Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

interesse in gips afdrukken?

Gestart door laurence evers zondag 18 september 2016, 19:37:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
interesse in gips afdrukken?
laurence evers
gast

interesse in gips afdrukken?
Heb je nog een afdrukje nodig, ik kan ze eventueel voor je maken.
Re: interesse in gips afdrukken?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: interesse in gips afdrukken?
ik heb ook een 20-tal mallen van Spörle, misschien een idee om afgietsels uit te wisselen ?
Re: interesse in gips afdrukken?
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: interesse in gips afdrukken?
Weet wat je doet!! Op de mallen en de afgietsel rusten de auteurs- eigendomsrechten van Klaus Spörle.

"Es ist nicht gestattet, die Formen zu gewerblichen Zwecken zu vermieten, zu vervielfältigen, Vervielfältigen zu vertreiben oder zu vermieten sowie mit Hilfe der Formen hergestellte Giessteile einzeln und ohne weitere Bearbeitung zu vertreiben. Zuwiederhandlungen sind ein Verstoss gegen das Urheberecht".





 
Re: interesse in gips afdrukken?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: interesse in gips afdrukken?
Hallo,

Zoals ik het lees mag je de mallen(maar ook de gemaakte afgietsels gemaakt met behulp van die mallen) niet wegdoen(al of niet tegen vergoeding) zonder dat er een extra bewerking aan het afgietsel is verricht.
Concreet mag ik dus van alles met de afgietsels doen als ik ze bijvoorbeeld rose geschilderd heb.

Ik snap de beperking natuurlijk. Het is de bedoeling van de mallenmaker dat mallen onderling niet uitgeleend worden.
Wel verrekte mooie mallen overigens van Spörle.

Groetjes

Willie
Re: interesse in gips afdrukken?
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: interesse in gips afdrukken?
De heer maakt zeer mooie mallen, hij kan natuurlijk van allerlei voorwaarden stellen maar of dit allemaal rechtsgeldig is??
Als je dit onder elkaar met mate deelt verwacht ik geen problemen hoor.
Misschien Wel als je er een flinke handel in begint  :D

De heer spörle komt de afgietsels toch ook niet persoonlijk keuren neem ik aan?
En of ze zijn kwaliteits eisen wel behalen , en dan een officiële  stempel en handtekening er op  ;)


Groeten Barry
Re: interesse in gips afdrukken?
Beste mensen,
Ja mag de mallen van Spörle niet kopieëren, en deze kopieën verkopen. Daarop rust het eigendoms-
recht van hem.
Maar de afdrukken mag je wel degelijk aan anderen geven/verkopen enz. Dat zou betekenen
dat je met zijn mal maar één afdruk mag maken; dat gaat het dus nooit worden.
Deze afdrukken zijn uiteindelijk de eigendom van de maker.
Het probleem van auteurs- cq. eigendomswerken is er dus niet.
Als je de gietsels wilt uitwisselen (wel of niet tegen een vergoeding), zoals Sn00zerman dat voorstelt,
loop je hooguit aan tegen het breukrisico bij verzending.
Uitlenen van de oorspronkelijke mallen kan een probleempje opleveren als er mallen breken bij een
uitleen;  wie draait dan op voor de kosten van vervanging?
Uit dat oogpunt is uitwisselen van de gietsels waarschijnlijk toch te verkiezen boven uitlenen van de
mallen.
Misschien doe ik ook wel mee; ik heb een aantal gevelmallen en wat straatmallen. Zal 't eens uitzoeken.

Wim
Re: interesse in gips afdrukken?
Heb al voor iemand van het forum gietmallen gemaakt, en dat deed ik met veel plezier.
Wie gaat dit weten niemand de persoon heeft dit niet vermeld, en heb ook enkele mallen uitgeleend
daar ik zijn gsm nummer heb. zijn woonadres en FB en zijn verzekerd opgestuurd en komen ook verzekerd terug,
heb ook al foto's gezien en die persoon betaalde netjes de verzending OK dit ga ik niet elke maal doen want de mallen zijn duur.
Re: interesse in gips afdrukken?
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: interesse in gips afdrukken?
Wim,

Spörle is daar heel duidelijk over en ik citeer nogmaals: "..........sowie mit Hilfe der Formen hergestellte Giessteile einzeln und ohne weitere Bearbeitung zu vertreiben" ..................

En Willie heeft bij het rechte eind en ik citeer hem: "............. Concreet mag ik dus van alles met de afgietsels doen als ik ze bijvoorbeeld rose geschilderd heb........"

Wat ieder er verder mee doet moet ie zelf weten ......... ( maak jullie alleen ergens op attent )

En ja: het zijn bijzonder mooie mallen en idd niet goeiekoop. Maar dan heb je ook iets ..... ;-)
Re: interesse in gips afdrukken?
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: interesse in gips afdrukken?
Beter is het denk ik om dit draadje te sluiten.

Als u een afdruk wilt kunt u een verzoekje sturen. 
Of gewoon een mal kopen bij spörle of bij Anita of noem ze maar op.

Groeten Barry
Re: interesse in gips afdrukken?
laurence evers
gast

Re: interesse in gips afdrukken?
Allemaal bedankt voor de info.

Bedankt.
Re: interesse in gips afdrukken?
Zeg, Is dat hier de licentie politie of wat  8o

We gaan toch geen draadjes sluiten omdat we een gipsen muurtje cadeau gegeven hebben zeker ?

Of gaan we dan ook al onze filmpjes en mp3's wegsmijten :-)

Groeten

Be zen
Re: interesse in gips afdrukken?
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: interesse in gips afdrukken?
Zal de blokker op een idee brengen. Puddingvormen als leuke beertjes mag je dan zeker ook niet aan de buurvrouw uitlenen
Re: interesse in gips afdrukken?
Heb hier 1 mal van sporle, ik maak er 3000 afdrukken mee die ik allemaal aan Laurens Cadeau geef.

En dan mag Mr sporle even komen bewijzen dat ze uit mijn mal gekomen zijn  :-)  :-)   Veel succes zou ik zeggen.
Als je trouwens 1 steen uit die mal aanpast en er een nieuwe van maakt heeft Dhr Sporle geen poot om op te staan.

Nog een vraagje trouwens:  Als ik een gipsen afdruk uit een sporle mal, met een 3d scanner inscan.
En ik print die dan uit op mijn 3D printer ? Ben ik dan in overtreding of niet ?   >:-D
Re: interesse in gips afdrukken?
Lid sinds: 2009

offline
Re: interesse in gips afdrukken?
Goedemorgen allemaal

Dit staat op de PDF/catalogus van Klaus Sporle zelf:

Die Vervielfältigung ist einfach und preiswert
? besonders wenn mehrere Modellbahnfreunde
die Formen gemeinsam nutzen

Dus.......................het spreekt voor zichzelf denk ik zo,

prettige dag

Vic








Re: interesse in gips afdrukken?
Dat zeg ik
Re: interesse in gips afdrukken?
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: interesse in gips afdrukken?
Henk zegt dat niet.

Maakt mij verder niet uit, ik juich het delen alleen maar toe  :thumbup: mits toe gestaan.

Goed, waar en hoe gaat dit eventuele delen en gieten en ik wil er wel 10 vormgegeven worden?
Waarbij het vormgeven eigenlijk wel dubbelzinnig is zie ik  :P

Groeten Barry
Re: interesse in gips afdrukken?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: interesse in gips afdrukken?
Tussen vrienden en clubleden mag het gewoon. En is dat hier een gezellig clubje ? jazeker !
Als je die verbodstekst correct vertaald, zal je merken dat je commerciëel die dingen niet mag reproduceren en/of verhuren/verkopen.
Dat is iets heel anders dan onder verscheidene modelspoorvrienden onder mekaar hé, we willen er toch geen munt uit slaan ?

(Laurence, ik moet nog een keertje fotos gaan maken, maar dat zal niet voor de eerste maand zijn, eerder ergens begin november)

just my 2cents ...
Re: interesse in gips afdrukken?
Zit een aardig verschil in het tegen eventuele materiaal kosten weggeven van de afdrukken of het daadwerkelijk te koop aan bieden conform een geldende marktprijs.
Maar denk dat Spörle daar niet actief achteraan gaat met zijn 80+  ;)
Re: interesse in gips afdrukken?
Ik denk dat Klaus allang met pensioen is. Handel en wandel wordt geregeld door Jansen Service GMBH