Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Rails zelfbouwen - Eens wat anders... Zonder puko's.

Gestart door Laurent zaterdag 17 september 2016, 13:43:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Zo, nieuw projectje:

Op maat knippen...


Invijlen en lijmen:


Nog meer vijlen...


Laurent
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Slaaptijd, maar nog even een plaatje van de actuele stand van zaken, 2 railstaven gedeeltelijk gemonteerd (eerst moet de rest erbij, dan afsolderen).



Inmiddels zit er ca. 7 uur werk in. :P

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Hartstukje klaar om te plaatsen:





Uitmeten


En met 2 puntlasjes vast :D

Laurent
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Klaar! Nouja, het eerste deel. Nu nog PuKo's.



Laurent
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Dit ziet er meer dan netjes uit Laurent! Complimenten!!  :thumbup:
Vooral het puntstuk vind ik netjes gedaan.

Valt dit wissel binnen de geometrie van een van de railsoorten van Märklin? Of is dit op maat gemaakt?
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Citaat van: Laurent op zondag 23 oktober 2016, 14:59:21
Hartstukje klaar om te plaatsen:

Ik heb even wat gemist. Of het stukje nu hartstuk, puntstuk of wisselhart heet, is me om het even. Al dacht ik altijd dat het punt waar twee spoorstaven elkaar kruisen verder ligt dan deze punt, oftewel een groter gebied beslaat.



Even een cirkeltje om het hele gebied gezet. Dat bestaat uit een punt en 2 vleugels.


Wat ik heb gemist, is hoe je het gemaakt hebt.
Als ik het goed begrijp heb je beide staven geslepen en daarna aan elkaar verlijmd, gesoldeerd of gelast?

Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Frank: Vooralsnog geen geometrie. Het lijkt echter heel erg op slanke C rail, want dit wissel is ongeveer 12 graden en een slanke C rail wissel is 12,1 graden.

Jan Willem: Ik heb eerst 2 stukjes rail op maat geknipt (met enige speling), vervolgens heb ik de vlakke kanten netjes gemaakt en daarna de kant die schuim moest worden, afgeslepen. Hierdoor heb ik 2 railstaven gekregen die, als je ze bij de uiteindes pakte, een puntje vormden. Iedere railstaaf heb ik vervolgens op een stuk papier gelijmd (net als al mijn dwarsliggers) dat op een stuk hout ligt, zodat ze vlak liggen. De punt hierbij echt strak in een punt. Dat doe ik bewust, omdat ze zo gefixeerd liggen. Hierop heb ik de punt laten vollopen met soldeertin. Daarna omgedraaid, wederom vastgelijmd en ook de onderkant verder opgevuld. Vervolgens alles vlak gevijld zodat het weer een strak puntje is. Daarna deze op de dwarsliggers gelegd, met mijn afstandshoudertjes op de goede spoorafstand gelegd, met een drup tin vast gelegd en alles nagemeten. Toen dat naar wens zat, nog enkele dwarsliggers aan de punt gezet, het drupje tin (de puntlas) netjes gemaakt, wederom gemeten en daarna de andere spoorstaven gemaakt. Pas toen alles naar mijn zin zat, heb ik iedere dwarsligger met de spoorstaaf verbonden. Tot dat moment zat het slechts met 5 of 6 puntjes vast. Voor detectie zouden nog her en der isolatiepunten gemaakt moeten worden, maar dat heeft nu even geen prioriteit.

Ik hoop dat het nu iets duidelijker is.

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Nog een vraagje: het viel me op dat er een blauwe pijl in je foto stond.

Maar dat is niet de plek van de scharnieren; die liggen toch bij de rode pijlen?


Want ik neem aan dat daarom die biels dubbel breed is.

Wat is de functie van dat blauwe pijltje?
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Hoi Jan Willem,

strikt genomen zit er geen scharnier in. De dwarsligger met de pijl is de laatste dwarsligger waaraan de tongen nog vast zijn gesoldeerd, daarna liggen ze los tot de dwarsligger tussen de twee lange uitstekende in, daarop zitten alleen de twee tongen vast. Net als in het echt, buigt de railstaaf dus gewoon iets. Waarom uitgerekend eentje naar links een dubbele ligt, weet ik niet. Dat is de stijl van Weller en die heb ik even schaamteloos gebruikt. Mooie template om op te oefenen. En eerlijk gezegd vind ik zo die dubbele wel fraai.

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Hmmm, die vallen groter uit dan vooraf verwacht...




Vraagt dus nog om extra bewerking. Wellicht toch het kopje eraf en rond schuren?

Laurent
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Goed bezig en een mooi eerste resultaat. Maar inderdaad veel te grof met de grote kop. Je bent het wiel opnieuw aan het uitvinden.

Citaat van: Spoorman op woensdag 19 oktober 2016, 18:45:15

En een puko in de biels zal veel meer opvallen in vergelijk met een puko tussen de biels in de ballast.


Zou eens een proefje doen met puko tussen de biels. Ergens in het topic van Robin vind je wel voorbeelden.

De lol van zelfbouw kan ik zeer waarderen. Wel zou het resultaat netter moeten zijn als van wat je in de winkel koopt. Ik doel dan op het gebrek aan railstoelen en spoorbiels welke niet op spoorbiels lijkt.
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Het wiel opnieuw uitvinden ben ik niet geheel met je eens. Ja, er zijn oplossingen om de puko's in het ballastbed te verwerken, maar de Peco strips vind ik niet mooi en de Walterweichen strips zijn godsgruwelijk duur. Daarbij hebben deze beide oplossingen inbouw nodig. Ik wil ze vooralsnog kunnen gebruiken zonder inbouw. En als het meer op valt, so be it. De rest van de rails zit er ook vol mee. ;)

Wat je zegt over netter resultaat: Uiteindelijk is het een keuze. Mijn idee is dan ook niet om alles zelf te bouwen
(tegen lange stukken flexrail kan ik niet eens op), maar slechts wissels/wisselstraten die er niet zijn. Maar voor je zover bent, moet je natuurlijk wel wat ervaring op doen. Ik kan ook gewoon een slank C rail wissel kopen, klopt. Spoorbiels moet uiteraard nog gespoten worden. En gelukkig zitten onder wissels en enkele normale stukken spoor rechthoekige rechttoe rechtaan dwarsliggers. Scheelt weer. En details... Hoeveel van de railschoen en spijkers zie je nog als je op een meter afstand naar een geweatherde rail kijkt?
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Spijkertjes zonder kop
vallen minder op.
;)
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
WW stripjes kun je zo onder je dwarsliggers solderen.
Je gebruikt daar tenslotte dubbel koperen bielsen voor
Lijkt me een stuk handiger als losse spijkertjes verbinden.

En wat de prijs betreft. Teken ze na en laat dat etsen.
Je hebt toch een aangepastehoogte nodig ivm je dunnere bielsen.


Mvg Robin
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Citaat van: Spoorman op dinsdag 25 oktober 2016, 06:26:42
Je bent het wiel opnieuw aan het uitvinden.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=8496.msg301187#msg301187

Hier beschrijft MadMenno hoe hij denkt dat Weichen Walter vroeger zijn puko's maakte, voordat hij over ging op de ets techniek.

Ik herinner me ook een draadje op Stummiforum van ene Anton uit Wenen. Die haalde uit een metaal rails de middenleiding, en propte die na wat vijlwerk in een piko boogwissel. Ik heb dat ook geprobeerd (want Marklin metaalrails kosten geen drol), maar vond het vijlwerk teveel werk (materiaal is gestanst blik, en soldeert slecht).

Dan herinner ik me een Vlaams draadje van iemand die parkietengaas gebruikte. Hij knipte dat op maat als puko-strip, en vijlde dan de staanders wat korter (het nadeel, afgezien van het werk, is de buigzaamheid van het vertinde of verzinkte gaas, het wordt dus oerlelijk).

En dan hebben we nog Edward alias 3rail (op dit moment alleen nog actief op het forum van de Zuiderburen, vroeger een gewaardeerd lid van ons forum). Die maakt zelf rails, en gebruikt kleine, blauwzwarte tapijtnageltjes als puko, maar slaat ze vast in koperband (op of onder de bedding). Die koperen, zelfklevende tape hebben we (Hero, Edward en ik) ooit besproken. Brawa kwam ermee, het is te koop bij tuincentra als slakkenwering, en er zijn nog een paar alternatieven.

3rail forum links:

bijdragen van Edward zijn helaas verwijderd (behalve als citaat): Zelfbouw wissels
in het verzameld werk: 3e rail alternatieven op een rij
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Jan Willem en anderen: Een hoop van die opties met doorlopende middenrail vind ik helemaal niet zo mooi. Dan liever wat puko's... Het probleem met spul vastslaan in het ballastbed is het feit dat ik vooralsnog geen ballastbed heb. Ik ben tapijtrijder en in eerste instantie werk ik voor nu. Omdat ik het leuk vind en ook wil gebruiken als ik wat ga opbouwen. De rails is lager dan K rail, daaronder ga ik dus nog wat plakken (roerstaafje ofzo). Ik krijg enige ruimte. Een koperdraadje onder de dwarsliggers door en die op iedere dwarsligger met puko solderen is ook een optie.

De opmerking van Wim heb ik in praktijk gebracht, dat had ik zelf ook al bedacht. Kopje eraf geknipt. Van de 200 spijkertjes uit het doosje heb ik er al ruim 60 gebruikt, ik had eerst alles op maat geknipt met het idee het op een slijpsteen te zetten, maar dat ging niet. Jammer, maar helaas, kan ik er 30 weggooien. Doosje van 2,5 euro ofzo, leergeld. Volgende keer wellicht de 1 mm messingnageltjes uit de lokale grijpbak pakken die 6,5 euro per kilogram kosten. Weer iets dunner. Voor nu heb ik de kopjes eraf geknipt, zit een klein verdikt randje onder waarop ze precies blijven hangen, het overgebleven kopje rond gevijld en daarna het puntje eraf, ook die is verdikt, dus paste niet door het gat. Daarna op hoogte gezet, gesoldeerd en getest. Volgende stap is de onderkant weer egaal maken, daar steken nu allemaal spijkertjes uit.

Volgende keer moet ik meer tegen de railstaaf aan isoleren, wellicht met braamschijfjes op de Dremel. Ik merk nu dat ik er toch vrij snel ver vanaf zit, sommige spijkertjes heb ik iets gebogen om voldoende lift in de sleper te krijgen en deze over de kruisende railstaaf heen te tillen. Ook het midden moet nog duidelijker opgezocht worden. Ik heb bewust een wagonnetje met een kritisch K slepertje gepakt, maar die loopt behoorlijk aan de zijkant. Binnen de toleranties, dat wel, maar meer in het centrum is nog mooier. Het lijkt overigens allemaal heel lomp, maar een C rail puko is ook 2 mm lang en 1 mm breed, alleen zit deze dieper weggewerkt. Denk dat ik een van de rechte rails ook ga voorzien van puko's zodat ik goed kan testrijden.

Afijn, het volk wil beeld:

Totaalbeeld


Detail

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
 @citaat2 ...en het volk waardeert dat. ;)
Ik volg je zo van de zijlijn, maar het lijkt er op dat je de smaak al goed te pakken hebt, ziet r goed uit!
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Laurent,

Heb je geen last van een kantelende sleper?
Sommige puko,s zitten zover naast het midden dat je je afvraagt of die nog nut hebben. 

Misschien is het bij je volgende exemplaar handig de middellijn op je bielsen uit te zetten.
Ik had daar veel houvast aan bij het aanbrengen van m'n puko,s.
En het werkte een stuk sneller.

Voor mijn gevoel moet je veel eerder afslaan met de afbuigende rij.

Mvg Robin
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Thanks Simon.

Robin, ik heb het pas met 1 wagon getest, maar het kantelen lijkt dan wel weer mee te vallen. Het uittekenen van een hartlijn is iets wat ik wel gedaan heb. En juist daarin heb ik ook geboord.

Netter werken dus. :p

Laurent
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Nog een idee, misschien. Op een Canadese Marklin forum site vond ik jaren geleden een draadje van iemand die koperen nietjes gebruikte als puko's. Er bleken (ik heb ze nooit kunnen vinden) nietjes te bestaan die precies klopten met zijn bielsafstand, en hij schoot ze erin met een nietpistool op een van te voren getrokken lijntje, van onderen af naar boven, waardoor de pootjes van elk nietje de puko's vormde. De onderkanten soldeerde hij door, maar dat zou ook met dun zelfklevend kopertape kunnen.

Ik heb de bron niet meer terug kunnen vinden. Dus ik geef het idee mee voor wat het waard is.
Re: Rails zelfbouwen, K rail 7595, iemand ervaring met die connector?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, K rail 7595, iemand ervaring met die connector?
Inmiddels de spijkertjes afgeknipt van onder, vlak geschuurd en 2 koperdraadjes over de onderkant heen gesoldeerd. Daarmee is de middenrail doorverbonden.

Bovenkant:


Onderkant:


Even wat anders. Märklin biedt, voor zij die het lef hebben in K rails te zagen, nieuwe connectoren. Raillassen zijn niet bijzonder, maar de middenrailconnector is dat wel. Ik heb een zakje gekocht, 6 stuks van ieder, 7595. Nu kom ik er alleen niet helemaal uit hoe Märklin verwacht dat je dat onder een stuk K rails knutselt. Iemand die dat eerder gedaan heeft en daar, als het even kan, foto's van heeft of kan maken? Dus zowel de hoogte van de middenpalletjes als de dwarsligger waarop of waartussen die vallen.

Gaat dus om deze dingen:


Laurent
Re: Rails zelfbouwen, K rail 7595, iemand ervaring met die connector?
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Rails zelfbouwen, K rail 7595, iemand ervaring met die connector?
Citaat van: Laurent op woensdag 26 oktober 2016, 18:29:16
Gaat dus om deze dingen:

Ja heb ik gebruikt. Die geven geen "middenpin". De "oren" knijp je stevig vast om de onderkant: daar zit de metalenplaat van K-rails die de middengeleider vormt. Je verbind dus de middengeleiderstrip, maar er komt daar geen pennetje naar boven.
Duidelijk? Anders post ik later wel een foto!
Re: Rails zelfbouwen, K rail 7595, iemand ervaring met die connector?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, K rail 7595, iemand ervaring met die connector?
Hoi Ernst.

Dat laatste snapte ik. Maar hoe ziet het er bevestigd uit? Want mijn idee is dus om hetzelfde te doen, maar hoe precies weet ik niet. Sowieso lastig is het feit dat je dwarsliggers niet aan elkaar zitten, dus een ruimte voor een raillas plaatsen wordt al lastiger, maar ook hoe je nou precies die puko klem plaatst. Ik ben benieuwd. Bij voorbaat dank!

Laurent
Re: Rails zelfbouwen, K rail 7595, iemand ervaring met die connector?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rails zelfbouwen, K rail 7595, iemand ervaring met die connector?
In je utube album zie ik dat je vrij veel k-rails hebt liggen. Kan me dus voorstellen dat je de connectors wil gebruiken om de wissel makkelijker op te nemen in een bestaand geheel.

Maar waarom knip je die opstaande "oren" (het klemmechanisme)  er niet gewoon af, en lijmt dan het RVS rechthoekje (het deel achter de uitstekende dubbele lipjes) onder het wissel, even vast solderen aan je koperdraadjes (middenleiding) en klaar is kees. Of zie ik dat te simpel?

Het hangt er natuurlijk van af of de printplaat die je gebruikt hebt tweezijdig een koperen laag heeft of niet. Op de foto's kan ik dat niet goed zien. Zelf gebruik ik altijd enkelzijdige printplaat. En dan ga ik er van uit dat de bovenzijde (spoorstaaf-kant) de koperen laag heeft, en de onderkant niet. Dus dat je daarop veilig kunt lijmen (of solderen als dat je voorkeur heeft).
Re: Rails zelfbouwen, K rail 7595, iemand ervaring met die connector?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, K rail 7595, iemand ervaring met die connector?
Robbie: Ik heb geen vaste spoorbaan, dus alles moet uitneembaar/modulair zijn. Wel handig als tapijtrijder. Wellicht besluit ik uiteindelijk wel gewoon enkele C rails om te bouwen tot koppelrails, dat zou zomaar kunnen, maar zeker voor nu tijdens het testen ga ik voor het KISS principe. Keep it simple stupid. En aangezien ik al wel overgangsrails C <-> K heb gehaald, lijkt mij dat vooralsnog even het meest eenvoudige.

Jan Willem: Ik heb alleen maar C rails en M rails. Met K rails 0 ervaring. Wat ik dus graag weten wil, is hoe het een en ander geplaatst moet worden. Ik heb ruimte tekort om een fatsoenlijke raillas eronder te zetten, alhoewel ik daar nu wel al een idee voor heb, maar ik wil dus graag even weten hoe het een en ander zich daadwerkelijk gaat ontwikkelen als ik gebruik zou maken van zo'n connector. Zoals ik al zeg, wellicht maak ik straks wel directe overgangsrails door gewoon de zaag in een aantal C rails te zetten. Ik heb ook nog een idee liggen waarbij ik onderling gebruik zou maken van enkele headerstrips. De rails moeten waarschijnlijk toch nog wat omhoog, dus daar zou ruimte voor ontstaan.

De printplaten die ik gebruikt heb zijn allen dubbelzijdig koper. Bij de laatste twee foto's zie je dat ik zowel op de onder als op de bovenkant heb gesoldeerd.
Re: Rails zelfbouwen, K rail 7595, iemand ervaring met die connector?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rails zelfbouwen, K rail 7595, iemand ervaring met die connector?
Citaat van: Laurent op donderdag 27 oktober 2016, 01:20:49
dubbelzijdig koper. Bij de laatste twee foto's zie je dat ik zowel op de onder als op de bovenkant heb gesoldeerd.

Dat meende ik al te zien, ja, maar geloven, nee.

Als je geen k-rail gaat gebruiken, of deze wissel niet in combinatie met k-rail wil gebruiken, neem dan geen k-rail connector. Die dubbele lipjes (middengeleider) zijn kwetsbaar, en veroorzaken soms kortsluiting (als er geen stukje biels tussen zit). Als je met M 0f C wil combineren, verzin dan hoe dat kan, in plaats van met K.

Ik heb geen C, wel M, en M is betrekkelijk simpel om te verzinnen hoe je dat lipje kunt aansluiten/monteren.
Inderdaad, de wissel moet dan omhoog (oftewel er moet iets onder). En een bedding heeft voordelen (je kunt er van alles onder kwijt). Bij M maakte ik vaak gebruik van donor rails (lipjes, middenleider, bedding vanwege de beursprijs valt er wel iets af te slopen).
Bij C moet er iets beters te vinden zijn. Een 3D bedding of zo. En als je weet hoe je dat gaat doen, wordt de aansluiting ook simpeler om te verzinnen.

Ik herinner me een draadje van een Duitser die van een slanke Peco engelsman een slanke C-engelsman maakte. Die zat ook met dat probleem van een eigen bedding, en eigen connectoren. Ik meen me te herinneren dat hij donor C-rails gebruikte.

Ahh, terug gevonden:
http://mobatechnikblog.blogspot.nl/2014/08/schlanke-dkw-furs-c-gleis-bearbeitung.html

En inderdaad: C-kruising donor is gebruikt als connector voor Peco engelsman

't is maar weer een idee ....

Stond in een draadje over de k-2275: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=53789.msg941487#msg941487
Re: Rails zelfbouwen, K rail 7595, iemand ervaring met die connector?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, K rail 7595, iemand ervaring met die connector?
Hoi Jan Willem,

hetzelfde idee, iets anders uitgevoerd, ben ik ook al eens tegen gekomen op Stummi's. Wellicht zelfs dezelfde, maar daar was het op het forum beschreven. Scheelt dat beide op circa 12 graden zitten, dus valt mooi in elkaar.

3D printen met C rails is iets wat ik vooralsnog niet haalbaar zie worden. Een C rail kopen en verzagen is goedkoper en waarschijnlijk ook betrouwbaarder. Je ziet dat men bij de buren hetzelfde doet.

Vandaag weinig voortgang. Even bij een andere winkel geweest en wel de juiste raillassen gehaald, Tillig 85501, meteen maar een zakje van 25, red ik het voorlopig wel weer ff. Wordt nog leuk als je dat wilt koppelen met K rails, de voet van de K rail is veel breder dan de ranke, smalle Tillig railvoet. Daar liep ik met mijn Fleischmann code 100 raillassen ook al tegen aan, de Tillig rails zwom erin. Over K rails gesproken: 2x 2200 gehaald voor eventuele tests. Inmiddels snap ik wel redelijk hoe de 7595 geplaatst zou moeten worden. Bij mij past dat nog niet.

Laurent
Re: Rails zelfbouwen, K rail 7595, iemand ervaring met die connector?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, K rail 7595, iemand ervaring met die connector?
Nog steeds niet veel voortgang. Woensdagavond weg, donderdagavond weg, vanavond groot deel van de avond weg geweest. Wel iets gedaan: Begonnen aan 2 overgangsrails van K rail naar zelfbouwrail. Hierdoor kan ik de K rails gewoon in tact laten. Waarom dat nodig is? De tillig voeten die zo rank zijn.

Inmiddels eentje af, op de doorkoppeling van de middenrail na.

Bovenkant.


Onderkant.

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen, K rail 7595, iemand ervaring met die connector?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, K rail 7595, iemand ervaring met die connector?
En klaar voor het testbedrijf B) B):





Detailopnames middenleiderverbinding, gewoon een simpel headerpinnetje:




EDIT:


Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen, K rail 7595, iemand ervaring met die connector?
-Laurent:
Knap geknutseld, mooi zacht verloop van de loc over de wissel,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Rails zelfbouwen, K rail 7595, iemand ervaring met die connector?
Rijdt hij bij jou in het filmpje  wel in 1 keer door dan jorg ?  >:-D
Bij mij in filmpje  niet , maar las al ergens dat dat vlot is op te lossen  :P

Mvg Jan
Re: Rails zelfbouwen, K rail 7595, iemand ervaring met die connector?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, K rail 7595, iemand ervaring met die connector?
Inderdaad een haperingetje. Eerste dubbele puko staat lager dan de laatste enkele en daartussen maakt het zooitje een dipje, precies genoeg om even de spoorstaaf aan te tikken en de kortsluitbeveiliging van het mobile station in werking te laten treden. Dus eerst de puko's verhogen (vervangen) en als dat niet voldoende werkt, komen er 2 bij.

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen, K rail 7595, iemand ervaring met die connector?
Heeft hij allicht over het hood gezien  :roll:

Mvg Jan 
Re: Rails zelfbouwen, K rail 7595, iemand ervaring met die connector?
De tweede maal dat hij er over rijdt is het bij mij zonder haperingen.
Ik had het idd over het hoofd gezien.
Re: Rails zelfbouwen, K rail 7595, iemand ervaring met die connector?
Kan gebeuren me vriend , heb ik dus ook weleens .
Bedankt voor de hint , je let dus soms ook weleens op  :wink:

Mvg Jan
Re: Rails zelfbouwen, prototype 1 is klaar!!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, prototype 1 is klaar!!!
Goed, weer on topic. Ik beschouw deze functioneel als af, de 2 puko's vervangen bleek genoeg. Alleen het kerstwagonnetje blijft moeilijk doen, maar daar zit de sleper scheef onder (productiefoutje?), dus die telt niet. Zelfs op kruipstand gaat mijn 294 er probleemloos overheen. Paar lesjes voor de volgende keer: puko's mogen dichter tegen de andere sporen aan, hartstuk wat scherper maken. Het enige wat ik nog moet doen is aandrijving erop knutselen, maar daar heb ik wel ideeën over.

Voor het vergelijk heb ik er nog even een normaal C rail wissel naast gelegd...


Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen, prototype 1 is klaar!!!
 :thumbup: :important:
Re: Rails zelfbouwen, prototype 1 is klaar!!!
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Rails zelfbouwen, prototype 1 is klaar!!!
Top !  :thumbup:
Ik doe het je niet na...
(heb wel wat anders te doen) :D
Re: Rails zelfbouwen, prototype 1 is klaar!!!
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Rails zelfbouwen, prototype 1 is klaar!!!
Knap werk!  ;)
Re: Rails zelfbouwen, prototype 1 is klaar!!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, prototype 1 is klaar!!!
Dank heren. Het is best gaaf om je lok voor het eerst (in het filmpje) over je zelfbouwrails te zien rijden. :)

Ondertussen maar vast begonnen aan de volgende:


Laurent
Re: Rails zelfbouwen, prototype 1 is klaar!!!
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rails zelfbouwen, prototype 1 is klaar!!!
Toppie Laurent!
Ik vind het er heel mooi uitzien. Ben alleen erg benieuwd hoe het gaat worden als het een kleurtje gekregen heeft.
En hoe dan de puko's al dan niet opvallen.

Succes met de volgende ronde.
Re: Rails zelfbouwen, prototype 1 is klaar!!!
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Rails zelfbouwen, prototype 1 is klaar!!!
Laurent, ik volg met grote belangstelling je vorderingen, maar ik vraag mij al die tijd al iets af. En dat is niet bedoeld om je af te zeuren, maar puur omdat ik het nergens heb kunnen terugvinden.

Je hebt nu je railstaven best grof vast gesoldeerd op de dwarsliggers.
Voor een prototype is dat natuurlijk geen probleem, maar hoe ga je dat doen in je "productiefase"?

Ik neem aan dat je deze punten ook wat fijner uitgevoerd zou willen hebben?
Re: Rails zelfbouwen, prototype 1 is klaar!!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, prototype 1 is klaar!!!
Hoi Patrick,

Ik snap je vraag. Ik heb er ook mee rond gelopen, maar ben eigenlijk tot de conclusie gekomen dat je er ingebouwd niet al te veel van ziet. Je zit eigenlijk nooit met je neus op de rails, ten minste, ik niet, dus details als railvoeten, spijkertjes e.d., ik vraag mij af in hoeverre dat echt meerwaarde biedt. Zeker gezien het feit dat mijn idee nog altijd is bestaat uit het zelfbouwen van wissels en niet uit het bouwen van meters normaal spoor.

Dus in het kort, voorlopig laat ik het weg. Ik hoop je vraag zo beantwoord te hebben.

Groet, Laurent
Re: Rails zelfbouwen, prototype 1 is klaar!!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, prototype 1 is klaar!!!
Alhoewel ik niet veel tijd had, wel even de 2 middenrails/wisseltongen en strijkregels geplaatst. Nu afsolderen, tongen vastzetten op de bewegende biels en dan puko's inbouwen. Ter vergelijking het bestaande wissel erbij.



Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen, prototype 1 is klaar!!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, prototype 1 is klaar!!!
Net nog even doorgewerkt voordat ik weer weg moet. Volgende stap: Puko's.



Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen, prototype 1 is klaar!!!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Rails zelfbouwen, prototype 1 is klaar!!!
Hoi Laurent,

Je 2e wissel ziet er al veel beter uit als ik het zo mag beoordelen vanaf die foto :thumbup:

Alsof het soldeerwerk al strakker wordt :D

Gzd kerel!

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Rails zelfbouwen, prototype 1 is klaar!!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, prototype 1 is klaar!!!
Wellicht wat vertroebelend, bij de eerste zie je ook de kabel onder de dwarsliggers, die ligt er voor de middenrail, bij de tweede is die nog niet aanwezig. Maar dankje. De tweede heeft een scherper puntstuk, dus dat scheelt sowieso. En de isolatiestreepjes liggen dichter tegen de railstaaf aan, waardoor ze minder opvallen.

Leuk detail: De huidige hart op hart afstand ligt ergens rond de 56-58 mm, ik moet nog exact op maat gaan knippen, slanke C rail is 64 mm. :P

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen, prototype 1 is klaar!!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, prototype 1 is klaar!!!
 O:-D O:-D O:-D O:-D O:-D




Laurent B)
Re: Rails zelfbouwen, prototype 1 is klaar!!!
Wat een klus! Mooi werk. Ik doe het je niet na!

Ik moet de boel nog steeds van zolder trekken, maar met geen enkel verstand van digitaliseren, wordt de drempel alleen maar hoger. Ik zal al blij zijn als de boel rijd, laat staan dat ik nog zelf rails ga knutselen (en dit is niet knutselen.. het is meer van het niveau 'fabriceren').
Re: Rails zelfbouwen, prototype 1 is klaar!!!
-Laurent:
Weer een knap staaltje modelbouwwerk, de tweede wissel ziet er beter uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: