moet van onder vandaan nog wel bij die rails kunnen. Qua stijging zit ik nu overal onder de 3%, dus dat zit goed hoop ik.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Citaat van: Ray op woensdag 19 oktober 2016, 20:52:41
Dirk(?), bedoel je dan dat je het dubbelspoor bovenin het plan geheel zou laten verdwijnen?

Dit spoor is inderdaad wat lastig te bereiken, wat ik bij een vorige baan gedaan had was het kunnen plaatsen van een soort trap met 1 kant op de vloer en 1 kant "op" de tafel. Breed genoeg om op te kunnen zitten zelfs, werkte behoorlijk goed.
Mijn vader kon daar toen der tijd ook goed mee overweg, dus ook voor over een jaar of 20 hoop ik daar ook nog gebruik van te kunnen maken  ;)
Een mangat boven het grote station gaat helaas niet doordat het schaduwstation daar onderdoor loopt.
Uiteraard kan een trein overal tot stilstand komen, maar ik hoop door het gebrek aan wissels dat er in het bovenste traject minimale problemen voor gaan komen.

Nou in ieder geval wel 2x dubbelspoor naast elkaar. Het is jammer dat ik geen paint heb op mijn mac anders had ik het je laten zien.
Dat die trap handig leek, betekent niet dat het de meest praktische oplossing is. Men gaat een oplossing pas waarderen als de nieuwe oplossing in gebruik is. Daarvoor zien veel mensen een probleem niet.
Re: Ray's zolder plan (785x410)

Rood is niveau 0, groen niveau -1. Even zonder schaduwstations, wissel e.d.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Hi Ray,

In de link hieronder staat het meeste wel wat je voor perrons moet weten. Keuzes in type (eilandperron, zijkant) en bijv trappen en liften maken al verschil, net als het aantal treinen dat per dag passeert (dat is dan weer de hoogte van het perron). Lees het door en zet voor jezelf gewoon wat maten neer, ik heb een 094 extra ingevoegd (normale wissels dan), zodat ik een perron van c.a. 7,5cm heb en dat is eigenlijk al minimaal (maar ja, het blijft afwegen).

http://www.miba.de/morop/ph01-v1.pdf
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Dat ben ik met je eens Dirk, een hele praktische oplossing is het niet.
Dat de bereikbaarheid daar een probleem is ben ik zeker ook met je eens, dat kan op 2 manieren opgelost worden. Daar geen spoor neer leggen, of zorgen dat je er bij kan.
Voor dat laatste zijn uiteraard meerdere oplossingen te verzinnen, mangat, er omheen kunnen lopen, delen van de baan uit kunnen nemen waardoor een inham ontstaat etc. Ik heb zelfs een keer iemand gezien die zichzelf op kon takelen en zo boven de baan kon zweven...  8o

Graag zie ik nog wel jou idee om er iets meer gevoel bij te krijgen, zeker als dat kan voorkomen dat ik mij in houdingen moet wringen omdat toch die ene sleep besloot daar te stoppen. Mits ik daardoor niet teveel van het rij plan ga missen.

Het bij elkaar komen links van het station door verschillende treinen kan inderdaad een file vorming geven, al had ik wel gehoopt voldoende meters tussen de verschillende eindes van de baan te hebben om dit op te vangen.

[edit]

Ik zie nu je plaatje, ik snap je idee maar ik hoopte wel wat meer zichtbare meters spoor te behouden.

Simon, dankje voor het pdfje, ik ga proberen in het huidige station iets langere tussen stukken te gebruiken waardoor er meer ruimte tussen de sporen komt.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Ray,

Ik snap dat je meer meters spoor wil zien. Dat zou ik zelf ook willen, maar vanaf de rode lijn kun je nog wat rangeerspoor maken, misschien een lokaallijntje. Ik noem maar wat. De rode en groene lijn waren puur als basis bedoeld van waaruit je verder kon werken. Je zou bijvoorbeeld ook het station (rood) recht of minder scheef tegen de achterwand kunnen leggen. Daardoor kun je de linker spiraal omklappen en nog wat rijlengte creëren door langer op niveau 1 te blijven. Nogmaals de opzet is een basis waaruit je kunt verder werken. Voordelen zijn wel dat je een rondje kan rijden, je minder spaghetti hebt en het daardoor realistischer overkomt. Ik zou zeggen, maak een basisopzet in je ontwerpprogramma, post het hier en werk vanaf daar verder.
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Ik begrijp dat het een basis opzet is om een rondje te kunnen rijden. Wanneer er in mijn plan een trein vertrekt vanuit het station naar rechts kan deze een rondje rijden.
Onderin kan deze (in het gele gedeelte) de wissel nemen en uiteindelijk in het schaduwstation uitkomen, doorrijden en via de spiraal links boven weer bij het station uitkomen.

Alleen links af zal afdalen naar het schaduwstation betekenen en dan altijd resulteren in terugkomen in het grote station of 1 niveau hoger bovenlangs. Ik dénk dat het ook wel mogelijk is om dan vanuit het schaduwstation uit te komen bij de wissel rechts onder... en zo het rondje af maken. Of ik dat nu een erg groot voordeel voor het realistische beeld vind? Ik weet het nog niet.

Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
De afgelopen avonden hebben we niet stil gezeten, restant rails zijn besteld en deels binnen, hout gehaald en met de spiraal aan de slag gegaan.

3,6mm dik hardhouten multiplex in 244x122cm gehaald en stroken van gezaagd, 20cm breed.
Vervolgens in plaatjes van 70,9cm lang met de bekende 60 graden hoeken gezaagd... wat een werk  8o
Voor 5,5 wending, dus 66 plaatjes totaal.

Daarna de helft van de plaatjes op de andere helft van de plaatjes geplakt  :D uiteraard iets verschoven.
Nu mag de boel drogen en kan ik morgen "rondjes" maken en wat draadeinden halen. Ik ga de methode gebruiken waarbij je geen moeren bij de verdiepingen na de eerste wending gebruikt maar afstandbuisjes. Die buisjes dienen dan meteen als afdekking van het scherpe schroefdraad.

Nu ik dit type bedenkt ik mij dat dit eigenlijk in een nieuw topic hoort, morgen maar even regelen  O:-D
Re: Ray's zolder plan (785x410)
-Ray:
Dat gaat een deftige helix worden,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder plan (785x410)
Dank Jørg!

Ondertussen heb ik een ander topic aangemaakt waarin de bouwactiviteiten worden gemeld: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=63115.0
Mochten er wijzigingen in het baanplan komen (BW moet sowieso nog) dan meld ik dat uiteraard (ook) hier.  ;)