Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0

Gestart door flevoland2012 zaterdag 24 september 2016, 18:26:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0
Heeft iemand de CV waardes voor rangeerlicht? cabine 1 aan en cabine 2 uit, ik  doe hem op F4
Re: Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0
De vraag is maar half gesteld, meer info is nodig wat je precies wilt.

Zie ook http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62675.0 waar je nauwelijks de moeite neemt in te gaan op reacties.

Gr, Ben.
Re: Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0
ik heb de vraag niet half gesteld. ik ben op zoek  naar de CV waardes voor de Esu decoder lokpilot V.0 M4

gaat om de CV waardes van de rangeerlicht cabine 1 en uit cabine 2. Er moet in de decoder ook de mogelijkheid zijn om groot/ versterkt licht en de gevarensein, dat is toch rode koplampen en gele punt licht?

Is ook iemand bekend met de Z21, ik probeerde bit te programmeren en dat ging fout, kan ik ergens een nederlandse uitleg vinden voor bit programmeren.






Re: Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

online
Re: Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0
Hallo Flevoland,

je stelt meervoudige vragen, maar geeft een enkele aanwijzing, naar de rest moeten we gissen,

Je hebt een locpilot M4 blijkbaar, is deze al ingebouwd,  maar wat heb je op welke poort  aangesloten. Deze decoder kan standaard 6 poorten hebben die allen verschillende CV's hebben.
Cabine 1 op poort .......
Cabine 2 op poort ........
Licht op poort ..............
Groot versterkt licht op poort ......
Rode koplichten op poort .....
Gele punt op poort ..............

Als je licht voor of achter, Aux 1 , aux2, aux3 en/of aux4 op F4  wil schakelen kan iemand je misschien de juiste CV waarden opgeven.

met vriendelijke groet,

Walter






Re: Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0
Gaat om de Br 186 Brawa

F0 = hoofd
F1 = front licht uit
F2 = sluitlicht uit
F3 = Cabine licht aan
F4 = rangeer (volgens mij) 3 punts licht en dat is vooral sluit verlichting kant / cabine 2 te zien, moet dit niet volgens NL voorbeeld alleen de bovenste lamp? is dit aan te passen in 1 front lamp, en banden dan beide zijde of alleen cabine 1?
F5?
F6 = Middelste front lampen gaan aan, (klopt het dat je functie knop moet indrukken om de middelste rij verlichting zichtbaar te krijgen? waar geld de 2 buitenste front lampen dan voor?

is 3 punt gevarenlicht ook mogelijk?
Re: Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

online
Re: Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0
Hallo,

volgens mij gebruikt Brawa geen Esu decoders meer, maar zijn dit Decoders van Doehler en Haas, bovendien als ik jouw verhaal lees wordt de driepuntsverlichting als 1 geheel geschakeld, dan zou de verlichtingsprint niet zomaar geschikt zijn,

met vriendelijke groet,

Walter

Re: Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0
ik heb de versie waarbij je zelf nog een decoder in moest doen en dat is de ESU lokpilot geworden, om de rangeersein naar nederlands voorbeeld te krijgen moet de 2 koplampen uit, de vraag is natuurlijk kan dit wel en zelfde geld natuurlijk voor de gevarensein, daar moet 2 rode koplampen aanblijven en een gele bovenlamp. Ik weet niet in hoevere een plux22 decoder programmeerbaar is.
Re: Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0
De plux22 decoder verschilt tov de mtc21 alleen maar door meer uitgangen ik heb wel een ander probleem gevonden namelijk dat de verlichting mogelijk een eigen chip heeft deze is dus door brawa bepaald en word mogelijk niet door de decoder bepaald mogelijk is dit wel aan te passen maar hoe?
foto geleend bij de buren.
Re: Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0
Aha vandaar dat alle codes die in het esu boekje staan niet werken, dan vrees ik dat het niet veranderd kan worden, wel vreemd dat ze een ns loc uitbrengen maar alleen kan kiezen uit Duitse of Zwitserse verlichting mogelijkheden, dit had ik terug gevonden in de handleiding van de loc. Misschien dat we de technische dienst van brawa kan mailen, neem aan dat geen enkele winkel hiermee kan helpen. Het gaat ten slote om minimaal 1 en maximaal 2 verlichting veranderingen. Vond het wel vreem zodra als je de loc op de baan zet de buitenste 2 front lampen gaan branden, maar dat scheen normaal te zijn.
Re: Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0
Citaat van: wissels op zaterdag 24 september 2016, 22:05:30
Je hebt een locpilot M4 blijkbaar, is deze al ingebouwd,  maar wat heb je op welke poort  aangesloten. Deze decoder kan standaard 6 poorten hebben die allen verschillende CV's hebben.
Cabine 1 op poort .......
Cabine 2 op poort ........
Licht op poort ..............
Groot versterkt licht op poort ......
Rode koplichten op poort .....
Gele punt op poort ..............

Hallo Flevoland,

We kunnen je wel helpen, maar dan moeten eerst de vragen die Walter stelde worden beantwoord.
Alles valt te programmeren, als je maar weet welke draden aan welke decoder uitgang (lees connectorpen) zijn aangesloten.
Zo lang je dit niet duidelijk aangeeft wordt het erg lastig op afstand advies te geven.
Bij de ESU decoder zit een duidelijke beschrijving en is dit heel makkelijk uit te zoeken.

Gr. Fred.
Re: Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0
Misschien kun je hier, tussen de te downloaden PDF's, iets van je gading vinden ===> klik
Re: Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0
als je mijn reactie terug leest, kan je zien dat ik die vraag allang had beantwoord

F0 = hoofd
F1 = front licht uit
F2 = sluitlicht uit
F3 = Cabine licht aan
F4 = rangeer (volgens mij) 3 punts licht en dat is vooral sluit verlichting kant / cabine 2 te zien, moet dit niet volgens NL voorbeeld alleen de bovenste lamp? is dit aan te passen in 1 front lamp, en banden dan beide zijde of alleen cabine 1?
F5?
F6 = Middelste front lampen gaan aan, (klopt het dat je functie knop moet indrukken om de middelste rij verlichting zichtbaar te krijgen? waar geld de 2 buitenste front lampen dan voor?
Re: Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0
Citaat van: flevoland2012 op zaterdag 24 september 2016, 20:38:05

ik heb de vraag niet half gesteld.


Dat doe je wel. :D

We lezen om 20:38 weer een beetje informatie en een vervolg vraag. Om 22:36 meld je dat het om een Brawa 186 gaat. Maar welke? Je gaat ook niet in op de vraag van Walter.

Ik lees nu dezelfde vraag bij de buren. Kennelijk ben jij Petra en Eric Meppelspoor? Daar geef je weer wat info, je meldt dat het om een NS 186 gaat met een Esu 64617. Daarvan weten we dat de functie via SuSi lopen.

Nu om 10:10 geef je weer geen antwoord op de vraag van Fred.

Oftewel: je bent op deze manier niet te helpen.  ;)

Gr, Ben.
Re: Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0
Dat de zelfde vraag word gesteld is toeval, geen zelfde personen, maar dat terzijde, waarschijnlijk zijn er meer met de zelfde probleem. Gaat om de Br186NS. Mag ik vragen wat via Susi is? om de draden te bekijken moet ik hem open maken en dat zal mij niet lukken, dan ligt ie straks in 2 stukken.
Re: Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0
Ik geloof niet in toeval, de vraag is letterlijk hetzelfde op een vreemde manier gesteld.

Welke versie heb je gekocht? Brawa heeft ze toch met meerdere optie pakketten?

Susi is het communicatie protocol/bus tussen de loc decoder en de print die in de loc zit.

Ik denk dat wat je wil niet kan omdat de bedrading van de leds daar niet op is voorbereid.
Ik zie in de handleiding van de loc nergens iets staan over de top led apart aansturen.

Terwijl andere seinbeelden wel worden besproken. Duits rangeersein en Swiss sluitsein bij een sleep rijtuigen.

Robin
Re: Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0
Dat is dan jammer, misschien dat ze het ooit nog aanpassen met een update ofzo.
Re: Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0
Hmmm,

Om even helder te krijgen wat de vraag van Walter en mij was:

Een functietoets koppel je digitaal middels een (of meerdere) CV's aan een van de vier uitgangen van een decoder, AUX 1 t/m AUX 4.

Zo lang je niet weet aan welke AUX poort een Led fysiek (lees draadje) is gekoppeld is het op afstand helpen lastig zo niet bijna onmogelijk!

In dit geval helpt andersom denken heel veel!


Re: Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0
Een deel van je seinmogelijkheden wordt niet alleen bepaald hoe de f0v/a en Aux1-4 op de print is aangesloten en geprogrammeerd, maar ook hoe daarna de signalen worden verwerkt. Deze kunnen dmv transistoren richtingsgevoelig worden gemaakt en ook bij bepaalde combinaties nieuwe mogelijkheden geven.
Dus met een update zal je er waarschijnlijk niet komen, tenzij Brawa een nieuwe print maakt, en jij die in je lok plaatst.

Mvg. Marcel
Re: Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

online
Re: Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0
Hallo,

We komen nou iets verder omdat we weten om welke loc het gaat, onduidelijk blijft aan welke functietoetsen de aux aansluitingen door Brawa gekoppeld zijn.

volgens de gebruiksaanwijzing van deze loc krijg je als je F0,f1 en F2 alle 3 tegelijk inschakelt een dubbel A seinbeeld, als rangeersein, is dit wat jij in je oorspronkelijke vraag bedoeld? Wil je dit gelijk met de directe regeling op F4 hebben? Ik neem aan dat we er dan zijn door licht voor en licht achter aan de F4 toets te verbinden.

Met F1 en F2 tegelijk inschakelt krijg je dubbel rood.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0
Ook dat is een aanname Walter. Je geeft het zelf al aan: "onduidelijk blijft aan welke functietoetsen de aux aansluitingen door Brawa gekoppeld zijn."

Handiger is de lok aan een Esu programmer te hangen, dat weten je tenminste iets meer.

Gr, Ben.
Re: Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0
Re: Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0
is dit een parlementair onderzoek ofzo? ik heb sinds kort een locprogrammer maar ik kan er nog niet mee overweg. Maar ze kunnen de topic sluiten, als lui het belangrijker vinden om iedereen uit te pluizen ipv mensen helpen.
Re: Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0
Je wilt gewoon het Nederlandse rangeer sein en niet het Duitse nou heb ik op een filmpje gezien dat er wel kan worden geschakeld tussen frontsein en schijnwerper dus mijn vermoeden zegt dat het misschien wel mogelijk is alleen moet dit bij brawa worden gedaan :thumbdown:
andere oplossing is door afscheid te nemen van de drager print en de uitgangen van de plux22 direct te gaan gebruiken dit is alleen wel wat soldeer werk.
Re: Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0
Citaat van: flevoland2012 op zondag 25 september 2016, 16:01:17
is dit een parlementair onderzoek ofzo? ik heb sinds kort een locprogrammer maar ik kan er nog niet mee overweg. Maar ze kunnen de topic sluiten, als lui het belangrijker vinden om iedereen uit te pluizen ipv mensen helpen.

Iedereen wil je helpen maar dan wil je dan antwoord geven op de vragen die gesteld worden?

Je kan de boel om programmeren met een Esu of een andere lokprogrammer. Maar dan moet de boel wel zo bedraad en aangesloten zijn dat wat jij wil kan. Niet meer en niet minder. Als dat niet zo is dan werkt het gewoon niet zonder aanpassingen. Daarnaast is het gewoon de handleiding van de lokprogrammer lezen hoe het een en ander werkt via de lokprogrammer. Gewoon uitproberen of iets wil lukken of niet. Je kan altijd de decoder resetten naar zijn orginele staat.

Succes!

Groeten Ronald.
Re: Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0
Citaat van: flevoland2012 op zondag 25 september 2016, 16:01:17
ik heb sinds kort een locprogrammer maar ik kan er nog niet mee overweg.


Dit verklaart wel waarom je denkt dat er een parlementair onderzoek plaats vindt, uit de reacties lees ik dat iedereen wil helpen.

Walter en ik hebben in een paar posten vragen gesteld en Ben heeft aangegeven dat de vragen niet worden beantwoord.

Lees nu even reacties nummer 4, 10 en 17. Mogelijk dat je dan snapt wat er wordt bedoeld.

Concrete en essentiële vraag is: Aan welke poorten (AUX 1 t/m 4) zijn de respectievelijke draden gesoldeerd!

Gr. Fred.
Re: Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0
Het ging mij niet om de opmerkingen over de vraagstelling over de loc, het ging over de persoon die nodig vond om mij in het zwart daglicht te stellen om te zeggen dat ik een zelfde persoon ben als bij een ander forum en toen ik zei dat het niet geval was, werd er gewoon aan mijn oprechtheid getwijfeld en dat stak me behoorlijk.

ik ga Brawa een mail sturen of seinen naar nederlands voorbeeld mogelijk is en of ze er over willen nadenken een nederlandse versie van een decoder of iets dergelijks te maken. Ik vind het nogal raar om een loc te maken naar nederlands voorbeeld en rond te laten rijden met een duits of zwitsers seinbeeld.
Re: Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0
Iedereen verwijst steeds naar de lok programmer handleiding maar dat ding is zo incompleet dat die net zo goed de prullenbak in kan :thumbdown:heb met franstalige handleidingen gewerkt waar ik meer uit wijs kon worden terwijl ik geen woord frans praat of kan lezen.
Hoe hoger het IQ van een persoon word hoe lastiger het voor hun is om in normale taal te praten :thumbdown:
Re: Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

online
Re: Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0
Hallo Mannen,

Mijn mening, probeer hier iemand te helpen en kort geleden nog een ander aanwezig in dit draadje, alles valt of staat bij communicatie en feedback van de vraagsteller om tot een oplossing van een probleem te komen. Wil je het probleem ergens anders neerleggen prima, maar vraag je dan wel af waarom ik er tijd in wil steken om iets uit te zoeken,

met vriendelijke groet,

Walter

Re: Rangeerlicht programmeren ESU Lokpilot 4.0
Citaat van: flevoland2012 op zondag 25 september 2016, 22:25:53

....... en toen ik zei dat het niet geval was, werd er gewoon aan mijn oprechtheid getwijfeld en dat stak me behoorlijk.


Ik bied mijn excuses aan en neem mijn woorden terug, kennelijk bestaat toeval.


Terug naar het probleem. Je zegt dat je een LokProgrammer hebt maar er nog niet mee om kan gaan. Misschien is juist dit probleem de uitgelezen kans om het te leren anders ligt zo'n ding maar in de lade te niksen.

Citaat van: hmmglaser op zondag 25 september 2016, 23:10:16

Iedereen verwijst steeds naar de lok programmer handleiding maar dat ding is zo incompleet dat die net zo goed de prullenbak in kan :thumbdown:


http://www.tsdbvba.be/handleidingen/53451-NL.pdf Met de handleiding is niks mis Mark.

Verder heb ik niets toe te voegen in dit topic.

Gr, Ben.

:offtopic:
Edit: geen excuses. Flevoland, Meppelspoor, Marko, Eric en Petra zijn één en dezelfde persoon. Prima, moet ieder voor zich weten maar doe daar dan niet zo ingewikkeld over.