Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Station Waldhausen: Seinen vraag

Gestart door Rocky zondag 25 september 2016, 11:30:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Station Waldhausen: Seinen vraag
Hallo mede 3-railers,

Het is al een behoorlijke tijd stil op m'n oude draadje (heel oud  :D)

Dit heeft te maken met de voorbereidingen van mijn nieuwe baan. Hieronder volgt nog een inhoudsopgave, waardoor het makkelijker wordt om te navigeren.

De periode is vooral periode III en wat materieel van periode II. Het materieel zal zowel Duits als Zwitsers zijn. Voornamelijk goederenwagons. Besturing nu (nog) via een CS2, terugmelders van Rosoft. De CS2 zal tevens via het programma van Märklin via de PC worden aangestuurd. Het hoofdspoor en schaduwstation zullen geautomatiseerd zijn. Het BW icm het rangeerterrein zal handmatig worden bediend. De seinen komen van Viessmann.

de oorsprong:

Station Waldhausen.

Waldhausen is een klein stadje tussen in het zuiden van Duitsland. Het ligt tussen Waldschut en Schaffhausen, dicht bij de Zwitserse grens. Omdat de Rijn hier smal is, is in 1880 besloten een spoorbrug over de Rijn te bouwen. Dit gaf het kleine dorpje Waldhausen een flinke boost. Echter omdat het tussen de bergen ligt werd de groei gestremd. Andere plaatsen zoals Waldschut en Schaffhausen profiteerde daardoor.

Waldhausen werd hierdoor minder gebruikt voor passagiers. Vanwege de unieke locatie werd hier steeds meer gebruik gemaakt van goederenoverslag. Het begon met twee sporen om goederen over te laden van Zwitserse naar Duitse wagons. Dit traject werd steeds belangrijker voor de regio, daardoor werd besloten om een bahnbetriebswerk aan te leggen. Dit gaf de spoorwegen de mogelijkheid om eventuele reparaties hier te laten plaatsvinden in plaats van de locomotieven weg te slepen baar Waldschut.

Ondertussen is het station uitgegroeid tot één van de belangrijkste overslagstations in Zuid-Duitsland. 

baanplan:

In het schaduwstation is plaats voor vier treinen, verdeeld over vier sporen. De sporen liggen niet naast elkaar, maar zijn verschoven. Dit om de lengte volledig te kunnen benutten en niet tot bocht 430 te hoeven gaan. De treinen bereiken dit schaduwstation door omlaag te gaan via een klimspiraal. Dit klimspiraal is is voorzien van een parallelspoor. De binnenbocht bestaat uit 130 en de buitenbocht uit 230 bochten. De treinen gaan omlaag via het binnenste spoor. Het doodlopend spoor aan de onderkant zal gebruikt worden om de schoonmaak en stofzuiger wagons met dubbeltractie te parkeren.



Het tweede niveau bestaat uit een wisselstraat om de treinen van rechts naar links te laten rijden. Dit vanwege de klimspiraal naar beneden. De treinen die van niveau één komen hebben twee opties. Of via het spiraal naar boven te rijden richting station, of naar links afbuigen om via het paradespoor naar het station te rijden. De treinen die via het spiraal van het station afkomen hebben de keuze om via het paradespoor weer terug bij het station te komen, of naar onder te rijden en te wachten in het schaduwstation.

Het enige waar ik goed moet gaan uitkijken (en via terugmelders) zijn de bochten net na het paradespoor en klimspiraal. Hier kunnen geen twee treinen tegelijk naast elkaar rijden.



Het station op het derde niveau is redelijk simpel. Drie sporen om te stoppen. Halverwege aan de rechterkant is het mogelijk om het BW op te rijden.



Dan het drukste gedeelte en wat ik "de speelplaats" noem, is het BW en rangeerterrein. Of alle sporen er komen is nog niet zeker. Dit vanwege het aanzicht en bekijken of het niet te druk wordt.



Zodra ik een mooi 3D model uit Wintrack krijg geperst, zal ik dit ook plaatsen.

Ik probeer met enige regelmaat een update te geven.

Groeten,

Jean-Paul

Re: Station Waldhausen, the beginning
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Station Waldhausen, the beginning
Hi Jean-Paul,

Interessant verhaal.
Wat voor rails ga je gebruiken, digitaal, PC ?
Ben nieuwsgierig hoe je baan gaat worden, toevallig ken ik die omgeving van vakanties.
Ga je in ieder geval volgen.

groet
Harald
Re: Station Waldhausen, the beginning
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Station Waldhausen, the beginning

Ben nieuwsgierig geworden, Jean-Paul !

Nog steeds op zolder aan het bouwen ?

Grtz Tony
Re: Station Waldhausen, the beginning
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Station Waldhausen, the beginning
Weer een volger erbij Paul, ben benieuwd. ;)
Re: Station Waldhausen, the beginning
Hallo allemaal,

In mijn eerste post heb ik het baanplan toegevoegd.

@Tony:
Ja, nog steeds op de zolder. Helaas ook nog op hetzelfde stuk. Krijg er geen millimeter bij van m'n vriendin  :(
Flink gepuzzeld op het stukje, Wintrack heeft (bijna) geen geheimen meer voor mij.

@Harald:
Ik ga digitaal rijden via de CS2 icm het programma van M*. Alleen het BW en rangeerterrein handmatig de rest automatisch.

Grt JP
Re: Station Waldhausen, the beginning
Hallo allemaal,

Ondertussen ben ik begonnen met het houtwerk en begint de zolder langzaam een treinkamer te worden. Je kunt nu goed zien wat de afmetingen zijn van de baan.













Nu verder met de ringleiding en dan de rails leggen.

Groeten JP

Re: Station Waldhausen, the beginning
Denk je wel aan je cv monteur.  ;)
Ik hoop voor je dat de baan er langer ligt als dat je ketel het vol houdt.
En die oogt dat ie het niet een twee drie opgeeft maar toch.

Robin
Re: Station Waldhausen, the beginning
-Jean-Paul:
Het begin ziet er al super uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Je hebt er een volger bij.
Re: Station Waldhausen, the beginning
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Station Waldhausen, the beginning

Voelt weer zoals je vorige draadje, Jean-Paul  :P

Met dat ronde raam lijkt het alsof je in een boot aan het bouwen bent ( buitenhut/bovendek).
Veel plezier met verder timmeren !

Grtz Tony
Re: Station Waldhausen, the beginning
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Station Waldhausen, the beginning
Hallo Jean Paul,

Mooi begin, maar waarom was je andere baan afgebroken ?
Of heb ik iets over het hoofd gezien ?

M.vr.gr. Erwin
Re: Station Waldhausen, the beginning
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Station Waldhausen, the beginning
Jean Paul,

Net als mijn voorgangers ga ik je ook volgen mooie zolder met een prachtig raam erin. :thumbup:
Succes met de verdere bouw van je baan. :)
Re: Station Waldhausen, the beginning
Dank voor jullie reacties.

Ik geef wat meer informatie nav jullie reacties/vragen.

@Hero:
Door de foto is de situatie vertekend. De vrije ruimte tussen de baan en de CV ketel is ongeveer 80cm. Dit lijkt niet veel, echter wel met de monteur besproken.  De ketel mag/moet inderdaad een aantal jaren meegaan. Omdat deze begin dit jaar vervangen is  :cry: De monteur kan via de balustrade eroverheen stappen. De dozen die er nu staan komen onder de baan te staan. Zodra ik met de scenery begin kunnen de dozen eronder.

@Tony:
De rode draad is zeker terug te vinden in beide banen. Dit is ook de bedoeling. De elementen BW, rangeren en een stuk automatisch rijden komen terug. Als je goed kijkt aan de rechterkant bij de kasten zie je de contouren van de bar. Hier kun je tijdens mooi weer in de avond op het dek van het schip de lekkerste cocktails laten maken  :P Ik nodig jou en Carl wel een keer uit. Daaronder komt het middendek met het zwembad. Lol

@Erwin:
De andere baan heb ik afgebroken omdat de constructie en baanplan gewoon niet goed werkte. Als voorbeeld de klimspiraal bij mijn oude baan was R1 en R2, zonder rechte stukken erin, hierdoor werd ik gedwongen om links te rijden vanwege de hellingsgraad. Aangezien ik Duits rij, was dit niet wenselijk. Daarnaast had ik geen terugmelders in het schaduwstation, dit leidde direct tot (bijna) aanrijdingen. Ook de seinen die ik gebruikte (de oude armseinen van M*) waren onbetrouwbaar vanwege hun leeftijd. Daarnaast kwam een tijd later de schilder. Omdat de baan niet opstond, nog even gebruik gemaakt van de ruimte om de zonnepanelen te laten installeren. Je kunt nu eigenlijk zeggen dat de stoomlocs op zonne-energie rijden  :D Was een mooi moment om af te breken en alles opnieuw te bekijken en te leren van mijn fouten. Dit forum heeft me heel goed geholpen.

Grt JP
Re: Station Waldhausen, the beginning
Dacht 1rst aan een grote was machine
Maar mooie ruimte
Je vorige baan weet ik niet
maar zal wel leerzaam zijn geweest
Re: Station Waldhausen, the beginning
Hallo allemaal,

Bijna een week bezig geweest met het strippen en rechttrekken van VD-draad. De draad wordt gebruikt voor de ringleiding. Wat een werk, maar dit scheelt straks als ik de baan op meerdere punten wil aansluiten. Ondertussen ook het hout gezaagd waar de baan op komt te liggen.



De ringleiding:





Nu snel verder met de rails en terugmelders  :P

Groeten JP
Re: Station Waldhausen, the beginning
-JP:
Das al een hele vooruitgang,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Station Waldhausen, the beginning
JP

Zo heb ik dat ook gedaan, aan de zijkant van de baan.
Lekker makkelijk om te solderen, en gaatje boren en draden er door.






Groeten

Peter
Re: Station Waldhausen, the beginning
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Station Waldhausen, the beginning
Ziet er keurig netjes uit, Jean-Paul  :thumbup:

Voor je het weet, ben je een etage hoger  :P

Grtz Tony
Re: Station Waldhausen, the beginning
Mede 3-railers,

Wat een werk om de draden te ontdoen van de mantel. Om vervolgens de stukken goed recht te krijgen. Ondertussen wel een pro geworden  :D

Vandaag wat test gereden, ook gekeken wat de terumeldsecties deden. Ging perfect! Binnenkort weer een update.

Grt JP
Re: Station Waldhausen, the beginning
-JP:
Je hoeft toch niet heel de draad te strippen, enkel op de plaatsen waar er afgetakt wordt,  :warning:
Re: Station Waldhausen, the beginning
Draden zijn snel recht te maken
1 kant vast zetten
dan de andere kant even in de boor machine en draaien tot ie strekt
Re: Station Waldhausen, the beginning
Super dat jullie meedenken!

@Jorg, ik heb juist gekozen om de kabels helemaal te strippen, omdat ik nog niet precies weet waar ik de baan ga aansluiten op de ringleiding. Het leek mij lastiger om de kabel te strippen nadat ik deze had gemonteerd. Als je een idee hebt hoe ik dit zou kunnen doen, hoor ik die graag.

@Nero, dat is een mooie tip. Voor de volgende ringleiding ga ik dit zeker proberen.

Ondertussen is het een flinke spaghetti massa geworden om alles te testen.Het rijdt, schakelt en wisselt zoals het zou moeten. Het ziet er alleen niet uit. Ik zal snel weer wat foto's posten.

Grt JP
Re: Station Waldhausen, the beginning
-JP:
Ik gebruik de manueel verstelbare draadstripper, maak 2 snedes rondom op de gewenste lengte en snij dan met een breekmesje de isolatie ertussen weg, op 1 cm kan je een 5 tal draadjes solderen.
Daarna een stukje isolatietape er rond en klaar.
Re: Station Waldhausen, the beginning
Hallo Jorg,

Dat ziet er goed uit! Ook het daarna tapen van de draden. Ik zal eens een proefplankje maken en kijken hoe het voor mij uitpakt.

Grt JP
Re: Station Waldhausen, the beginning
Hallo Rocky,

Je houtwerk ziet er goed uit.

Ga dit zeker volgen.

Wanneer kunnen we een update verwachten?

Gr.
Piwie
Re: Station Waldhausen, the beginning
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Station Waldhausen, the beginning
Ik doe een (verantwoord) gokje.
Ergens dit weekend :D
Re: Station Waldhausen, the beginning
Daar is ie dan, de lang verwachtte update.

Ondanks de weinige updates, is er gelukkig wel veel gebeurd aan de baan.Allereerst volgen een paar foto's van de terugmelders. De zijn geplaatst op een soort la, zodat ik deze altijd uit kan schuiven.





[/URL]


De rest van de update gaat vanavond verder.

Grt JP
Re: Station Waldhausen, the beginning
Beste lezers,

Hierbij deel II van de update. Vanmiddag even snel een aantal foto's geüpload van de terugmelders. Zoals beschreven zitten deze in een la, die ik uit kan schuiven. Ik wil alle elektronica bij elkaar monteren. Het nadeel is dat je veel kabels moet trekken, voordeel is je hebt alles op één plaats zitten. Hierdoor kan ik een eventuele storing (denk ik) snel opsporen. Ik hoef niet direct onder de baan te kruipen. Alleen de commandotafel wegrijden en de la uitschuiven.

Dan kom ik uit bij de commandotafel. Hierop wordt de CS2 geplaatst. De CS2 is het hart van mijn baan. Deze is tevens aangesloten op een PC. Ik rij met de CS2, een Mobile Station 2 en met het Märklin software. De PC heeft twee schermen. Hierdoor kan ik genoeg schermpjes openen om goed te kunnen rijden. Onder andere de verschillende layouts (schaduwstation, tussenlaag en de bovenste laag), 10-12 locomotieven, memory en keyboard kunnen zonder problemen worden weergegeven.



Nadat ik het schaduwstation had aangelegd met de terugmelders en stopsecties, kwam ik toch tot de conclusie om iets van geluidsdemping aan te leggen. Dus rest mij niks anders om de baan per gedeelte op te tillen en foam eronder te leggen. Om toch een beetje licht in het schaduwstation te krijgen, heb ik een mooie rol ledjes uit China laten komen. Nu hoef ik niet meer met een zaklamp onder de baan te kruipen, eerder met een zonnebril  B)  :D



Ik probeer de aankomende week een filmpje te uploaden van een nieuwe trein en de besturing van de mijn schaduwstation.

Hieronder nog een tweetal foto's van mijn stomers:





Grt JP
Re: Station Waldhausen, the beginning
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Station Waldhausen, the beginning
JP,

Mooie vorderingen aan je baan. :thumbup:
Bedrading van je bezetmelders is netjes geordend en de ledverlichting uit China doet goed zijn werk. :)
Je laatst geplaatste foto's van de stomers zijn fraai maar de foto van de 3 rokende stomers in je schaduwstation is de mooiste foto althans dat vind ik. :thumbup:
Re: Station Waldhausen, the beginning
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Station Waldhausen, the beginning
Hoi Jean-Paul,

Dat is lang geleden, maar de moeite waard  :thumbup:
Er is een heuse baan ontstaan !
Gelukkig geldt er geen rookverbod op je zolder  :P

Ben benieuwd naar het filmpje !

Grtz Tony
Re: Station Waldhausen, the beginning
heren en dames,

Hierbij het langverwachte filmje. Dit is van mijn schaduwstation. Deze is geheel automatisch. De treinen rijden erg snel, dat komt omdat het filmpje geen uren hoefde te duren.

Veel kijk plezier  :D



Grt JP
Re: Station Waldhausen, the beginning
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Station Waldhausen, the beginning

Dat heb je mooi voor elkaar  :thumbup:

Petje af en zoen van de juffrouw  :P

Grtz Tony
Re: Station Waldhausen, the beginning
Tja, zoals een spreekwoord als eens zei:

1 ei is geen ei, 2 ei is een half ei, 3 ei is een paasei. Komt hier al het tweede filmpje.

Dit is de laatste loc van de Borsig editie. Deze serie van vijf mooie locomotieven zouden in 2016 zijn afgerond, zei het niet dat M* net zoals de NS een beetje vertraging had opgelopen. Kan gebeuren, maar ze was het wachten waard!



Grt JP
Re: Station Waldhausen, the beginning
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Station Waldhausen, the beginning
Die laatste Borsig ziet er fantastisch mooi uit. ga je veel rijgenot van hebben. :arrow: :thumbup:
Je schaduwstation functioneert ook prima. :arrow: :thumbup:
Nu maar weer gauw verder doen en ons niet meer zolang op een update laten w8en. Sucsez.
Re: Station Waldhausen, the beginning
Jean-Paul, heel aparte loc. Veel plezier ermee :important:
Re: Station Waldhausen, the beginning
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Station Waldhausen, the beginning
Hele interessante loc, zat er al vaker aan te denken dus misschien moet die ook maar eens op mijn lijstje.

groet
Harald
Re: Station Waldhausen, the beginning
Heren, dank voor jullie reacties!

gezien de interesse in de BR05, heb ik een aantal foto's van de loc gemaakt. Veel plezier





















Grt JP
Re: Station Waldhausen, the beginning
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Station Waldhausen, the beginning
Jean-Paul,

Zelf ben ik niet zo van de stoomlocs maar deze mag er zeker zijn hoor wat een schoonheid van een loc zeg. :)
Wie weet ooit komt deze hier ook rijden op mijn baan want dit is wel een hele prachtige stoomloc die zich prachtig leent om er een machinist in te plaatsen. :P
Heel veel rijplezier toegewenst maar aan je filmpje te zien komt dat zeker goed. :thumbup:
Re: Station Waldhausen, the beginning
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Station Waldhausen, the beginning
Hallo Jean-Paul,

Mooi filmpje en uiteraard een mooie aanwinst. En bedankt voor het delen van je foto's.
En je bent lekker aan het bouwen.

Was trouwens wel een poosje terug.

M.vr.gr. Erwin
Re: Station Waldhausen, the beginning
Hallo allemaal,

Ondertussen ben ik weer bezig met de baan. Ik hoop binnenkort weer een aantal foto's te kunnen plaatsen. Ik ben momenteel bezig met een lastig stuk. Op dit gedeelte is het niet mogelijk om aan de onderkant van de wissels te komen. Omdat ik weet dat aandrijvingen en decoders van wissels niet eeuwig meegaan, moest ik een oplossing zoeken om deze toch te kunnen vervangen.

Ik houd jullie op de hoogte.

Grt JP

Re: Station Waldhausen, the beginning
Beste medehobbyisten,

Deze week nog wat spulletjes besteld. Een aantal stukken schakelrails en wat materialen om te bouwen.

Verder heb ik deze week gewerkt aan de baan. Zoals eerder beschreven heb ik een oplossing moeten bedenken om de wisselaandrijvingen te vervangen. Dat is nu klaar om getest te worden.

Ik probeer dit weekend weer wat foto?s te laten zien.

Grt JP
Re: Station Waldhausen, the beginning
Hallo allemaal,

Vandaag wat spulletjes binnen gekomen. Namelijk wat schakelrails en de halve bochten.



Deze rails zullen in de tussenlaag komen te liggen. Ik gebruik schakelrails, omdat op dit stuk van de baan de treinen van links naar rechts dan wel van rechts naar links zullen rijden.

Van het weekend heb ik mijn wisselstraat bijna afgekregen. Ik hoop morgenavond deze te kunnen testen, samen met de nieuwe (tweedehands) schakelrails.



Dat was weer een kleine update.

Grt JP
Re: Station Waldhausen, the beginning
Hallo allemaal,

Vandaag even de tijd genomen om te kijken of de wisselstraat werkte. Zoals eerder al beschreven is dit een tussenlaag. Hierdoor kan ik niet goed van bovenaf kijken of zelfs schroeven. Design fout? Misschien. Te ambitieus? Wellicht. Oplossingsgericht? Zeker  :D

Deze wisselstraat is moeilijk te bereiken van boven, maar helaas ook van onder. Dat betekent dat ik vanaf de onderkant geen decoders of aandrijvingen kan vervangen. Met servo's werken heb ik weinig tot geen ervaring. Ik heb ervoor gekozen om de wissels zonder al te veel moeite eruit te kunnen pakken en ook terug te kunnen plaatsen. Om dit te doen, heb ik alle aanliggende rails gefixeerd. Met behulp van enkele schroefjes (soms zonder kop) kan ik de wissels precies terugleggen.

Dit is de begin situatie:



Alle wissels hebben hun eigen stroomvoorziening. Dit door middel van een kroonsteenstekker (bestaat dit woord?).

Je ziet hier ook al een schroefje zitten waar ik de wissel tegenaan plaats.



Hier een foto, als alle wissels weg zijn:



Nu twee foto's van de schroefjes zonder kop. In alle rails kun je schroefjes draaien. Aan de onderkant zie je een "pijpje" waar de schroef doorheen gaat. Doordat de kopjes zijn verwijderd, kan ik deze pijpjes over de schroefjes laten zakken. Omdat de overige rails allemaal gefixeerd zijn kunnen de wissels geen kant op.







Ik heb alles getest en de wissels werken, ook de stroomvoorziening werkt goed.

Ik zal dit waarschijnlijk nog op twee plaatsen moeten doen, vanwege de krapte.

Grt JP



Re: Station Waldhausen, the beginning
Daar is een hoop werk verzet. Zonder er goed bij te kunnen toch een doeltreffende oplossing kunnen vinden!
Re: Station Waldhausen, the beginning
Lek hoor !
Heb jij de wissels geheel geisoleerd? Zowel massa als +
Re: Station Waldhausen, the beginning
Hallo Kloppie,

De wissels zijn in hun geheel geïsoleerd. Ze maken geen enkel contact met andere rails.

Was best wel een werkje om alles weg te dremelen, solderen en aan te sluiten.

Grt JP
Re: Station Waldhausen, the beginning
Hallo allemaal,

Even een kleine update. Een update over een aankoop. Gisteren was ik even in Heerlen. Ik wist dat daar een modelspoorzaak zit/zat. Dus even langs.

De eigenaar is al op leeftijd en heeft een uitverkoop. Ik kon het niet laten om het onderstaande setje mee te nemen:













De baan, vordert gestaag. Ik heb een kleine bestelling lopen voor wat terugmelders, rails en een paar bruggen. Zodra dit binnen is, kan ik weer wat meer posten.

Grt JP
Re: Station Waldhausen, the beginning
Hallo allemaal,

Mijn pakketjes zijn allemaal gearriveerd  :D

Twee terugmeldes van Rosoft, K-rails en een paar bruggen:



Ondertussen ben ik bezig geweest met een grove opzet van de bovenste verdieping. Ik heb enkele platen gezaagd, wat houtjes eronder gezet en gekeken wat de hellingsgraad is. Op sommige punten ben ik tevreden, andere weer niet. In eerste instantie was ik ontevreden over de stijging van het paradespoor. Deze was te hoog.

Voor een mooier verloop, zal de baan direct na de bocht linksonder al een kleine stijging krijgen. Hierdoor komt het BW daarboven (locloods en draaischijf) ook hoger te liggen. In eerste instantie zou het BW 2,3 cm lager liggen dan het station met opstelsporen. Zoals het er nu uitziet, zal het BW bijna even hoog komen te liggen. Aankomende tijd zal er nog veel worden gefinetuned om de stijging en de BW hoogte op een niveau te krijgen dat acceptabel is.

Om een kleine impressie te geven, volgen hieronder een aantal foto's. De eerste foto is linksachter. Dit is de klimspiraal die voor omhoog en omlaag wordt gebruikt. Dit is een enkelspoor omdat er geen ruimte was voor een dubbelspoor van R2 en R3. Ik vond de stijging van een R1 bocht te stijl om omhoog te gaan.




Vervolgens kom je uit op het stationsgedeelte. Nu liggen er drie sporen. Dit zijn de sporen die een perron gaan krijgen. Dan gaat het traject een beetje omlaag.




Bijna onderaan is een aftakking naar het BW. Na de bocht begint het paradespoor.






Na het paradespoor gaat het traject een tunnel in. Hier kan de keuze worden gemaakt, of de trein richting het schaduwstation gaat of weer omhoog richting het station.



Dat was ween even een grotere update. Nu snel verder met de finetuning van de hellingsgraad  :P

Grt JP
Re: Station Waldhausen, the beginning
Mooi om te zien: de openheid van geest om de plannen te fine-tunen.
Succes JP.
Grtz,Arjan
Re: Station Waldhausen, the beginning
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Station Waldhausen, the beginning
Hallo JP, een leuke update deze keer, en je hebt er een leuke sleep wagons bij. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Station Waldhausen, the beginning
Hallo allemaal,

@Arjan: dat fine-tunen gaat nog even duren. Ik merk links en rechts wel dat er nog wat kleine dingen die aangepakt mogen worden.

@Ceess: Die wagens zijn echt mooi en laten zich fijn rijden.

Nadat ik de hoogtes goed heb ingesteld, ben ik nu bezig met de hellingen. Langzaamaan begint het ergens op te lijken. Na wat gezaag moet natuurlijk ook het zaagsel worden opgeruimd. Je kunt een normale stofzuiger pakken. Ik heb het anders aangepakt. Zie het filmpje  :P

Als het filmpje niet goed werkt, dan heb ik niet de juiste kwaliteit geüpload. Laat maar even weten.



Die twee Mak's passen helemaal niet in mijn tijdperk. Ik heb deze speciaal gekocht voor de stofzuiger en de wagon die de rails schoonmaakt. Het mooi van deze Mak's is dat je de verlichting in tractie goed kunt schakelen. De eerste heeft alleen zijn voorste lampen aan en niet de achterste, de tweede juist andersom. 

Grt JP