Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Station Waldhausen: Seinen vraag

Gestart door Rocky zondag 25 september 2016, 11:30:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Station Waldhausen, the beginning
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Station Waldhausen, the beginning
Het filmpje kan ik prima bekijken. :arrow: :thumbup:
Twee Mak's ervoor is wel erg heftig.
Re: Station Waldhausen, Screenshot commandocentrum
Halo allemaal,

De fine-tuning vordert gestaag. Een paar millimeter links omhoog, een paar millimeter rechts omlaag, enz enz. Ondertussen natuurlijk ook mijn rondjes rijden. Nu de bovenste laag erop ligt, kunnen de treinen hun volledige rondjes rijden. Dit geeft mij de mogelijkheid om te kijken waar ik de terugmelders moet plaatsen en de stopsecties.

Een tijdje geleden heb ik een begin gemaakt met het "commandocentrum" Hierop staan twee monitoren, CS2 en nu nog een beetje rommel  :O

Om jullie een idee te geven hoe dit eruitziet heb ik een screenshot gemaakt:



De monitoren zijn een kwartslag gedraaid en staan nu in de lengte ipv de breedte. De locomotieven staan in de linker monitor. De layout, wissels en memory staan in de rechter monitor. Vanuit hier kan ik alles besturen en bekijken. Of dit de definitieve setting is, weet ik nog niet.

Grt JP

Station Waldhausen: maar eerst de Märklindagen
Hallo iedereen,

Tis een beetje stil geweest hiero. Kwam onder andere door het hele mooie zomerweer. Ondertussen heb ik de hobby weer een klein beetje opgepakt.

Op vakantie de modelspoorbladen goed doorgenomen, op internet allerlei zaken opgezocht en eea overgenomen van iemand die ging stoppen met de hobby.

Maar nu het allerbelangrijkste: begin dit jaar heb ik besloten om naar de Märklin open dagen te gaan. Deze zijn aanstaande vrijdag en zaterdag. Samen met een goede vriend vertrekken we donderdag en komen we zaterdagnacht weer terug. Ik ben hier al een half jaar naar uit aan het kijken.

We gaan de fabriek bekijken net zoals het nieuwe museum en er zouden echte stoomlocs rijden.

Uiteraard worden de foto?s hier getoond.

Nu weer even on topic:

Aan de baan is weinig gebeurd. Dat zal de aankomende tijd weer gaan veranderen. De dagen beginnen korter te worden en op zolder is er weer een aangename temperatuur. Ondanks de zeer goede zomer heeft de baan zich erg goed gehouden. Geen scheuren of rails die omhoog zijn komen te staan.

Ik houd jullie op de hoogte en als ik terug ben dan plaats ik de foto?s van het mooie weekend dat in het vooruitzicht ligt.

Grt JP

Re: Station Waldhausen: maar eerst de Märklindagen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Station Waldhausen: maar eerst de Märklindagen
Hoi JP,

Ook ik ga met een aantal vrienden naar Marklin, je schrijft dat er ook stoomloc,s rijden.
Daar heb ik niets over gelezen, dat gebeurd wel als ook de ima tergelijke tijd gehouden wordt maar de ima is er volgend jaar pas weer.

Veel plezier daar en wie weet komen we elkaar daar tegen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Station Waldhausen: maar eerst de Märklindagen
Ha Peter,

Er staat op z?n minst een 44?er voor de deur :D

Ik heb nog eens op de site gekeken en is alleen de fabriek open. Heb ik weer een mooie reden om volgend jaar weer te gaan  ;)

Ik las dat jij in stijl ging met de ICE. Ik ga met de auto. Misschien zien we elkaar daar.

In ieder geval veel plezier!
Re: Station Waldhausen: maar eerst de Märklindagen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Station Waldhausen: maar eerst de Märklindagen
 @citaat

Ik heb net het filmpje bekeken van het transport van de 44?er,
We hebben dit jaar dus geen rijdende stoomtreinen, chips dan ga ik volgend jaar ook weer  :D

Jij ook veel plezier daar en als je een groepje van 4 mannen Nederlands met elkaar hoort praten is de kans groot dat ik 1 van die 4 ben  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Station Waldhausen: maar eerst de Märklindagen
Hallo allemaal,

Even snel een foto posten van vandaag. Wat een ervaring hier in Göppingen  :D



Grt JP
Re: Station Waldhausen: maar eerst de Märklindagen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Station Waldhausen: maar eerst de Märklindagen

Ik zie geen sleper onder de loc  :?...........
Re: Station Waldhausen: maar eerst de Märklindagen
Medespoorders,

Vanavond upload ik weer eens een filmpje. Ik heb een afremmodule geïnstalleerd en werkt prima. Uiteraard wil ik dit met jullie delen.

Grt JP
Re: Station Waldhausen: afremmodule update!
Jammer dat jouw plaatjes het niet meer doen :-(
Re: Station Waldhausen: afremmodule update!
zie ook geen foto meer
Re: Station Waldhausen: afremmodule update!
Dames en heren,

Geen paniek (hoop ik). Photobucket ligt eruit, daar staan m'n plaatjes. Hopelijk doet ie het snel weer.
Re: Station Waldhausen: afremmodule update!
Zo, dan nu de filmpjes.

De eerste is de remmodule. Sorry voor het slechte licht. Als je goed kijkt en luistert dan hoor de loc en zie je stoom uit de schoorsteen komen als deze stilstaat + de piepende remmen  :D



Dan nu de het tweede filmpje. Ik ben een tijdje geleden bezig geweest met de uitgebreide terugmeldersfunctie van de CS2. Via de memory kun je via een terugmelder programmeren dat bijvoorbeeld een sein op rood springt. Er is ook een uitgebreide functie waarin je EN EN als voorwaarde kunt stellen. Misschien dat mensen de EN/ALS functie herkennen van Excel.

Het filmpje is gemaakt vanaf de layout. Rechts in het klimspiraal brandt een terugmelder. Deze trein komt omhoog van het schaduwstation. Bovenaan de klimspiraal staat het sein op rood. De andere twee sporen zijn bezet (terugmelders branden) en de treinen staan stil. Ook hier staan de seinen op rood.

De EN functie is als volgt geprogrammeerd:
Als beide sporen die omlaag gaan bezet zijn, en er komt een trein via de spiraal naar boven, dan gaat de trein die daar tegenover staat als eerste naar beneden. De wissels zorgen dat de trein de binnenste spiraal gebruikt. Zodra deze trein over de tweede terugmelder rijdt, dan wacht deze 10 seconden voordat de wissels op rechtdoor staan en het sein van de klimspiraal op groen zet.



Grt JP
Nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2012

offline
Nieuwe aanwinsten
Beste mede modelspoorders,

Na weer een behoorlijke tijd afwezig te zijn geweest als actief forumlid werd het weer eens tijd voor een update.

Vandaag in Houten geweest en heb ik nog het een en ander aan rails gekocht. Hier een kleine impressie.



Nu snel weer verder met bouwen  :D

Grt JP
Re: Station Waldhausen: Nieuwe aanwinsten Houten
Beste mede Modelspoorders,

Ondanks dat ik (te) weinig post, ben ik erg druk bezig met de hobby. Nu ben ik ondertussen bezig met het begin van het rangeerterrein. Ik probeer de baan zo "echt" mogelijk te maken. Dus dat houdt in dat ik ook de seinen waarheidsgetrouw probeer neer te zetten zoals in het zuiden van West-Duitsland Periode III

Op het hoofdspoor heb ik een wissel geplaatst, en na die wissel komen meerdere wissels met doodlopende sporen. Moet bij iedere spoor een afsluitsein (zwart vierkant met rond wit licht en zwarte streep) komen? Of alleen op het laatst bij de wissel die naar het hoofdspoor leidt? En waar dient het Wachtsein voor met de W en verlichting?

Ik probeer vandaag een foto te maken met foto's van de seinen erbij.

Thnx voor het meedenken.

Re: Station Waldhausen: Seinen vraag
Toevallig ben ik onlangs met hetzelfde bezig geweest.
Een zijspoor naar het lokloods gebied.
Uitgaand wordt dit beveiligd door een Hp0/Hp2 sein.
Maar voor kort rangeerwerk, staat er een Sh0/Sh1 sein.
Ik bouw al mijn seinen om naar servobediening. Ze worden op een vloerplaatje gezet met daaronder de servo.
Door een gat in de plaat zien de seinen weer het daglicht
Deze foto (wel wat donker) van het plaatje met de seinen.


en hier gemonteerd:


Hoe en waar het W-sein wordt geplaatst weet ik niet
Re: Station Waldhausen: Seinen vraag
Het Wartezeichen (W) wordt gebruikt voor rangeerbewegingen. Sh0/Sh1 wordt voor treinritten gebruikt. Om het Wartezeichen te passeren moet toestemming verkregen worden van de seinwachter (kan mondeling alsook met signalen).