Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Rails zelfbouwen - Eens wat anders... Zonder puko's.

Gestart door Laurent zaterdag 17 september 2016, 13:43:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Ziet er goed uit Laurent :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Dat is een mooi stukje model / railbouw Laurent  :thumbup:  :thumbup:
De loc rijd er keurig overeen.

Voor mijn eigenbaan ben ik hier ook naar het kijken maar dan volledig in c rails uitgevoerd, in wiki staat een voorbeeld hiervan maar ik ben nog niet zover dat ik eraan durf te beginnen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Nog even een vraagje: hoe heb je het peco pukoband vastgezet? Gelijmd of gesoldeerd?
Hierbij ter herinnering jouw foto:


Mooi om te zien dat de peco band puko's om de andere biels overeind staan.
Je kunt alles verleggen met SL-18 (door het puko-band wat op te rekken),
en dus houd je de SL-17 over (als je die ook gekocht hebt)...

Doet me denken aan Knut's http://www.asslstein.de/moba.htm
(Asslstein is z'n loginnaam op stummiforum). Die doet het ook zo, en heeft ergens een apart draadje over peco's pukoband in peco wissels. Met b.v. dit plaatje van een spoorboog met peco puko band (bron: www.asslstein.de)::


en dit plaatje van een wisselstraat met peco-puko-band (bron: www.asslstein.de):


Merk op: puko's zijn hoger bij de wissels dan bij rails zonder wissels.
Maar Knut gebruikt natuurlijk wel code100 rails en C-rails is lager dan dat.

Een aardige toevoeging is misschien nog de methode WW (Weichen-Walter.de)


Laag, hoog, en schuin verlopend:
In WW's online winkel is deze foto te vinden van de toepassing van de geëtste  WW-puko strips bij wissels. Elke wisselset bestaat uit lage profielen, hoge profielen en oplopende/aflopende profielen, en dit plaatje geeft aan hoe dat dan is bedoeld.

Bij peco pukoband heb je dat probleem niet, of anders gezegd, je moet er zelf voor zorgen dat de puko's stijgen/dalen ter hoogte van de te kruisen spoorstaaf.

Bevestigen:
WW puko strips kun je op verschillende manieren bevestigen: solderen (op messing schroef), lijmen of insmelten in het railbed (met soldeerbout).
De Peco puko strip klemt zichzelf vast aan de biels, en kun je veiligheidshalve ook verlijmen of insmelten.
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Ze zijn wat grof, die peco-puko's, maar ze geven zoveel meer flexibiliteit in het bouwen...
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
3e rail alternatieven op een rij (een draadje uit 2014), over de middenrail of puko alternatieven. Die discussie gaat natuurlijk steeds door, en er blijken allerlei zijwegen te zijn geweest.

O.a. over de vraag (uit 2011 !) of je Peco puko-band ook kunt gebruiken voor Piko-A wissels.
En dat is uiteraard in 2011 een vraag waarop geen antwoord kwam. Het kan, met wat mitsen en maren.

Wat kan er niet met Peco puko-band, is misschien een betere vraag?
Er kan erg veel wel mee. Het spul is erg handig in het gebruik, inderdaad.
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Hoi Jan, William,

het topic van Knut heb ik een paar keer gezien, niet bewust dat hij ook een website had.
Ik heb zowel de hoge als de lage Puko gekocht. Indien goed uitgelegd wipt de sleper zo van laag naar hoog zonder overgang. Echt mooi is inderdaad anders, maar voor een eerste test wel prima en ik vind het persoonlijk mooier dan spijkertjes. Mijn Puko's heb ik aan de dwarsliggers gesoldeerd, ik heb tweezijdig printplaat gebruikt, dus dat was een eitje. Langs beide zijden ligt nog een vertinde draad over de gehele lengte, zodat stroomvoorziening ook geregeld is. Ik gebruik in mijn zelfbouwrails ook code 100 profielen. Die zijn goed te krijgen en de door mij gebruikte Tillig profielen laten zich makkelijk solderen. Het nieuw-zilver van Märklin is drama om te solderen.
Ik heb nog een stuk Peco flexrail liggen, hoe ik daar Puko's in ga bouwen moet ik nog even kijken. Waarschijnlijk smelten.

Walter ken ik natuurlijk wel. Die heeft diverse mooie creaties op zijn website staan en de puko's heb ik meer naar lopen kijken. Kosten wel een aardige duit, maarja. Wij hebben hier op het forum iemand gehad die ze gebruikt had. Die is inmiddels over gestapt op 2rail. Wellicht probeer ik die ook nog eens.

De pukoband van Peco is wel kwetsbaar, heb ik gemerkt. En goed uitleggen luistert vrij nauw, zo heb ik inmiddels ook gemerkt. Deze lok is eigenlijk niet de juiste testlok, want de koppelingen hangen te laag. Hij liep her en der een keertje vast, dus ben ik wat in de puko's aan het rommelen geweest.

Ik zit nu even na te denken over de manier van programmeren. In Nederland zijn de wissels kruislings paarsgewijs geschakeld. De twee wissels die elkaar in afbuigende stand direct berijden, gaan gelijktijdig om. Ik heb ook gezien dat als het tweede set afbuigend moet, het eerste set dat afbuigend lag, eerst weer recht wordt gelegd. Zoveel intelligentie wil ik eigenlijk niet in de servo's programmeren (het kan wel bij uhlenbrock). Dan maar gewoon paarsgewijs.

@ Ceesss: Dank voor je bericht.

@ Peter: Je kan ook proberen zoiets in te bouwen. Als je meer ruimte hebt, is het altijd makkelijker dan voor mij als tapijtrijder. Ik moet alles boven de vloer bouwen. En anders gewoon de zaag in je C rails >:-D

Laurent
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Echt heel mooi gemaakt Laurent. Wisselaandrijving er in en klaar! ;)

Ga je nu al je andere rails zelfbouwen? Zelf zat ik naar rails van Zeitgeist Models te kijken, maar die hebben enkel flexrails van hetgeen ik wil uitproberen. Wil je daar wat mooie wissels in verwerken, dan kom je uit op zelfbouw, of aansluiten op een ander type rails. Dan wordt het toch een beetje een lappendeken van railssoorten, wat ook geen gezicht is.

Bij mijn module verder geen probleem, daar is het immer geraden aus, maar bij een echte baan heb je wat meer variatie nodig.
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Citaat van: Laurent op vrijdag 24 augustus 2018, 18:53:23
Het topic van Knut heb ik een paar keer gezien, niet bewust dat hij ook een website had.
(...)
In Nederland zijn de wissels kruislings paarsgewijs geschakeld. De twee wissels die elkaar in afbuigende stand direct berijden, gaan gelijktijdig om. Ik heb ook gezien dat als het tweede set afbuigend moet, het eerste set dat afbuigend lag, eerst weer recht wordt gelegd. Zoveel intelligentie wil ik eigenlijk niet
Knut houdt z'n forumdraadje beter op orde dan z'n eigen website.

Wissels in een hosenträger zijn bij 2-rail systemen altijd kruiselings paarsgewijs geschakeld omdat de wisselstand bepaalt hoe de polariteit is van het tegenover het wissel liggende snijpunt van de kruising.

Jij rijdt 3-rail, dus alle spoorstaven liggen aan massa, en dan speelt dit helemaal niet. Zolang een wissel maar open gereden kan worden. Zodra je wissels gaat polariseren (voor 3-rail, dus plus of massa zet op een door de sleper te kruisen spoorstaaf) wordt de logica iets complexer.

In mijn geval valt die logica nog iets lastiger uit, want als alle wissels op rechtdoor liggen, kan op de ene rechte rijweg een 2-rail type trein, en op de andere rechte rijweg een 3-rail type trein rijden. Zodra een van de wissels op afbuigend staat, kan dat niet meer (dan zijn alle rijwegen bezet, en past er maar 1 trein op, en dat treintype bepaalt op dat moment de logica).
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Ja Jan, wellicht kan ik bij deze zelfs alles kruislinks schakelen door gebruik te maken van 2 servo's en iets van een stelarmpje. Anderzijds geeft 4 servo's je wel mooiere controle, kan je nog een trein tot de vrijbalk zetten, zoals men op Amsterdam doet middels de brugseinen.

Dit wissel is niet gepolariseerd. Sinds ik met mijn Engelsmannen bezig ben, moet ik zeggen dat dat wel bevalt, dat polariseren. Je puko's zijn veel minder rommelig. Bij deze had ik het niet nodig, dus heb ik het ook niet toegepast. Het lastigste bij 3rail polariseren is natuurlijk het diamantje in de binnenkant. Want daar zijn stukjes die dan heel kort worden. Je dan kan je ook nooit 2 kruisende rijwegen hebben, of je moet gebruik maken van een automatische polarisatie/omschakeling op basis van kortsluitingsdetectie, net als dat ook op veel tweerailbanen gebruikt wordt. Bijvoorbeeld de Tamsvalley Frogjuicer, die wordt door Walter ook veel gebruikt. Je wissel is dan echter niet zo eenvoudig meer als dat deze nu is, maar daar weet jij zelf natuurlijk ook alles van.

Citaat van: PaT op zaterdag 25 augustus 2018, 17:42:09
Echt heel mooi gemaakt Laurent. Wisselaandrijving er in en klaar! ;)

Ga je nu al je andere rails zelfbouwen? Zelf zat ik naar rails van Zeitgeist Models te kijken, maar die hebben enkel flexrails van hetgeen ik wil uitproberen. Wil je daar wat mooie wissels in verwerken, dan kom je uit op zelfbouw, of aansluiten op een ander type rails. Dan wordt het toch een beetje een lappendeken van railssoorten, wat ook geen gezicht is.

Bij mijn module verder geen probleem, daar is het immer geraden aus, maar bij een echte baan heb je wat meer variatie nodig.
Hoi Patrick,

alles zelf bouwen is vooralsnog niet de ambitie. Ik ben en blijf vooralsnog vloer en tafelrijder, dus hoe meer standaard, hoe beter. Dat kan je namelijk gewoon bij iedere modelspoorzaak inkopen. Echter zijn er een aantal missing links in het C rail programma. De dubbele kruiswissel die niet met standaard rails past is er eentje van, maar bijvoorbeeld ook de slanke Engelsman die ik in dit draadje beschrijf. En ik snap het wel, want om een standaard kruising uit slanke C rail wissels met een normaal kruis passend te maken moet je weer een extra stuk recht ontwikkelen (de 176mm rechte rail), dus nieuwe matrijzen, etc, maar een misser is het imho wel. En ja, ik ken de C rail geometrie dusdanig dat ik weet dat je met de huidige stukken diverse stukken kan maken, die is echt goed uitgedacht, maar ik vind nog dat er gaten zijn.

Zo ben ik ook nog ergens met een R6 boog teststukje bezig. Daarin ga ik de laatste puko's van de pukoband verwerken. Je kan momenteel geen viersporig baanplan bouwen in de slanke C rail geometrie zonder te rommelen met passtukjes vanuit de 077 en 064. Dus tijd voor een oplossing:



Het nummer dat ik gebruik, 24630, heb ik even verkeerd gekozen. Dat hoort namelijk bij het driewegwissel. Maar we weten wat ik bedoel. Dit is, als het werkt, wel een van de meest eenvoudige stukken rails om zelf te bouwen. Je neemt een meter flexrail van Peco, wipt 2 railstaven van een rechte rails (zodat de railcontactjes in tact blijven), zaagt de bedding 2 biels en gebruikt de eindstukjes om die vast te leggen. Flexrail op maat knippen, zooitje vastsolderen (zoals ik het hier doe bijvoorbeeld, in een wisselcombinatie voor de railafstand waardoor het redelijk gefixeerd ligt) en gaan met die banaan:


Af heb ik hem nog niet, het project met de oude middenrail lukte niet helemaal. Die is wel te solderen, maar dan moet je hem beter vrij maken, ik geloof met een glasvezelpennetje. Als je dan toch bij Weichenwalter gaat bestellen, bestel dan een paar meter van die pukorail meer mee, kan je per meter 2 R6 30 gradenbochten voorzien van pukos (ja, 2 ja! De raillengte van 2 stukken R6 is al iets van 80-90 centimeter!). Straks nog een setje draadjes onderlangs voor de stroomvoorziening, beetje hout eronder en gaan met die banaan.

Het leuke aan dit soort grappen is trouwens dat je relatief eenvoudig op een bepaald moment ook gewoon een baanvak met betonnen dwarsliggers en nieuwere ballast zou kunnen maken zonder je helemaal lam te schilderen op alle dwarsliggertjes.
En als je dan helemaal handig doet soldeer je de uiteindetjes op elkaar met een eigen overgang en dan hoef je je stukjes C rails niet meer te schilderen. Maar zover zijn we nog niet. ;) ;)

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Hoi Laurent,

Las dat je het met Peco flex doet. Is er een reden, waarom je niet de k-flex van Märklin gebruikt?
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Ja, 2:
1. Het RVS van Märklin is niet te solderen zonder gebruik van agressieve middeltjes (S39) en speciale tin die slecht verkrijgbaar is. Het nieuwzilver van Peco is een stuk beter, zelfs zonder schuren.
2. De prijs. Een stukje Peco streamline code 100 is 91,4 cm (36 inch) en heeft een adviesprijs op het Europese vaste land van 5,80 per stuk. De 2205 is 90 cm en heeft een adviesprijs van 17,50 per stuk.

En bonus: Van Peco zou ik eventueel ook nog betonnen dwarsliggers kunnen gebruiken.

Oftewel, als ik een stukje Peco verpruts, heb ik daar lang niet zoveel pijn in mijn buik van als van een stukje Märklin. Zeker bij deze testen. Ik heb wel eens gedacht een stuk Märklin flex te halen, te ontdoen van zijn railstaaf en deze dwarsliggers tussen de wissels in te leggen. Als ik uiteindelijk de Weichenwalter pukostrips zou gebruiken, zou je de meter iets van 12 euro kwijt zijn. Maarja, een stuk R5 kost ook al 6 euro volgens de UVP.
Verder maakt het qua hoogte geen verschil, beide railsystemen zijn code 100, alhoewel Peco Streamline er ook als code 75 is.

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Citaat van: Laurent op zondag 26 augustus 2018, 22:42:14

En bonus: Van Peco zou ik eventueel ook nog betonnen dwarsliggers kunnen gebruiken.


Waarom is dit een bonus in combinatie met Marklin rail, da's toch hout?

Gr, Ben.
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Daarom staat ie ook bij de bonus en niet bij de harde punten om Peco te kiezen.
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Tussendoor weer even door met het andere projectje: De R6 in C rail.





Supermooi is ie nog niet, maar dit is weer echt een functiemodel. Doet het het, functioneert het is en het überhaupt mogelijk om dit als stevig geheel rond te krijgen. Dat laatste lukt zeker. Goed lijmen en zorgen voor enige overlap tussen het kunststof en het hout. De volgende mag iets breder, zodat ik hem ook in kan bedden. Vooralsnog lijkt ie iets stiller dan de C rails, doordat ie massief is (en dus niet als klankkast kan werken).

In de volgende versie ga ik met 3 dwarsliggers van de R rails werken. Deze heeft dat niet, waardoor de spoorbevestiging af brak onder druk van de rail. En wellicht een stukje PCB biels erin solderen om de krachten van de boog al iets op te vangen, dat liep nogal stroef bij deze versie. Dat zie je ook terug, aan de linkerkant maakt de lok even een krapper knikje. De rail hier ligt niet lekker, maar krijg ik niet anders. De andere kant heeft wel 3 biels, daar loopt hij soepeler, de Peco rails heeft iets ruimte in de railschoen die daar beter wordt afgevangen. Ook debet aan het knikje is het feit dat de binnenboog eigenlijk 2 mm te kort is, alhoewel ik dat wel redelijk heb kunnen ondervangen.

Over de lengte, het wordt nog best een lang geheel. Er zit hier toch al snel zo'n 40 cm rails in. Het worden aardige lengtes rail zo. Maargoed, een rondje is dan ook al snel 4,45 meter... B)

Dit trucje is natuurlijk ook met andere dingen te herhalen. Een parallelboog voor de 912, zowel in R8 als R10, zou je hiermee ook kunnen maken. Verwacht overigens geen doorlopend programma van R5 naar R9. R9 is eigenlijk R11 of R12 en loopt niet geheel in lijn met de geometrie.

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Oh, haai...



B) B)
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Hij doetut....... :thumbup:
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Heel mooi, top gebouwd!
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Hi Laurent,

Het is weer netjes.
Een echte Hosentrager
(ff naar beneden scrollen)

groet
Harald
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Ik noem het gewoon een kruiswissel, lekker Nederlands.
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Dank allen! En ik vind het helemaal best hoe jullie het noemen. Ik moet nog wat doorknutselen eraan. Ik heb bij deze lok de sleper tijdelijk geïsoleerd (dit is een lange sleper), maar die maakte op de overgang van laag naar hoog kortsluiting met zijn eigen draaistel. Voor nu heb ik nog een paar foto's van de aandrijving:







Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Hoi Laurent,

Wauw wat een knap stukje werk  :thumbup: :thumbup:

Ik zou zoiets graag in C rails zien, tijdens mijn bezoek aan Marklin heb ik gevraagd of er een slanke kruising in de maak is die dus tussen 4 slanke wissels zit, helaas wordt hier op dit moment niets mee gedaan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Hoi Peter,

dank voor je compliment.

Die kruising voor erin gaat er niet komen ook. Je zult dan namelijk ook de wissels moeten verbouwen om het passend te krijgen. Zelfs met slanke wissels een combinatie maken met 77,5 mm hartafstand vraagt al stukken bedding af te slijpen. Dat zou dan dus een compleet nieuwe ontwikkeling moeten worden. Aan welke hartafstand zat jij te denken?

Zie deze 2 links voor wat ideeën:
http://www.thkas-moba.de/mucis/baubericht.html
http://www.web-hgh.de/ppt-dl/doc/ext/C-Gleis-Hosentraeger.pdf

Ik heb gisteravond/vannacht vals gespeeld. Ik heb het draaistel van mijn 139 t.o.v. de sleper geïsoleerd. De 139 is voorzien van lange sleper en op de overgang van lage puko naar hoge puko viel de sleper precies van de lage puko af, waardoor de hoge punt het chassis aan tikte. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik weet wel waarom WW stijgpuko's heeft. Anyhow, wat aan het knutselen geweest, eerst een extra hoge puko erbij geplaatst. Werkte wel iets, maar nog niet voldoende, ik hield een vonk. Uiteindelijk maar even pragmatisch geweest en een draadje gespannen. Dat werkt namelijk wel, de rest werkte niet. Krijg je dus dit:


Nu loopt het vonkvrij over het wissel heen. :) Er zal natuurlijk nog wat geduurtest moeten worden.

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Goede observatie!  :thumbup:
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Dank, Jan Willem.
Ik ben wel blij dat dit project eindelijk inzetgereed is geworden. Het loopt inmiddels bijna 2 jaar. Een hoop lessen kunnen trekken uit dit project:
- Na je puntstuk niet meer doorbuigen, maar gewoon rechtdoor gaan met je wissel. Het knap gebogen en gesoldeerd krijgen is een hele klus.
- Stijgende puko's zijn noodzaak om kortsluiting te voorkomen.
- Voorzichtig met de stukjes C rails voor de aansluiting, de railschoentjes zijn best heel kwetsbaar!
- Märklin geometrie aanhouden maakt het uitpassen wel makkelijker.

Voor de aandrijving blijft bij mij natuurlijk het tischbahning en teppichbahnen een complicerende factor. Normaliter werk je die met servotjes lekker makkelijk onder de tafel weg. Hier ging dat abosluut niet. Bij een wissel in slanke geometrie (64mm hartafstand) gaat de door mij gekozen oplossing in dit wissel ook niet meer passen. Door de kleine afstand kan ik ook geen lus/slag in mijn verenstaal leggen, waardoor het veren ook niet gaat. Dicht is echt dicht en openrijden is niet toegestaan/mogelijk.

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Citaat van: degeluidsman op zondag 07 oktober 2018, 21:21:56
Ik zou zoiets graag in C rails zien, tijdens mijn bezoek aan Marklin heb ik gevraagd of er een slanke kruising in de maak is die dus tussen 4 slanke wissels zit, helaas wordt hier op dit moment niets mee gedaan.
Als toch een slanke kruiswissel zal je deze zelf moet maken bvb 3D printen ben alleen bang dat de tijd en kosten erg gaan tegen vallen.
Maar je zou het naar mijn idee met de techniek van nu moeten kunnen maken dat het bijna lijkt als of marklin het zelf heeft gedaan.
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
 @citaat Ik rij geen C-rail maar als ik zo'n kruising mocht willen kocht ik 's ochtends 4 wissels en een kruis, zocht ik m'n dremel met slijpschijf op en eind van de dag reden mijn treinen over het kruiswissel. Hoe moeilijk kan het zijn?
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Ik denk dat het met een slanke wissel wel iets meer werk is en je blijft het zien dat het samengesteld is voor sommige is dat geen probleem voor andere wel ;)
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
 @citaat Da's waar maar is bij 3D printen niet anders.

Maar dat is nu eenmaal de shit van C-rail: je schikt je in wat er te koop is of je gaat zelf aan de gang zoals Laurent doet.
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Dat is natuurlijk niet alleen met C rail zo. Alle beddingrailprogramma's hebben die ellende.

Citaat van: hmmglaser op maandag 15 oktober 2018, 15:30:07
Ik denk dat het met een slanke wissel wel iets meer werk is en je blijft het zien dat het samengesteld is voor sommige is dat geen probleem voor andere wel ;)
Je blijft aan een zelfbouwwissel ook zien dat het zelfbouw is, puur en alleen door de toegepaste componenten.

Overigens, mochten jullie denken dat ik al gek ben... Deze tweerailer laat op Stummi's zien dat je altijd baas boven baas hebt >:-D >:-D
https://stummiforum.de/viewtopic.php?f=64&t=116277&start=400
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Kwijl
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Citaat van: Laurent op dinsdag 16 oktober 2018, 18:41:55
Overigens, mochten jullie denken dat ik al gek ben...
Hoe zat het ook al weer met open deuren >:-D

CiteerDeze tweerailer laat op Stummi's zien dat je altijd baas boven baas hebt >:-D >:-D
https://stummiforum.de/viewtopic.php?f=64&t=116277&start=400
Dat wordt een mooi baantje.
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Via de stamtafel kreeg ik mooi schuim met hardpapieren buitenkanten, donker van kleur. Dat maar eens gebruikt om het R6 een vervolg te geven. Dit maar met Weichenwalter Puko's.


Vorige week al had ik de rail op maat gezaagd en gesoldeerd in eindstukjes bedding van een geofferde C rails. Deze had ik gepoogd te verzagen tot 176mm stuk op een groftandige aluminiumzaagbank. Eerste helft ging prima, tweede helft leek nergens naar. Deze stukjes maar gezaagd met een Roco railzaagje.


Het inzetten van de puko's was nog wel even werk.


Lijm mengen, volstorten met ballaststeentjes en afkwasten. Daarna druppelen.


En drogen maar. Morgen gaat het niet verder, dan heb ik een wedstrijd. Wellicht van het weekend. Eens bedenken hoe we de kantjes netjes in gaan ballasten.

Laurent
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Waarom wilde je ook alweer een R6? Simpelweg als parallel-boog voor de R5? Ziet er toch al fraai uit. Welke rails gebruik je als tussenstuk?

Groeten,
William
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Ik wil graag een 4-sporig traject in volledige slanke geometrie kunnen leggen.
Re: Rails zelfbouwen - Nieuw project
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen - Nieuw project
Die R6 doet het tot op heden nog steeds prima. Daarvan komen er nog wel meer, maar daar had ik nu even geen zin in. Ook had ik geen zin in weer een Engelsman, daarvan heb ik er dit jaar ook 3,5 gebouwd (de laatste ligt nog op de werkbank voor vastzetten van alles in het wissel en inbedden). Ik vond het wel tijd om die bundel railstaven die ik heb liggen wat kleiner te maken. Tijd voor een nieuw project. Een driewegwissel ontbreekt ook nog altijd in het C rail assortiment. Daar zit een moeilijkheidje in: die moet waarschijnlijk ook gepolariseerd gaan worden. In het middenstuk wordt het gat te groot. Anyhow, dat zien we later. Eerst maar eens aan de slag.


Dit keer een Wintrack tekening gebruikt en daarin aantekeningen gemaakt. Gaandeweg wordt het aantal lijntjes dat erin getekend is ook steeds langer.


En we zijn begonnen. De eerste biels zijn geplakt!


Het wordt hier al tricky: Ik moet naar zowel links als rechts verbreden. Links ben ik bijna klaar, daar komt de overgang naar het stuk C rail waarmee ik voor de railaansluiting zorg.


Het lijkt al ergens op. De wintrack afbeelding is even breed als normale C rail bedding. De smalste biels zijn net zo breed als C rail biels in een normaal stuk spoor.


De simpele hartstukken: Die moeten 12 graden worden. Lijkt mij wel aardig geslaagd toch? Die 0,1 graad druk je wel weg in het laatste stukje verbouwen. Lukt met de engelsman ook probleemloos. Deze heeft een lang en een kort pootje: ik maak namelijk strikt genomen geen driewegwissel, maar 2 in elkaar geschoven wissels. Een asymmetrisch driewegwissel dus.


En dat is twee. Nu opletten dat ik ze wel op de juiste plek inplak.


Die zitten... Omdat ik het exacte sporenverloop en daarmee ook het kruispunt niet had ingetekend, had ik ze wat speling gegeven. Heel veel speling, zo blijkt nu. Nouja, die paar centimeter rail kost toch geen drol. Voor zo lang het nodig is de delen ook maar vastgezet met een extra stukje printplaat, zodat ze niet verbuigen.


En die eerste railstaaf ook. Achteraf had ik beter eerst het puntstuk links en daarna de railstaaf kunnen plaatsen, dan had mijn liniaal er makkelijker tussen gepast. Ach, het is gelukt. Onthouden (lastig) voor de volgende keer.

Groet,
Laurent

Re: Rails zelfbouwen - Nieuw project
Pas toen ik "071" op je tekening zag staan drong het tot me door dat je voor een slanke driewegwissel gaat. Ik dacht al...  ;-)
Re: Rails zelfbouwen - Nieuw project
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen - Nieuw project
Hoi Erik, had ik er wellicht bij moeten zeggen... Voor mij vrij duidelijk.
Re: Rails zelfbouwen - Nieuw project
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rails zelfbouwen - Nieuw project
Je laat weer een knap staaltje railbouw zien Laurent  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rails zelfbouwen - Nieuw project
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rails zelfbouwen - Nieuw project
Hi Laurent,

Dat ziet er weer technisch goed uit, ben benieuwd naar het eindresultaat.

groet
Harald
Re: Rails zelfbouwen - Nieuw project
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen - Nieuw project
Dank heren! Dank.

De afgelopen week heb ik rustig wat verder gebouwd aan het wisseltje.

De 2e railstaaf geplaatst.


Hij moet in de geometrie van C rail passen.


Een wisseltong...


Nu ook bij het puntstuk.


En de tweede wisseltong... De tongen moet ik nogmaals doorhalen. Waarschijnlijk is het noodzakelijk deze (gedeeltelijk) te polariseren.


Alles rondom de puntstukken ingebouwd. Nu wordt het moeilijk: Het middelste puntstuk is aan de beurt.

Dat was hem weer, ik ga weer verder >:-D >:-D

Laurent
Re: Rails zelfbouwen - Nieuw project
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen - Nieuw project
Zo, ik was weer een stappie verder gekomen:


De rest van het binnenwerk erin gezet.


Laatste hartstuk erin gepriegeld.


Ander rotklusje: contrarails erin. Daar moet dus zowel een draaistel van ACME met originele assen als een 2 assige lange wagon met Märklinassen doorheen kunnen zonder ontsporen. Ben benieuwd, het draaistel krijg ik als ik hem echt duw wel uit de rails, geef ik hem een zetje blijft ie in de rails. We gaan het zien.


En zomaar opeens lijkt het verdomd veel op een wissel. Ik heb hier de zaagsnedes voor de te polariseren raildelen ook al aangebracht, evenals alle snedes in de biels om kortsluiting te voorkomen.


Dus tijd voor de puko's.


Klaar! :) Met de puko's dan. >:-D


Wat draadjes eraan en proefrijden maa.r


Okee, okee. Dat is niet de eerste proefrit. Ik hield kortsluiting die ik achteraf niet zomaar kon verhelpen, dus een stukje rails eruit gehaald, van een ander een stukje afgehaald en dit in zijn geheel vervangen. Nu geen kortsluiting meer. Mooi. :)

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen - Nieuw project
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rails zelfbouwen - Nieuw project
Hoi Laurent,

Jij bent een ware kunstenaar, prachtig wat er uit je handen komt  :thumbup: :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rails zelfbouwen - Nieuw project
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rails zelfbouwen - Nieuw project
Hi Laurent,

Gewoon Prachtig.

groet
Harald
Re: Rails zelfbouwen - Nieuw project
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Rails zelfbouwen - Nieuw project
Echt heel erg tof om te zien Laurent. Daar mag je best trots op zijn.
Re: Rails zelfbouwen - Nieuw project
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen - Nieuw project
Dank allen! Ik ben straks vooral heel blij als ie in praktijk ook daadwerkelijk goed functioneert.
Re: Rails zelfbouwen - Nieuw project
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen - Nieuw project
Hoe een beetje bruine verf het aanblik van zo'n wissel compleet veranderd...



Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen - Nieuw project
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Rails zelfbouwen - Nieuw project
Citaat van: Laurent op maandag 26 augustus 2019, 23:49:44Ik ben straks vooral heel blij als ie in praktijk ook daadwerkelijk goed functioneert.

Dat gaat je ongetwijfeld lukken, daar heb ik alle vertrouwen in. Het ziet er al veelbelovend uit.
Re: Rails zelfbouwen - Nieuw project
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Rails zelfbouwen - Nieuw project
 @citaat @citaat

in ieder geval is dit wel een unieke wissel  :thumbup:

mvg, Ruud
Re: Rails zelfbouwen - Nieuw project
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rails zelfbouwen - Nieuw project
Dit wissel wordt vanzelf steeds unieker. Vroeger gebruikte de BLS dit wissel graag, maar ook de SBB was er niet vies van.


Tegenwoordig werkt het verleggen van wissels anders. En daardoor is dit type wissel ineens een probleemsoort.
Want het wisseltype past niet op de wissel transport wagons:


Je vind deze foto's in het draadje Bahnhof Brig
Re: Rails zelfbouwen - R8
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen - R8
Door de aankoop van een woning is eigenlijk alles stil komen te liggen. Ik doe wel iets, maar niet veel. Door Corona en een sportblessure ontstaat er 's avonds wat tijd, allerhande sport en andere bijeenkomsten worden afgelast. Onderlaatst wat decoders gesoldeerd, de afgelopen week een ander klein projectje opgepakt: Een niet bestaand railstuk waar ik wel behoefte aan heb: De parallelboog voor de 24912. Ik begin met de binnenboog, een stuk rail dat in de Märklin catalogus het nummer 24812 zou moeten meekrijgen. In Wintrack aangemaakt en maar eens wat passen:


De R9 ernaast. Ja, zo staat het mij eigenlijk wel aan. Printer lag wat dwars, maar mooi roze is ook niet lelijk. ;)


Dan hebben we een donor railstuk nodig. 6 Biels graag! Fantastisch ding is ook de roco railzaag trouwens. :favorite: :thumbup:


Na wat passen en meten is het twee keer een knipje en ik heb een railstuk. Stukje Peco flexrail offert zich op om voortaan minder flexibel door het leven te gaan. Op de foto heb ik de railstaven nog niet uit het bielsmatje gehad, maar alleen het geheel wat voorgebogen.


Slechte foto, mja. De railstaven een voor een uit het bielsmatje gehaald en voorgebogen, vervolgens weer terug gebracht. De railstaafvoet wat afgevijld, zodat deze soepel in het Märklin donorstukje komt (eigenlijk is de Peco railvoet iets te breed en te dik), dit vergt wat geduld. Dit meteen vast gesoldeerd, andere kant uitmeten, op maat zagen, railvoetje weer vijlen, inschuiven en weer op de juiste maat vast solderen. Voordat ik soldeer zet ik er altijd een willekeurig railstuk aan, zodat de railstaven nooit te lang gesoldeerd worden. Door het voorbuigen geen rare knik in de rails, maar netjes glooiend verloop.


De volgende stap is het insmelten van Puko's. Hiervoor weer de bekende Weichen Walter strip. Door midden geknipt, alhoewel dat bij deze lengte niet nodig is, maakt dat het behandelen wel makkelijker. Waar ik de R6 in het onderliggende deel gestopt heb, heb ik hier bij wijze van test juist de pukostrip in de biels gesmolten. Best een secuur werkje, want hij moet wel in het midden. Testje met een sleperdraaistel tot slot: het zit prima.


En helemaal compleet erin gezet. 1 Puko zit dubbel, ik moet ze immers wel weer aan elkaar maken en dit is het makkelijkst.


Nog even vergelijken. Begint al ergens op te lijken toch?


Duidelijk een korter en krapper railstuk.


Foam op maat, schuine kanten eraan, beetje lijm eronder en vastplakken maar. Die schuine kant is altijd wel lastig, bij benadering dan maar. Ohja, vergeet niet voor die tijd even de pukostrip met een stukje draad vast te solderen aan de middenleider contactblikdeeltjes onder je stukje C rail: anders rijdt het zo moeilijk. >:-D >:-D


Als dat dan gedaan is, gedroogd is en goed zit, door met ballasten. Daar ben ik nu mee bezig.

Grappig feitje over de R9 overigens: Als je de HoH afstanden doortelt, is het helemaal geen R9, maar valt het ergens tussen R12 en R13. Hij heeft een straal van 1114,6 mm. R5 heeft een straal van 643,6 mm. De HoH bij C Rail is 64,3mm. R6 zou dus zijn 707,9, R7 = 772,2, R8 = 836,5, R9 = 900,8 mm, R10 = 965,1,  R11 = 1029,4, R12 = 1093,7, R13 = 1158. Dus ruim 3 radiusmaten groter dan ie pretendeert te zijn. :)

Goed, nog even over dat bevestigen van de pukostrips: In de ondergrond snijden of in de puko's smelten. Beide hebben hun voors en tegens. Het voordeel van de in de ondergrond snijden is dat je pukokop lager komt te liggen. Verder kan je de ondergrond, zeker bij een vaste baan, rustig en makkelijk op maat leggen. Bijvoorbeeld met 2 stroken kurk naast elkaar. Het nadeel is dat de rails exact goed eroverheen moet liggen, met flexrail nog wel eens een probleem. Het voordeel van smelten is dat de puko meteen goed zit. Dit is wel heel kwetsbaar (laat zo los), je moet secuur werken (vanwege het in je dwarsligger smelten en de pukokop ligt hoger.

Groet,
Laurent