Door de aankoop van een woning is eigenlijk alles stil komen te liggen. Ik doe wel iets, maar niet veel. Door Corona en een sportblessure ontstaat er 's avonds wat tijd, allerhande sport en andere bijeenkomsten worden afgelast. Onderlaatst wat decoders gesoldeerd, de afgelopen week een ander klein projectje opgepakt: Een niet bestaand railstuk waar ik wel behoefte aan heb: De parallelboog voor de 24912. Ik begin met de binnenboog, een stuk rail dat in de Märklin catalogus het nummer 24812 zou moeten meekrijgen. In Wintrack aangemaakt en maar eens wat passen:
De R9 ernaast. Ja, zo staat het mij eigenlijk wel aan. Printer lag wat dwars, maar mooi roze is ook niet lelijk.
Dan hebben we een donor railstuk nodig. 6 Biels graag! Fantastisch ding is ook de roco railzaag trouwens.
Na wat passen en meten is het twee keer een knipje en ik heb een railstuk. Stukje Peco flexrail offert zich op om voortaan minder flexibel door het leven te gaan. Op de foto heb ik de railstaven nog niet uit het bielsmatje gehad, maar alleen het geheel wat voorgebogen.
Slechte foto, mja. De railstaven een voor een uit het bielsmatje gehaald en voorgebogen, vervolgens weer terug gebracht. De railstaafvoet wat afgevijld, zodat deze soepel in het Märklin donorstukje komt (eigenlijk is de Peco railvoet iets te breed en te dik), dit vergt wat geduld. Dit meteen vast gesoldeerd, andere kant uitmeten, op maat zagen, railvoetje weer vijlen, inschuiven en weer op de juiste maat vast solderen. Voordat ik soldeer zet ik er altijd een willekeurig railstuk aan, zodat de railstaven nooit te lang gesoldeerd worden. Door het voorbuigen geen rare knik in de rails, maar netjes glooiend verloop.
De volgende stap is het insmelten van Puko's. Hiervoor weer de bekende Weichen Walter strip. Door midden geknipt, alhoewel dat bij deze lengte niet nodig is, maakt dat het behandelen wel makkelijker. Waar ik de R6 in het onderliggende deel gestopt heb, heb ik hier bij wijze van test juist de pukostrip in de biels gesmolten. Best een secuur werkje, want hij moet wel in het midden. Testje met een sleperdraaistel tot slot: het zit prima.
En helemaal compleet erin gezet. 1 Puko zit dubbel, ik moet ze immers wel weer aan elkaar maken en dit is het makkelijkst.
Nog even vergelijken. Begint al ergens op te lijken toch?
Duidelijk een korter en krapper railstuk.
Foam op maat, schuine kanten eraan, beetje lijm eronder en vastplakken maar. Die schuine kant is altijd wel lastig, bij benadering dan maar. Ohja, vergeet niet voor die tijd even de pukostrip met een stukje draad vast te solderen aan de middenleider contactblikdeeltjes onder je stukje C rail: anders rijdt het zo moeilijk.
Als dat dan gedaan is, gedroogd is en goed zit, door met ballasten. Daar ben ik nu mee bezig.
Grappig feitje over de R9 overigens: Als je de HoH afstanden doortelt, is het helemaal geen R9, maar valt het ergens tussen R12 en R13. Hij heeft een straal van 1114,6 mm. R5 heeft een straal van 643,6 mm. De HoH bij C Rail is 64,3mm. R6 zou dus zijn 707,9, R7 = 772,2, R8 = 836,5, R9 = 900,8 mm, R10 = 965,1, R11 = 1029,4, R12 = 1093,7, R13 = 1158. Dus ruim 3 radiusmaten groter dan ie pretendeert te zijn.
Goed, nog even over dat bevestigen van de pukostrips: In de ondergrond snijden of in de puko's smelten. Beide hebben hun voors en tegens. Het voordeel van de in de ondergrond snijden is dat je pukokop lager komt te liggen. Verder kan je de ondergrond, zeker bij een vaste baan, rustig en makkelijk op maat leggen. Bijvoorbeeld met 2 stroken kurk naast elkaar. Het nadeel is dat de rails exact goed eroverheen moet liggen, met flexrail nog wel eens een probleem. Het voordeel van smelten is dat de puko meteen goed zit. Dit is wel heel kwetsbaar (laat zo los), je moet secuur werken (vanwege het in je dwarsligger smelten en de pukokop ligt hoger.
Groet,
Laurent