Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Rails zelfbouwen - Eens wat anders... Zonder puko's.

Gestart door Laurent zaterdag 17 september 2016, 13:43:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Rails zelfbouwen, prototype 1 is klaar!!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Rails zelfbouwen, prototype 1 is klaar!!!
Thanks mannen. :)
Re: Rails zelfbouwen, prototype 1 is klaar!!!
Voor mij ook het volgen waard.
Re: Rails zelfbouwen, prototype 1 is klaar!!!
Knap werk, maar hoelang ben je per wissel wel niet bezig. Ik hoop dat je layout niet te groot wordt :P
Re: Rails zelfbouwen, prototype 1 is klaar!!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Rails zelfbouwen, prototype 1 is klaar!!!
:) Het eerste wissel kostte mij ca. 20 uur. De tweede iets sneller gedaan, uurtje of 16 gok ik zo. Nu moeten beide nog aandrijving krijgen, dus er komt nog wat experimenteer en programmeerwerk bij, maar die tijd kan ik spreiden over meer wissels. :)
Re: Rails zelfbouwen, prototype 1 is klaar!!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Rails zelfbouwen, prototype 1 is klaar!!!
Kort slecht filmpje van een Ae 6/6 (6 asser dus) die een stuurstandrijtuig over de wissels duwt en trekt.



Laurent
Re: Rails zelfbouwen, prototype 1 is klaar!!!
Hallo Laurent,

Je zou eens kunnen kijken naar het mechnisme van een 'ding-dong'-bel. Je hebt dan een geactiveerde stand en neutrale stand.
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Hebben jullie gezien dat ik gisteravond gepromoot werd op de 3railforum facebookpagina? Wat? Die hebben jullie niet geliked? Huphup, snel doen dan maar: en wel hier.

Afijn, ik ben heel de avond bezig geweest met het uittekenen van een eigen eerste wissel. Daarbij heb ik normale C rails, dus 77,5 mm hart op hart, als uitgangswaarde gehouden. Het wisselset is 3 stukken 24188 lang, dat maakt 564,9mm. Althans, het is de bedoeling dat ie dat wordt. Wel "iets" slanker, het zou een R7 of R8 bocht zijn, hartstraal van ca. 900 mm (de slanke wissels zijn 1114,6 mm straal, wat dus Märklins R9 is). Dat heeft ook als resultaat gehad dat het hele wisselcomplex iets langer is geworden. Mijn huidige verwachting is dat er tussen de 4 en 5 meter spoorstaaf in zal gaan. Ik heb nog 8 meter en een beetje liggen, dus dat zal hard gaan. Verder zullen er ca. 150-200 spijkertjes in gaan, maar daar heb ik al een nieuw doosje voor gehaald. Voorlopig blijf ik de bredere gebruiken.

Sommige mensen vinden het zonde dat ik geen eigen vrije geometrie gebruik, ik vind van niet. Ik ben nog altijd C rail rijder en vloerrijder en het is niet mijn bedoeling om alles zelf te gaan bouwen. Meters maken kan ik lang niet zo efficiënt als de fabrikanten dat kunnen.

Ik moet nog even kijken hoe ik dit op ga bouwen, ik had een mooie bamboe broodplank gehaald van 41 centimeter, maar die is nog ruim 15 centimeter te kort. Of of bouwen uit segmenten wellicht handig is, want 55 centimeter wegstoppen is wel een serieus eind. De tekening zelf zal ik ook nog nalopen, want eigenlijk vind ik de strijkregels en de contrastukken van het middelste kruisstuk te lang. Die mogen best een dwarsliggertje korter.

Efin, nu willen jullie natuurlijk plaatjes. Goed, ik heb er maar eentje, maar dat geeft volgens mij wel een redelijke indicatie van mijn plannen?


Citaat van: Keesoldscool op dinsdag 08 november 2016, 10:43:11
Je zou eens kunnen kijken naar het mechnisme van een 'ding-dong'-bel. Je hebt dan een geactiveerde stand en neutrale stand.
Zou je eens kunnen vertellen hoe je dat precies bedoelt?

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Zoiets ziet er dan gelijk ontzettend indrukwekkend uit! Ik ben al blij wanneer ik de Peco Code 100 rails kan voorzien van puko's van Weichen Walter... Dit gaat een hele stap verder, chapeau!
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Wel Laurent vind ik knap dat je dit aandurft. Ik ga dit blijven volgen want het is iets dat ik ook ooit eens wil proberen te doen. Veel geluk en plezier bij het bouwen .

MVG Michel
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Hoi William, an sich is puko's plaatsen ook nog een rotkarwei. Dat moet ook exact in het midden. Dit is niet veel anders, het moet allemaal exact op maat.

Michel, rails kosten echt geen drol. Voor een meter spoorstaaf betaal je nog geen anderhalve euro. Heb je een stuk expoxyprintplaat nodig dat je moet verzagen en een doosje spijkertjes van 2 euro voor je puko's. Verder wat goed gereedschap: soldeerbout, malletjes, spurlehre, tangen, vijlen en schuurpapier. En eigenlijk is dat nog het duurste.

Laurent

Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Hey Laurent
ga met Kerst eens lief lachen naar mijn wederhelft zodat ze weet wat ik nodig heb onder de beruchte boom. En dan waag ik het toch ook eens .

MVG Michel
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Hoi Laurent

allereerst een compliment voor je bouwkunsten   :thumbup:

In plaats van een broodplank misschien een plaatje  van de bouwmarkt  61 x 122.  ?


Gr Alex 0850
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Voor je een volgende stap zet Laurent: heb je al nagedacht over een aandrijving voor de wissels? Je bent tapijtrijder dus dat maakt het allemaal niet gemakkelijker.

Wat je ook gaat prutsen als aandrijving: je stelbalk steekt wellicht aan de verkeerder kant uit maar dat is gemakkelijk te verhelpen.

Gr, Ben.
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Hoi Ben,

ik had bedacht om een servo op zijn kant te zetten tussen de rails. De SG90 mini servotjes (volgens mij verkoopt DigiKeijs die ook onder hun eigen naam) zijn 12x22x32 op de basis en zouden, als ik het zo inschat, voldoende power moeten kunnen leveren. Daarvoor zou ik ze op een houten plaatje moeten monteren, net als de wissels, en daaruit een bracket moeten halen waar ze in staan. Ik denk dat bij het nieuwe wissel de servotjes prima met zijn tweeën naast elkaar kunnen staan, bij de eerste wissels gaat dat, met de kleine hart op hart afstand, niet lukken. Maar ook daar wil ik nog verloopstukjes voor maken zodat ze in een normaal Märklin systeem passen.

Maargoed, ook voor de aansturing daarvan zou ik nog wat moeten knutselen. Of een aparte voeding moeten pakken.

Alex: Ik ga eens hier thuis in de schuur kijken voor een plaatje triplex, hebben we volgens mij nog wel liggen (ik had 2 plaatjes gekregen voor mijn zelfbouwzaag en heb er maar 1 gebruikt).

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Laurent,

Ik mis nog een paar strijkregels in je kruising.
De binnenhoeken tussen de wissels hebben nog geen tegenoverliggende geleiding.

Mvg Robin
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Hoi Robin,

die conclusie had men bij de buren ook al getrokken. Alhoewel ze in echte wissels niet aanwezig lijken te zijn, ga ik ze wel plaatsen. Nog even tekenen dus vanavond. ;) Dank voor je opmerkzaamheid.

Laurent
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Hout gevonden dat wel groot genoeg is... Best groot, zo alles. :P




Laurent
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
En we zijn van start! De eerste 18 dwarsliggers zijn geplakt. B) B)



Laurent
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Okee, slechte foto, maar inmiddels over de helft met de dwarsliggers. Er liggen er al 13x4 + 18, ca. 6,5 meter als je ze achter elkaar zou leggen. Nog benodigd: 16x4. Alias 64, alles handmatig op maat geknipt. >:-D >:-D Begint inmiddels op de onderbouw van een wissel te lijken.



Laurent
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
-Laurent:
Wat een weer geduldig werkje, maar ziet er weer zeer mooi uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Behoorlijk monnikenwerk ja. Afijn, inmiddels zijn alle dwarsliggers geplakt. Voor de foto's even wat statistieken: er zijn 144 dwarsliggers geplakt met een totale lengte van ca. 7,5 meter, hiervoor is ca. 7,75 meter aan stroken printplaat gebruikt.


Voor het plakken, na het knippen.


Alles vast!

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Het ziet er schitterend uit, ik doe het je niet na.

Ergens denk ik nog steeds; lasercut gaat natuurlijk sneller.
Maar ja, ik heb niet zoveel geduld als jij, kennelijk.
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Hoi Jan Willem,

de ellende met PCB is dat het niet te snijden valt met een CO2 laser. En de meeste hobbycentra hebben alleen CO2 lasers. Ik heb het geprobeerd. ;)

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Voordat december begon, had ik 1 spoorstaaf en 1 driehoek op de hosenträger gesoldeerd. De rest had ik geen tijd voor. Gister en vandaag even wat tijd gebruikt om ook de rest van de buitenste sporen erop te zetten. Nu resten alleen nog de wisseltongen (8 wisseltongen te slijpen!) en het kruisstuk in de binnenkant. Hoop gedoe met de driehoeken, dat pak ik de volgende keer dat ik zo'n ding bouw, anders aan.


Stand van zaken.


Doorkijkje langs de mist mooie driehoek. Het is nog best een gepiel om alles strak langs elkaar te krijgen en in het verlengde van de sporen aan de overkant en op de juiste afstand en dan ook nog zo goed als symmetrisch.


An sich niet ontevreden. Er zit tussen de half en twee mm hart op hart verschil tussen deze uitkomende sporen en normale C rail, deze zitten op max. 79,5mm en C rail breed zit op 77,5. Dat schuif je in aanlopende sporen wel weg.

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Laurent knap werk. Net als de Hembrug van een van onze collega leden vind ik dit een kunstwerkje. Ik ben benieuwd naar het vervolg en het in werkende toestand te zien.

Mvg Michel
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
-Laurent:
Gaat weer een kunstwerkje worden,  :thumbup:
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Thanks guys,

One down, 7 to go :)



Laurent
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
8 down! 8 down!



Volgende stap: Kruising in het midden:

Halverwege dus :)


En het rolt ook.
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Ik vind het pr8ig maar heb zeker daar het geduld niet voor.

Ziet er top uit. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Dankje Cees,

Toevallig zat ik net nog even te zoeken op grootspoor voorbeelden bij google afbeeldingen (die zijn er toch wel verdraaide weinig) en kwam ik dit topic ook nog tegen: topic. Eerste post is uit 2008, dus toen al, en nog steeds, een actueel onderwerp.

Inmiddels heeft ook de tweede wagon zijn weg gevonden op het wissel. Dit keer een Lgns, voor de niet kenners: een 45 foots containerdraagwagen met 2 assen, gelijk aan het onderstel van de 3rail wagon. Doordat het een tweeassig ding is, komt ie met zijn wielen/flenzen onder een grotere hoek te staan ten opzichte van het spoor dan draaistelwagons. Liep in 1 puntstuk nipt vast, dus dat even een fractie aangepast met zowel soldeerbout als vijl. Nu loopt ie, op wat ontsporen door het ontbreken van strijkregels na, probleemloos over de wissel heen in welke richting dan ook.

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Kan er niet aan doen maar ik blijf het een meesterwerkje vinden. Laurent breng je dit kunstwerkje mee naar de gastendag?

Mvg Michel
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Dank Michel. Als ik eens naar een gastendag ga kan ik hem natuurlijk prima meenemen. Afijn, over tot de orde van de dag: De eerste januari is altijd zo'n typische dag waar je heel de dag geleefd wordt. Bezoekje hier, bezoekje daar. Nog geen vorderingen meer sinds gister/vannacht. Maar wel een paar plaatjes van de actuele situatie:


Wisseloverzicht


Hartstuk. Zoals jullie zien, zijn de 4 strijkregels rondom het hartstuk nog niet aanwezig. Deze lijken ook niet nodig. Nog even zien of ik ze ga plaatsen.

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Inmiddels zit alles dat ik op het wissel wil hebben, erop. Tijd om alles vast te gaan solderen dus, maar eerst enkele foto's... Solderen gaat nog wel wat tijd in zitten, 144 hele/halve biels waar gemiddeld 4 rails op moeten worden gesoldeerd. >:-D >:-D


Het klusje dat ik het lastigst vind, wisselstelbalk plaatsen. Je wil het liefste je tong aan beide kanten in de tin zetten, een ton die al veel dunner is dan een normale railstaaf, het moet nog bewegen ook en tegen elkaar aan lopen. Dat is dus solderen, tang erop en weer verhitten, iets optillen en weer neerzetten en strak tegen de vaste spoorstaaf knijpen, ondertussen hopen dat er geen tin tussen de spoorstaaf en de tong zit, anders komt het niet los, om daarna de tussenruimte nog te bewerken met een vijl. En aan de binnenkant gaat een behoorlijke druppel tin, zodat er enigszins "vlees" aanwezig is.


Toch maar de strijkregeltjes net buiten de kruising geplaatst. Kan er nu nog bij, baat het niet, dan schaadt het niet. Hier ligt straks de groostste uitdaging op het gebied van isoleren en plaatsen van de puko's. Hoog genoeg, maar niet te hoog.


2 Wissels naast elkaar. Ben toch best trots zo. B)

Ook eens rustigaan kijken waar ik verenstaaldraad haal. Wil een soort schokdemperlusje in de aandrijving zetten zodat bij een gesneden wissel niet meteen alles aan gort gereden wordt of eruit loopt, want een servo geeft niet mee. Spijkertjes voor de middenrail heb ik nog genoeg: anderhalf doosje van 200 stuks. :D

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
-Laurent:
Ziet er weer zeer behoorlijk uit,  :thumbup: wat een geduldig werk, heb je een gedacht van de tijd die er in gestopt hebt?
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Wat moet ik er van zeggen... Netjes man!
Ik gebruik .5mm verenstaal geloof ik, .8 was al te stug. Nu kan ik ze gewoon openrijden.
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Hoi Simon. Dank voor het compliment.  :) Ik zat te denken aan 0,2 of 0,3mm² verenstaal. Ik wil er een soort lusje in leggen, heb jij dat ook gedaan?

Citaat van: Jørg op dinsdag 03 januari 2017, 22:35:45
-Laurent:
Ziet er weer zeer behoorlijk uit,  :thumbup: wat een geduldig werk, heb je een gedacht van de tijd die er in gestopt hebt?
Hoi Jørg,

iets eerder in dit topic, ik heb het even opgezocht, schreef ik dat ik mijn eerste wissel bouwde in ca. 20 uur en voor het tweede ca. 16 uur nodig had. Ik ben voor deze al twee avonden aan het tekenen geweest en heb er de afgelopen 7 dagen toch ook al een goede 20 uur ofzo in zitten. Goed, nu werk ik niet altijd even vlot door en soms ga ik even zitten computeren, maar het is een heel erg bewerkelijk klusje. Ik gok dat als het af is, er wel tussen de 75 en 150 uur, tekenen niet meegerekend, in zal hebben gezeten. Ik begin inmiddels de prijzen van Walter Weichen aardig te begrijpen. Nu is hij natuurlijk ervaren en doe ik het voor het eerst, maar toch, het is en blijft handwerk. Veel handwerk.

Dank voor je compliment. :)

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Long time, no see. Voor de mensen die zich afvragen hoe het hiermee staat: Het staat op een lager pitje. Studie en nu werk vragen ook hun tijd, vooral die studie had even flink prioriteit. In april geslaagd overigens, Bachelor of Science titel is nu ook voor mij. Eerder deze maand een oproepje gedaan voor B keuze rails. Maar geen oud bouwjaar. Waarom niet? Nou, ik ben vandaag even aan het testen geweest met zagen, dan krijg je dus dit:


Dat wil ik dus niet.

De puko's zaten me toch niet lekker. Dezelfde hoogte krijgen bleek bijvoorbeeld lastig. In Dortmund van een andere modelspoorder losse Puko's over genomen. Tegenwoordig verkrijgbaar bij Erbert, maar dit is nog van Herei. Een aantal complete sets voor een wissel. Puko's van 3.8, 4.4, 5.0 en 5.7 mm hoogte, gemeten vanaf de onderkant van de biels. Mooie hoogtes.


Voor de aandrijving denk ik aan gewoon een goedkope Arduino met 4 servo's. Zelf de code schrijven is toch wel erg bewerkelijk gebleken.

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Hoi laurent
Citaat van: Laurent op vrijdag 21 juli 2017, 13:59:33
Voor de aandrijving denk ik aan gewoon een goedkope Arduino met 4 servo's. Zelf de code schrijven is toch wel erg bewerkelijk gebleken.
Mijn idee, maar hoe doe je dat nu?
Schrijft iemand de code voor je? Ik neem aan dat dat bij die "goedkope Arduino" nog niet inzit, toch?
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
De codes om servos met arduino via dcc aan te sturen zijn gratis te downloaden.
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
De MARDEC is geschikt om servo's aan te sturen. En ook zijn er, maar die moet ik nog even goed opzoeken, open source codes met DCC signalen. Dat is handig, want het type Arduino dat in de MARDEC gebruikt wordt, heb ik niet. Die gaan uit van de oude chips met aparte USB chip erop, ik werk met Micro's en Pro Micro's. Maar dat is pas van belang als ik daadwerkelijk ga inbouwen, een servobediening maak je ook zo met een ander Arduinotje en een paar tactswitches.

First things first: Mechanisch gereed krijgen: Dat wil zeggen, puko's erin. Daarna servo's eraan, alles opbouwen op een paar breadboardjes en als dat allemaal werkt, kunnen we weer een stapje verder naar verdere automatisering en digitalisering. Of ik daadwerkelijk MARDEC ga gebruiken zal nog blijken. Immers, als tapijtrijder ben ik weer fan van zo min mogelijk draadjes en in de Mardec wordt gesproken over externe voeding voor de servo's.
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Vanavond het eerste proefleggen gedaan met de Puko's. Ik had ze willen solderen, maar dat gaat niet, dus wordt het lijmen. Moet het wel goed liggen natuurlijk. Voorlopig eerst maar eens met plakband alles vast gezet en wat testen met een wagonnetje en een los draaistel met sleper.





Groet,
Laurent

Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Hoi Laurent,

Wat een geduld moet je hebben om dit te bouwen, dit is wel 100% modelbouw  :thumbup:
Succes met het uit testen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Dank Peter. Het is inderdaad een monikkenwerk, maar wel heel gaaf als je zo langzaamaan een wissel ziet ontstaan.
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Wel Laurent volg met plezier je railbouw . Langzaam maar zeker vordert het en man ik vind het een mooi kunstwerkje

Mvg Michel
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Ik was toch niet happy met het systeem, dus alles weer eraf gesloopt en opnieuw begonnen. Het geheel moet nog wat hoger komen te liggen, een C rails ligt ruim 10 mm boven het oppervlakte met de bovenkant spoorstaaf. Dit systeem slechts 4 ofzo. Plaatje MDF eronder, maar nog niet genoeg. Besloten om in de lengterichting ook nog printplaatstrookjes te plaatsen. Levert in combinatie met het MDF exact de goede hoogte op voor mijn spoorstaaf. Heeft voor mij meerdere voordelen:
- In het MDF plaatje kan ik spijkertjes plaatsen die tussen de biels komen. Hierdoor vallen ze ingeschottert waarschijnlijk minder op.
- Door het vullen van ruimte met printplaatstrookjes, kan ik ook gewoon draadjes onderlangs leggen voor het doorverbinden van de spijkertjes
- De wisseltong krijgt lucht waardoor deze makkelijk beweegbaar blijft

Anyhow, tijd voor plaatjes:

Tijdens het boorproces


Het patroon voor het binnenwerk is af


Hoogtemalletje voor de spijkertjes op het lage deel

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Monnikenwerk. Wat een klus! Ik bewonder je moed en ben jaloers op de tijd, die je voor je hobby hebt. :thumbup:
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Ik liep wat achter op je ontwikkelingen, en heb me even bijgelezen. Het servogedeelte laat ik even buiten beschouwing.

Citaat van: Laurent op dinsdag 03 januari 2017, 22:54:39
Ik begin inmiddels de prijzen van Walter Weichen aardig te begrijpen. Nu is hij natuurlijk ervaren en doe ik het voor het eerst, maar toch, het is en blijft handwerk. Veel handwerk.
Weichenwalter (WW) is op een bepaald moment, enkele jaren terug, overgestapt van losse puko's via zelf geknepen puko's (uit holle messing buisjes) naar geëtste pukostrips. Dat is duidelijk een hele zoektocht geweest naar het minimale, optimale en meest effectieve middel. Wat mij aan die zoektocht is opgevallen, zijn de forumdiscussies over 3 manieren om aan puko's te komen als je geen peco-strips en geen Erbert-strips wil gebruiken (te breed, of te identiek aan Märklin K-rail puko-band), geen losse puko's van Herei (want gelazer om ze te positioneren en vast te zetten).

Het eerste idee: neem een goedkope metaalrails van Märklin, b.v. 5120. Haal de puko-strip eruit en plaats die onder de rails.  Lijkt aardig maar werkt niet bij wissels, en dwingt een bepaalde bielsafstand af.

Een 2e idee, op zich niet slecht maar dramatisch bewerkelijk: plaats koperen nietjes van de juiste maat (bielsafstand, hoogte) in een eenzijdig klevend kopertape met de puntjes omhoog, en leg daar de rails overheen.

Het beste idee (maar onuitvoerbaar) kwam van een Vlaming. Neem kanariegaas (konijnengaas), dus vierkant gaas. Knip een stuk er af (serie vierkantjes), en halveer die, en ziedaar: pukostrips.
Om 2 redenen niet handig: de metaalsoort geleidt niet goed genoeg, en het is gigaveel handwerk.

Dus WW's etswerk is gewoon het idee van de Vlaming op een handiger manier uitgevoerd.
Het scheelt hem gigaveel tijd, en die tijd heeft vooraf veel geld gekost, maar levert dat per wissel en rechte rails direct terug in tijdsbesparing.

Het is vergelijkbaar met jouw zaagtafel. Het kostte veel tijd om die te ontwikkelen, maar achteraf scheelt het veel geld.

Er mankeert nog iets aan dat ets-ontwerp van WW, maar het is beter dan Peco's pukostrips (die je in maar 2 maten hebt: laag of hoog). WW heeft inmiddels stripsoorten voor diverse doeleinden. Bielsafstanden, flexrails en wissels. Wisselmerk bepaalt soort pukostrips. En dan nog: als je kijkt hoe vaak je zo'n strip moet doorknippen (om 'm te laten passen), dan kan het ontwerp beter. Maar dat maakt het duurder, en voor WW voldoet het bestaande al.

Citaat van: Laurent op vrijdag 21 juli 2017, 13:59:33
Herei. Een aantal complete sets voor een wissel. Puko's van 3.8, 4.4, 5.0 en 5.7 mm hoogte, gemeten vanaf de onderkant van de biels. Mooie hoogtes.
Bevalt Herei wel? Losse puko's geven problemen: positioneren, fixeren en aan een draad solderen.

Citaat van: Laurent op zondag 23 juli 2017, 22:14:06
Vanavond het eerste proefleggen gedaan met de Puko's. Ik had ze willen solderen, maar dat gaat niet, dus wordt het lijmen.
Lijmen en dan solderen? Of de onderplaat uitfrezen, en daarin een stripje eenzijdig klevend kopertape plaatsen (b.v. van Busch) waarin de (Herei) spijkertjes komen te staan (Methode "Eduard", iemand die in het forum bij de zuiderburen actief is).

Citaat van: Laurent op zondag 08 oktober 2017, 23:54:41
- In het MDF plaatje kan ik spijkertjes plaatsen die tussen de biels komen. Hierdoor vallen ze ingeschottert waarschijnlijk minder op.
- Door het vullen van ruimte met printplaatstrookjes, kan ik ook gewoon draadjes onderlangs leggen voor het doorverbinden van de spijkertjes
- De wisseltong krijgt lucht waardoor deze makkelijk beweegbaar blijft
Die wisseltong ...

Misschien bedoel je iets anders, veroorzaakt door jouw eigen constructie?

Voor zover ik zie hebben jouw wissels geen scharnierpunten.
Dit betekent dat de wisseltong in feite loopt vanaf zeg stelbiels tot puntstuk.

Vrije ruimte (lucht) is de plek waar geen puko's kunnen zitten omdat de wielen die niet mogen raken
De enige vrije ruimte die een wisseltong nodig heeft, is de stelbalk. Bij scharnierloos wissel en ook bij scharnierend wissel heeft het puntstuk ook wat vrije ruimte nodig bij 3-rail gebruik.

Voor de meelezende leek
Er zijn wisseltongen met scharnier (draaipunt), en wisseltongen zonder. De meeste prefab-wissels zijn scharnierend. Die hebben een scharnierpunt per wisseltong-spoorstaaf. Daardoor is de feitelijke tong kleiner.
Binnen die 2 tongstaven per wissel zit de stelbiels. Daarmee zet je het wissel om, dus eigenlijk de wisseltong. Zelfbouwwissels zijn meestal scharnierloos, net als bij grootspoor. De tongstaven lopen door tot aan het puntstuk, en bewegen dus over een grotere lengte.

Bij meegebogen piko-wissels glijdt de sleper over de binnenste tongstaaf (tussen stelbiels en  scharnierpunt). Dus is er veel vrije ruimte nodig. Die ruimte maak je door de te kruisen spoorstaaf voor 3-rail te polariseren (en dat scheelt heel veel puko's).

Polariseren betekent dat je een wissel niet meer kunt openrijden, en dus dat de tong altijd correct moet staan voor rijrichting en rijweg.
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Citaat van: Gerrit-1959 op maandag 09 oktober 2017, 07:08:46
Monnikenwerk. Wat een klus! Ik bewonder je moed en ben jaloers op de tijd, die je voor je hobby hebt. :thumbup:
Tijd hebben en tijd maken. Inmiddels loopt dit project "Hosenträger" ook alweer 11 maanden, met her en der een pauze.

Citaat van: Jan22 op maandag 09 oktober 2017, 10:58:53
Weichenwalter (WW) is op een bepaald moment, enkele jaren terug, overgestapt van losse puko's via zelf geknepen puko's (uit holle messing buisjes) naar geëtste pukostrips. Dat is duidelijk een hele zoektocht geweest naar het minimale, optimale en meest effectieve middel. Wat mij aan die zoektocht is opgevallen, zijn de forumdiscussies over 3 manieren om aan puko's te komen als je geen peco-strips en geen Erbert-strips wil gebruiken (te breed, of te identiek aan Märklin K-rail puko-band), geen losse puko's van Herei (want gelazer om ze te positioneren en vast te zetten).
Weet ik. Dat had ik gezien.

Citaat van: Jan22 op maandag 09 oktober 2017, 10:58:53Het eerste idee: neem een goedkope metaalrails van Märklin, b.v. 5120. Haal de puko-strip eruit en plaats die onder de rails.  Lijkt aardig maar werkt niet bij wissels, en dwingt een bepaalde bielsafstand af.
Ik zou het zelfs met C rail puko's redden: Ik heb een tiental slechte rechte rails liggen. Dus ook een goede anderhalve meter Märklin puko. Maar dan blijf je tegen het probleem aan lopen dat je redelijk korte puko's hebt.

Citaat van: Jan22 op maandag 09 oktober 2017, 10:58:53Een 2e idee, op zich niet slecht maar dramatisch bewerkelijk: plaats koperen nietjes van de juiste maat (bielsafstand, hoogte) in een eenzijdig klevend kopertape met de puntjes omhoog, en leg daar de rails overheen.

Het beste idee (maar onuitvoerbaar) kwam van een Vlaming. Neem kanariegaas (konijnengaas), dus vierkant gaas. Knip een stuk er af (serie vierkantjes), en halveer die, en ziedaar: pukostrips.
Om 2 redenen niet handig: de metaalsoort geleidt niet goed genoeg, en het is gigaveel handwerk.
Waar ik erg bang voor ben, is de scherpte. Ik heb bij mijn eerste wissels ook alle afgeknipte spijkertjes nog nabewerkt. Mooi rond kopje gegeven. Gigaveel werk. Maar met scherpe puko's ben ik bang dat je binnen no-time de dunne slepers van Roco, Brawa e.d. opvreet.

Citaat van: Jan22 op maandag 09 oktober 2017, 10:58:53
Bevalt Herei wel? Losse puko's geven problemen: positioneren, fixeren en aan een draad solderen.
Herei is erg bewerkelijk. Solderen lukt eigenlijk niet, dus je moet al lijmen. Uiteindelijk had ik nog te kort, dus besloten dit wissel nog maar te spijkeren.

Citaat van: Jan22 op maandag 09 oktober 2017, 10:58:53
Lijmen en dan solderen? Of de onderplaat uitfrezen, en daarin een stripje eenzijdig klevend kopertape plaatsen (b.v. van Busch) waarin de (Herei) spijkertjes komen te staan (Methode "Eduard", iemand die in het forum bij de zuiderburen actief is).
Lijmen en weer eraf gesloopt. Het lag toch allemaal net niet recht, erg bewerkelijk.

Citaat van: Jan22 op maandag 09 oktober 2017, 10:58:53
Die wisseltong ...

Misschien bedoel je iets anders, veroorzaakt door jouw eigen constructie?
Ja en nee, of eigenlijk, nee en ja. Ik bedoelde de wisselstelbalk. Die heeft ruimte nodig. Deze "biel" is namelijk net zo dik als een normale dwarsligger. Door nu op te hogen kan ik die ruimte bewaren en blijft deze soepel lopen.

Citaat van: Jan22 op maandag 09 oktober 2017, 10:58:53Voor zover ik zie hebben jouw wissels geen scharnierpunten.
Dit betekent dat de wisseltong in feite loopt vanaf zeg stelbiels tot puntstuk.

Vrije ruimte (lucht) is de plek waar geen puko's kunnen zitten omdat de wielen die niet mogen raken
De enige vrije ruimte die een wisseltong nodig heeft, is de stelbalk. Bij scharnierloos wissel en ook bij scharnierend wissel heeft het puntstuk ook wat vrije ruimte nodig bij 3-rail gebruik.
Dat klopt. De wisseltong is 1 geheel met de geleiderail van het puntstuk. In deze opbouw nog geen rekening gehouden met polarisatie van de railstaven. Zou bij deze wissel nog niet nodig moeten zijn, maar wordt, als ik nog slanker wil, wel nodig, maar zou bij nu nog polariseren betekenen dat ik lelijke diepe scheidingen in de railstaven moet gaan aanbrengen. Ook als ik naar andere constructies wil, slanke Engelsmannen ofzo, lijkt polarisatie nodig. Dat is trouwens met recht een monikkenwerk, zo'n slanke Engelsman. WalterWeichen lukt het ook niet deze te produceren zonder ingewikkelde hardware en polarisatie, waarbij het wissel 4 verschillende standen kent (rechtdoor ene spoor, rechtdoor andere spoor, afbuigend ene spoor, afbuigend andere spoor) en open rijden kortsluiting betekent. Uitgebreid kunnen bestuderen bij het Tischbahnen, daar zijn er in totaal 6 ofzo in bezit bij diverse lieden. Het verschil tussen versie 1 en versie 6 laat zich ook duidelijk zien. Tussenversies laten zich iets moeilijker sorteren, maar ook dat gaat nog wel redelijk. En toch, een Märklin treinstel loopt daarover nog lang niet zo smooth als over een echt Märklin wissel.

Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Het begon mij te irriteren dat dit project nog steeds niet gereed is. Dus maar weer eens verder gegaan. De Puko's bevielen nog altijd niet, dus weer wat nieuws. De pukoband van Peco ditmaal.




En de eerste aansluitstukjes voor C rail erop.

Laurent
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Rails zelfbouwen, eerste eigen tekening
Beelden spreken voor zich:


Laurent