Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ombouw BR 216 Stap 2

Gestart door topslob zondag 18 september 2016, 17:11:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw BR 216 Stap 2
Lid sinds: 2014

offline
Ombouw BR 216 Stap 2
Ik heb dit voorjaar DIT draadje gestart waarbij ik een printje gemaakt heb om de sluitlichten te kunnen schakelen.
Op zich werkt dat prima. Waar ik minder tevreden mee ben de instelling voor optrek en rem vertraging van de 6090x decoder. Dit betreft één potmeter en een mooie geleidelijke acceleratie levert een enorm lange remweg op.
Tijd voor een Lopi V4 denk ik dan maar daarmee loop ik tegen een aantal zaken aan:

De loc heeft een sound module dit ik wil behouden. Deze geluiden worden geschakeld door F2 en F3.
Ik gebruik nu F1 (AUX1) van de 6090x decoder voor het aan / uit schakelen van de sluitlichten via een extra transistor paar op een extra printje.

Nu heb ik zitten spelen met functie mappen i.c.m. beide decoders en wil jullie vragen of het mogelijk is wat ik wil bereiken.

1: Decoder 6090x F2 en F3 uitsluitend nog aansluiten op de sound module. Verlichting, F1 (AUX1) en motor draden van deze decoder verwijderen.
2: Lopi V4 aansluiten op de motor en verlichting:
      -- Grijs  / Oranje op de motor
      -- Wit / Geel op de front lampjes gevoed via Blauw
      -- Groen / Violet op de 2 sets sluitlichten gevoed via Blauw

Via functie mappen het volgende instellen:
F0 Front licht aan / uit wisselend met de rijrichting (Lopi V4 standaard)
F1 Sluitlicht 1 (AUX1) aan bij voorwaarts (Lopi V4)
F1 Sluitlicht 2 (AUX2) aan bij achterwaarts (Lopi V4)
Sluitlichten contra aan de frontlichten aansluiten
F2 Typhoon (6090x)
F3 Typhoon (6090x)
F4 Acceleration (Lopi V4 standaard)
F5 Switching mode (Lopi V4 verplaatst)

Indien ik beide decoders op het zelfde adres zet zou dit volgens mij moeten werken. Het extra printje vervalt dan en ik zal alleen de weerstanden voor de leds van het extra printje naar Groen en Violet moeten verplaatsen.

Ik voeg een screendump toe van hetgeen ik via de lokprogrammer software heb veranderd. Ik zal dit t.z.t. via de MS 2 moeten veranderen maar dat lukt inmiddels goed.
Dit geeft de volgende CV's om aan te passen:

CV31 = 16, CV32 = 2
----------------------
CV378 =   8
CV394 =   0
CV410 =   0
CV428 =   0
CV444 =   0
CV492 =   2
CV508 =   2

Zijn er zaken die ik over het hoofd zie m.b.t. de verschillende protocollen MM en DCC?
Heb ik het Functie mappen begrepen of doe ik zaken fout
Kan het eenvoudiger, zonder een fors bedrag aan een ESU sounddecoder uit te geven (+/- ? 70 duurder dan de Lopi V4)?

Alvast bedankt voor jullie bijdragen, ideeën en commentaar
Hans
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Waarom zo'n goede decoder verwijderen ?
Je kan met de potmeters afregelen deze lok perfekt laten rijden,kruipen e.d.
Sluitlicht kan idd op F1,
voor de rest gebruik je gewoon de lichtuitgangen met voorschakelweerstanden t.b.v. de led's,
heb je echt geen extra transistors voor nodig...
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Wim,

Ik beweer niet dat de 6090x slecht is, ik vind alleen de instelling voor acceleratie / afremmen niet echt lekker werken en dan biedt de Lopi veel meer mogelijkheden voor een redelijke prijs. Dat ik transistoren gebruik komt omdat ik de sluitlichten schakel icm de frontlichten maar bij uitschakelen van de frontlichten ook de sluitlichten uit wil hebben. Dus sluitlichten alleen aan wanneer de loc los rijdt, uit icm de frontlichten.

Overigens gaat daar mijn vraag niet over, meer over of het mogelijk is wat ik hierboven beschrijf.
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
bij de lopi v4 kan je voorwaarden koppelen in de eerste kolom.Gebruik eens je rechterknop in de locprogrammer sofware en een wereld gaat voor je open.Je kan gewoon ook de uitgangen onder andere functietoetsen zetten.Zoek ook eens onder umbau XXX en je vind talrijke voorbeelden van ombouw en hoe simpel het soms s zonder bijkomende trucjes ?
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Spoorman
gast

Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Dat van die transistors snap ik ook niet.

Citaat van: topslob op zondag 18 september 2016, 18:16:36

Dat ik transistoren gebruik komt omdat ik de sluitlichten schakel icm de frontlichten maar bij uitschakelen van de frontlichten ook de sluitlichten uit wil hebben. Dus sluitlichten alleen aan wanneer de loc los rijdt, uit icm de frontlichten.


Oftewel:
- frontlichten aan met F0 (wisselend met rijrichting)
- sluitlichten aan met F1 (wisselend met rijrichting) maar alleen als ook F0 = aan

Dan zet je toch gewoon F0 als extra conditie neer in onderstaand?



Tenzij ik je verkeerd begrijp...... ;)

Gr, Ben.
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Johnny, die wereld gaat langzaam voor me open, ik heb aux1 bij reverse F1 veranderd in aux2 !! Een hele prestatie voor een newbee in functie mappen  :-) Inmiddels heb ik al knipperlampen op een andere loc geïnstalleerd als test en ook weer terug gezet. Ik begin het te snappen.

Ben, jij begrijpt het goed. Zo staat het ook in mijn screendump. Daarmee vervang ik de transistoren die er nu tussen zitten om dit met de 6090x te doen. Blijft de vraag open of ik dan F2 en F3 op de 6090x (zelfde adres) kan blijven gebruiken om de sound module aan te sturen.

Hans
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Spoorman
gast

Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Citaat van: topslob op zondag 18 september 2016, 18:51:26

Ben, jij begrijpt het goed. Zo staat het ook in mijn screendump.


Niet dus. :D Daar staat Forward, F1 en Reverse F1. Je moet F0 er bij zetten.

De 6090 kun je blijven gebruiken op hetzelfde adres.

Gr, Ben.
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Ben,

Ik was nog bezig met veranderen.
Ik neem aan dat jij het zo bedoeld.


Hans
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Ik geloof dat ik net iets leuks geleerd heb

In basic:
IF F0 = 1 AND F1 = 1 then AUX 1 = 1
Is het zo simpel?

Hans
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Spoorman
gast

Re: Ombouw BR 216 Stap 2
 :D :thumbup:
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Spoorman
gast

Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Wel even opletten: de 6090 luistert naar Motorola.
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Ben,

Met jou opmerking lig ik weer in de hoek van de newbees.
Ik kan op de MS2 volgens mij kiezen tussen MM en DCC. Betekent dit dat ik de Lopi dan ook op MM gebruik en welke consequenties heeft dat voor de instellingen?

Hans
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Spoorman
gast

Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Geen consequenties als je maar een LokPilot koopt die ook naar MM luistert. Er zijn er ook die alleen DCC zijn.
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
OK, dank voor de info. en de eye opener m.b.t. functie mappen. Daar ga ik nog veel plezier van hebben.

Daarmee zijn mijn vragen beantwoord en is er hopelijk voor andere ook weer iets duidelijker geworden.
Ik ga een Lopi halen en dan maar weer solderen. De loc is het waard.

Bedankt Hans
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Hans,

Je kunt de geluidsmodule aansturen met de onversterkte AUX3 en 4 van de lopi, als je deze van een een transistor (BC547, of BC847 (smd)) voorziet.

Zie voor aansluiting op http://fred.beneluxspoor.net/digitaal.html
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Ad,

Dat is ook een oplossing, dan kan de 6090x naar een andere, minder belangrijke, loc.
Dan heb ik een 21 pin Lopi nodig ipv de 8 polige die ik gedachten had. Die hoeft dan ook geen multi protocol te zijn, dcc is voldoende neem ik aan?

Deze:     ESU 54614 LokPilot V4.0 MP MM/DCC/SX 21MTC
Of deze: ESU 54615 LokPilot V4.0 DCC 21MTC-Schnittstelle

Hans
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Ad,

Met het schema wat jij plaatst kan je een led schakelen. Ik zie nog niet hoe ik daar een ingang van een sound module aanhang.
Feitelijk doet de 6090x decoder nu ook niets anders dan een uitgang hoog zetten waarmee een ingang van de sound module hoog wordt. De sound module heeft een eigen voeding die met het hoog gaan van de ingang een geluid genereert via een IC. Welke stroom er van de uitgang decoder naar de ingang sound module loopt is dan de vraag.

In DIT schema van de sound module zit er een 3k3 Ohm weerstand in serie met de ingang. Bij 5 V komt dat neer op 1,5 mA. Als ik de berekening op jou link toepas (dus max. 1 mA) zou ik tussen uitgang decoder en ingang sound module alleen een weerstand van 1,7 kOhm moeten plaatsen. Dat wordt dan een 1k8 en in totaal 5,1 kOhm. De pen t2 / t3 wordt nog steeds hoog dus voor de sound module zal het geen probleem zijn.

Kan iemand bevestigen dat het bovenstaande klopt voor een lopi v4 mtc 21 AUX3 en 4 uitgang?
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Hans,

De  diode en de 2k2 weerstand in het plaatje moet je even weg denken.
Volgens het schema op de site van Bogobit, staat dat de ingangen t2 en t3 van de soundchip laag moeten worden geactiveerd.
Je kunt het eens testen door t2 laag te maken met een weerstand van 4k7 naar decoder min te leggen.
Als dit werkt, kun je de collector van de transistor aan t2 resp. t3 hangen en de emitter met 3k9 naar decoder min.
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Je kunt ook gewoon de esu mtc21 dragerprint met versterkte uitgangen aux3 en aux4 gebruiken is wel iets duurder maar makkelijker om te maken zie mijn topic over het mappen van functies en uitgangen
klik hier ik heb dan aux3 en aux4 voor de seinen gebruikt en aux1 voor binnen verlichting maar die kunnen(aux3 en 4 dan)ook prima voor de typhoon gebruikt worden.
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
of een goedkope AUX3/4 versterker.
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Of je gebruikt een Marklin Msd, die heeft standaard 4 versterkte AUX poorten.
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
En die schijnen ook nog beter te zijn op motor aansturings gebied dan de lopi4 ;) ik heb ook nog een paar loks liggen waar ik mooi zo'n mLD/3 of misschien wel een mSD/3 in ga bouwen om dan ook de front en sluit seinen onafhankelijk schakelbaar te maken.
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Ad,

Even uitgaande van ESU 54615 LokPilot V4.0 DCC 21MTC-Schnittstelle met dus onversterkte AUX 3 en 4.
Klopt dan het onderstaande schema(tje)?


Als dit OK is ga ik dit weekeinde wel onderdelen halen in IJmuiden en een Lopi. Banenprint heb ik nog. Volgens mij zijn de meeste andere opties minimaal ? 10 duurder.

Groet Hans
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Lid sinds: 2023

offline
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
 @citaat2  ? 10,00 zal wel meevallen.
Ik heb 21 MTC printjes gekocht met alle uitgangen versterkt bij een forumlid. ? 5,00 per stuk. Kan je alle draden aan solderen
en hoef je alleen nog maar de decoder erin te prikken. 


Edit : link toegevoegd
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Als je voor de mtc21 gaat met versterkte uitgangen dan heb je extra schakeling niet nodig die kun je met de decoder maken ;)
front seinen op F0f en F0r en de sluitseinen op aux 1 en 2 of aux 3 en 4 ligt eraan waar je de sound op wilt en dan kun je alles verder met de lopi doen dus voor en achter apart uitschakelen als je wagens er achter hebt en een dubbel A sein voor het ranger werk :D
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Kijk die printjes kende ik nog niet. Dank daarvoor.

In het bos der ESU decoders zien ik even de boom niet meer.
Bestaat ergens een duidelijk overzicht?

Ik kom nu op het volgende:

Esu mtc 21 + printje van forum lid geeft mij 6 versterkte uitgangen. Dat is voldoende.
Esu mtc 21 + 2 x transistor schakeling = ook 6 x versterkte uitgang.
Esu plux22 heeft 9 uitgangen, ik kan nergens uitvinden hoeveel versterkt, maar heb in ieder geval een verloop stekker met draden nodig om e.e.a. aan te sluiten. Tot nu toe heb ik nog geen prijs kunnen vinden voor deze lokpilot, alleen locsound. Misschien zoek ik niet handig maar ik denk dat optie 1 het mooiste resultaat oplevert.

Als jullie goede linkjes hebben dan zie ik ze graag.

Hans


Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Lid sinds: 2023

offline
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Hans,

Op de site van ESU, kun je onder Produkte in de linkerkolom alles vinden.

Klik je op Lokpilot, dan krijg je alle decoders te zien die ESU maakt zonder geluid. Op Loksound uiteraard met geluid.
Als je de bijbehorende beschrijving leest, weet je met welke decoder je van doen hebt. BV. Lokpilot V4 M4 kent naast DCC, Selectrix en Motorola ook MFX.
Onder aan het blad van de betreffende decoder zie je de uitvoeringen van die decoder met welke stekker, Plux, Nem of 21MTC

Onder Zubehör vindt je bv. ook Adapterprintjes. Voor de 21MTC met zelfs tot 10 uitgangen, waarvan 4 eventueel voor servo's.
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Het voordeel van de mtc21 met bvb 53615 met esu drager print 51968 is dat deze op de plaats van de 6090 decoder kan geplaats worden.
of anders de plux22 met bvb 54617 met de drager print ook in de 6090 form van forum lid flyerman bij de plux22 zijn alle uitgangen versterkt.
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Inmiddels heb ik bij Flyerman een printje besteld. Zodra ik het incl 21mtc heb ingebouwd en het functie mappen gelukt is zal ik het resultaat tonen. Lukt er iets niet dan lezen jullie het vast wel  :P

De 6090x gaat naar een BR23 zodat die ook weer zijn digitale rondjes kan rijden. Daar wil ik echter de originele M verlichting proberen te vervangen door meer realistische. Daar heb ik een draadje over gezien en dat vond ik mooi en een leuke uitdaging voor de wintermaanden.

Dank voor alle reacties, ook al heb ik ze niet allemaal opgevolgd. Dank ook voor de les functie mappen, die was erg welkom.

Hans
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Veel succes met ombouwen en dan zijn we hier hopelijk het eind resultaat :thumbup:
Re: Ombouw BR 216 Bedrading
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouw BR 216 Bedrading
Voor de zekerheid een vraag:

Ik heb alle spullen binnen en wil beginnen met inbouwen van de Lopi 4 21 MTC.
Daar heb ik een drager printje van Flyerman bij besteld.

De soundmodule die in de BR216 zit heeft een oranje voeding draad en een violet retour (min) naar de 9060x decoder.
Ik snap dat de oranje (ESU blauw) op de common + van de dragerprint moet.
Zie HIER een afbeelding en schema. Mijn vraag, moet de J2 GND violet violet (min) dan op de GND van de drager print? Dat lijkt mij wel maar ik wil het graag zeker weten.
Ik voeg een screendump van Flyerman's pdf file toe.

Hoop dat jullie snel duidelijkheid kunnen geven.

Groet Hans
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Als de GND met pin 20 van de 21 polige connector zit verbonden, dan kan je hem daar op zetten.

Uit deze bron heb ik dat vernomen:

Klikje doen

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouw BR 216 Stap 2
Hans,

Dank hiervoor. Die site heb ik maar even als bookmark vastgelegd.
Ik zal het voor de zekerheid straks nameten maar ook de M draadkleur klopt (violet).

Groet Hans