Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd

Gestart door PaT maandag 19 september 2016, 06:46:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Op 16 september is met een feestelijke 'drive in' in station Berlijn de ICE-4 gepresenteerd.  Dit nieuwe treinstel moet de nieuwe ruggegraat worden van het Duitse langeafstandsverkeer.

De ICE-4 is een (maximaal) 12-delige trein met een topsnelheid van 250 km/u.  Daarbij gebruikt het treinstel 22% minder energie dan een ICE-1.

Voor het eerst kunnen de Duitsers hun fiets meenemen in de ICE (8 plekken)  en is er wifi in zowel de eerste als de tweede klasse.

Hoofdaannemer van de treinstellen is Siemens,  maar 30% van de onderdelen komen bij Bombardier vandaan.


Een "the making of" filmpje van de ICE-4






Interieur 1e klas


Leeslampjes geïntegreerd in de stoelen.


bistro





Meer over de introductie en nog veel meer foto's kan je vinden op de website van Railcolor.
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Bedankt voor het plaatsen van het mooie filmpje van deze schitterende ICE-4. :thumbup:

Ook bedankt voor de link naar de interessante site van Railcolor.  :)
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Railcolor is een erg leuke website voor treingekkies. Ze zijn ook vrij actief op Facebook.

De ICE 4 vind ik ook een plaatje. Het ontwerp spreekt mij veel meer aan dan die van de ICE 3.
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
-Patrick:
Dank voor het delen van de mooie beelden, prachtig treinstel,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Dat hij maar vlug uitgebracht mag worden in 3Rail.
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Toch grappig dat ze van de 300 km/hr afstappen. NL had hier mooi mee in  kunnen stappen. ;)
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
CiteerNL had hier mooi mee in  kunnen stappen.

Dat zat ik ook net te denken! Bij de HSL aanbesteding was het probleem altijd dat er geen standaard 250 km/u stellen te koop waren, en dat daarom die Italianen iets nieuws gingen maken. Nu zijn ze er dus wel! Handig :)
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Dat was inderdaad ook wat mij in gedachten schoot. Maar vooralsnog is de ICE 4 alleen goedgekeurd in Duitsland.
Voordat er dan weer goedkeuring in Nederland en België zou zijn, dan ben je weer even verder (met name door het "1000 uur storingsvrij rijden in Nederland", wat de ILT eist).

Ik ben niet zo goed op de hoogte van de plannen op de HSL Zuid, maar blijven de Traxxen daar nu gewoon op rijden of gaat dat nog veranderen tegen de tijd dat er weer naar België wordt gereden?
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Het zijn mooie treinstellen, veel mooier dan de albatros en de traxxen enuh 1000km is maar 4 uur rijden :-)
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
De ICE-4 vloot gaat de ICE-1 aflossen. Die rijdt ook geen 300 km/h.

50 km/h meer betekent ook een (veel) grotere energieafname, en de winst in reistijd is beperkt. Zoveel plaatsen waar je 300 kan in Duitsland zijn er nu ook weer niet.

En de ICE-4 kennen we in Nederland al - als Eurostar. Deze wordt momenteel getest voor de dienst Amsterdam-London.
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
De Eurostar is een Velaro van Siemens.  Ik heb niet kunnen achterhalen of de ICE 4 ook onder dat concept valt.  Wel heb ik gevonden dat de ICE 4'tjes ook naar o.a. Nederland gaan rijden.

Bron: Wikipedia

Edit: grr,  in datzelfde Wikipedia artikel staat ook de link naar de Velaro's...
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Hartstikke bedankt voor het plaatsen.
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
valero is in principe een moderne ICE 3 . DB serie 407 is een Valero DE 
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Citaat van: PaT op maandag 19 september 2016, 06:46:02





Toch wel merkwaardig dat er in 1ste klas zitplaatsen zijn zonder raam...  Misschien is de indeling en opstelling van de zitplaatsen in 2de klas beter.
Dat had "Fiasco Fyra" ook: 1ste klas zitplaatsen zonder raam.

Willy
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
De zitplaats zonder raam zit naast het bagagerek waar een. heel groot raam zit. Misschien ook is het ook wel een rustige plek als je alleen wat wilt lezen of slapen. Voor ieder wat wils.
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Mooi treinstel, dat betekent weer werk aan de winkel voor de modelspoor fabrikanten. :thumbup:
Het is ondertussen alweer ruim 31 jaar geleden dat de ICE-1 aan de DB werd afgeleverd.
Leuk details is dat de kleurstelling al die tijd nagenoeg ongewijzigd is.

Citaat van: Dicklz op maandag 19 september 2016, 10:37:57
...enuh 1000km is maar 4 uur rijden :-)
Dick volgens Patrick moet het 1000 uur zijn en dat is wel iets meer dan 4 uur rijden.  ;) :D
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Mooie kroketten / bratwurst wagen (bistro)  :thumbup: :D
Idd vreemd dat de ns dan toch weer naar die Italianen is gegaan voor hun treinstel..

Maar deze gaat ook gewoon in nl. Komen neem ik aan?

Groeten Barry
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
 @citaat
Niet vreemd hoor, dat de NS naar de Italianen zijn gegaan. In die tijd was de ICE 4 nog helemaal niet te koop.

Gr.  Charlie
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Maar toch vreemd dat ze dan ook niet op de hoogte waren van de ontwikkeling hiervan,
De door de ns bestelde is dacht ik een compleet nieuw concept, deze Siemens rijd gewoon al  :?

Groeten Barry
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
toen was het nog ICx met tiendelige stellen die 249 km/h ( waarom maar 249 km/h , regeltjes ) gepland , maar nu komt de ICE 4 als 12 delige set met 250 km/h , of als 7 delige set met 230 km/h .
GEEN meersysteem in ontwikkeling ( daar lijkt de ICE 3 voor te zijn )
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Triest hoe zo iets kan verlopen.
Nederland is zo ontzettend klein maar wil graag zo groot zijn...

Als je hier met 250 km per uur zou rijden rij je in denk ik 2,5 uur van Friesland naar zeeland, of van Limburg naar hoek van Holland .

En dan?
Ben je nog nergens haha....

Groeten Barry
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Citaat van: Barry1972 op dinsdag 20 september 2016, 17:40:24
Maar toch vreemd dat ze dan ook niet op de hoogte waren van de ontwikkeling hiervan,
De door de ns bestelde is dacht ik een compleet nieuw concept, deze Siemens rijd gewoon al  :?
Er zijn er pas 2, alszijnde prototypes waarmee toelating e.d. gedaan is, geleverd, het contract is pas getekend in 2011. Twee jaar eerder, in 2009 dus al, kwamen de eerste prototypes van de Fyra V250 in Nederland aan, terwijl het eerste deel van de order in 2007 geleverd had moeten zijn.

In 2004, toen het contract werd getekend voor de V250, was er slechts de BR 189 als moderne multisysteemloc en hadden de Fransen de Prima1, waarvan alleen prototype BB37000 geschikt was voor alle stroomsystemen in Europa, maar niet harder kan dan 140 km/h, net als de BR 189. Elektrisch grensoverschrijdend materieel was toen nog in de kinderschoenen, zeker voor hogere snelheden. De Fransen hebben hun TGV, die inderdaad 4 systemen doet, maar dat is een "echte" HST. De Duitsers met hun ICE3M idem. Pas in 2006 is de eerste multisysteem hogesnelheidsloc, de Taurus3/Rh1216, in dienst gekomen. En in de tussentijd heeft de techniek een enorme sprong gemaakt. De opvolger van de Eurosprinters, de Vectron, is in zo'n beetje iedere smaak leverbaar die je maar kan wensen, terwijl een uitgeklede Eursprinter naar verluid de meeste systemen wel gewoon aan boord zou hebben. 160 km/h of 200 km/h met 6400 kilowatt duurvermogen, 160 km/h met 5600 kilowatt duurvermogen, monocourant, multicourant, diesel, etc. Kort gezegd: In de periode van de V250 was er nog maar weinig te kiezen. Of een echte HSL of een normale intercity, een tussenvorm was er nog niet.

Ook de treinstellen zijn flink doorontwikkeld. Velaro D, die nog in de productnaam ICE3 valt (waar dus ook de Eurostar E320 familie van is) de diensten op Parijs rijdt, ook flink vertraagd geleverd trouwens, zo erg dat Siemens kostenloos een 17e treinstel heeft geleverd als compensatie, de ICE4, maar bijvoorbeeld ook de Pendolino's, om maar een voorbeeld van een andere tussenvorm HST te pakken.

Overigens is het er de laatste jaren niet overzichtelijker op geworden: BR 403/406 als -klassieke Velaro eerste generatie- ICE3(M(F)), BR 407 als -Velaro D- ICE3MF, BR 412 als ICE4, waarvan de laatste twee duidelijk aanwijsbaar zijn als familie van elkaar. Duidelijke overeenkomsten, maar toch ook duidelijk zichtbare verschillen. Alhoewel je die wel even moet zien.
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Wow, wat een kennis van zaken weer Laurent. Dat maakt het bezoek aan dit forum soms zo leuk en leer je ook nog eens wat.  :thumbup:
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Laurent,

Het V250 Fyra stel ben ik van op de hoogte.

Maar er is onlangs (zie link) beslist om juist bij diezelfde fabrikant van de v250 opnieuw een treinstel te bestellen, ter vervanging van de geflopte Fyra.
Dan hadden ze toch beter deze van Siemens genomen?

Link, https://www.rtvnh.nl/nieuws/188498/frans-bedrijf-moet-fyra-fiasco-goedmaken-ns-bestelt-79-intercitys

Groeten Barry


Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Barry,


Alstom is niet de bouwer van de V250 Fyra Albatros. Dat was AnsaldoBreda.
In je eigen linkie staat trouwens dat Siemens de treinen ook graag wilde bouwen, dat zelfs in kort geding heeft geprobeerd af te dwingen, maar hier van de rechter geen gelijk kreeg.
De nieuwe treinen zijn een bestaand concept van Alstom, uiteraard aangepast aan Nederland en voor max 200 km/u.
Schijnbaar waren ze daar de beste bieder in.
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Sorry , je hebt helemaal gelijk. Vandaar mijn verwarring.
Alstom word het nu, en ansaldobreda was destijds maker van de v250.
Dacht dat het om dezelfde fabrikant ging   :o)

Dom dom.
Maar dan gaat het misschien wel goed komen , Alstom heeft volgens mij ook de (v)irm gemaakt.

Groeten Barry
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Hoi,

De (V)IRM is gemaakt door Talbot in Aken, tegenwoordig bombardier..  ;)

Gr. Dieuwe
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Barry, je maakt er weer een gezellige bende van. Dit topic gaat over de ICE-4. :D

Gr, Ben.
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Even offtopic en dan weer verder over de ICE 4. Er is getest met de Traxx 186's in combinatie met een stuurstand maar dat werd te duur om allemaal op elkaar afgestemd te krijgen.  Daarom dus maar een sandwich.

Wat bovenstaande discussie dus wel duidelijk maakt os dat we in Nederland vaak net te vroeg met ideeën of willen we net wat bijzonders.  De ICE 4 had Inderdaad prima op de HSL kunnen rijden.
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Citaat van: Spoorman op woensdag 21 september 2016, 18:30:37
Barry, je maakt er weer een gezellige bende van. Dit topic gaat over de ICE-4. :D

Gr, Ben.

Ik zou zomaar bij de ns kunnen werken  :P

Groeten Barry
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Citaat van: PaT op woensdag 21 september 2016, 19:12:19
Even offtopic en dan weer verder over de ICE 4. Er is getest met de Traxx 186's in combinatie met een stuurstand maar dat werd te duur om allemaal op elkaar afgestemd te krijgen.  Daarom dus maar een sandwich.

Wat bovenstaande discussie dus wel duidelijk maakt os dat we in Nederland vaak net te vroeg met ideeën of willen we net wat bijzonders.  De ICE 4 had Inderdaad prima op de HSL kunnen rijden.

Nou over de ice 4 valt nu niet zo veel meer te vertellen.
Hij doet het  :P
De v250 niet.

Des te interessanter is dan weer de vraag of de stuurstand dan al die tijd als wagon gebruikt zijn i.p.v. Waar ze voor bedoeld waren?

Heerlijk dat hier trouwens zo veel kennis aanwezig is, ik was toch in de overtuiging dat Alstom de irm gemaakt had, maar was idd. Talbot.
Alstom heeft de huidige sprinter gemaakt dat was de link..
Bijna niet meer bij te houden dit haha.

Groeten Barry
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Patrick, bedankt voor het delen van deze info over de ICE4. :arrow: :thumbup:
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Het idee met de stuurstandrijtuigen gaat nog veel verder. Ter vervanging van de Beneluxtreinen zou de HSL gaan rijden, met de V250. Daar is tijdens ombouw van de eerste serie ICR BKD naar BDs een beslissing over genomen, namelijk extra ombouw. In eerste instantie was het idee deels sandwitch te gaan rijden, maar men zag er meer heil in extra stuurstandrijtuigen te bouwen en dus met 1 loc te gaan werken, zodat men flexibeler was. Zodra de HSL geopend zou worden, zou de Beneluxtrein eruit gaan en zouden de ICR rijtuigen in de binnenlandse dienst komen, dat had zo'n 8-9 jaar terug moeten zijn. Het oorspronkelijke idee was zelfs om de Benelux Bs'en, dus de stuurstandrijtuigen, om te bouwen tot normale rijtuigen met de bakovergangen die van de tot BDs omgebouwde BKD rijtuigen over waren, na het beëindigen van de Beneluxdiensten. Dit is uiteindelijk van tafel gegaan. Een deel van deze BDs rijtuigen hebben gewoon ter zijde gestaan.

Hoe dit verhaal afgelopen is, weten we denk ik allemaal wel. Terug naar de ICE4. Zoals ik zei, er zijn pas enkele treinstellen (even nagezocht, vond 2 zo weinig, blijken er al iets meer te zijn, het lijken er tot nu toe 6 te zijn). De beoogde indienststelling in planmatige dienst is dan ook pas dienstregelingswissel december 2017. Echter, ook dit project is vertraagd. De bedoeling was om midden 2015 de treinen officieel te presenteren alszijnde toegelaten en vanaf half 2016 de eerste proefritten met passagiers te maken. Dit gaat ook gebeuren, als alles volgens planning gaat, zal er een ICE1 omloop tussen Hamburg en München vervangen worden door de ICE4, waarbij de ene richting via Ingolstadt (dus de NBS Nürnberg - München) en de andere richting via Augsburg gereden zal worden. Maargoed, een planning doe je op papier, treinen rijden op rails. >:-D
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Bedankt voor de info weer Laurent  :thumbup:
We gaan de ice4 hier in Nederland voorlopig dus nog niet toegekomen.

Groeten Barry
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Lid sinds: 2013

Kees Hulstein

offline
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Het gaat helemaal niks worden, deze ICE 4. Kwam al te laat bij de onthulling.  >:-D >:-D
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: ICE-4 gepresenteerd én goedgekeurd
 @citaat
Wisselstoring?