Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Apekop en/of hondekop?

Gestart door SvM vrijdag 23 september 2016, 17:27:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Apekop en/of hondekop?
Beste mensen.

Ik las onlangs bij de NOS dat de apekop deze zondag zijn laatste rit zou rijden.
Nu ben ik nog een leek maar de hondekop ben ik toch al wel vooral op MP en beurzen tegengekomen.
Maar de apekop?
Is hiervan ook ooit een model voor 3 rail uitgekomen?
Of is dit hetzelfde?

Ben benieuwd.

Groeten Sebastiaan
Re: Apekop en/of hondekop?
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Apekop en/of hondekop?
Sebastiaan,

Hondekop = Mat'54, in model gemaakt door o.a. Piko en Lima
Apekop = Mat'64, in model gemaakt door o.a. Roco en Fleischmann

Verder zit er echt wel verschil tussen een Honde- en Apekop (en nee, ik bedoel dan niet de hoofden van die dieren ;))
Re: Apekop en/of hondekop?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Apekop en/of hondekop?
De zogenaamde Apekop is er in grofweg twee uitvoeringen geweest; Plan T (Vierwagenstel) en Plan V (Tweewagenstel).
Plan V is onlangs nog door Roco in gele en groene uitvoering uitgebracht.
Re: Apekop en/of hondekop?
Aha en de apekop voor 3-rail? Is er niet?
Re: Apekop en/of hondekop?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Apekop en/of hondekop?
Citaat van: SvM op vrijdag 23 september 2016, 21:47:32
Aha en de apekop voor 3-rail? Is er niet?
Ja wel dus de Plan V van Roco of Fleischmann.
http://wiki.3rail.nl/index.php/Fleischmann_1472
Re: Apekop en/of hondekop?
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Apekop en/of hondekop?
Jawel, Roco en Fleischmann hebben hem.
Re: Apekop en/of hondekop?
Ach zo, word deze ook door de fabrikant zo omschreven?
Kan er niks over vinden namelijk.
Zodat als ik hem ergens zie ook als dusdanig zou herkennen.


Mvg Sebastiaan
Re: Apekop en/of hondekop?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: Apekop en/of hondekop?
Hoi Sebastiaan,

Een overzicht van uitgebrachte modellen van de hondekop en apekop vindt je onderaan de pagina van de grootspoor artikelen in de wiki:

http://wiki.3rail.nl/index.php/Bouwserie_Mat_%2764
http://wiki.3rail.nl/index.php/Bouwserie_Mat_%2754

Mvg,

Johan (Treinsmurf) - wikiredactie
Re: Apekop en/of hondekop?
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re: Apekop en/of hondekop?
Apekop is ook nooit de officiële naam voor deze treinserie geweest, deze is ooit door hobbyisten in het leven geroepen. Ik denk dat de fabrikanten er daardoor vrij weinig mee doen.
Re: Apekop en/of hondekop?
Lid sinds: 2007

offline
Re: Apekop en/of hondekop?
Hondekop is ook nooit een officiële naam geweest. Het is wel een bijnaam voor mat '54 die vrij algemeen werd gebruikt. Sterker, heel wat mensen noemden alle treinstellen met zo'n neus een Hondekop.
Geen idee waar de bijnaam Apekop voor mat '64 vandaan komt, maar hij is nooit aangeslagen, zelfs niet onder hobbyïsten.

Mat '64 is ruim met modellen vereerd. De Fleischmann plan v is al 30 jaar geleden uitgebracht. En recent dus zowel plan v als de vierdelige plan t door Roco. Na een Chinees avontuur zijn de mallen in revisie, maar we kunnen nog wel wat varianten van Roco verwachten.

De Hondekop heeft een wat moeizame relatie met H0, vind ik, hoewel er modellen bestaan van een stuk of vier fabrikanten.
Re: Apekop en/of hondekop?
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Apekop en/of hondekop?
Hallo Sebastiaan,

Toets het woord apekop in op you tube en je krijgt heel veel Mat '64 materieel te zien.

https://www.youtube.com/results?search_query=apekop.

Succes ermee.

p.s. degenen die er niet bij waren gisteren. Het was fantastisch!

Jasper
Re: Apekop en/of hondekop?
Lid sinds: 2007

offline
Re: Apekop en/of hondekop?
En als je wil weten waarom de pers het opeens massaal over Apekop heeft. Dat komt omdat NS het in de persberichten over de afscheidsritten over Apekop had. Een term die daar normaal ook niet wordt gebruikt, maar het klinkt leuk bij zo'n gebeurtenis.
http://nieuws.ns.nl/laatste-treinrit-mat-64-apekop-volgeboekt/
Re: Apekop en/of hondekop?
Als klein jochie kende ik de term "apenkop" ook al, ik herinner me dat ik bij een machinist eens in de cabine mocht zitten en een stukje mocht meerijden naar Utrecht Centraal. Ik keek mijn ogen uit.  Deze machinist vroeg of ik het verschil tussen de Apenkop en de Hondenkop wist.  Dit was begin jaren '90 dus de term an sich is niet echt nieuw, alleen zelden gebruikt denk ik  :) 

In mijn verzameling heb ik een Fleischmann 4472, deze werkt op wisselstroom.  In de gegevens die iemand hier stuurde zag ik echter dat het normaal gesproken dus een gelijkstroom model zou moeten zijn,  ik vermoed dus dat de mijne is omgebouwd.  Verklaart mogelijk ook waarom ie af en toe vreemd doet tijdens het rijden, de snelheid fluctueert heel erg.  misschien een bekend probleem ?

Verder ben ik heel benieuwd hoe het zal gaan met deze treinstellen,  ik zag een mooie foto voorbij komen op facebook van de stichting, één van de treinstellen is al schoongemaakt en ontdaan van graffiti, ziet er weer vrij netjes uit.  zou leuk zijn als ze ook weer de ritjes naar het spoorwegmuseum zouden gaan maken.
Re: Apekop en/of hondekop?
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Apekop en/of hondekop?
Hallo Martyn,

Als jij in je verzameling een Fleischmann 4472 hebt, kan dat een omgebouwd model zijn naar wisselstroom. Eerder denk ik dat je een 1472 hebt. Dit model is nl. al uitgevoerd in wisselstroom. Je zei ook dat jou model slecht loopt. Je kan er een andere motor in zetten van het merk Modeltorque. Deze firma heeft speciaal voor Fleischmann een borstelloze motor op de markt gebracht welke niet zo heel erg duur is maar beter loopt dan de motoren van Fleischmann. Je vroeg je ook af hoe het verder zal gaan met deze treinstellen. Nou zoals je inmiddels wel hebt kunnen zien op de vele you tube filmpjes over de Mat '64 hebben de treinstellen op 25 september een grootse afscheidsrit gehad door Nederland en daarna is de 876 bij het spoorwegmuseum achtergebleven. De andere Mat '64 zullen gesloopt gaan worden. Of het moet nog zijn dat er particulieren of clubs zo'n treinstel aanschaffen en er iets in de toekomst mee gaan doen. Ik weet bijvoorbeeld dat er een stichting is die heet de stichting mat '64. Ze hadden de 419 maar deze is beschadigd geraakt bij een kleine aanrijding en is inmiddels gesloopt. Nu hebben ze de 904. Ik heb even de site doorgelezen maar heb het idee dat er al een tijd niets is toegevoegd op de site. Het is zelfs nog niet mogelijk om met de trein van Lelystad naar Zwolle te rijden. Ook is het volgens hun site nog steeds mogelijk om met een Mat '64 naar Emmerich te rijden. Maar dit is helaas niet meer mogelijk door de recente aanpassing van de beveiliging en het omschakelen van de nederlandse spanning naar de duitse spanning.

Groet,

Jasper
Re: Apekop en/of hondekop?
Hoi Jasper

op de doos staat in elk geval 4472, op het treinstel zelf staat trein nummer 942, dus dan denk ik dat het inderdaad toch om een omgebouwde 4472 gaat.

Voor wat betreft Mat 64, die afscheidsrit wist ik inderdaad, helaas kon ik er niet bij zijn.
Wel is op de facebook pagina van die stichting meer nieuws te vinden dan op de website, zo zie je dus dat ze druk bezig zijn met het treinstel.
https://www.facebook.com/Stichtingmat64/?fref=ts

Mat 54 daarentegen, is al veel langer buiten dienst.  Toch naast deze mat 64 altijd een van mijn favorieten hoor. Zwaar. degelijk en comfortabel.
Er lopen al een poosje plannen om een Benelux toestel uit Belgie hierheen te halen, prachtig apparaat ik ben heel benieuwd hoe dat verloopt.
Hij kan elk moment rijklaar zijn voor transport naar Nederland, dus keep out  :)

Re: Apekop en/of hondekop?
Voor de  geinteresseerden,  hier het filmpje van het NMBS toestel van de Hondenkop mat 54 dat dus naar Nederland komt  :)

Re: Apekop en/of hondekop?
Lid sinds: 2009

offline
Re: Apekop en/of hondekop?
Citaat van: Jasperkc op zondag 06 november 2016, 17:07:50
Je kan er een andere motor in zetten van het merk Modeltorque

Eén probleempje.. Modeltorque bestaat niet meer, dus je zult heel goed moeten zoeken om nog zo'n setje te kunnen vinden.
Zie ook bij de buren : http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56130.0

Frits