Ik liep wat achter op je ontwikkelingen, en heb me even bijgelezen. Het servogedeelte laat ik even buiten beschouwing.
Citaat van: Laurent op dinsdag 03 januari 2017, 22:54:39
Ik begin inmiddels de prijzen van Walter Weichen aardig te begrijpen. Nu is hij natuurlijk ervaren en doe ik het voor het eerst, maar toch, het is en blijft handwerk. Veel handwerk.
Weichenwalter (WW) is op een bepaald moment, enkele jaren terug, overgestapt van losse puko's via zelf geknepen puko's (uit holle messing buisjes) naar geëtste pukostrips. Dat is duidelijk een hele zoektocht geweest naar het minimale, optimale en meest effectieve middel. Wat mij aan die zoektocht is opgevallen, zijn de forumdiscussies over 3 manieren om aan puko's te komen als je geen peco-strips en geen Erbert-strips wil gebruiken (te breed, of te identiek aan Märklin K-rail puko-band), geen losse puko's van Herei (want gelazer om ze te positioneren en vast te zetten).
Het eerste idee: neem een goedkope metaalrails van Märklin, b.v. 5120. Haal de puko-strip eruit en plaats die onder de rails. Lijkt aardig maar werkt niet bij wissels, en dwingt een bepaalde bielsafstand af.
Een 2e idee, op zich niet slecht maar dramatisch bewerkelijk: plaats koperen nietjes van de juiste maat (bielsafstand, hoogte) in een eenzijdig klevend kopertape met de puntjes omhoog, en leg daar de rails overheen.
Het beste idee (maar onuitvoerbaar) kwam van een Vlaming. Neem kanariegaas (konijnengaas), dus vierkant gaas. Knip een stuk er af (serie vierkantjes), en halveer die, en ziedaar: pukostrips.
Om 2 redenen niet handig: de metaalsoort geleidt niet goed genoeg, en het is gigaveel handwerk.
Dus WW's etswerk is gewoon het idee van de Vlaming op een handiger manier uitgevoerd.
Het scheelt hem gigaveel tijd, en die tijd heeft vooraf veel geld gekost, maar levert dat per wissel en rechte rails direct terug in tijdsbesparing.
Het is vergelijkbaar met jouw zaagtafel. Het kostte veel tijd om die te ontwikkelen, maar achteraf scheelt het veel geld.
Er mankeert nog iets aan dat ets-ontwerp van WW, maar het is beter dan Peco's pukostrips (die je in maar 2 maten hebt: laag of hoog). WW heeft inmiddels stripsoorten voor diverse doeleinden. Bielsafstanden, flexrails en wissels. Wisselmerk bepaalt soort pukostrips. En dan nog: als je kijkt hoe vaak je zo'n strip moet doorknippen (om 'm te laten passen), dan kan het ontwerp beter. Maar dat maakt het duurder, en voor WW voldoet het bestaande al.
Citaat van: Laurent op vrijdag 21 juli 2017, 13:59:33
Herei. Een aantal complete sets voor een wissel. Puko's van 3.8, 4.4, 5.0 en 5.7 mm hoogte, gemeten vanaf de onderkant van de biels. Mooie hoogtes.
Bevalt Herei wel? Losse puko's geven problemen: positioneren, fixeren en aan een draad solderen.
Citaat van: Laurent op zondag 23 juli 2017, 22:14:06
Vanavond het eerste proefleggen gedaan met de Puko's. Ik had ze willen solderen, maar dat gaat niet, dus wordt het lijmen.
Lijmen en dan solderen? Of de onderplaat uitfrezen, en daarin een stripje eenzijdig klevend kopertape plaatsen (b.v. van Busch) waarin de (Herei) spijkertjes komen te staan (Methode "Eduard", iemand die in het forum bij de zuiderburen actief is).
Citaat van: Laurent op zondag 08 oktober 2017, 23:54:41
- In het MDF plaatje kan ik spijkertjes plaatsen die tussen de biels komen. Hierdoor vallen ze ingeschottert waarschijnlijk minder op.
- Door het vullen van ruimte met printplaatstrookjes, kan ik ook gewoon draadjes onderlangs leggen voor het doorverbinden van de spijkertjes
- De wisseltong krijgt lucht waardoor deze makkelijk beweegbaar blijft
Die wisseltong ...
Misschien bedoel je iets anders, veroorzaakt door jouw eigen constructie?
Voor zover ik zie hebben jouw wissels geen scharnierpunten.
Dit betekent dat de wisseltong in feite loopt vanaf zeg stelbiels tot puntstuk.
Vrije ruimte (lucht) is de plek waar geen puko's kunnen zitten omdat de wielen die niet mogen raken
De enige vrije ruimte die een wisseltong nodig heeft, is de stelbalk. Bij scharnierloos wissel en ook bij scharnierend wissel heeft het puntstuk ook wat vrije ruimte nodig bij 3-rail gebruik.
Voor de meelezende leekEr zijn wisseltongen met scharnier (draaipunt), en wisseltongen zonder. De meeste prefab-wissels zijn scharnierend. Die hebben een scharnierpunt per wisseltong-spoorstaaf. Daardoor is de feitelijke tong kleiner.
Binnen die 2 tongstaven per wissel zit de stelbiels. Daarmee zet je het wissel om, dus eigenlijk de wisseltong. Zelfbouwwissels zijn meestal scharnierloos, net als bij grootspoor. De tongstaven lopen door tot aan het puntstuk, en bewegen dus over een grotere lengte.
Bij meegebogen piko-wissels glijdt de sleper over de binnenste tongstaaf (tussen stelbiels en scharnierpunt). Dus is er veel vrije ruimte nodig. Die ruimte maak je door de te kruisen spoorstaaf voor 3-rail te polariseren (en dat scheelt heel veel puko's).
Polariseren betekent dat je een wissel niet meer kunt openrijden, en dus dat de tong altijd correct moet staan voor rijrichting en rijweg.