Dag Bert,
De gelijkstroomassen zijn iets langer dat die van de marklin wisselstroom Assen.
Hierdoor worden de wielen van de leijkstroomassen iets meer tegen de rails aangedrukt, waardoor er wrijving ontstaat en vooral in de bochten de loc er iets harder aan moet trekken.
Bij wissels kunnen er zelf sporadisch ontsporingen hierdoor ontstaan.
In het begin was ik overgeschakeld van een gelijkstroom baan met toebehoren naar een marklin baan. Hierbij in het begin dus ook gewoon de 'oude ' wagons en rijtuigen gewoon gebruikend.
Na de eerste constateringen begonnen de wielassen te vervangen met goed resultaat.
Later merkte ik wel dat dit behoorlijk in de papieren ging lopen en geconstateerd dat bij slimme aankopen de 'echte' Marklin materialen zelfs goedkoper konden zijn.
Sindsdien koop ik alleen nog maar Marklin, behalve als het niet anders kan (bijv. bij de onlangs aangeschafte DDM dubbeldekkers. Want dat prijsverschil is voor mij echt te groot) om dan natuurlijk wel de wielassen te vervangen.
Trouwens, niet alle gelijkstroommerken, zoals (oudere) Jouef, lenen zich ervoor om de wielassen om te wisselen.
Groeten,
Jan