Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

ICE 3 komt moeilijk weg vanuit stilstand

Gestart door mozzi54 woensdag 24 oktober 2007, 11:13:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ICE 3 komt moeilijk weg vanuit stilstand
Hallo Forumleden,

Ik ben in het bezit van een Märklin ICE 3 treinstel bestaande uit 8 bakken. De trein rijdt digitaal. Ik heb twee problemen met het treinstel. Het eerste is het enorme stroomverbruik als de verlichting is ingeschakeld. De kop- en sluitverlichting zit helaas gekoppeld aan de binnenverlichting. Als je met ingeschakelde verlichting rijdt, rijdt de trein sowieso langzamer en als er op dezelfde booster nog een trein gaat rijden, schakelt de booster uit i.v.m. te grote belasting. Daarom rijden we maar met uitgeschakelde verlichting. Een ander probleem is dat de trein in de onderste rijstappen uit stilstand moeilijk wegkomt. Er komt dan een vreemd hoog geluid uit de motorwagen en een minimaal duwtje met de hand zet de trein in beweging. Omdat mijn baan drie schaduwstations heeft kan ik niet altijd direct zien dat hij weer ergens niet wegkomt en wordt ik er na een tijdje door de computer op gewezen dat mijn vlaggeschip weer eens is blijven hangen. Ik heb de motorwagen al verscheidene malen gedemonteerd. De laatste keer heb ik ook de draaistellen uit elkaar gehaald, omdat er één wat zwaar ging als je de cardanas met de hand probeerde rond te draaien. Er bleek een lager niet helemaal lekker te lopen. Dit heb ik verholpen en sindsdien blijft hij wel wat minder vaak hangen, maar weg is het nog niet. Heeft er iemand dezelfde problemen met de ICE 3 gehad en heeft er evt. iemand een oplossing voor?

Groetjes,

Aldert
Re: ICE 3 komt moeilijk weg vanuit stilstand
Hoi,

heb het ook gehad, weliswaar andere loc, maar ook vast blijven staan en een klein duwtje was genoeg.

Motor gewoon even uit elkaar gehaald, alles even in de wasbenzine, nieuw drupje olie hier en daar en weer scheuren met die hap  8) :mrgreen:

Belangrijk zijn de gleufjes (altijd al interessant gevonden :mrgreen:) tussen de koperstukjes op het anker, deze moeten goed schoon zijn en niet dichtgeslibt met olie/koolborstelresten !, voorzichting schoonmaken zodat je niets beschadigd !.

Mvg Gert
Re: ICE 3 komt moeilijk weg vanuit stilstand
Gert,

Bedankt voor je tip, maar de motor in de ICE 3 kan niet uit elkaar. Het is geen traditionele Märklinmotor, maar een in de lengte geplaatste Bühler motor.

M. vr. gr.,

Aldert
Re: ICE 3 komt moeilijk weg vanuit stilstand
En als je de ICE3 nu eens 5 delig maakt is het probleem dan weg.
Zoja dan weet wat de oorzaak was.

Re: ICE 3 komt moeilijk weg vanuit stilstand
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: ICE 3 komt moeilijk weg vanuit stilstand
En de binnenverlichting vervangen door LED's ??

groeten
Re: ICE 3 komt moeilijk weg vanuit stilstand
Citaat van: Wim op woensdag 24 oktober 2007, 16:02:06
En de binnenverlichting vervangen door LED's ??

Dat is wellicht een optie om het stroomverbruik wat in te perken. Het optrekprobleem lost het echter niet op. Nu rijd ik met uitgeschakelde verlichting en komt hij al moeilijk weg.

Bedankt voor het meedenken.

M. vr. gr.,

Aldert
Re: ICE 3 komt moeilijk weg vanuit stilstand
Ik zelf heb ook een originele ICE met 8 bakken, maar geen probleem met het wegrijden.
Iemand schreef iets over leds, maar volgens mij is deze ICE uitgerust met leds.

Re: ICE 3 komt moeilijk weg vanuit stilstand
Citaat van: rien op vrijdag 26 oktober 2007, 20:52:47
Ik zelf heb ook een originele ICE met 8 bakken, maar geen probleem met het wegrijden.
Iemand schreef iets over leds, maar volgens mij is deze ICE uitgerust met leds.



Ik heb hem voor alle zekerheid even opengemaakt, maar er zitten gewoon gloeilampjes in.

Gr.

Aldert
Re: ICE 3 komt moeilijk weg vanuit stilstand
Ik heb ook de ice3 enals de verlichting aan is rijd deze ok een stuk langzamer, nu ben ik een beginner, maar ik denk dat ik een zwaardere trafo moet hebben rijd nu met mobile station

gr  marcel
Re: ICE 3 komt moeilijk weg vanuit stilstand
Mozzi,

Waarom kijk je niet eens of er in het andere draaistel zich niet hetzelfde probleem voordoet?

Mvg Kristof
Re: ICE 3 komt moeilijk weg vanuit stilstand
Hoeveel volt booster heb je bij mij lag het daaraan
Re: ICE 3 komt moeilijk weg vanuit stilstand
hu je heb helemaal geen volt booster van marklin