Hallo mede 3-railers,
Het is al een behoorlijke tijd stil op m'n oude draadje (
heel oud )
Dit heeft te maken met de voorbereidingen van mijn nieuwe baan. Hieronder volgt nog een inhoudsopgave, waardoor het makkelijker wordt om te navigeren.
De periode is vooral periode III en wat materieel van periode II. Het materieel zal zowel Duits als Zwitsers zijn. Voornamelijk goederenwagons. Besturing nu (nog) via een CS2, terugmelders van Rosoft. De CS2 zal tevens via het programma van Märklin via de PC worden aangestuurd. Het hoofdspoor en schaduwstation zullen geautomatiseerd zijn. Het BW icm het rangeerterrein zal handmatig worden bediend. De seinen komen van Viessmann.
de oorsprong:Station Waldhausen.
Waldhausen is een klein stadje tussen in het zuiden van Duitsland. Het ligt tussen Waldschut en Schaffhausen, dicht bij de Zwitserse grens. Omdat de Rijn hier smal is, is in 1880 besloten een spoorbrug over de Rijn te bouwen. Dit gaf het kleine dorpje Waldhausen een flinke boost. Echter omdat het tussen de bergen ligt werd de groei gestremd. Andere plaatsen zoals Waldschut en Schaffhausen profiteerde daardoor.
Waldhausen werd hierdoor minder gebruikt voor passagiers. Vanwege de unieke locatie werd hier steeds meer gebruik gemaakt van goederenoverslag. Het begon met twee sporen om goederen over te laden van Zwitserse naar Duitse wagons. Dit traject werd steeds belangrijker voor de regio, daardoor werd besloten om een bahnbetriebswerk aan te leggen. Dit gaf de spoorwegen de mogelijkheid om eventuele reparaties hier te laten plaatsvinden in plaats van de locomotieven weg te slepen baar Waldschut.
Ondertussen is het station uitgegroeid tot één van de belangrijkste overslagstations in Zuid-Duitsland.
baanplan:In het schaduwstation is plaats voor vier treinen, verdeeld over vier sporen. De sporen liggen niet naast elkaar, maar zijn verschoven. Dit om de lengte volledig te kunnen benutten en niet tot bocht 430 te hoeven gaan. De treinen bereiken dit schaduwstation door omlaag te gaan via een klimspiraal. Dit klimspiraal is is voorzien van een parallelspoor. De binnenbocht bestaat uit 130 en de buitenbocht uit 230 bochten. De treinen gaan omlaag via het binnenste spoor. Het doodlopend spoor aan de onderkant zal gebruikt worden om de schoonmaak en stofzuiger wagons met dubbeltractie te parkeren.
Het tweede niveau bestaat uit een wisselstraat om de treinen van rechts naar links te laten rijden. Dit vanwege de klimspiraal naar beneden. De treinen die van niveau één komen hebben twee opties. Of via het spiraal naar boven te rijden richting station, of naar links afbuigen om via het paradespoor naar het station te rijden. De treinen die via het spiraal van het station afkomen hebben de keuze om via het paradespoor weer terug bij het station te komen, of naar onder te rijden en te wachten in het schaduwstation.
Het enige waar ik goed moet gaan uitkijken (en via terugmelders) zijn de bochten net na het paradespoor en klimspiraal. Hier kunnen geen twee treinen tegelijk naast elkaar rijden.
Het station op het derde niveau is redelijk simpel. Drie sporen om te stoppen. Halverwege aan de rechterkant is het mogelijk om het BW op te rijden.
Dan het drukste gedeelte en wat ik "de speelplaats" noem, is het BW en rangeerterrein. Of alle sporen er komen is nog niet zeker. Dit vanwege het aanzicht en bekijken of het niet te druk wordt.
Zodra ik een mooi 3D model uit Wintrack krijg geperst, zal ik dit ook plaatsen.
Ik probeer met enige regelmaat een update te geven.
Groeten,
Jean-Paul