Citaat van: Barry1972 op dinsdag 20 september 2016, 17:40:24
Maar toch vreemd dat ze dan ook niet op de hoogte waren van de ontwikkeling hiervan,
De door de ns bestelde is dacht ik een compleet nieuw concept, deze Siemens rijd gewoon al
Er zijn er pas 2, alszijnde prototypes waarmee toelating e.d. gedaan is, geleverd, het contract is pas getekend in 2011. Twee jaar eerder, in 2009 dus al, kwamen de eerste prototypes van de Fyra V250 in Nederland aan, terwijl het eerste deel van de order in 2007 geleverd had moeten zijn.
In 2004, toen het contract werd getekend voor de V250, was er slechts de BR 189 als moderne multisysteemloc en hadden de Fransen de Prima1, waarvan alleen prototype BB37000 geschikt was voor alle stroomsystemen in Europa, maar niet harder kan dan 140 km/h, net als de BR 189. Elektrisch grensoverschrijdend materieel was toen nog in de kinderschoenen, zeker voor hogere snelheden. De Fransen hebben hun TGV, die inderdaad 4 systemen doet, maar dat is een "echte" HST. De Duitsers met hun ICE3M idem. Pas in 2006 is de eerste multisysteem hogesnelheidsloc, de Taurus3/Rh1216, in dienst gekomen. En in de tussentijd heeft de techniek een enorme sprong gemaakt. De opvolger van de Eurosprinters, de Vectron, is in zo'n beetje iedere smaak leverbaar die je maar kan wensen, terwijl een uitgeklede Eursprinter naar verluid de meeste systemen wel gewoon aan boord zou hebben. 160 km/h of 200 km/h met 6400 kilowatt duurvermogen, 160 km/h met 5600 kilowatt duurvermogen, monocourant, multicourant, diesel, etc. Kort gezegd: In de periode van de V250 was er nog maar weinig te kiezen. Of een echte HSL of een normale intercity, een tussenvorm was er nog niet.
Ook de treinstellen zijn flink doorontwikkeld. Velaro D, die nog in de productnaam ICE3 valt (waar dus ook de Eurostar E320 familie van is) de diensten op Parijs rijdt, ook flink vertraagd geleverd trouwens, zo erg dat Siemens kostenloos een 17e treinstel heeft geleverd als compensatie, de ICE4, maar bijvoorbeeld ook de Pendolino's, om maar een voorbeeld van een andere tussenvorm HST te pakken.
Overigens is het er de laatste jaren niet overzichtelijker op geworden: BR 403/406 als -klassieke Velaro eerste generatie- ICE3(M(F)), BR 407 als -Velaro D- ICE3MF, BR 412 als ICE4, waarvan de laatste twee duidelijk aanwijsbaar zijn als familie van elkaar. Duidelijke overeenkomsten, maar toch ook duidelijk zichtbare verschillen. Alhoewel je die wel even moet zien.