Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Rails zelfbouwen - Eens wat anders... Zonder puko's.

Gestart door Laurent zaterdag 17 september 2016, 13:43:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rails zelfbouwen - Eens wat anders... Zonder puko's.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Rails zelfbouwen - Eens wat anders... Zonder puko's.
Hoi allemaal,

Onlangs kreeg ik de vraag waarom ik dit topic wel bij de buren heb geopend, maar niet hier. Nou denk ik dat het percentage zelfbouwers onder tweerailers beduidend hoger ligt, maar ik kan ernaast zitten, dus ook maar hier. Al enige tijd ben ik gefascineerd door het werk van o.a. WeichenWalter. Zelfbouwwissels, superslanke wissels en combinaties die Märklin niet levert, ik vind het prachtig. Het interesseert mij en het lijkt mij gaaf om zelf ook te doen. Om nou maar eens de daad bij het woord te voegen, zelf e.e.a. aan het bestellen gegaan. Stuk printplaat, railstaven en een afstandstooltje van tillig.

Waarom dan toch nog dit topic? Ik heb geen ervaring met zelfbouw en ben dus altijd op zoek naar ervaringen, tips en tricks. Wellicht dat ik die hier toch nog vind?

Voor de liefhebbers:
Link naar Beneluxspoor
Link naar Stummis

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Kijk eens bij Frank Forsten: http://www.stahlbahn.de/cnt/post124.php

Maar ik zou eens beginnen met een Tillig wisseltje in elkaar te prutsen en voorts daar pukkeltjes in aanbrengen. Dan zet je een 1e stap.

Naarmate het slanker gaat worden krijg je nieuwe uitdagingen: polariseren van spoorstaven omdat je het met pukkeltjes alleen niet gaat redden maar dat had je vast al ergens gelezen.

Gr, Ben.
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Je kunt je vastbijten in afstanden (flensbreedte=> afstand bij wisseltong of puntstuk), maar denk ook na over bielsafstand en bielsbreedte.
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Ben, Ik ga eens rustig zitten lezen op die site. Ik geloof niet dat ik het al gelezen heb, alhoewel de titel mij wel ergens vaag bekend voor komt. Mijn idee was eerst een recht stuk rails maken en daarna een gebogen stukje. Ik heb beschikking tot CAD programma's, dus e.e.a. uittekenen moet wel lukken. Het polariseren van slanke wissels had ik inderdaad al rekening mee gehouden. Sterker nog, met de oude, korte, scharnierslepers kan ik al niet eens knap over C rails rijden. Op puko's moet ik nog even gaan broeden, ik ben flink gecharmeerd van de puntjes in het ballastbed, maar bijvoorbeeld de pukostrips van Peco hebben mij nog niet kunnen overtuigen, behalve op het prijsgebied. We hebben WeichenWalter nog, we hebben Erbert Pukostrips (063010) en Conrad heeft ook ooit losse puko strips gevoerd, maar die lijken weer uit het assortiment verdwenen. Verder kunnen we natuurlijk zelfbouw doen, kleine nageltjes o.i.d, maar of ik daar zo blij van ga worden?

Jan: Ik had als voorlopige start maar bedacht Märklin zoveel als mogelijk te volgen. Biels van 3mm breed en dan de huidige tussenafstand bewaren. Met meer ervaring zal er vast wel meer finesse in komen, maar voorlopig maar even safe gaan zitten. Ik was in het FABLAB onderlaatst al wat aan het tekenen geslagen en had 3 malletjes gemaakt: 1 voor normale rechte stukken spoor, 1 voor spoor waar wat anders onderdoor loopt (in bijvoorbeeld wissels) en 1 met een dikte die precies in de strijkregel van een crail past. Wellicht wel gezien in mijn stummis draadje. Volgende keer alleen de nummertjes gelijk meegraveren met het snijproces... :P


1. is voor normale sporen
2. is voor strijkregels
3. is voor wisseltongen die kruisen o.i.d.


Op een recht stukje spoor.


Op/in een wissel.

Verder is er een maatmalletje van Tillig meebesteld

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Laurent,

De Conrad pukos waren die van Erbert.
Helaas is die firma gestopt met de productie werd me verteld in Aken in de lokale shop.

Dus die twee opties vallen weg.

Maar Weichen Walter heeft ook alles om ze op maat in wissels te krijgen.

Mvg Robin
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Citaat van: Laurent op zondag 18 september 2016, 01:46:27
in het FABLAB onderlaatst al wat aan het tekenen geslagen en had 3 malletjes gemaakt
Ik ben technisch niet thuis in 3d programma's, 3D, dat is mijn handicap. Ik begrijp dat je in het fablab kunt experimenteren met van alles en nog wat. Misschien zelfs met eigen puko's?

WeichenWalter biedt  typen puko-strips aan, voor peco  en die voor tillig  en meingleis( bielsen verder uiteen), voor rails (lager) en voor wissels (hoger). Het verschil tussen peco en tillig zit o.a. in de afstand tussen de bielsen.  Daarom passen zijn puko's niet tussen de oude roco rails zonder bedding, en niet tussen piko-A rails, want die hebben allebei dezelfde bielsafstand (bielsen dichter op elkaar dan bij peco).

Leverbare puko's bepalen de keus van het type rails, of omgekeerd. Neem je andere rails (andere bielsafstand) als basis, dan moet je zelf iets (puko-strips) kunnen tekenen en printen, laseren of etsen.

Met mijn handicap op het 3d-vlak lukt dat niet, en daarom neem ik genoegen met peco-puko's, niet om de prijs, maar vanwege de bielsafstand bij piko-A en roco-zonder-bedding van voor 1990.

Niet meer gemaakt betekent niet niet meer te koop.
Erbert mag dan niet meer gemaakt worden, maar gebruikers zijn er wel van:

Zoals Ulf Nilsson (ulf999)
http://s146.photobucket.com/user/ulf999/media/Peco_C83/erbert_herei/erbert_for_SL91_colored.jpg.html?sort=3&o=1
http://i146.photobucket.com/albums/r242/ulf999/Peco_C83/erbert_herei/erbert_for_SL91008.jpg
http://i146.photobucket.com/albums/r242/ulf999/tips/turnouts_with_erbert
http://s146.photobucket.com/user/ulf999/library/tips/Handlaid_with_herei
http://s146.photobucket.com/user/ulf999/library/tips/turnouts_with_erbert

Leverancier van Erbert
http://www.schnug-modellbahn.de/
http://www.schnug-modellbahn.de/Verkauf/verkauf.html

en specifiek over Erbert PuKo-Klemmen H0, Kupferdraht 063001, PuKo-Band 063010, en Punktkontakt-Zurüstsätz:  http://www.schnug-modellbahn.de/Verkauf/Erbert/erbert-puko.html

Axel Schnug is overigens tijdelijk niet bereikbaar, en er valt dus niets te bestellen.
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
OP de site http://www.erbert-signale.de/ vind je ook een lijst met andere leveranciers.

Gewoon een mailtje sturen voor meer info of catalogie.

John
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Robin, dat is spijtig te lezen. Maar vooralsnog wel leverbaar, lijkt het.
John, dank voor de link.

Citaat van: Jan22 op zondag 18 september 2016, 09:59:47
Citaat van: Laurent op zondag 18 september 2016, 01:46:27
in het FABLAB onderlaatst al wat aan het tekenen geslagen en had 3 malletjes gemaakt
Ik ben technisch niet thuis in 3d programma's, 3D, dat is mijn handicap. Ik begrijp dat je in het fablab kunt experimenteren met van alles en nog wat. Misschien zelfs met eigen puko's?
Voor zover ik weet, kunnen "onze" lasersnijders niet door metaal heen. Anders had ik de printplaat daar ook wel gesneden, maar die is dubbelzijdig voorzien van koper.

CiteerWeichenWalter biedt  typen puko-strips aan, voor peco  en die voor tillig  en meingleis( bielsen verder uiteen), voor rails (lager) en voor wissels (hoger). Het verschil tussen peco en tillig zit o.a. in de afstand tussen de bielsen.  Daarom passen zijn puko's niet tussen de oude roco rails zonder bedding, en niet tussen piko-A rails, want die hebben allebei dezelfde bielsafstand (bielsen dichter op elkaar dan bij peco).
De oplossingen van WeichenWalter heb ik inderdaad al diverse keren naar zitten kijken. Erg mooi, maar ook erg prijzig.

CiteerLeverbare puko's bepalen de keus van het type rails, of omgekeerd. Neem je andere rails (andere bielsafstand) als basis, dan moet je zelf iets (puko-strips) kunnen tekenen en printen, laseren of etsen.
Daar ben ik ook "bang" voor. Maar eerst maar eens een stukje rails fabriceren, daarna zien we wel weer verder. Wellicht een proefstukje Peco strips doen.
Citeer
Met mijn handicap op het 3d-vlak lukt dat niet, en daarom neem ik genoegen met peco-puko's, niet om de prijs, maar vanwege de bielsafstand.
Met een lasersnijder moet je uiteindelijk toch naar 2D. An sich, 3D of 2D in bijv. Inventor of Solidworks is niet heel moeilijk, je moet alleen even de basis weten.

CiteerNiet meer gemaakt betekent niet niet meer te koop.
Erbert mag dan niet meer gemaakt worden, maar gebruikers zijn er wel van:

Zoals Ulf Nilsson (ulf999)
http://s146.photobucket.com/user/ulf999/media/Peco_C83/erbert_herei/erbert_for_SL91_colored.jpg.html?sort=3&o=1
http://i146.photobucket.com/albums/r242/ulf999/Peco_C83/erbert_herei/erbert_for_SL91008.jpg
http://i146.photobucket.com/albums/r242/ulf999/tips/turnouts_with_erbert
http://s146.photobucket.com/user/ulf999/library/tips/Handlaid_with_herei
http://s146.photobucket.com/user/ulf999/library/tips/turnouts_with_erbert

Leverancier van Erbert
http://www.schnug-modellbahn.de/
http://www.schnug-modellbahn.de/Verkauf/verkauf.html

en specifiek over Erbert PuKo-Klemmen H0, Kupferdraht 063001, PuKo-Band 063010, en Punktkontakt-Zurüstsätz:  http://www.schnug-modellbahn.de/Verkauf/Erbert/erbert-puko.html

Axel Schnug is overigens tijdelijk niet bereikbaar, en er valt dus niets te bestellen.
Schnug had ik ook al gevonden. Interessante plaatjes. Sowieso eens in het achterhoofd houden.

Laurent
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Citaat van: Laurent op maandag 19 september 2016, 14:33:43
Voor zover ik weet, kunnen "onze" lasersnijders niet door metaal heen. Anders had ik de printplaat daar ook wel gesneden, maar die is dubbelzijdig voorzien van koper.
Op Eurospoor kwam ik een paar jaar geleden iemand tegen die tot max. 0,2 mm door metaal heen kwam met een lasersnijder. Dat is genoeg, dat is de maat van Weichen Walter ets-puko's. Geen koper, maar nikkel zilver.
Vandaar mijn insteek: kun je dit tekenen, dan kun je dat (laten) maken.
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Het tekenen is niet zo lastig, althans, sowieso niet voor mij, als halve werktuigbouwkundige heb ik gewoon college gehad in het tekenen met SolidWorks en met stages heb ik met zowel SolidWorks als Inventor diverse dingen getekend. Alles dat wij op school maakten, werd uitgesneden in plexiglas met de laser. Op zich hoef je voor laserwerk niet eens 3d te tekenen, de gegevens die een lasersnijder verwerkt zijn 2d (alleen X en Y as, de Z as moet je bij de lasers die ik ken vooraf instellen, afhankelijk van je materiaal).

Nou hadden wij op mijn laatste stagebedrijf eenzelfde merk lasersnijder staan als in het FABLAB met eenzelfde vermogen, die werd gebruikt om metaal te graveren, hetgeen nog aardig wat voeten in aarde had. En laten maken is vaak ook redelijk prijzig, de kans dat bestellen van grotere aantallen goedkoper is, is aanzienlijk. Ik ga nog eens experimenteren.

Weet je zeker dat die 0,2mm klopt? De dikte van een C rail pukkel is 0,8 a 0,9mm, 0,2mm is echt heel dun. Bij de afbeeldingen van WW Puko's valt het mij op dat het 2 platen lijken die op elkaar zijn geplakt, om het zo maar even te noemen.
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
De meeste WW puko,s lijken twee platen aan de bovenzijde van de punt.
Dat is iets wat met etsen te maken heeft.
Ik heb stripjes verwerkt die dat alleen in het midden gebied hadden.

Als je voelt is het glad.
Maar een paar strips hadden een hoogte afwijking aan een zijde. Net of het metaal daar tijdens het etsen is gaan doorhangen. 
Ik heb voor die strips andere gehad.

Nameten geeft hier een dikte van 0,5 mm


Robin
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Wie meet, die weet. 8o

http://www.g-weller.de/ heeft een andere aanpak: hij giet zogenaamde "Schwellen", en daar kun je dan de spoorstaaf in schuiven. Zo´n soort aanpak zou jij dan voor C-rails ook willen
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
PCB onder de standaard 100 watt CO2 lasercutter gelegd vanavond. Zelfs op vermogen 100% en snelheid 1% is het niet te zien dat er gelaserd is. Voor deze lasersnijder is dat dus af te schrijven, PCB materiaal laat zich niet snijden onder de lasercutter. Had ik ook wel verwacht, want de koperlaag is aan beide kanten nodig (i.v.m. puko's), dus een eenzijdige PCB is ook niet handig.
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Ga je de spoorstaven op de koperlaag solderen? Lijkt me minder fraai in vergelijk met railstoelen.

Gr, Ben.
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Laten we maar eens beginnen bij het simpelste. En als ik kijk naar het werk van Walter Weichen, dan is het gros ook gewoon direct op de dwarsligger gesoldeerd.
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Op het stummiforum is ook een draadje te vinden over iemand die de railstoeltjes of railschoentjes (germanisme) zelf etst, en dan soldeert.
bron:  http://stummiforum.de/viewtopic.php?f=15&t=112788&start=175#p156313

Geleende foto:  #183 von garti62  Do 7. Jul 2016, 22:56 eätzten Messing-Kleineisen:


Ik ga er niet vanuit dat je zover wilt gaan ...

Maar als je juist nog verder wilt gaan dan garti62:
die uitvinding kun je ook toepassen op laser cut wood ties
(noot: laser cut wood ties = bielsmat met laser cut techniek uitgesneden)

***edited: link en geleende foto (+bron) toegevoegd
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Ik weet niet hoe ver ik uiteindelijk wil gaan. Voorlopig maar gewoon eerst eens functioneel spul in elkaar zien te flansen.
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Okee, heel de dag aan het knutselen geweest om een betrouwbare en relatief veilige, low budget zaagtafel te maken voor/van mijn Dremel (of eigenlijk: voor het hulpstuk met flexibele as). Redelijk gelukt. Hout is allemaal afvalhout, aluminium profiel is een paar euro, wat schroeven, bouten en moeren erin en een Dremel. En een dag werk. Fotokwaliteit was helaas belabberd, dus die foto houden jullie tegoed. Morgen ga ik er nog aan verder, want voor het goede moet er een stofzuigeraansluiting op (het is nogal stoffig).

En de eerste bielsjes gezaagd: Tevreden ben ik nog niet, er moet nog wat afgesteld worden, maar het is een zeer hoopvol begin. Het zaagblad doet het zonder problemen (was bang voor hele harde slijtage, want epoxy is een soort glasvezelkunststof):


Verder met de laatste bestelling (voor wie nieuwst aanwinsten niet volgt) een bundeltje rails en een afstandsmalletje binnen gekregen:



Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Laurent, ik vind het machtig interessant wat je gaat doen. Ik ga je vorderingen volgen.
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Hier nog een volger erbij. En ben zeer nieuwsgierig naar dat low-budget zaagtafeltje. Dat lijkt mij ook wel wat ;)
Ben benieuwd hoe je dat opgelost hebt.

Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
En nog een,  >:-D
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Frank was mij al even voor, maar ik ben ook best nieuwsgierig naar je zaagtafel. Was gister balsahoutjes aan het zagen met de dremel en toen snakte ik erna  :D
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
En ook hier: hoe doe je dat een zaagtafeltje maken van een dremel (-aanzetstuk)?
Heb je een foto van het resultaat van die aanpassing?
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Hallo Laurent

Ik ben benieuwd naar het eerste stuk rails. Succes...!

Groetjes,

Minto Tighfield
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Denk aan uw eigen veiligheid met dit soort projecten! De diverse onderdelen draaien tot 35.000 toeren, een vinger is zo verloren. Een stukje wegschietend slijpsel maakt blind. Draag altijd een veiligheidsbril en als u het niet vertrouwd, stoppen!

U vraagt, wij draaien. Rails nog niet, maar wel een zaagtafeltje:


Tafeltje in zijn geheel


Zonder topplaat


Onderkant


Zuigslang aansluiting, glasvezelstof is niet gezond. Stuift nu niet meer, blijft nog wel e.e.a. achter in de machine.


Zaagblad


Nogmaals

De dremelas ligt klem in 2 in een V vorm gezaagde stukken hout met daarop dwarsgeplaatste en deels uitgeholde stukken hout die met vleugelmoeren op lange bouten gedraaid zitten. De afzuigdelen kunnen eraf/eruit zodat het zaagblad makkelijk bereikbaar is. De kop van de dremelas ligt op een schroef, zodat deze altijd op dezelfde hoogte staat.

Hoe dat zaagt? Als een tierelier! Ja, de stukjes schieten weg. Epoxy/glasvezel is hard en breekt als je er bijna door bent en het hoekje blijft hangen op de zaagschijf, die ca. 20.000 toeren draait. Daarom dus een veiligheidsbril op!!!


Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
-Laurent:
Knap gebouwde zaagtafel,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Bescherming is hier zeker van toepassing.
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Thanks Jorg. Ik kon het niet laten en heb meteen maar een stukje van ca. 18 cm gesoldeerd.





Paar dingen geconcludeerd:
De hele rits aan 1x solderen maakt het risico op scheve of kromme stukken rails.
Mijn mallen zijn te breed. Die moeten dus over en een fractie smaller.
Solderen moet ik nog eens onder de loep nemen. Ik gebruik nog teveel tin waardoor het profiel vol loopt. Eigenlijk wil je hem in het tinbad leggen. Flux een oplossing?

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
-Laurent:
Je eerste try-out ziet er zeker niet slecht uit, maar er is idd verbetering mogelijk.
Maar al doende leert men.
Ik ga me er zelf niet aan wagen, alhoewel ik ondertussen al wat soldeer ervaringen rijker ben, (+-750 draadjes).
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Laurent,

Om te beginnen lekker bezig de voorbereidingen en het eerste stukje rails  :thumbup:
Ik weet niet precies wat tp je wil voorstellen (denk, jou kennende 5/6), maar volgens mij liggen de bielzen dan allemaal haaks en op dezelfde afstand van elkaar. Zou het niet een idee zijn om ook een bielzen malletje te maken?

V.w.b. het solderen, ik denk dat flux juist gaat doen wat je niet wil; het soldeer het profiel in laten trekken. Zoals je al zegt, minder tin gebruiken. Ik zou haast zeggen vertin eerst de pcbtjes, veeg je bout schoon, en soldeer dan de rails erop. Evt zou je hete lucht kunnen proberen, maar of dat werkt merk je ook mar op 1 manier; proberen.
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
@ John zinvolle tips
@ Laurent ik had je streven onderschat

Toch, als ik terug kijk naar G. Weller, de man die tien jaar geleden al Resin-bielsenmatten (Kunstharzschwellenbändern) goot,

Citeerhttp://www.g-weller.de/glb_alt/h_p.htm/allg.html  oude website van G. Weller
http://www.g-weller.de/glb_alt/h_p.htm/gb1_4.html  Schwellenabstände
http://www.g-weller.de/navi/gln.html nieuwe website Bauanleitungen
http://www.g-weller.de/glob_inh/K_h_guss.html Gießen von Kunstharzschwellenbändern
http://www.g-weller.de/glob_inh/bau_satz.html Bausätze
http://www.g-weller.de/gwe/31/ss_sb.html Schwellenbänder H0 Einfach und Doppel Gußformen

dan vallen een paar dingen me op:
* bielsafstand (een verhaal op zich)
* bevestiging (rijgen, verklemmen, solderen of lijmen)
* kaarsrechte, exacte vormgeving (mallen)
* reproduceerbaarheid (mallen)
* arbeidsintensiviteit (aantal handelingen per railstuk)
* technieken: frezen, etsen, gieten (daarvan heb ik geen verstand)

G. Weller beschrijft dat hij de mallen met CAD-programmatuur maakt, en dan in giet met kunsthars.
De bielsmatten worden daarna eerst zo nodig opgetuigd met strijkregels, puntstukken, wisseltongen, en pas daarna worden de spoorstaven aangebracht (tekst uit 2009 of eerder). Die staven worden geregen.

Je volgt een andere weg. En hebt met sommige aspecten hiervan niets te maken.

De praktische tips die je bij de buren krijgt, hebben op korte termijn meer zin. Maar als je meer wil dan een wisseltje ad hoc, dan spelen die zaken wel.
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Hallo Laurent,

Je Dremel-zaagtafeltje is echt knap bedacht & gemaakt  :thumbup:

Ikzelf ben door tijdsgebrek (nog) niet verder gekomen dan een elementaire "Dremel-zaagtoestand" waarbij de Dremel op spankracht in een eindje "metal stud" voor gyproc-gipsplaatwanden geklemd wordt.

Kleine foto's hierbij - grotere foto's te vinden op
1/ https://drive.google.com/file/d/0ByEC9o7n5-u0ZFNra3Q2U1pjbDQ/view?usp=sharing
2/ https://drive.google.com/file/d/0ByEC9o7n5-u0SEd1dm1QZnNvcGs/view?usp=sharing

Sporende groeten  :)


 
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Hoi Jorg,

ik heb het nooit geteld. Met onze diverse schoolprojecten was ik veelal degene die de printplaatjes daadwerkelijk in elkaar soldeerde. Ik had voor het eerst een soldeerbout vast dat ik op de basisschool zat, al doende heb ik verder leren solderen. Dit is niet te vergelijken met normaal solderen. Het duurt even voordat je daadwerkelijk een vloeibedje hebt op de dwarsligger, terwijl de railstaaf als een spons werkt en alle tin naar zich toe trekt.-

Hoi John,

ik stel inderdaad TP 5/6 voor (vooralsnog). Dit was een eerste probeersel, vooral eens kijken hoe dat solderen nou gaat (best lastig als je niet op let). Ook de biels zijn te groot, volgende printplaat zaag ik anders (waardoor ik er 4 uit een strookje kan halen). Eerst de dwarsliggers vertinnen zou wel eens een goede kunnen zijn, de rails pakken veel sneller het tinbad op dan de stukken PCB.

Hoi Jan,

Ik denk niet dat ik voorlopig in de richting van seriematige productie ga, zoals G. Weller. Ik denk dat je mijn klusjes voorlopig beter in het rijtje van Weichen Walter kunt zetten, op maat gemaakt, enkelstuks. Bij de buren inderdaad een hoop tips, bij de Duitse buren blijft het vooralsnog stil. Zoals al gezegd, het is een grote ontdekkingsreis. Zo moet ik ook nog wat bedenken om de staven ook over langere lengtes recht te krijgen. Ik merk in dit proefstukje al dat de tweede staaf (aan de lange dwarsliggerkant) iets in een bolling ligt.

Hoi Ludo,

Het gevaar hiermee bestaat dat het je vingers kan kosten. En je stof moet natuurlijk ergens naartoe kunnen. Maargoed, als het werkt, dan werkt het. Mijn eerste concept zag er ook zo uit en dat heb ik verder uitgebouwd.

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Over dwarsliggers...

14,50 ? voor 9 meter dwarsliggers - schaal 1/87  = 0,17 ? voor 10 cm) - gratis verzending

Heeft iemand hier ervaring mee ?
https://nl.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20161006023745&SearchText=scale+1%2F87+dwarsliggers
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Met die specifieke niet, lijkt hetzelfde als ik nu zelf maak, alleen van een epoxyplaat met enkelzijdig koper. Als ik de feedback goed lees, zijn ze niet echt recht gezaagd.
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Meer over dwarsliggers:
@de kunst van het weglaten

G. Weller:


Weichen Walter:


Het ene verband tussen de twee geleende foto's is het uitgangspunt:

Met een minimum aan dwarsverbindingen blijft een wissel in vorm.
Meer dwarsliggers legt WW alleen in het zicht.
In schaduwstations (buiten beeld) beperkt hij het aantal tot een bepaald minimum.

Ander verband:
Door een minimum aan "dwarsliggers" te hanteren, kun je de (wissel- of rails-) vorm over een rij (vastgelijmde) dwarsliggers heen leggen, en dan vast zetten.  Zo beschrijft G. Weller dat, en menig mens na hem, betoogt het zelfde. Bij de buren is er ook iemand met zo'n aanpak. Die vast gelijmde dwarsliggers kunnen gewoon van hout of plastic zijn, dat hoeft geen verzaagde printplaat te zijn.

Er is nog een derde samenhang (te lezen bij Henk de Boer (Project Gronarden bij de buren): Wat er op die 2 geleende foto's staat afgebeeld, is feitelijk het basisresultaat van Fasttracks aluminium mallen voor wissels, kruisingen en kruiswissels. Bij Project Gronarden zie je soortgelijke afbeeldingen, maar dan met de mal erbij.

Noch Weichen Walter, noch G. Weller, maken ervan melding dat ze een Fasttracks mal zouden hebben gebruikt. Maar G. Weller maakt wel duidelijk dat hij voor elke rechte, elke boogradius, en elke wissel- of kruisings-hoek aparte mallen gebruikt. Hij suggereert dat hij ze zelf maakt en verkoopt
(en die mal betekent herhaalbaarheid en inperking van afwijkingen, zoals zwieberen, niet in lijn liggen, e.d.).

@solderen
Doe ik pas sinds m'n 40ste, en zeker niet op school geleerd. Ik kan je moeilijk adviseren maar wat ik van anderen begrijp is dat solderen een verouderde techniek is, sinds de komst van de secondenlijm.

@bielsen versus bielsmat  (casercut of laserprint)
Het valt me op bij Fasttracks dat er een kentering is van self-made bielsen naar laserprint/lasercut bielsmatten, echte templates dus, van papier of karton, en dat is natuurlijk van een geniale eenvoud (dankzij de nieuwe technieken). Drupjes lijm erop, klaar.

@industriële ontwikkeling
Er is een ontwikkeling van stansen naar gieten naar printen, oftewel er worden steeds meer tussenfasen weg gelaten in het productieproces, en het computerontwerp (wat in alle drie de processen onontbeerlijk was), de template zelf, blijft over. Om dat zo te kunnen doen, zul je moeten focussen op de verbindingen tussen de bielsen (onder de spoorstaven), want die zorgen voor stevig verband.

Citaat van: Laurent op zondag 18 september 2016, 01:46:27
Ik heb beschikking tot CAD programma's, dus e.e.a. uittekenen moet wel lukken.
Wat weerhoud je om die nieuwe weg in te slaan?
Re: Rails zelfbouwen: lasercut de toekomst?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rails zelfbouwen: lasercut de toekomst?
Kleinschaliger dan dit, kan haast niet.
Dit lijkt mij de toekomst van modelbaan railbouw

stappen
-download gewenste templates (G-Weller of Fasttracks)
-download gewenste surface structure (houtnerf of betonbiels)
-teken gewenste tracks in een CAD-programma
-zoek de juiste papiersoort en papierdikte
-print de surface structure met cutting lines
-cut de lines (proces vergelijkbaar met stansen)
-leg de bielsmat neer
-druppel secondenlijm op de mat op gewenste plekken
-druk de spoorstaven op de bielsmat
-klem spoorstaaf op bielsmat tot lijm droog is
-breng pukostrips aan
-breng ballast aan
-breng ballast en spoorstaaf op kleur (roest)

Het vinden van de juiste papiersoort
(voor laserprint en lasercut) lijkt mij het grootste probleem
om te overwinnen
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht ->papier
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht ->papier
Wat rondzoekend op Fasttracks vond ik dit citaat:

This Builders Guide details how to complete building your turnout using QuickSticks laser cut wood ties

Daarbij horen deze laser ties: http://www.handlaidtrack.com/quicksticks
en deze documentatie: http://www.handlaidtrack.com/assets/downloads/ug11.pdf

Mijn conclusie:
Wat ik bovenstaand beschrijf als toekomst, is achterhaald door de realiteit.
Het bestaat al: laser cut wood ties zijn bielsmatten gemaakt met laser cut, en ze hebben een surface structure die op hout lijkt ...

Maar of het echt hout is? Of papier, of karton?
Dat staat nergens.

De dikte wel, en uit de scherpheid van de snede kun je afleiden wat de samenstelling is van dat papier.
Want lang niet alle papier (karton) laat zich kaarsrecht afsnijden (houtpulp in papier gaat rafelen).
De snijrand zegt dus waar je moet zoeken, welke papiersamenstelling het niet is.
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht ->papier
Ziet er uit als een hout soort, wellicht balsa hout of iets dergelijks.


Edit Gerard: Citaat van vorig bericht verwijderd, hier kun je lezen waarom.
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
http://www.techspot.com/news/66595-students-develop-computer-can-determine-what-object-made.html

Dat klinkt als toekomstmuziek: een sensor om vast te stellen wat voor materiaal het is.

maar tot die tijd leent zich documentatie van de zuiderburen:
http://www.lasercutter.be/materialen/item110

Mijn leraar natuurkunde op de hbs zei altijd "onderzoekt en behoudt het goede".

Bij laser cut wood ties is het goede dat de spoorstaven en bielsen altijd recht zitten, en de bielsen altijd even lang zijn, waar dat moet. Maar die werkwijze is nog toekomst, want Fasttracks werkt nog niet zo.
Fasttracks levert weliswaar een bielsmal, maar je moet de de bielsen er nog een voor een uithalen (volgens hun handleiding).
De toekomst zou juist moeten zijn dat die handelingen totaal overbodig zijn. En dat bereik je door alleen de bielsmat-zelf over te houden na laser cutting, en niet alles erom heen te laten zitten, zoals nu bij Fasttracks. 

Het 1e slechte is daarbij dat de bielsen onder de spoorstaven zijn doorverbonden. Ik zou dan denken: zorg voor perforaties in de template, opdat je na het vastlijmen van de spoorstaven de nokken tussen de bielsen makkelijk kunt weg snijden. Maar bedenk wel dat als je ze wegsnijdt het gevolg is dat de rails (wissel, kruising) daardoor flexibel wordt, en gaat zwieberen.

Het 2e slechte is het ontbreken van de railschoentjes: die kun je etsen (zoals garti62 doet), en ertussen lijmen.  Om te zorgen dat die ge-etste railschoentjes recht komen te zitten, zou je de template zo moeten aanpassen dat de omtrek ervan in de laser print fase meegeprint wordt op elke biels in de vorm van een kadertje waarbinnen je die moet vast lijmen.

Mijn conclusie is dus: download de templates en maak daar eigen CAD tekeningen van, met aanpassingen en verbeteringen. Laser print en laser cut die in FabLab of thuis (of misschien bij een van de forumleden die de apparatuur thuis heeft).

Toekomstmuziek zou kunnen zijn dat er een website komt, waarom je menugestuurd je eigen rail-templates kunt genereren en downloaden. Waarna je zelf CAD gestuurd die template kunt printen en cutten. Daarna hoef je alleen nog de railschoentjes, de spoorstaven, de puntstukken en de lijm te bestellen, en de rest is dhz. Ik zie dat binnen 10 jaar gebeuren.

Een voorstadium van zo'n website bestaat al:
http://www.s21-modellgleis.de/index.php?seite=dateien
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Vooralsnog houd ik even vast aan 100% PCB dwarsliggers. Vandaag een zooitje netjes gemaakt na het zagen, een aantal geknipt, ingevijld (isolatie) en vervolgens op een stukje template van G weller geplakt. Welliswaar bedoelt voor een wissel, maar de railafstand is hetzelfde en een groot deel van de dwarsliggers liggen gewoon recht op de template. De laatste paar niet. Voor mij is dit vooral een oefening met wat nieuwe technieken (o.a. vastplakken op een stuk papier wat weer op hout vastgeplakt zit) en kijken of ik nu de railstaven wel recht krijg. Vandaag geplakt en voorbereidend werk gedaan, morgen verder. Als dat zit, dan heb ik bijna mijn eerste hele meter spoorstaaf er doorheen gejast (nog 26 cm over).

Klein plaatje ter illustratie.


Tjsa, Jan, je zou zelfs zo ver kunnen gaan dat je de biels op 2 puntjes vast laat zitten en dus in een frame zet, waardoor je ze exact op maakt kan spijkeren. Daarna uitbreken, even met een schuurpapiertje erlangs en spelen maar. SolidWorks kent de mogelijkheden om er een excelfile aan te koppelen met verschillende varianten van een bepaalde tekening.
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Is het niet verstandiger twee isolatie strepen te maken?
Zodat je puko gebied is geïsoleerd.

Robin
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Ik heb nog niet echt bedacht hoe ik de PuKo's ga maken, dus wellicht dat het nog veranderd. Een van de opties die ik bedacht heb is om de biels een gaatje boren en hier een spijkertje in steken (je hebt al spijkertjes van 0,7mm, biels zijn ca. 3mm). Dan zou ik inderdaad moeten isoleren. Als je het in het ballastbed plaatst door de spijkertjes direct in de houten plaat te tikken, zou dat niet hoeven. Kortom, ik ben er nog niet over uit.
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Is een spijkertjes als puko niet wat lastig, je zult er spanning op moeten zetten? En een puko in de biels zal veel meer opvallen in vergelijk met een puko tussen de biels in de ballast.

Gr, Ben.
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Ik heb dubbelzijdige printplaat Ben. Dus zou met een dun koperdraadje telkens om een spijkertje heen kunnen gaan en dit kunnen vastsolderen op enkele stukjes print. Eerst maar eens een manier vinden om puko's te maken, daarna dat weer verbeteren.

Afijn, zoals ik gister zei, ik was begonnen met wat nieuws. Wat tips van de diverse fora in gebruik genomen.:
Een templatetje (voor de spoorbreedte), 2 spoorstaafjes op maat en een strakke lijn van een staallineaal... Klaar om te beginnen dus.


Lijmen, lijmen, lijmen:


Handig voor vrijer werk:


Strak afplakken op het papier en een blad ertussen... Heb je voldoende ruimte voor het vloeibad:


Klaar:


Vergelijken met de vorige:




Nou moeten alleen beide zijkanten met dwarsliggers nog even over de schuurband getrokken worden zodat die weer recht zijn.

Wat heb ik geleerd:
-Vouw je template niet dubbel. Dan gaat je papier bol staan en heb je naderhand je dwarsliggers op ongelijke hoogte (en zitten sommige slecht vast).
-Papier ertussen werkt mooi. Moet je het wel warm stoken, maar dan vloeit je soldeer mooi.
-Niet teveel kracht zetten op het geheel op papier als het er nog niet af mag. Pritt laat vlot los :P
-Door het plankje blijft mijn bureau mooi :D

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Lekker geprutst.
Zo te zien zijn de railstaven nu ook niet meer echt volgelopen.  :thumbup:
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Dat is een leuk eerste begin!

Inderdaad de bielsen op dezelfde breedte maken, dan ziet het er nog wat strakker uit.

En zo'n plankje is inderdaad handig :D Heb hier een plaat(je) MDF om in de woonkamer op te kunnen werken, zonder dat gelijk de eetkamertafel er als een tweedehands werkbank uit ziet.
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Thanks guys. Inmiddels zijn de dwarsliggers aangepakt. Even langs de zaag getrokken. :)

Over dwarsliggers gesproken. Vanavond even de zaagtafel aan het werk gezet:

80+ dwarsligger delen van 20 cm lang en 3 mm dik en 27x 16cm lange 3 mm dikke staafjes. Als je dan in je achterhoofd houdt dat ik van die vorige nog steeds dwarsliggers over heb, ook na de 36 cm rails die ik tot nu toe gebouwd heb. Ruim 20 stuks van een kleine 9,7 cm lang. Haal ik 3 dwarsliggertjes uit.

Verzaagd tot nu toe: Epoxyprint 20x30 cm, 2x epoxyprint 10x16 cm. Moet voorlopig wel even genoeg zijn, toch?

Groet,
Laurent
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Vandaag 2 C->K rail overgangsrailtjes gehaald, een setje middelrailkoppelingen voor K rail (7595) en een zakje code 100 moffen. Ik kon het niet laten, even proefpassen, ook al moet heel de middenrail er nog onder... :)



Rolt soepeltjes!


Laurent

Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Laurent,

Op de foto lijkt er een klein verschil in hoogte tussen de C-rail en het eigenbouw railstuk
Dat verschil komt ook voor bij K- en C- rail (code 100 en code 90)
Om dat hoogteverschil te egaliseren gebruik ik overgangsraillassen van Roco
http://www.roco.cc/de/product/22695-schienenverbinder-0-0-0-0-0-005003/products.html

Cees
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Rails zelfbouwen, tips en tricks gezocht
Dat is dus het gekke: Beide zijn code 100, zowel de K rail in de overgansrail als de Tillig railstaaf in het zelfbouwstuk. Als je ze tegen elkaar aan drukt is het verschil in hoogte een tiende millimeter ofzo, dus ik geloof het wel. De Tilligs hebben hele fijne onderkanten van railstaven, het is code 100, maar niet zo grof als bijvoorbeeld de K rail is. Vooral de railvoet is heel fijn dun. Momenteel heb ik Fleischmann code100 raillassen, maar die zijn redelijk grof. Het klemt wel, maar helemaal tevreden ben ik nog niet.