Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Artitec DE1 DE2 rijeigenschappen

Gestart door Pt47-65 maandag 12 september 2016, 14:56:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Artitec DE1 DE2 rijeigenschappen
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een tweedehands DE1 en DE2 in bezit. Echt prachtige treinstellen! Je blijft er maar naar kijken  :P
Beide modellen zijn AC en hebben Lokpilot. Ik rij met een mobiel station (die oude versie) en ik heb dus de treinstellen ingevoerd als de BIG BOY (zoals op de site van Artitec staat) Alles werkte, mooie verlichting en leuk om de treinstellen gekoppeld te laten rijden. Echter vind ik de rijeigenschappen van beide treinen minder. De snelheids stappen zijn veel te groot waardoor je niet realistisch kunt optrekken of afremmen. Bij het 5e snelheidsblokje op mijn MS vind ik de snelheid eigenlijk al wel snel genoeg. Daarboven kom je al snel in het TGV gebied. Omdat ik het graag bij boemeltreintjes hou wil ik kijken of er mogelijkheden zijn om de rijeigenschappen te verbeteren. Bij sommige Marklin modellen is het mogelijk om dingen als de maximale snelheid in te stellen. Helaas bij deze treinstellen niet. Ik denk dat als de snelheidsstappen verkleind worden, de treinen weer prachtig rijden. Maar hoe doe ik dat?

Zijn er mensen die hetzelfde probleem hebben of die een oplossing hebben?
Re: Artitec DE1 DE2 rijeigenschappen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec DE1 DE2 rijeigenschappen
Hallo,

Dit is gewoon te regelen met de CV's uit de handleiding van de lokpilot. CV2/5/6 (met name die laatste 2)
Ik heb DE's zien kruipen over banen, dus langzaam rijden/optrekken kunnen ze zeker ;)
Re: Artitec DE1 DE2 rijeigenschappen
Hoe kan ik dat doen met mijn Mobile station?
Ja ik heb ook filmpjes gezien va kruipende DE's. Alleen op mijn baan lukt het nog niet :-(
Re: Artitec DE1 DE2 rijeigenschappen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec DE1 DE2 rijeigenschappen
Ik weet het niet precies uit mn hoofd, maar bij loc aanpassen. Daar zitten de opties voor optrek/afrem vertraging en ook voor maximale snelheid e.d.
Re: Artitec DE1 DE2 rijeigenschappen
Die optie heb ik niet bij deze treinstellen..
Re: Artitec DE1 DE2 rijeigenschappen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec DE1 DE2 rijeigenschappen
Dan de DE's tijdelijk even verwijderen, aanmaken op basis van een loc die het wel heeft, bv de 36600, het aanpassen en dan weer aanmaken als bigboy.
Of even in je profiel noteren in waar je ongeveer woont en vragen of je bij iemand het kan aanpassen.
Re: Artitec DE1 DE2 rijeigenschappen
Re: Artitec DE1 DE2 rijeigenschappen
De MS kent 36600 niet... waarschijnlijk omdat dat een MFX is en zich dus automatisch aanmeld.
Het instellen van max snelheid e.d. kan volgens mij alleen bij MFX loc's...
Re: Artitec DE1 DE2 rijeigenschappen
Maar je hebt toch al een lok ingebracht, dan hoef je dat toch niet opnieuw te doen?

Ik lees dit in de manual:

Andere locomotiefparameters instellen
Deze wijze van instellen werkt alleen bij mfx-locomotieven of bij
locomotieven met een decoder die ingesteld kan worden door
gegevensoverdracht
.

Daar wordt mee bedoeld: elke decoder die op en neer kan praten dus ook een Esu.
Re: Artitec DE1 DE2 rijeigenschappen
Ik heb hem nu weer aangemeld (op 37990 BIG BOY) adres 3/4. Echter heb ik niet de optie om dingen aan te passen. Normaal kun je op wijzigen drukken en dan kun je dingen instellen. Hier niet...
Re: Artitec DE1 DE2 rijeigenschappen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec DE1 DE2 rijeigenschappen
De 36600 is geen Mfx, en alsnog, instellen van Vmax kan ook bij andere locs dan mfx locs.

Ik weet wel dat bij het MS niet altijd bij elke loc alle opties om te wijzigen beschikbaar zijn, maar dr zijn er genoeg waarbij alle opties wel beschikbaar zijn.
Maar waarom gebruik je eigenlijk de Bigboy, die is alleen nodig voor de locsound versie. Een loc die je kan gebruiken voor alleen de verlichting zou bv de 37865 zijn.
Ik weet niet welke firmware versie je MS1, dus kan niet met zekerheid zeggen of die loc ook in de databank staat.
Re: Artitec DE1 DE2 rijeigenschappen
Met loknummer 36650 krijg je een locomotief waarbij je wel kunt programmeren/aanpassen.
Re: Artitec DE1 DE2 rijeigenschappen
Bedankt mensen! Het is gelukt. Ik wist niet dat het zo mogelijk was.