Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Hoe M-rails weer als nieuw buigen?

Gestart door 151 104-7 maandag 26 december 2016, 13:20:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe M-rails weer als nieuw buigen?
Beste forumleden,

We kennen het allemaal wel; gebruikte M-rails is vaak aan alle kanten verbogen:
1. Het railbed is krom waardoor er een kier zichtbaar is tussen railbed en de houten treinplaat of op de overgang tussen 2 gekoppelde rails.
2. De spoorstaven zijn omhoog of juist omlaag gebogen ten opzichte van het railbed zodat de spoorstaven horizontaal niet recht aansluiten op de volgende rails.
3. De spoorstaven zijn in zijn geheel verschoven in het railbed zodat er een kier zit bij de overgang naar de volgende rail.
4. De klem waarmee 2 spoorstaven aan elkaar geschoven zit is te ruim.
5. De klem (punt 4.) zit wat los en verschuift bij het plaatsen van de opvolgende rail.

Een (zo goed als) nieuwe M-rail sluit wel goed aan op de volgende rail. Het rijdt veel soepeler en ziet er veel mooier uit. Je kan het wel met wat geduld weer een stuk beter krijgen (beter als op de foto's) maar het lukt me niet om het echt goed en als nieuw te krijgen. Vooral punt 1 en 4 blijven lastig. Punt 4 lukt op zich wel maar de klem ziet er nooit zo mooi uit als bij een nieuwe en het resultaat is ook al gauw punt 5.

Zijn er mensen die zich hier ook mee bezighouden?  Wie heeft er tips? Ik gebruik een kleine platbektang. Zijn er betere gereedschappen? Zijn er malllen te koop of zelf te maken?

Groeten

Jan

Re: Hoe M-rails weer als nieuw buigen?
Heel herkenbaar  :)

Ik gebruik ook zo'n tangetje, dan krijg je het in de meeste gevallen met wat prutsen wel goed.
En soms niet, dan gooi ik de betreffende rail gefrustreerd in het bakje met afgeschreven M-rails...

Koen
Re: Hoe M-rails weer als nieuw buigen?
Gebruik ook een tangetje, maar gezien de lage prijs van m rails gooien we ze ook vaak weg, voor een paar euro heb je weer een lading nieuwe rails.
Re: Hoe M-rails weer als nieuw buigen?
Ik heb het ook wel eens geprobeerd, maar uiteindelijk heb ik het opgegeven. Alle M-rails verpatst en splinternieuwe K-rails gekocht, ik was er helemaal klaar mee...
Re: Hoe M-rails weer als nieuw buigen?
Met wat geduld en idd een paar tangetjes lukt het je wel om ze terug respectabel te maken . En als je wat rondneust vind je echt bijna nieuw rails en anders .... ik vind persoonlijk dat zo'n M baan wat mag ratelen en stotteren het heeft een zeker charme . Als ik ze ooit beu word schakel ik over net als Harm op K rails met de nadruk op als . Mss schakel ik wel over op Primex rails 😉😉😉😉

Mvg Michel
Re: Hoe M-rails weer als nieuw buigen?
Heren,

bedankt voro jullie reacties. Ik weet nu in elk geval dat er geen mal of zo voor is bedacht. Dus gewoon heel erg je best doen met buigen en een tangetje. Kan niet anders  :)

Groeten,

Jan
Re: Hoe M-rails weer als nieuw buigen?
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: Hoe M-rails weer als nieuw buigen?
interessant topic, daar veel van mijn Mrail gebruikt is voor "tapijtrijden"met alle gevolgen van dien
Re: Hoe M-rails weer als nieuw buigen?
 @citaat en toch blijft alles meestal goed werken he .  ;) ;)

Persoonlijk vind ik de Crails wel mooi maar nogal vrij bros. Voor Matthias mijn oude voorraad Mrails herontdekte had ik via via een Crail setje gekregen . Hier waren al stukjes afgebroken en ik merkte dat er na nog een aantal maal in en uit elkaar gehaald te hebben nog meer brokken waren. Daarom dat we (of ik alleen) besluiten om andere rails te gebruiken over zou stappen op de Krail.

MVG Michel
Re: Hoe M-rails weer als nieuw buigen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Hoe M-rails weer als nieuw buigen?
 @citaat
De c-rail gemaakt vanaf 2001 heeft dit probleem niet meer.
Daarvoor gebruikte Märklin een verkeerd soort plastic dat inderdaad afbrokkelt.
Aan de onderkant van de rail staat een cirkeltje met daarin de laatste 2 cijfers van het jaartal.

Dirk-Jan
Re: Hoe M-rails weer als nieuw buigen?
 @citaat
Ha dat wist ik nog niet Dirk Jan . En de nieuwere versie zou dit dus niet meer hebben ??

MVG Michel
Re: Hoe M-rails weer als nieuw buigen?
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Hoe M-rails weer als nieuw buigen?
 @citaat
Vanaf 2001 heeft Märklin een andere samenstelling van het plastic gebruikt, dus dat brokkelt niet meer af.

Dirk-Jan
Re: Hoe M-rails weer als nieuw buigen?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Hoe M-rails weer als nieuw buigen?
Jan,

Ik had vroeger rubberen geluidsdempers voor onder de M-rails.
Wellicht kun je er een op de kop tikken en daarvan een mail van multiplex maken.
Buigen zal dan niet direct lukken maar je kunt wel zine waarde rails afwijkt.

Henk
Re: Hoe M-rails weer als nieuw buigen?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Hoe M-rails weer als nieuw buigen?
En dan hebben we het nog even niet over het afbreuk risico van k-rails: bielsen aan de uiteinden van rails hebben soms de neiging af te breken. Dat valt lang niet altijd direct op, maar vooral bij 2e hands aanbod wel.