Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

welke ontwerp software???

Gestart door foxofinfinety dinsdag 06 november 2007, 17:53:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welk baanplan onwerpprogramma vinden julie het handigst?
Anyrail (voorheen Drail)

82 (18.9%)

Wintrack

206 (47.4%)

Winrail

30 (6.9%)

3d-Modeltreinen

13 (3.0%)

3rd-Track It

0 (0.0%)

Busch PC-Rail

10 (2.3%)

Raily

1 (0.2%)

Overige

36 (8.3%)

Railmodeller

20 (4.6%)

Scarm

37 (8.5%)

Totaal aantal stemmen: 248

Re: welke ontwerp software???
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: welke ontwerp software???
Ik gebruik anyrail. Nog geen problemen mee ondervonden.
Re: welke ontwerp software???
Ik gebruik naar alle tevredenheid Scarm.
Heb met dit programma, mijn huidig baanontwerp getekend.

mvg,Willy
Re: welke ontwerp software???
Ik gebruik Wintrack. Waarom? Toen ik er mee begon kende ik geen andere programma's en het is me altijd goed bevallen.
Re: welke ontwerp software???
Ik gebruik 3D train Studio. Bijna alle modeltreinmerken zijn in de bibliotheek opgenomen. Met de probeerversie kun je slechts 150 onderdelen opslaan, echter de proversie kost slechts 39 euri. Erg leuk aan dit programma is dat je in 3d status diverse animaties kan weergeven. Draaiende molens, schommelende kinderen, rijdende auto's en fietsen. Ook alle treinstellen kun je laten rijden en kun je ook nog eens vanuit de cockpit meekijken. Het is ook mogelijk een lijst af te drukken van de benodigde rails en wissels. 
Re: welke ontwerp software???
Vanwege mijn aanstaande verhuizing wil ik graag mijn toekomstige baan gaan ontwerpen. Tijden veranderen dus ook de software. Ik maak gebruik van een Windows PC.

Wat ik mij afvroeg, is er ook een softwarepakket (en het hoeft geen freeware te zijn) wat bijvoorbeeld een recht stuk zelf af kan maken met de beschikbare railstukken uit de bibliotheek?

Ik hoop dat mijn vraagstelling zo duidelijk is. Mijn vraag is gevoelsmatig lastig te formuleren  :thumbup:
Re: welke ontwerp software???
 @citaat WinTrack heeft zo'n functie.
Re: welke ontwerp software???
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: welke ontwerp software???
 @citaat Inderdaad, en die functie heet "Gleise automatisch verbinden".

Het werkt voor rechte stukken en voor bochten. Let wel, de functie is nuttig, maar niet zaligmakend. Voor korte rechte stukken werkt het uitstekend. Voor bochten vind hij echter lang niet altijd een oplossing, zelfs als er wel een bestaat, maar áls hij iets vindt, past het ook. Soms 'sjoemelt' hij wel een beetje met de hoeken. Zolang dat niet meer dan enkele tienden van een graad is, kan dat prima.

Hieronder zie je een toepassing. Als eerste selecteer je een open raileinde. In dit geval is dat de 224, het einde is nu een rood streepje.

Daarna roep je de functie op (via het menu of met de shortcut Ctrl+B) en direct daarna klik je op het andere open einde. Daarop verschijnt de onderstaande dialoog. Klik op "Suche fortsetzen" en hij begint met zoeken. Het resultaat verschijnt op het scherm, waarna je eventueel opnieuw "Suche fortsetzen" kunt klikken en dan zoekt hij een volgende passende oplossing.

Hoe goed het precies past, krijg je niet te zien. Als je dat wilt weten, moet je het zelf controleren. In het onderstaande plaatje is de te overbruggen afstand 562,3 mm. Je kunt bij de instellingen de tolerantie opgeven. Bij mij staat die op 2 mm, en dan vindt WinTrack als oplossing 24172/24236/077/077. Dat past prima, de afwijking is maar 0,5 mm.
Als ik de tolerantie verander naar 3 mm, vindt Wintrack als oplossing 24188/24188/094/094. Nu is de afwijking 2,7 mm, netjes binnen de opgegeven tolerantie. Als ik echter "Suche fortzetzen" klik, krijg ik meteen de melding dat er geen andere oplossingen zijn. In de eerste plaats is dat al vreemd omdat 3x24188 toch echt exact even lang is, en veel goedkoper. Ten tweede vind ik het vreemd dat de duurdere maar beter passende oplossing 24172/24236/077/077 bij een tolerantie van 3 mm helemaal niet meer wordt getoond.

Kortom, als je deze functie gebruikt, zorg dan dat de toleranties klein zijn en als hij een oplossing geeft, controleer dan hoe goed die past. En als het om een bocht gaat en de functie geeft géén oplossing, hou er dan rekening mee dat er wel degelijk eentje zou kunnen zijn.
Re: welke ontwerp software???
 @citaat Ik gebruik versie 10. Daar heb je de optie niet om een aantal mm afwijking in te geven.
Re: welke ontwerp software???
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: welke ontwerp software???
In versie 14 doe je dat in de dialoog "Einstellungen", tabblad "Toleranzen".
Re: welke ontwerp software???
Dat is niks nieuws, dat zit er al in sinds mensenheugenis, hier bijvoorbeeld in versie 8:
Re: welke ontwerp software???
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: welke ontwerp software???
Goedenavond allemaal,

Ik wil graag een ontwerpprogramma op mijn pc installeren en nu weet ik niet welke te nemen. Ik overweeg Winrail en Wintrack. Ik zag net de prijzen van Wintrack en toen heb ik er gelijk vanaf gezien. Wat een bedrag. Ik wil een eenvoudig programma waarin ik wat railplannen kan maken en wat railmogelijkheden kan uitzoeken. Maar ja wat is makkelijk en betaalbaar?

Groet, Jasper
Re: welke ontwerp software???
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: welke ontwerp software???
Jasper,

@citaat
Kijk eens naar SCARM (www.scarm.info).
Er is een freeware versie met beperkte mogelijkheden en voor US$ 40,-- heb je een volledige versie.

Henk
Re: welke ontwerp software???
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: welke ontwerp software???
Citaat van: Jasperkc op zondag 24 oktober 2021, 22:07:35Ik wil een eenvoudig programma waarin ik wat railplannen kan maken en wat railmogelijkheden kan uitzoeken. Maar ja wat is makkelijk en betaalbaar?

De WinTrack demo versie. Gratis te downloaden, en behalve opslaan en afdrukken is het de volledige functionaliteit. Om toch iets te bewaren, maak je gewoon een screen capture. Enige nadeel is dan dat je het opnieuw in moet voeren als je later weer met hetzelde ontwerp aan de slag wilt. Dat is extra werk, al wordt je daardoor wel steeds handiger in het invoeren.
Re: welke ontwerp software???
Citaat van: Jasperkc op zondag 24 oktober 2021, 22:07:35

Ik wil graag een ontwerpprogramma op mijn pc installeren en nu weet ik niet welke te nemen.


Misschien moet je dit topic even helemaal lezen? Er worden toch een aantal opties benoemd waar je mogelijk iets mee kunt.

Gr, Ben.
Re: welke ontwerp software???
hoi,

Citaat van: Jasperkc op zondag 24 oktober 2021, 22:07:35
Maar ja wat is makkelijk en betaalbaar?

Pen, papier en een tekensjabloon voor C-rails of ander soort Märklin rails.
Re: welke ontwerp software???
Op de volgende site staat een overzicht van modellbahnsoftware ontwerpen.
http://www.modellbahnsoftware.de/gleisplanung/
Er is op deze site ook een overzicht van modelbaan besturingsprogramma's.
http://www.modellbahnsoftware.de/modellbahnsteuerung/

De meest interessante (voor Windows) zijn: Wintrack, Winrail, AnyRail, Biztrain

Wintrack
De Duitse versie is 99,50. Bij modellplan.de kun je ook nog voor 99,50 een verzamel cd van 20 CD's kopen met totaal extra 3500 3D modellen van bestaande merken zoals Faller, Volmer, Aurich, ... etc.
In het programma kun je ook je landschap vorm geven en via afdrukken van spanten dit overzetten naar je baan, ook de volledige onderbouw kun je ontwerpen.
Als je naast het ontwerpen ook in 3D mooi bezig wilt gaan en ook zaken als stroomverzorging wilt weergeven (en kunnen testen) inclusief bovenleiding.
Staat op plaats 1 Wintrack.
Op de site van wintrack.de staat ook een Platform om modellen uit te wisselen (lees gratis te downloaden)
Je kunt ook zelf modellen aanpassen, maken (CADCAM 3dEDIT van wintrack)
In Wintrack kun je ook een filmpje maken van je baan (mooie voorbeelden zijn te vinden op internet)
In Wintrack kun je ook het rijden op je baan simuleren inclusief het zetten van wissels.


uitgever Modellplan staat altijd in Dortmund (Horke site)
Bij de 3D bibliotheek (die moet via uitbreidingen aangeschaft worden) staan de daadwerkelijke modellen van diverse merken (Faller, Vollmer, Auchner, ...) ter beschikking.
De losse model uitbreidingen CD's zijn prijzig, ~€ 20/CD.
Tegen het najaar (Kerst in Duitsland) wordt vaak een verzamel CD uitgegeven.
De laatste bevat alle CD's 1 t/m 20 op één CD, 3500 modellen en kost € 99,50
   
Daarnaast geven ze ook CD's uit met banen plannen (3109, 3110, 3111, 3112)

Genoemd moet worden dat het updaten en aanschaffen via Modellplan vaak goedkoper is dan via de ontwikkelaar zelf (!)
   

Winrail
Als je puur met ontwerpen en ideeën uitwerken bezig wilt is Winrail een mooi goed programma.
(Ondanks dat ze het aangeven stelt het 3D weinig voor)


Anyrail
Met AnyRail™ kunt u op eenvoudige wijze, op uw computer, een baanplan tekenen. Als u bekend bent met Windows, creëert u in een handomdraai uw eerste railplan. AnyRail is de gemakkelijkste baanplanner. Of u nu snel een idee wilt uitwerken, of juist wilt blijven fijnslijpen aan uw baanontwerp: u hoeft geen computerexpert te zijn om met AnyRail tot een succesvol ontwerp te komen.
De gratis versie werkt tot banen met maximaal 50 railstukken. Wilt u grotere banen ontwerpen, dan kunt u snel verder na aanschaf van een licentiesleutel.



De meeste programma kunnen wat ze beloven.

Het verschil tussen een betere en mindere zit meestal in het hoe van het afdrukken, het verwerken van flexrail (Bij C-rail niet van toepassing) en het kunnen uitbreiden van je rail bibliotheek met eigen raillengtes.
Hierin zijn Wintrack en Winrail beter.

· Als je alleen maar voor één baan waarbij je globaal weet hoe hij eruit komt te zien iets wil tekenen is Anyrail goed.
· Als je globaal wilt ontwerpen, verschuiven, uitproberen, zelf een bibliotheek wilt maken is Winrail een goede meer CAD/CAM keuze.
· Als je ook met Electra (inclusief controle), 'realistische' 3D, bekabeling, simulatie bezig wil is Wintrack de winnaar.


En dan bestrijd ik dat het programma duur is.
Voor alleen een tekening maken van een banenplannetje: ja.
Wij (MSC-Emmen) hebben de volledige clubbaan inclusief digitalisering, decoders, boosters etc in het plan zitten inclusief de gebruikte kabelkleuren en de rijdende treinen.
Inclusief 3D van de Zwitserlandbaan en Oostenrijkbaan H0 3-rail, H0-2-rail, H0m, H0e, Tillig 3 rail.



Re: welke ontwerp software???
Om te melden dat BizTrain niet meer beschikbaar is.
Ik gebruik het nog steeds maar die Zwitserse firma stelt het niet meer ter beschikking.
Toen ze pas gestopt waren , heb ik met hen contact opgenomen en een onbeperkte sleutel gekregen waardoor ik het nog steeds kan gebruiken.
Jammer dat ze gestopt zijn want ik vind het nog steeds één van de (gratis) beste.

Guy
Re: welke ontwerp software???
Lid sinds: 2017

offline
Re: welke ontwerp software???
T.a.v. SCARM kan ik nog melden dat ik mijn volledige versie 2 jaar geleden op Black Friday met 10$ korting aangeschaft heb.

Groet'n,

Jos
Re: welke ontwerp software???
Ik heb SCARM aan de kant gelegd en toch het grote bedrag voor Wintrack betaald. Ik vond het te beperkt, niet intuïtief en vooral ingewikkeld. Wintrack heeft een groot gebruikersgemak. Enige nadeel vind ik de extra kosten als je bepaalde 3D-gebouwen erin wil plaatsen. Die snap ik niet helemaal.
Re: welke ontwerp software???
Dank voor de diverse bijdragen in dit draadje, met name die van Ice hier boven was zeer waardevol met de uiteenzetting over de voordelen van Anyrail, WinRail en WinTrack. Zelf gebruik ik Anyrail met licentie, maar wil meer functionaliteit voor mijn nieuwe te ontwerpen baan.

Wat mij opvalt is dat het lijkt dat WinRail geen active gebruikers groepen / forums meer heeft, de Yahoo links lopen dood en op Yahoo bestaan deze niet meer. Een licentie voor de Engelstalige versie kan hier mogelijk via mail verkregen worden; https://www.winrail.com/index.html maar voor de Duitstalige versie moet er een pdf ingevuld en uitgeprint worden en per post naar Duitsland gestuurd worden. De Duitstalige website staat hier; http://www.blumert.de/winraild.htm. De laat update van bibliotheken was in 2019 zo te zien.

Omdat de WinRail website er wat stil uitziet, en ik nog meer functionaliteit en ook graag visuele uitleg wil krijgen via https://www.youtube.com/user/wintrackde/featured, ga ik voor WinTrack. Even een update over dit programma. Het aanschaffen is even goedkoop via www.modelplan.de als bij de maker zelf op https://www.wintrack.de/. Zowel de winTrack 15 3-D CD-versie als de download-versie kosten EUR 99.50, vreemd genoeg. Want de verzendkosten vanuit Duitsland liggen rond de EUR 17 oid. Na het installeren van de gratis demo-versie kan er een licentie ("Freischaltcode") gekocht worden met "Variante 2; Bestellung mit direkter Weiterleitung zur Bezahlung bei Paypal". De CD met 21 jaarlijkse uitbreidingen kunnen ook online aangeschaft worden en kost nu EUR 119.50. Wel weer erg old school dat je die dan weer niet kan downloaden maar fysiek opgestuurd krijgt. Het goede nieuws is na al deze kosten er ook gratis modellen van gebouwen, auto's en treinen uitgewisseld worden hier; http://baseportal.de/cgi-bin/baseportal.pl?htx=/wintrack/liste.