Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Bezetmeldersdraaischijf DSD2010

Gestart door Loet zaterdag 17 september 2016, 16:50:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bezetmeldersdraaischijf DSD2010
Lid sinds: 2011

offline
Bezetmeldersdraaischijf DSD2010
Hallo forum.

Ik heb een DSD2010 draaischijf die ik graag will voorzien van bezetmelders. Ik heb allerlei artikelen gevonden maar een paar dingen zijn mij nog niet helemaal duidelijk en misschien dat iemend hier er een antwoord op heeft.
Ik begrijp dat ik de rails aan de kant van het huisje in drieen moet verdelen. Daarna een draadje aan de twee buitenste delen. Geen probleem, kan ik doen. Als ik de beschrijving goed begrijp moet ik dan de drie delen van de rails en de midden rail verbinden met de printplaat. Totaal 4 draadjes, kan ook.
Maar dan wordt mijn vraag, hoe maak ik dan de verbinding met mijn S-88 module?
Ik zie dat er twee aansluitingen voor een S-88 module op de grote printplaat onder zitten. Moet ik die in mijn kring van bestaande S-88's opnemen? Het lijkt mij dat er dan een hoop onnodige informatie in het bezetmeld gedeelte van mijn computer terecht komt waar dat problemen kan veroorzaken. Volgens de beschrijving wordt nl. ook doorgegeven of de schijf draait en of er ergens kortsluiting zit.
Of kan ik op de een of andere manier de drie railstukken gelijk op een S-88 module aansluiten dat ik al in gebruik heb. Het lijkt mij dat daar niet genoeg ringen tussen het draai en stationaire gedeelte van de draaischijf voor aanwezig zijn (vooral niet als ik ook nog een pin weg moet halen zoals in de beschrijving vermeld staat).

Misschien zoek ik er te veel achter, maar als er iemand is die dit al eens gedaan heeft zou ik wat meer info over het aansluiten van de 3 rail stukken op de S-88 modules bijzonder op prijs stellen.

Groeten

Loet
Re: Bezetmeldersdraaischijf DSD2010
Hallo Robbie

Daar heb ik ook aan gedacht maar hoe zorg je er dan voor dat de lok ongeveer in het midden van de draaischijf stopt? En heb je dan de draaischijf gedefinieerd als een blok met een bezetmelder  in Koploper?

Groeten

Loet
Re: Bezetmeldersdraaischijf DSD2010
Mijn oplossing (blauw is terugmelding):



De brug zelf heeft geen bezetmelder maar is uiteraard wel als blok gedefinieerd in Koploper. Ik stop op de brug op basis van vrijkomen van een bezetmelder op de aanrijspoortjes en rij X cm door op basis van de lengte van de lok zodat deze netjes midden op de brug stopt. Alle aanrijspoortjes hangen aan één en dezelfde melder want er rijdt toch altijd maar één lok. Werkt perfect.

Onderstaand versneld weergegeven:



Gr, Ben.
Re: Bezetmeldersdraaischijf DSD2010
Nee maar. Dat is een mooie oplossing

Bedankt Ben.

Zoals Robbie al zei: keep it simple

Mooie lok trouwens

Groeten

Loet