Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Wielen.

Gestart door GTIBert zondag 11 september 2016, 07:52:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wielen.
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Wielen.
Heren.

Ik heb een vraag wat betreft de wielen.
Ik zie soms topics langs komen met wisselen van de wielen.
Nu vraag ik mij af welke wielen er gewisseld dienen te worden als je met C - rails rijd?
Of nog beter, wanneer moeten wielen gewisseld worden.

Alvast bedankt.

Mvg Bert
Re: Wielen.
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Wielen.
Hier is al zo veel over geschreven...

Er zijn 2 soorten assen:
- Geïsoleerde assen voor 2 rail
- Niet geïsoleerde assen voor 3 rail

Het maakt niet uit of je digitaal of analoog rijd.


3 rail assen kun je nooit gebruiken op 2 rail. Deze geven dan kortsluiting.
2 rail assen kun je soms gebruiken op 3 rail. Even proefondervindelijk testen of ze niet ontsporen vanwege de afwijkende flenshoogte en wielafstand.


Gebruik je massadetectie op je 3 rail baan, dan worden 2 rail assen niet gedetecteerd, omdat ze geïsoleerd zijn.
Re: Wielen.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Wielen.
Dag Bert,

De gelijkstroomassen zijn iets langer dat die van de marklin wisselstroom Assen.
Hierdoor worden de wielen van de leijkstroomassen iets meer tegen de rails aangedrukt, waardoor er wrijving ontstaat en vooral in de bochten de loc er iets harder aan moet trekken.

Bij wissels kunnen er zelf sporadisch ontsporingen hierdoor ontstaan.

In het begin was ik overgeschakeld van een gelijkstroom baan met toebehoren naar een marklin baan. Hierbij in het begin dus ook gewoon de 'oude ' wagons en rijtuigen gewoon gebruikend.

Na de eerste constateringen begonnen de wielassen te vervangen met goed resultaat.

Later merkte ik wel dat dit behoorlijk in de papieren ging lopen en geconstateerd dat bij slimme aankopen de 'echte' Marklin materialen zelfs goedkoper konden zijn.

Sindsdien koop ik alleen nog maar Marklin, behalve als het niet anders kan (bijv. bij de onlangs aangeschafte DDM dubbeldekkers. Want dat prijsverschil is voor mij echt te groot) om dan natuurlijk wel de wielassen te vervangen.

Trouwens, niet alle gelijkstroommerken, zoals (oudere) Jouef, lenen zich ervoor om de wielassen om te wisselen.

Groeten,

Jan
Re: Wielen.
nobody
gast

Re: Wielen.
Citaat van: i_m_johny op zondag 11 september 2016, 10:55:02
Trouwens, niet alle gelijkstroommerken, zoals Jouef, lenen zich ervoor om de wielassen om te wisselen.
'k Heb verscheidene Jpuef wagens (twee- en vier assers) van wisselstroomwielstellen voorzien.
Dus het kan wél. ;)
Re: Wielen.
BR98-10
gast

Re: Wielen.
DAS-service levert wisselstroom-wielstellen voor nagenoeg alle merken en in voorkomend geval meerdere varianten voor een merk.
Betaalbaar en goed; daarom koop ik gewoon gelijkstroomwagons en wissel de wielstellen.
http://www.das-service.de/modellbahn-radsatz/h0/radsaetze-h0-wechselstrom/index.php

Cees
Re: Wielen.
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Wielen.
Hoi Jan/Wim/Cees

Bedankt voor jullie reactie.
Toch nog ff een vraag, waar zie ik het verschil aan?
Zijn er maten?
Re: Wielen.
nobody
gast

Re: Wielen.
Neem de maten van het gelijkstroomwielstel dat je wilt vervangen.
Zoals: Aslengte en wieldiameter en zoek dan op internet naar een wisselstroomwielstel dat aan die vereisten voldoet...
Re: Wielen.
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Wielen.
Hallo Wim,

Dit bedoel ik.
Zoek de verschillen.
Re: Wielen.
nobody
gast

Re: Wielen.
'k Hoef niet te zoeken. De verschillen springen in m'n oog...
Re: Wielen.
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Wielen.
Wim,

En welke zijn nu voor wissel of gelijkstroom?
Re: Wielen.
nobody
gast

Re: Wielen.
Gelijkstroomwielen zijn, zoals al vaak vermeld, geïsoleerd van elkaar.
Dat kun je zelf vaststellen met een multimetertje. ;)
Het linker wielstel is van Trix Expess, het rechterstel is een oude uitvoering van Märklin.
De middelste zijn voor 2-rail.
Re: Wielen.
BR98-10
gast

Re: Wielen.
Bert,

Meten = weten !
Heb je geen digitale schuifmaat ?
Onmisbaar in de modelbouw !
Met een schuifmaat kun je eenvoudig aslengte en wieldiameter meten.
Vervolgens uit het aanbod van das-service per merk het wielstel met dezelfde afmetingen selecteren.

Cees
Re: Wielen.
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Wielen.
hallo Cees en Wim,

Bedankt voor de uitleg.
Op mijn verjaardag weer iets geleerd. :thumbup:
Re: Wielen.eden
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Wielen.eden
Goedenavond,

Ik heb een set wagens van Rivarossi gelijkstroom gekocht. In de winkel op de C rails reden de wagens perfekt. Maar een keer thuis op mijn baan met K rails, reden de wagens niet. Ze reden erg zwaar.
Ik heb dus maerklin wielen onder gezet en de problleem was opgelost. De k rails zijn dikkzr de C rails.
Philippe