Beste forum leden,
Sinds december 2014 al geregistreerd maar tot nu geen enkel bericht geplaatst.

Eerst maar eens mijzelf kort voorstellen, mijn naam is Raymond, getrouwd, ben woonachtig in Zwijndrecht en 32 jaar oud.
De kost win ik door als systeembeheerder werkzaam te zijn in een ziekenhuis.
Als vanaf jongs af aan ben ik gefascineerd door treinen, ook zo snel als mijn ouders vonden dat het kon met Lego treinen aan de slag gegaan. Uiteraard volgde niet lang daarna ook de modeltreinen (Märklin M-rail).
Vanaf 2002 heb ik een korte opleving gehad met het bouwen van een Märklin C-rail baan, vanaf 2005 week mijn interesse dusdanig af van modeltreinen dat ik er tot een paar jaar terug niet meer aan dacht.
Ondertussen ben ik gesetteld en is het verbouwen van het huis afgerond, met uiteraard een plekje voor mijn 'oude' hobby.
In 2014 dus al geregistreerd, er waren toen plannen om te beginnen met de bouw van een nieuwe baan. Maar 2 weken nadat ik mij geregistreerd had zijn we de volgende verbouwing in gegaan, toevallig van de zolder waar ook de ruimte gereserveert is voor de baan. Dat is nu allemaal afgerond en kan er eindelijk nagedacht gaan worden hoe de baan er uit moet komen te zien.
Om toch alvast iets te kunnen posten heb ik een tekening van de te gebruiken ruimte bijgevoegd.
De ruimte is een zolderkamer met aan 2 zijde schuin lopend plafond (links en rechts). Er zijn knieschotten geplaatst, de afmetingen zijn op basis van minimaal 80cm hoogte. Ook is er opgegeven hoeveel diepte er in het gedeelte lager dan 80cm nog over is.
De ruimte heeft naast modeltreinen nog andere doelen, er staat een bureau in de dakkapel en er is op dit moment een zithoek gecreëerd met o.a. een bank van 250x90cm. Het bureau blijft wat mij betreft op de huidige plek staan, de zithoek hoeft niet te blijven bestaan maar als de bank nog een plek kan krijgen zou mijn wederhelft dat erg op prijs stellen. Dan kan zij ook nog eens erbij komen zitten

Naar mijn idee zou de bank kunnen verhuizen naar de plek rechtsboven aan de 290cm lange wand. Dan zou ik in ieder geval de volledige lengte van de lange muur (onderaan) kunnen benutten van 785cm.
Verder dacht ik vanuit deze lange muur 2 poten naar boven te maken, 1 helemaal links en de andere tegenover de deur opening. De meest linker kan dat volle lengte van 3 meter worden, degene tegenover de deur zeg een 240cm. De 2e poot kan dan ook makkelijk breder zijn, want deze is dan toch van 2 kanten de benaderen.
Mijn wensen voor deze baan zijn nog niet volledig uitgewerkt, de ervaring leert mij dat het neerleggen van rails vaak een beter idee geeft dan vooraf alles tot in detail uitwerken.
Uiteraard zal er wel een basis baanplan gemaakt moeten worden, maar eigenlijk wil ik eerst uitzoeken hoe ik de ruimte het meest praktische in kan delen.
Om toch enkele wensen uit te spreken:
- Minimaal 1 groot en 1 klein station
- Schaduwstation(s)
- Lokdepot met draaischijf en eventueel rolbrug
- Een in het oog springende brug
- Duits/Zwitsers
- Era, tja... stoom maar ook zeker diesel/elektrisch 3/4?
Als hersenspinsel ook een 2e plattegrond toegevoegd, hierbij maak ik van meer muren gebruik. Met als kanttekening dat de verbinding onder de dakkapel door, niveau schaduwstation moet zijn (ivm schuin lopend plafond). Er zal dus op dat relatief kleine oppervlak ook weer gestegen moeten worden.
De komende tijd zal ik uiteraard zelf ook de nodige voorbeelden schetsen en wat foto's plaatsen van de ruimte zoals deze nu is (lees, zoals die is als ik een beetje opgeruimd heb

).
Alvast heel erg bedankt voor de input!