Terwijl de dames hier gezellig aan het kissebissen waren over of K rail profielen 2,5 of 2,7mm zijn en of dat code 100 of 120 is, heb ik mij drukker gemaakt om het vormgeven van de bedding en het daarop volgend ballasten van mijn wisseltje. K rail gebruik ik toch niet voor de zelfbouw, dat laat zich zeer slecht solderen. En de railprofielen die ik gebruik zijn van Tillig, nieuwzilver en hebben duidelijk als maatvoering 2,5mm code 100 meegekregen van Tillig. Probleem opgelost voor mij.
Het wissel is, op wat kleine details na, praktisch af. Wellicht nog links of rechts een keer extra ballast inlijmen, maar eerst goed laten uitharden en drogen. Een van de kleine details is dat de beide relais nog een stickertje moeten krijgen met de 2 adressen waarop dit wissel werkt, 1661 en 1662 heb ik gekozen (de oplettende kijker heeft al eens gezien dat mijn slanke Engelsmannen met servoaandrijving bij 1671 beginnen). Het fijne aan de constructie is dat beide wisseltongen onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen en onafhankelijk van elkaar stukken spoor stroomloos kunnen zetten, waardoor er geen risico op kortsluiting is, puur door het schakelen. Blijft alleen nog het foutief berijden over. Open snijden is absoluut niet toegestaan.
Ik moet nog even kijken hoe stevig het stukje ballast rondom het spoor voor linksaf is, wellicht dat ik daar nog een stukje papier/karton ter vesteviging onder ga plaatsen, maar dat is even aankijken. Het ballasten hier is ook niet het grootste werk.
Anyway, zonder foto's is er natuurlijk niks aan.
Voor de liefhebbers van getallen:
- Dit wissel is ruim 30 cm lang (306,9mm om precies te zijn).
- De sprong tussen de beide aftakkende sporen bedraagt ca. 70,8 mm.
- Daarmee past het wissel precies in de slanke C rail geometrie met HOH van 64,3 mm.
- In dit wissel zit ca. 1,6 a 1,7 meter railstaaf. Voor de bouw heb ik ruim 2 meter railstaaf verwerkt.
- Ik heb voor het solderen van dit wissel 44 dwarsliggers gebruikt. Deze zijn niet allemaal geëindigd in het uiteindelijke wissel, sommige had ik simpelweg nodig voor maatvoering of stabiliteit.
- Ik heb ruim 13 maanden nodig gehad vanaf de eerste schetsen tot het gereed maken van dit wissel. Na het spuiten heeft het langere tijd stil gelegen omdat ik het idee voor de aansturing niet in orde kreeg. Uiteindelijk teruggevallen op een inmiddels beproefd idee, de servodecoders en relais zoals ik dat ook toepas in de Engelsmannen. Technisch is het wissel dan ook identiek te noemen.
- Qua grondstoffen is zo'n wissel niet zó prijzig. Voor 50 a 60 euro grondstoffen red je het wel. De apparatuur die je nodig hebt om het te kunnen bouwen, de tijd en de extra gereedschappen zijn kostbaarder (goede soldeerbout, spurlehre, etc).
Citaat van: harvie op zaterdag 05 september 2020, 23:34:14
Laurent.
Hoe werkt die wissel van je eigenlijk ?
Ik vind je werk zo mooi gedaan, dat ik er ook aan probeer te beginnen voor een wisseltje.
Kan je dat eens zeggen. Het moet met een scharnier zijn denk ik. Maar dat is ook alles wat ik weet.
Groeten Harvie
Hoi Harvie,
ik snap je vraag niet geheel? Als je bedoelt hoe de wisseltong werkt, dat is een kwestie van je railprofiel aan 1 kant helemaal vlak vijlen tot een scherpe rand, in het aantakkende railprofiel ook wat ruimte wegnemen en dan voorzichtig solderen op een dwarsligger. Dat vergt wat oefening, want je kan het dus maar aan 1 kant solderen, wilt het niet te dik solderen en het moet nog houden ook. Een scharnier heb ik niet, de wisseltong loopt door in de rail. Ik heb er op een later punt wel een deling in zitten, maar die is puur voor de polarisatie. De wisseltong zelf heeft vanaf stelpunt tot eerst vaste punt 45mm waarover deze niet vast is gesoldeerd op de railstaaf. Ik zit eraan te denken voor een volgende keer een stelstang van Weinert te kopen (de 74010), maar die is eigenlijk bedoelt voor RP25/H0fine en ik ben bang dat je met wat ouder Märklin materieel problemen gaat krijgen met het berijden, omdat de afstand tussen de railstaaf en de wisseltong waarschijnlijk te krap is voor de pizzasnijderflenzen van zulk materieel. Weichen-Walter biedt niet voor niets een behandelde versie aan die 0,5mm meer ruimte biedt.
Groet,
Laurent