Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Rails zelfbouwen - Eens wat anders... Zonder puko's.

Gestart door Laurent zaterdag 17 september 2016, 13:43:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Rails zelfbouwen - R8
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rails zelfbouwen - R8
Hoi Laurent,

Jij bent zo langzamerhand wel de meester rail ombouwer van het land aan het worden  :thumbup: :thumbup:

Nu weet ik ( na het ombouwen van een wisseltje ) dat het leuk werk is en als het klaar is heb je eer van je werk.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rails zelfbouwen - R8
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen - R8
Hey Peter,

Je moet toch wat hè, als je 's avonds niet zo veel te doen hebt. Nouja, niet zo veel, genoeg te doen natuurlijk, maar niet alles gaat.
Jij weet, door je ombouw, ook dat de C rail collectie nog niet compleet is. Er zijn wat railstukken die we links en rechts graag willen hebben. :)

Dank voor je reactie.

Laurent
Re: Rails zelfbouwen - R8
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen - R8
Ter vergelijking eens naast een R9... Ben bijna klaar, nog wat kleine puntjes bijwerken. Maar hij moet nu eerst goed doordrogen.


Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen - R8
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Rails zelfbouwen - R8
 @citaat
Ziet er prima uit  :thumbup:  :thumbup: :thumbup:

Citaat van: Laurent op zondag 22 maart 2020, 01:46:06
Grappig feitje over de R9 overigens: Als je de HoH afstanden doortelt, is het helemaal geen R9, maar valt het ergens tussen R12 en R13. Hij heeft een straal van 1114,6 mm. R5 heeft een straal van 643,6 mm. De HoH bij C Rail is 64,3mm. R6 zou dus zijn 707,9, R7 = 772,2, R8 = 836,5, R9 = 900,8 mm, R10 = 965,1,  R11 = 1029,4, R12 = 1093,7, R13 = 1158. Dus ruim 3 radiusmaten groter dan ie pretendeert te zijn. :)
Ehh... als die 'R9' eigenlijk een 'R12,3' is, dan heb je dus eigenlijk een 'R11,3' gemaakt :D.
Re: Rails zelfbouwen - R8
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen - R8
Zo zou je het wel kunnen noemen Rob!

In de tussentijd ook nog een ander klein tussendoorprojectje, ook weer zo'n gat in het Märklin programma:

Hopla, de zaag erin.


Zo, die is stuk...


Deze ook trouwens. De aansluitnokken missen.


Dat doe je dan een paar keer en dan heb je opeens 2 stukken van 15 graden. R4 en R5.


Daarna nog even kliederen met lijm. Volgende stap is wat draadjes eronder plakken zodat de elektrische verbindingen er weer zijn.
Re: Rails zelfbouwen - R8
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen - R8
Citaat van: Laurent op dinsdag 27 augustus 2019, 23:16:57
Hoe een beetje bruine verf het aanblik van zo'n wissel compleet veranderd...



Groet,
Laurent
Een jaar verder, ideeën gemaakt hoe het verder aan te pakken. Dus gaan we maar weer verder, vandaag de C rail eindjes eraan gemaakt en het wissel op de juiste maat ingekort.



Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen - R8
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rails zelfbouwen - R8
Dat is een wissel die je niet zo snel tegenkomt Laurent, maar op een kleine ruimte kun je twee kanten op rijden   :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rails zelfbouwen - R8
Weer wat rails zwaar mishandeld!  ;)

Wanneer gaan we proefrijden op deze wissel?
Re: Rails zelfbouwen - R8
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen - R8
Dank heren! 70,8mm versprongen van elkaar liggen die aansluitingen. Daarmee is ie net zo lang als een normaal slank wissel + 071 railstuk. En die 071's komen er natuurlijk nog bij voor de aansluitingen.
Re: Rails zelfbouwen - R8
Lid sinds: 2020

offline
Re: Rails zelfbouwen - R8
Dag Laurent.
Echt mooi op te volgen. En echt goed gedaan ook.

Ik heb ook nog twee vragen die ik niet goed begrijp. Waar haal je je rail staven van, of maak je ze ook zelf ?
Net als de plannen ?

Groeten Harvie.
Re: Rails zelfbouwen - R8
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen - R8
Dank voor je compliment, Harvie.

Plannen maak ik zelf ja, op basis van wat ik verwacht nodig te hebben en wat hulp van wintrack. Het eerste plan voor de hosenträger heb ik 1:1 uitgetekend in een CAD programma, maar dat is wel een berg werk. Was ook eigen geometrie, voor de driewegwissel volg ik de Märklin geometrie. Dat komt mooier uit.

Rails koop je per meter ofzo, o.a. Tillig (82500) of Peco (IL5) biedt ook losse railstaven aan, in 2,07mm en 2,5mm (code 100 dus). Ik neem de code 100, C rail is code 90 en 2,3mm hoog. Met code 100 weet ik zeker dat alles eroverheen rijdt, K rail is het namelijk ook. Duur is het niet, adviesprijs ligt rond de 2 euro, op internet vind je ze goedkoper. Dan zal je nog een zogenaamde spurlehre moeten hebben, zodat je de juiste maten hebt en dan ga je gewoon proberen. Ik heb er via een lasersnijder uit acrylaat nog een aantal hulpstukjes bij kunnen maken, zodat mijn rail ook over langere afstand goed blijft liggen, maar die liggen los. Voor flexrail heb je hulpstukken waarmee je de rails fixeren kan, daar loer ik nu op. Belangrijk bij de aankoop van rails is dat je iets van nieuw-zilver ofzo neemt. C rail soldeer je bijvoorbeeld totaal niet makkelijk, tillig en Peco laten zich zeer eenvoudig solderen.

Ik ben begonnen met 2 stukjes recht, daarna 2 wissels volgens een bestaand plan, toen mijn hosenträger en nu de driewegwissel. Helemaal tevreden ben ik nog niet, de boog is naar mijn mening nog niet vloeiend genoeg.

Verder kan je het zo gek maken als je wilt. Ik ken mensen die frezen houten biels uit een plaat, frezen er verdiepte delen in en lijmen daar dan weer de boutkoppen in, die bijvoorbeeld bij Weinert los verkocht worden, om dat vervolgens te solderen of te spijkeren. Ik ga niet zo ver, ik soldeer de rail op een stuk printplaat dat ik vooraf in stroken heb gezaagd, dat spuit ik later in kleur.

Weinert heeft echt fantastisch spul. Wissellantaarns, biels, montageplaatjes, maar bijvoorbeeld ook isolatielassen of railverbinders die je in je bestaande profiel kan solderen. Of lossen bielsmatjes met stalen dwarsliggers, beton, hout, etc. Je zult begrijpen, daar hangt nog een aardig prijskaartje aan. Weinert levert overigens ook losse railstaven voor H0, maar dan wel in code 70 of 75. Niet geschikt voor 3rail rijders.

Zelf ben ik, zoals ik al zei, ooit met Tillig railstaven begonnen en dat bevalt wel. Peco is een slag breder, zou voor in de C rail eindstukken wellicht even beter zijn, maar dan moet ik er wel eerst iets van de voet afvijlen. Tillig zwemt in de ruimte en zal ik waarschijnlijk weer moeten fixeren met wat lijm ofzo.

Ik hoop je zo voldoende info gegeven te hebben. Mocht je nog vragen hebben, zeg het.

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen - R8
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Rails zelfbouwen - R8
Citaat van: Laurent op maandag 24 augustus 2020, 00:23:06
Rails koop je per meter ofzo, o.a. Tillig (82500) of Peco (IL5) biedt ook losse railstaven aan, in 2,07mm en 2,5mm (code 100 dus). Ik neem de code 100, C rail is code 90 en 2,3mm hoog. Met code 100 weet ik zeker dat alles eroverheen rijdt, K rail is het namelijk ook. Duur is het niet, adviesprijs ligt rond de 2 euro, op internet vind je ze goedkoper. Dan zal je nog een zogenaamde spurlehre moeten hebben, zodat je de juiste maten hebt en dan ga je gewoon proberen. Ik heb er via een lasersnijder uit acrylaat nog een aantal hulpstukjes bij kunnen maken, zodat mijn rail ook over langere afstand goed blijft liggen, maar die liggen los. Voor flexrail heb je hulpstukken waarmee je de rails fixeren kan, daar loer ik nu op. Belangrijk bij de aankoop van rails is dat je iets van nieuw-zilver ofzo neemt. C rail soldeer je bijvoorbeeld totaal niet makkelijk, tillig en Peco laten zich zeer eenvoudig solderen.
...
Verder kan je het zo gek maken als je wilt. Ik ken mensen die frezen houten biels uit een plaat, frezen er verdiepte delen in en lijmen daar dan weer de boutkoppen in, die bijvoorbeeld bij Weinert los verkocht worden, om dat vervolgens te solderen of te spijkeren. Ik ga niet zo ver, ik soldeer de rail op een stuk printplaat dat ik vooraf in stroken heb gezaagd, dat spuit ik later in kleur.

Groet,
Laurent

Laurent, schitterend wat je hier laat zien. Ik dacht dit niet mogelijk was voor 3-rail, maar jij bewijst wel mooi het tegendeel. Die Weichen Walter strip voor puko's bijvoorbeeld... nog nooit van gehoord. Dus nu heb je mijn aandacht wel getrokken. Ik ken collegae die dit met gaasdraad doen, maar dit is nog knapper. Ik zou het precies eens willen proberen met houten biels en spijkers. Dus ik ga eens op zoek naar meer info. Maar je hebt me wel op weg geholpen.
Re: Rails zelfbouwen - R8
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen - R8
Hoi Sander,

dank voor je leuke bericht. Zelfbouw is ook voor 3railers toepasbaar, je hebt alleen een paar extra hindernissen. Wat je overigens ook doet, zorg voor de juiste gereedschappen. :)
Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust.

Laurent
Re: Rails zelfbouwen - R8
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Rails zelfbouwen - R8
Dit kwam ik tegen in mijn zoektocht (wel schaal 0):
https://youtu.be/yTmu8Vjldog
Re: Rails zelfbouwen - R8
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen - R8
Mooie video!
Re: Rails zelfbouwen - R8
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen - R8
Beelden spreken voor zich lijkt mij:
Re: Rails zelfbouwen - R8
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rails zelfbouwen - R8
Dat heb je weer DIK voor elkaar Laurent  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rails zelfbouwen - R8
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rails zelfbouwen - R8
Hi Laurent,

Dat ziet er weer goed uit.

groet
Harald
Re: Rails zelfbouwen - R8
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen - R8
Bedankt voor het leuke commentaar, Harold en Peter!
Re: Rails zelfbouwen - R8
Lid sinds: 2020

offline
Re: Rails zelfbouwen - R8
Laurent.

Hoe werkt die wissel van je eigenlijk ?
Ik vind je werk zo mooi gedaan, dat ik er ook aan probeer te beginnen voor een wisseltje.
Kan je dat eens zeggen. Het moet met een scharnier zijn denk ik. Maar dat is ook alles wat ik weet.

Groeten Harvie
Re: Rails zelfbouwen - R8
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen - R8
Terwijl de dames hier gezellig aan het kissebissen waren over of K rail profielen 2,5 of 2,7mm zijn en of dat code 100 of 120 is, heb ik mij drukker gemaakt om het vormgeven van de bedding en het daarop volgend ballasten van mijn wisseltje. K rail gebruik ik toch niet voor de zelfbouw, dat laat zich zeer slecht solderen. En de railprofielen die ik gebruik zijn van Tillig, nieuwzilver en hebben duidelijk als maatvoering 2,5mm code 100 meegekregen van Tillig. Probleem opgelost voor mij.

Het wissel is, op wat kleine details na, praktisch af. Wellicht nog links of rechts een keer extra ballast inlijmen, maar eerst goed laten uitharden en drogen. Een van de kleine details is dat de beide relais nog een stickertje moeten krijgen met de 2 adressen waarop dit wissel werkt, 1661 en 1662 heb ik gekozen (de oplettende kijker heeft al eens gezien dat mijn slanke Engelsmannen met servoaandrijving bij 1671 beginnen). Het fijne aan de constructie is dat beide wisseltongen onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen en onafhankelijk van elkaar stukken spoor stroomloos kunnen zetten, waardoor er geen risico op kortsluiting is, puur door het schakelen. Blijft alleen nog het foutief berijden over. Open snijden is absoluut niet toegestaan.

Ik moet nog even kijken hoe stevig het stukje ballast rondom het spoor voor linksaf is, wellicht dat ik daar nog een stukje papier/karton ter vesteviging onder ga plaatsen, maar dat is even aankijken. Het ballasten hier is ook niet het grootste werk.

Anyway, zonder foto's is er natuurlijk niks aan. :D :D





Voor de liefhebbers van getallen:
- Dit wissel is ruim 30 cm lang (306,9mm om precies te zijn).
- De sprong tussen de beide aftakkende sporen bedraagt ca. 70,8 mm.
- Daarmee past het wissel precies in de slanke C rail geometrie met HOH van 64,3 mm.
- In dit wissel zit ca. 1,6 a 1,7 meter railstaaf. Voor de bouw heb ik ruim 2 meter railstaaf verwerkt.
- Ik heb voor het solderen van dit wissel 44 dwarsliggers gebruikt. Deze zijn niet allemaal geëindigd in het uiteindelijke wissel, sommige had ik simpelweg nodig voor maatvoering of stabiliteit.
- Ik heb ruim 13 maanden nodig gehad vanaf de eerste schetsen tot het gereed maken van dit wissel. Na het spuiten heeft het langere tijd stil gelegen omdat ik het idee voor de aansturing niet in orde kreeg. Uiteindelijk teruggevallen op een inmiddels beproefd idee, de servodecoders en relais zoals ik dat ook toepas in de Engelsmannen. Technisch is het wissel dan ook identiek te noemen.
- Qua grondstoffen is zo'n wissel niet zó prijzig. Voor 50 a 60 euro grondstoffen red je het wel. De apparatuur die je nodig hebt om het te kunnen bouwen, de tijd en de extra gereedschappen zijn kostbaarder (goede soldeerbout, spurlehre, etc).

Citaat van: harvie op zaterdag 05 september 2020, 23:34:14
Laurent.

Hoe werkt die wissel van je eigenlijk ?
Ik vind je werk zo mooi gedaan, dat ik er ook aan probeer te beginnen voor een wisseltje.
Kan je dat eens zeggen. Het moet met een scharnier zijn denk ik. Maar dat is ook alles wat ik weet.

Groeten Harvie
Hoi Harvie,

ik snap je vraag niet geheel? Als je bedoelt hoe de wisseltong werkt, dat is een kwestie van je railprofiel aan 1 kant helemaal vlak vijlen tot een scherpe rand, in het aantakkende railprofiel ook wat ruimte wegnemen en dan voorzichtig solderen op een dwarsligger. Dat vergt wat oefening, want je kan het dus maar aan 1 kant solderen, wilt het niet te dik solderen en het moet nog houden ook. Een scharnier heb ik niet, de wisseltong loopt door in de rail. Ik heb er op een later punt wel een deling in zitten, maar die is puur voor de polarisatie. De wisseltong zelf heeft vanaf stelpunt tot eerst vaste punt 45mm waarover deze niet vast is gesoldeerd op de railstaaf. Ik zit eraan te denken voor een volgende keer een stelstang van Weinert te kopen (de 74010), maar die is eigenlijk bedoelt voor RP25/H0fine en ik ben bang dat je met wat ouder Märklin materieel problemen gaat krijgen met het berijden, omdat de afstand tussen de railstaaf en de wisseltong waarschijnlijk te krap is voor de pizzasnijderflenzen van zulk materieel. Weichen-Walter biedt niet voor niets een behandelde versie aan die 0,5mm meer ruimte biedt.

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen - R8
Lid sinds: 2020

offline
Re: Rails zelfbouwen - R8
Dag Laurent.
Ik zit mij nu al een tijdje af te vragen hoe die willen werkt.
Het is dan vooral die wisseltong. Je zegt dat er geen scharnier is. Maar dat gaat toch scheuren of breken na een tijdje ?
Of zijn die rail profielen soepel. Zoals bij lood dat is ook te plooijen zonder dat het scheurt.
En op de fotos kan ik het ook niet uitmaken.

Begrijp je wat ik je wilde vragen ?

Groetjes, Harvie.
Re: Rails zelfbouwen - R8
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen - R8
Hoi Harvie,

Ik hoop van niet.  Ik heb ze niet beide gelijktijdig gesoldeerd, eerst de een, toen het wissel omgezet en de ander gedaan. Er zou dus, als er al spanning in zit, minimale spanning in moeten zitten. Hoe dit zich op de lange termijn gaat houden? Geen idee, gaan we vanzelf meemaken. Railprofielen zijn redelijk soepel, het is immers flexrail wat ik gebruik.

Heb ik je vraag zo beantwoord?

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen - R8
Nee, volgens mij wil Harvie weten hoe je het bewegende deel van het wissel maakt, of dat je hiervoor een donorwissel gebruikt, zoals je bij de kruiswissels doet.
Re: Rails zelfbouwen - R8
Lid sinds: 2020

offline
Re: Rails zelfbouwen - R8
Dankje frank.

Dat wilde ik vragen.
En sorry dat ik moeilijk om de woorden kom. Dat verhaal vindje terug op de voorstelhoekje.

En wat is een donorwissel ???
(Nu ben ik als test eerst een gewone rechte rail te proberen maken. )


Groeten Harvie
Re: Rails zelfbouwen - R8
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Rails zelfbouwen - R8
Citaat van: harvie op woensdag 09 september 2020, 22:20:53En wat is een donorwissel ???

In het algemeen is een 'donor' is iets dat wordt gebruikt bij het repareren of het maken van iets anders.

Als er bij het maken van een bijzondere wissel een 'donorwissel' wordt gebruikt, betekent dat dat een deel uit die donorwissel wordt gehaald om in die bijzondere wissel te gebruiken. In de foto's en beschrijvingen van Laurent zie ik daar niets van, het lijkt me dat hij het helemaal vanaf de basis heeft opgebouwd. Razend knap gemaakt, ik zou het nooit kunnen.

Hoe hij het mechaniek van de wisseltongen heeft gemaakt, kon ik er niet uit opmaken, maar zoals de video laat zien, werkt het prima. Er zullen draaipunten moeten zijn voor de wisseltong, maar daarvoor zijn ook andere oplossingen dan scharnieren. Een Märklin wissel 24672 bijvoorbeeld heeft een paar metalen pinnetjes met een draaibaar railhoudertje erop, en bovenop zo'n houdertje is een wisseltong bevestigd. Ik kan me voorstellen dat sommigen zo'n mechanisme misschien wél een scharnier noemen, maar het is dus iets anders.
Re: Rails zelfbouwen - R8
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Rails zelfbouwen - R8
Jezelf zeker niet onderschatten. (Daarmee wil ik Laurent zijn kunsten zeker niet minimaliseren, verre van... heel knap). Maar met proberen en fouten maken, leer je op den duur ook wel om zulke zaken te maken. Veel hangt af van de motivatie  :P Bij mij voor het ogenblik vooral door tijdsgebrek (flauw excuus), nog niet aan de orde. Nu gaat het afwerken van de zolderruimte (dat ook veel te lang duurt), voor. Dan de rest. Maar als ik de kans krijg, probeer ik het zeker ook. Al is het maar voor mijn H0f baan.
Re: Rails zelfbouwen - R8
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Rails zelfbouwen - R8
Volgens mij gebruikt Laurent strookjes messingplaat of printplaat voor de bielzen. Daar worden de rails op gesoldeerd. Ook de wisseltongen vanaf het puntstuk. De laatste 4,5 cm worden niet gesoldeerd, die blijven los. Aan het uiteinde van de wisseltong zit de omzetter (biels). Deze kan heen en weer schuiven om het wissel om te zetten. Het uiteinde van de wisseltong wordt hierop gesoldeerd zoals Laurent in een eerdere reactie al heeft uitgelegd. Er komen verder dus op geen enkele wijze scharnieren of draaipunten in voor. Dit kan omdat Laurent met nieuwzilver railstaven werkt die veel soepeler zijn dan het RVS wat Märklin daarvoor gebruikt. Kijk maar eens naar plaatjes van 2 rail fabrikanten, oa Roco, Peco, Piko of Tillig. Die doen het allemaal zo. En in het groot bedrijf wordt het ook zo gedaan.
Re: Rails zelfbouwen - R8
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rails zelfbouwen - R8
Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 10 september 2020, 13:53:41
Volgens mij gebruikt Laurent strookjes messingplaat of printplaat voor de bielzen.
Printplaat (PCB, Epoxyprint), en hoe legde hij uit in dit draadje vanaf #24. Daar geeft hij een zelfgemaakt zaagtafeltje weer, waarmee hij bielsen snijdt uit stroken printplaat. En vanaf reactie #43 is duidelijk dat het om dubbelzijdige printplaat gaat.

Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 10 september 2020, 13:53:41
Er komen verder dus op geen enkele wijze scharnieren of draaipunten in voor. Dit kan omdat Laurent met nieuwzilver railstaven werkt die veel soepeler zijn dan het RVS wat Märklin daarvoor gebruikt.
Ik vraag me af of het waar is dat Märklin dat doet, en ik vraag me af of het daaraan ligt.
Re: Rails zelfbouwen - R8
ACTS.zuid
gast

Re: Rails zelfbouwen - R8
 @citaat Marklin gebruikt geen rvs en nee: het heeft er helemaal niets mee te maken.

Gr, Ben.
Re: Rails zelfbouwen - R8
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen - R8
Tsja, en toen moest de bout er nogmaals in... Bij het testen zaterdag (zie onderaan deze post) bleek dat ik linksaf het wissel oprijdend de rijtuigen van LSM eruit liet lopen. Nameten leerde mij dat daar 16,15-16,20 mm tussen de spoorstaven zat. Te weinig dus, de rijtuigen liepen met hun flens tegen het puntstuk aan en kwam zo omhoog. Op naar de werkbank dus. Met wat bijbuigen van de contrarail liep het er niet meer uit, maar kwam een van mijn lange tweeassers met Märklinwielen exact op 14,0mm binnenwielmaat er niet meer door. Dus toch maar solderen.


Eerst maar eens de contrarail eraf en de linker railstaaf losmaken. Die iets opgeschoven. Ik ben nu 16,7. Dat is eigenlijk te breed, maar in bogen kan je wat meer hebben.


Vervolgens rondom het puntstuk wat eruit gehaald. Deze iets ingekort en weer teruggelegd. Hierdoor is de opening tussen contrarail en puntstuk iets groter geworden. Dat is nodig om de Märklin wielen op 2 assers erdoorheen te krijgen.


Nadat ik alles weer in elkaar heb zitten, houd ik een wissel over met veel soldeersporen. Maar eens kijken hoe ik dat weer netjes bij ga werken. Denk dat ik van de week maar eens langs de A C Tion moet voor een paar penseeltjes. De rest van het wissel is gespoten, maar dat lijkt mij nu geen strak plan.

Les voor de volgende keer: Voor het afmaken ook met ACME/LSM testen, niet alleen met de spurlehre. :important:

Tot slot nog wat beelden uit mijn post uit het fotohoekje van de opbouw van zaterdag. Die was voornamelijk bedoeld om te testen. En waarom die LSM/ACME eruit lopen? Die staan nog op hun DC wieltjes met dunne flensjes.

Groet,
Laurent

Citaat van: Laurent op zondag 13 september 2020, 23:57:33

Ik begon met het belangrijkste: De wisselstraat. Zoals te zien is krijg ik met enkel normale Märklin railstukken alle sporen weer keurig parallel. Het wissel past dus prima in de Märklin geometrie.


Toen maar eens de eerste trein erop. NJ295+40295 zoals die in 2018 reed tussen München en Villach. Goed, planmatig waren er 3 Cityshuttle rijtuigen in de trein, zaten er 2 Comfort Schlaffwagen in het Rome deel en 1 in het Milaan deel, maar daar werd vaak zat van afgeweken. Soms vielen ze ook gewoon uit. Vandaag dus ook. Deze NJ heeft nog niet hier thuis op de baan gestaan, maar is enkel in Wuppertal de baan rond gegaan (dus heeft wel zijn kilometers gemaakt).


TXL's 189 997 met de PanEuropa/Terratrans shuttle ook maar eens op de baan. Nog meer materieel met niet/nauwelijks kilometers. Wel een bekende gast op de Tauern en de Brennerbahn.


Zo ook de Lokomotion 139...

Vervolgens kreeg ik op mijn donder vanuit Beieren... TXL reed niet met de Terratrans/Paneuropa shuttle, dat was een dienst van Lokomotion. Beide reden echter wel het hogeboordwagens door de Alpen, dus kon ik daar prima de 189 voor zetten. Prima, rangeren we het om.


En zo ging ik van start.

En er is natuurlijk ook bewegend beeld:


De test was een succes... Het wissel iets minder. Ik had 1 richting en 1 rijrichting een ontsporing met LSM en ACME materiaal. Na wat meetwerk blijkt de spoorbreedte hier een fractie te klein te zijn. Dan hebben we het over 0,15 tot 0,20mm. Zet de geleiderail dan wat strakker, zou je zetten... Ja, dan komen lange 2 assers dus niet meer door de boog is. Oplossing? Railstaaf lossolderen, naar buiten opschuiven en weer vastzetten. Ik heb dus nog wat te doen.
Re: Rails zelfbouwen - R8
Goed bezig Laurent, geef maar een seintje als dat wissel eens zwaar belast moet worden door hardrijdende treinen!  ;)
Re: Rails zelfbouwen - Hosenträger, maar hoe...
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen - Hosenträger, maar hoe...
Zo nu en dan is het tijd voor wat nieuws. De Engelsmannen lopen rustig door, maar ik wacht momenteel op onderdelen voor de decoders. De R8 heb ik weinig zin in... Een ander ding dat al tijden op het lijstje staat, is een Hosenträger. Peter (Degeluidsman) heeft er al eens eentje gebouwd in de slanke geometrie uit een set C rail wissels, ikzelf heb er ook al eens eentje gebouwd vanuit 100% losse onderdelen, maar die was passend aan de brede geometrie gemaakt.

Leuk natuurlijk, maar inmiddels rijd ik voornamelijk met slank spul. Vandaar ook mijn Engelsman en driewegwissel. Daarbij heb ik de 100% zelfbouw nooit afgewerkt, omdat ik toch niet echt tevreden was. De Peco pukostrip ziet er niet echt fraai uit en ik heb wat kunstgrepen moeten uithalen om de overgang van lage naar hoge puko's netjes te laten verlopen. Ik wil in eerste instantie weer een rechttoe rechtaan hosenträger hebben. Geen engelsmannen erin, geen andere gekke fratsen, gewoon een standaard kruising met 4 wissels, zoals je die in Nederland veel ziet.


Deze grappen kan ik immers al maken met een set 24176ers.

Anyhow, tijd voor wat nieuws. Een Hosenträger. De basis is niet heel lastig: 2x 24711, 2x 24712, 2x 24064. Maar dan... Ik zou het middendeel volledig zelf kunnen bouwen. Ik heb er puko's voor, ik heb er railstaven voor, ik heb er dwarsliggers voor.
Voordelen zijn:
- dat ik minder hoef te verzagen aan de slanke wissels
- dat ik minder soldeerwerk heb aan de slecht soldeerbare onderdelen van Märklin

Nadelen:
- Ik heb er meer werk aan
- Ik moet in kleur spuiten
- Ik houd hoogteverschil tussen C Rail en Tillig Code 100 (ik gebruik voor mijn soldeerprojecten Tillig Code 100), C rail zou ongeveer onder code 90 vallen.

Het eerste nadeel vind ik niet zo erg. Werk is het toch. Het tweede is ook niet zo'n nadeel, echter laten de railstaven zich moeilijk schoon houden. Het derde kan problemen geven. Zeker ook omdat Tillig smalle railstaven heeft, die wat ruimte hebben in de C rail railschoenen.


De twee scherpe puntstukken komen, zoals je ziet, in het beddingdeel van de wissels. Ongeveer tussen de 2e en 3e dwarsligger van een stukje C rail. Dat is bij Peter ook goed te zien in de foto's, dat is namelijk uit de wissels gezaagd:



Dat wintrack heeft trouwens ook best leuke functies. :D :D Doordat peter deze hele hoek van het wissel af heeft gezaagd en van de kruising heeft gebruikt, heeft hij een voordeel boven zelfbouw... Hij gebruikt namelijk de stijgende puko's van de kruising nog, waardoor de overgang niet al te abrupt is. Dat kan ik nadoen door gewoon wat van de hoge WW puko's af te knippen.

Nog voer om over na te denken. De wissels heb ik reeds in huis, de kruising teruggestuurd. Dat was er eentje met afgebroken stukjes. Die hoef ik niet.

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen - Hosenträger, maar hoe...
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rails zelfbouwen - Hosenträger, maar hoe...
Hoe je het ook gaat doen, met jou ervaring Laurent zal het zeker mooi worden ik kijk graag mee al zal ik zelf er geen een meer bouwen ( eentje was genoeg  :D ).


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rails zelfbouwen - Hosenträger, maar hoe...
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen - Hosenträger, maar hoe...
Hoi Peter,

Ik wil er wellicht wel meer. Momenteel neig ik naar het verbouwen van de kruising, puur vanwege de stijgende pukos en het feit dat ik dan 100% zeker niet hoef te polariseren. Alleen even kijken hoe ik netjes op de middenleider kan solderen.

Waarom heb jij eigenlijk geen 064jes erin verbouwd?

Dank voor je reactie.

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen - Hosenträger, maar hoe...
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen - Hosenträger, maar hoe...
Uiteindelijk heeft de kruising aan het langste eind getrokken (of aan kortste, vanuit het perspectief van de kruising gezien. Het feit dat dit al volledig werkt, heeft voor mij de doorslag gegeven. Ik ben begonnen met het mishandelen van 2 stuks 064 om eens een idee te krijgen van waar ik naartoe ga.



Vervolgens uit karton malletjes gemaakt en die neergelegd en vervolgens de hoeken eraf gehaald.

Zo dus:

Die zijn dus voor het later op maat maken van de bedding in de breedte.

En toen... Toen moest ik er toch echt aan. De zaag in een wissel. Toch weer even slikken, zo'n wissel is even duurder als een kruising die ik voor de Engelsmannen gebruik.



Das 1!


2!


En deze twee wachten nog rustig het naderende onheil af.

Zoals jullie zien, laat ik de puko's voorlopig in takt. Ik wil kijken hoe dat in de kruising uit komt. Eraf halen is altijd makkelijker dan weer erop zetten.

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen - Hosenträger, maar hoe...
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Rails zelfbouwen - Hosenträger, maar hoe...
Ziet er weer goed doordacht uit!
We wachten af :)
Re: Rails zelfbouwen - Hosenträger, maar hoe...
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen - Hosenträger, maar hoe...
Vandaag nog een rondje wisseltjes gesloopt...
Allereerst van de andere 2 ook maar eens een stukje afgehaald...


Daarna met de zaag weer een grote hap van de bedding af. Nog niet genoeg, maar de rest gaat het de vijl. Kan ik nauwkeuriger mee werken.



Want er mag nog wel een paar mm af, lijkt mij duidelijk?


Ook duidelijk: Het spoor ligt iewat gebogen.


Zo is het beter. Buitenmaat puko's 65,2 a 65,25. De puko beweegt iets bij het meten en is 0,8mm. Dat maakt voor mij voldoende 64,3. Wellicht volgende ronde langs alle rande nog een keer de vijl voor die laatste paar honderdsten, als ik zin heb.

Volgende halte: De kruising aanpakken.

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen - Hosenträger, maar hoe...
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen - Hosenträger, maar hoe...
Zo heb je een kruising...



En zo niet meer... Komt bekend voor zeker? Kan kloppen!


Ja, precies, daar moet ie eraan.


Even testen.


Nu zijn de rails nog wat lang...


En nu niet meer.


Duidelijk. Die hang ik aan mijn broek. >:-D >:-D
Re: Rails zelfbouwen - Hosenträger, maar hoe...
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rails zelfbouwen - Hosenträger, maar hoe...
Je zelfgemaakte Hosenträger ziet er strak en mooi uit Laurent. :thumbup:
Mocht ik er ooit één moeten hebben op mijn toekomstige baan dan neem ik contact met je op. :P

Groet Michel
Re: Rails zelfbouwen - Hosenträger, maar hoe...
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Rails zelfbouwen - Hosenträger, maar hoe...
Dat heb je weer netjes gedaan!
Re: Rails zelfbouwen - Hosenträger, maar hoe...
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rails zelfbouwen - Hosenträger, maar hoe...
Hoi Laurent,

Die mag er wezen  :)
Je hebt deze Hosentrager in een recordtijd gebouwd  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rails zelfbouwen - Hosenträger, maar hoe...
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Rails zelfbouwen - Hosenträger, maar hoe...
Zou het een idee zijn een soort van handleiding te maken voor het maken hiervan? Dus met maten en waar te zagen en zo. Mits je daartoe bereid bent uiteraard
Re: Rails zelfbouwen - Hosenträger, maar hoe...
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen - Hosenträger, maar hoe...
Dan wil ik hem eerst nog strakker bouwen. De pest is dat de C rail wissels ook niet allemaal 100% gelijk zijn. Zitten links en rechts minimale verschillen in. Wellicht zit het erin dat hier 2 verschillende bouwjaren in zitten.

Uiteindelijk is het vooral veel passen, testen en heel veel vijlen. totdat het past. Uiteindelijk had ik verwacht toch iets dichterbij te komen, zit een fractie in (0,5-1mm), dat zie je ook in het wissel, er zit een kleine kier tussen de 2 wissels. Ik kom het ook tegen met meten, op de setjes 3x071 heb ik 82,9mm van buitenkant railstaaf tot buitenkant railstaaf, in het wissel zit ik op 83,5-83,9 ofzo.

@Richard, Peter: Dank voor jullie commentaar. Hij is nog niet af, maar inderdaad redelijk snel gedaan. Vorig weekend aan begonnen. Maarja, het is natuurlijk niet mijn eerst ombouw/verbouw.
Re: Rails zelfbouwen - Hosenträger, maar hoe...
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen - Hosenträger, maar hoe...
Even geen nieuws... Ik kan mijn raillassen voor C rail niet vinden en moet S-39 RVS hebben. De eerste zijn besteld, de tweede is het even kijken wanneer ik langs de bouwmarkt kan. Lastig, die lockdown. Zo'n potje kost 5 euro, je order moet minimaal 20-25 euro zijn.
Re: Rails zelfbouwen - Hosenträger, maar hoe...
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen - Hosenträger, maar hoe...
Zaterdag kwam de S39-RVS binnen (grote pot, klein was niet te krijgen), vandaag railverbinders. Dat betekent: Doorbouwen!

Bouwverslag volgt nog, maar ik heb al wel een videotje:
Re: Rails zelfbouwen - Hosenträger, maar hoe...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rails zelfbouwen - Hosenträger, maar hoe...
 :thumbup:

Ik begrijp nu waarom digitaalrijders zweren bij soundmodules.

Als de wielen door de wisselstraat slijpen, met dat geluid erbij,
dan hoor je niet meer hoeveel herrie normale C-rails uit zich zelf al maken.

Als ik dat hier zou doen,
zou ik nog gaan twijfelen of het geluid uit de Wgm kwam
of van de eigen baan.
Re: Rails zelfbouwen - Hosenträger, maar hoe...
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen - Hosenträger, maar hoe...
Ik gebruik specifiek een geluidsdecoder vanwege 1 ding: Hoog stroomverbruik. Daardoor gevoeliger voor onderbrekingen. Alhoewel die vlieger met nieuwere decoders met buffer ook al lang niet altijd meer op gaat.
Dat slijpen door de bochten is een leuke ja van het robeltje. :o)
Re: Rails zelfbouwen - Hosenträger, maar hoe... Zo dus!
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen - Hosenträger, maar hoe... Zo dus!
Ondertussen in een vloerbaantje gebouwd, wat bereden in rechte standen, maar omdat ik hem op een rothoek heb weggebouwd, niet veel omgegooid. Toch maar de aandrijvingen en decoders erin gebouwd. Gelukkig de aandrijvingen op tijd gekocht, want die zijn nu nauwelijks verkrijgbaar.


Laten we maar eens beginnen waar ik was gebleven... Aan de onderkant.


Aandrijfunit 1 en 2 zitten erin.


Draadjes, draadjes, draadjes. Netjes neerleggen maakt e.e.a. een stuk leuker.


Beetje solderen...


En Klaar!

Ik heb ontdekt dat er sinds een van de updates een wisselkruis in de CS3 zit. Deze schakelt 4 opvolgende adressen. Ik heb mijne echter 2 Adressen gegeven. De reden voor het doorschakelen van Märklin is, denk ik, stroomverbruik. Alles gelijktijdig schakelen geeft een behoorlijke piek, nu is het telkens 1 wissel dat schakelt. Jammer alleen dat alles afbuigend of alles recht gaat.

Nog 2 stukjes beeld.
https://i.imgur.com/aTkpIgS.mp4

https://i.imgur.com/J4HFma7.mp4

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen - Hosenträger, maar hoe... Zo dus!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rails zelfbouwen - Hosenträger, maar hoe... Zo dus!
Knap stukje railbouw Laurent  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman